Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Neonlight schreef:Het is bij mijn bedrijf grondig uitgezocht en hoe het daar gedaan wordt mag het wel. En het is geen slachterij, maar wel een bedrijf met 15000 werknemers hier op de campus. Nu zitten er van die 15000 veel thuis, maar in de fabriek zijn ze wel aan het werk, er zullen er toch zeker 2000 dagelijks rondlopen.
Bij de AP aangeven heeft geen zin, omdat hun ook betrokken zijn geweest met het opzetten hoe mijn bedrijf het doet, zij zijn geraadpleegd.
Sodera schreef:Ik vind dat wel interessant over dat temperaturen...
Mijn partner heeft een eigen bedrijf en de Ierse overheid verplicht het temperaturen als ik het goed begrijp... Met de bijbehorende acties van naar huis boven xx temp etc.
Dat zou dan dus in strijd met de AVG/GDPR regels zijn?? Of is dat een Nederlands sausje erboven op?
Marie_Anne schreef:Sodera schreef:Ik vind dat wel interessant over dat temperaturen...
Mijn partner heeft een eigen bedrijf en de Ierse overheid verplicht het temperaturen als ik het goed begrijp... Met de bijbehorende acties van naar huis boven xx temp etc.
Dat zou dan dus in strijd met de AVG/GDPR regels zijn?? Of is dat een Nederlands sausje erboven op?
Het schijnt dat ieder land de AVG op dit punt weer anders interpreteert.
sureido schreef:Ik irriteer me wel echt heel erg aan die radioreclame van de overheid met zo'n super belerend toontje 'We blijven thuis en alleen samen'. Krijg er spontaan het gevoel van het tegenovergestelde te doen, door de toon van de reclame
sureido schreef:Ik irriteer me wel echt heel erg aan die radioreclame van de overheid met zo'n super belerend toontje 'We blijven thuis en alleen samen'. Krijg er spontaan het gevoel van het tegenovergestelde te doen, door de toon van de reclame
bigone schreef:Ik snap werkelijk niet dat mensen zich in deze tijd druk maken over het opnemen van de temperatuur van medewerkers . Is net alsof je dan meteen je privacy kwijt bent. Ik vind het een prima maatregel om te voorkomen dat het virus , ondanