Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:08

Ik schrik een beetje van deze discussie eigenlijk. Blijkbaar is het niet meer normaal om te vragen aan iemand of die op wilt staan omdat jij een handicap hebt/ zwanger bent/ slecht ter been bent etc.
En als diegene aan wie je het vraagt dan nee zegt, en uitlegt waarom dan kun je het aan iemand anders vragen.

Meeste mensen hebben het niet door, maar ik vind het zo jammer dat de maatschappij zo "verhufterd".
Waarom kunnen we niet meer in gesprek gaan?

[edit] Uiteraard kan het andersom ook, als jij een ouder persoon ziet aankomen kun je vragen of diegene op jouw plaats wilt zitten. En als je dat niet wilt/kan is dat je goed recht.

soloro

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:20

Ik vraag het al niet eens meer, blijf wel staan ondanks dat dat veel pijn oplevert. Mensen geloven je toch niet. Zo fiets ik ook met een elektrische fiets, je wil niet weten wat mensen naar je toeschreeuwen...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:24

Ik word schijtziek van busmaatschappij.....bus is al 20 min te laat. Nu staan we bij halte bij zo'n kantoor van hun stil zonder chauffeur, want die is gewoon uitgestapt.... En niets van communicatie hoelang gaat duren... En dit is niet eerste keer zo'n geintje

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:26

Ik ben er ook mee gestopt hoor met het vragen of ik mag zitten. Toen ik nog dagelijks Arnhem of Eindhoven - Alphen a/d Rijn reisde had ik echt altijd m'n kruk mee en vooral de trein Utrecht - Alphen wil nog wel eens erg druk zijn... Maar mensen doen gewoon alsof je niet bestaat. Als je het vraagt ook. Of de welbekende "Je hebt toch een kruk, dan kan je daar toch op leunen als je staat". Vooral terug was het altijd erg. Dan zijn mensen moe en geïrriteerd :=

Inmiddels reis ik meestal buiten de spits en op rustige lijnen dus heb ik vaak m'n kruk niet meer mee maar als ik in de spits naar Rotterdam moet wel. Mocht er niemand opstaan heb ik iig nog een soort van houvast :')

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:29

Warboel schreef:
Ik ben er ook mee gestopt hoor met het vragen of ik mag zitten. Toen ik nog dagelijks Arnhem of Eindhoven - Alphen a/d Rijn reisde had ik echt altijd m'n kruk mee en vooral de trein Utrecht - Alphen wil nog wel eens erg druk zijn... Maar mensen doen gewoon alsof je niet bestaat. Als je het vraagt ook. Of de welbekende "Je hebt toch een kruk, dan kan je daar toch op leunen als je staat". Vooral terug was het altijd erg. Dan zijn mensen moe en geïrriteerd :=

Inmiddels reis ik meestal buiten de spits en op rustige lijnen dus heb ik vaak m'n kruk niet meer mee maar als ik in de spits naar Rotterdam moet wel. Mocht er niemand opstaan heb ik iig nog een soort van houvast :')

Herkenbaar, heb vlak na de zomervakantie 5 weken met krukken gelopen (zo fijn die paarden :') ) en je wordt idd gewoon genegeerd. Ben zelf omver geduwd bij de bus (waar gelukkig door omstanders wel gelijk op gereageerd werd). En nu krijg ik geregeld te horen dat ik lui ben ivm de elektrische fiets.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:40

Nou dat vind ik wel echt asociaal. Dat mensen hun plaatsje niet willen opgeven is vrij... egoïstisch.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:03

Ja echt he, ik loop nu sinds november 2015 met een kruk (eerst 2) en mensen zijn gewoon zo aso :')
Ik kan gelukkig wel op m'n voet lopen, alleen niet zo heel erg goed en ook niet ver. En hoe vaak die kruk al niet onder me uitgeschopt is, echt niet meer op 2 handen te tellen. Mensen kijken gewoon echt niet uit. Toen ik nog met 2 krukken liep en de operatie net achter de rug was is er ook iemand vol op m'n voet gaan staan omdat hij zo liep te drammen met instappen in de trein. En niet eens sorry zeggen he.. Nou had ik een operatie gehad aan m'n hielbeen/achillespees maar je zal je middenvoetsbeentjes maar gebroken hebben en er gaat zo'n lomperik op staan :oo

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:48

Vind het inderdaad ook asociaal zeg. Ik heb dan persoonlijk het lef niet te vragen of iemand wilt zitten (heel slecht van me :o ) maar als iemand het vraagt zal ik wel opstaan :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:53

Hier gaat weer een klacht rollen. Sinds de nieuwe dienstregeling hebben ze hier grote bussen naar 15 persoons bussen gezet. Deze lijn rijdt 1x per uur, en soms 1x per 2 uur. Die krengen zitten overvol. Moesten vandaag ook weer 11 mensen wachten :@
Heb een half uur in die nete regen gestaan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:09

Heel goed om een klacht te versturen Nayomie! Ik vind het ook maar raar dat dit gebeurt - met al die hippe ov-chiptechnologie weten ze toch hoeveel mensen er gebruik van maken?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:15

Shadow0 schreef:
Heel goed om een klacht te versturen Nayomie! Ik vind het ook maar raar dat dit gebeurt - met al die hippe ov-chiptechnologie weten ze toch hoeveel mensen er gebruik van maken?

Heb in December ook al een klacht ingediend. Voor sochtends zouden ze een oplossing hebben welke ook niet uitgevoerd is.

Deze busjes hebben een ander soort technologie die nog handmatig ingesteld moet worden. Weet alleen niet wat die registreert. Maar het is te bizar voor woorden dat dit een dagelijks probleem is en er gewoon geen oplossing voor komt. Heb iedereen ook al aangemoedigd om ook te klagen bij OV bureau.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:18

Net ook een zwangere vrouw, niemand bood plekje aan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:29

Shadow0 schreef:

Waarschijnlijk net te weinig reizigers om een grote bus rendabel te maken. Als ze structureel die kleine busjes eens per uur blijven inzetten, dan lopen de reizigersaantallen op dat traject op den duur vanzelf zover terug dat ze geen mensen meer hoeven te laten staan.
Volgende stap is dat de aantallen dan zoveel verder dalen dat er belbusjes gereden door (goedkope!) vrijwilligers van gemaakt worden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:46

Iedereen die vanaf den haag centraal ergens heen moet met de trein, succes := Een aanrijding met een persoon in twee richtingen en een wisselstoring :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:56

oomens schreef:
Waarschijnlijk net te weinig reizigers om een grote bus rendabel te maken. Als ze structureel die kleine busjes eens per uur blijven inzetten, dan lopen de reizigersaantallen op dat traject op den duur vanzelf zover terug dat ze geen mensen meer hoeven te laten staan.

Ja, dat klinkt als winst! We kunnen het wel goed regelen, maar willen dat gewoon echt niet?

Citaat:
Volgende stap is dat de aantallen dan zoveel verder dalen dat er belbusjes gereden door (goedkope!) vrijwilligers van gemaakt worden.

Ik heb een ander idee: laten we gewoon een behoorlijk OV in stand houden, en mensen gewoon lekker hun baan laten houden. Het OV is nuttig, mensen hebben er wat aan, en mensen hebben er werk in :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:57

oomens schreef:
Shadow0 schreef:

als we over rendabel gaan spreken mogen ze de pot op. Deel is hier al belbus. In de spits rijden ze elk uur. Maar als dit in geld gaat zitten zet ik ze persoonlijk die bussen in. Ze gaan voor bepaalde streken gratis vervoer doen en waar het nodig is, gaan ze vanwege "bezuinigingen" minderen. Amehoela.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:57

oomens schreef:

Dit vind ik dus een hele slechte ontwikkeling en het gebeurt inderdaad al veel te vaak.

Dit is gewoon een heel groot grijs gebied wat door aanbesteding gecreëerd wordt in mijn ogen...

Maar ja... wie ben ik.

Dé mensen die het in Nederland voor het zeggen hebben wat dit soort onderwerpen betreft zitten bar weinig in de bus, dat weet ik wel...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:12

Ik vind het altijd komisch dat, op overduidelijk zeer drukke tijdstippen, mensen toch denken dat ze een tweezits voor zichzelf kunnen claimen met een tas. Vooral als ze dan zelf aan de gangpadkant gaan zitten en hun tas aan het raam zetten, als een soort waakhond. Kijk, dat je dat ‘s middags om 1u doet wanneer er toch verder amper iemand in de trein zit: je doet maar. Maar serieus mensen, in de spits? Wat een grap :’).

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:29

Nou echt he. En dan stoïcijns naar buiten blijven kijken. Als je het vraagt chagrijnig en zuchtend ruimte maken. Heeft jouw tas meer recht op de stoel dan wij?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:57

badeendje schreef:
Ik vind het altijd komisch dat, op overduidelijk zeer drukke tijdstippen, mensen toch denken dat ze een tweezits voor zichzelf kunnen claimen met een tas. Vooral als ze dan zelf aan de gangpadkant gaan zitten en hun tas aan het raam zetten, als een soort waakhond. Kijk, dat je dat ‘s middags om 1u doet wanneer er toch verder amper iemand in de trein zit: je doet maar. Maar serieus mensen, in de spits? Wat een grap :’).

Dat is zo irritant he -O-

Ik reis met enige regelmaat met koffer+rugzak in de trein/tram. Ik probeer altijd buiten de spits te gaan. Ik de spits probeer ik mezelf in een eenzits te proppen (met koffer) of koffer zo neer te zetten dat niemand er last van heeft.

Als de halve tram/coupee leeg is, ja dan neem ik op m'n gemakkie een 2zits, maar anders niet :=

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:07

corine1981 schreef:
oomens schreef:

Dit vind ik dus een hele slechte ontwikkeling en het gebeurt inderdaad al veel te vaak.

Dit is gewoon een heel groot grijs gebied wat door aanbesteding gecreëerd wordt in mijn ogen...

Maar ja... wie ben ik.

Dé mensen die het in Nederland voor het zeggen hebben wat dit soort onderwerpen betreft zitten bar weinig in de bus, dat weet ik wel...

Nou echt hoor, die gaan zelf niet met het OV waardoor ze helemaal niet weten hoe het ermee staat.
Maar, ik heb voorgenomen dat als ze nu nog niks doen, ik ze persoonlijk uitnodig om mee te gaan op de bus en tonen wat het probleem is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:32

Go Nayomie! En neem dan gelijk de lokale tv-zender mee. Dat wil ook wel eens helpen :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:43

De man van middelbare leeftijd die van alle lege plekjes in de bus naast mij op de lange achterbank gaat zitten en ook echt naast me. Het zijn 5 stoelen en steeds schuift hij iets meer naar mij. Lekker overdreven tegen me aanhangen als de bus een bocht maakt.. En dan giechelen en “oeps” zeggen. Ugh man hou toch op... nog een kwartiertje uitzitten :+

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:58

SavannahNx schreef:
De man van middelbare leeftijd die van alle lege plekjes in de bus naast mij op de lange achterbank gaat zitten en ook echt naast me. Het zijn 5 stoelen en steeds schuift hij iets meer naar mij. Lekker overdreven tegen me aanhangen als de bus een bocht maakt.. En dan giechelen en “oeps” zeggen. Ugh man hou toch op... nog een kwartiertje uitzitten :+

Je bent vast al de bus uit, maar volgende keer gewoon gaan gillen hoor! Wat denkt die vent wel niet. {:)-:(

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:01

topsylover schreef:
SavannahNx schreef:

Je bent vast al de bus uit, maar volgende keer gewoon gaan gillen hoor! Wat denkt die vent wel niet. {:)-:(

Ben er bijna uit, straks volgt ie me nog naar huis ofzo :+ Na een tijdje heb ik gevraagd of ie ergens anders wilt gaan zitten en toen is ie verontwaardigd opgestaan en helemaal voorin gaan zitten.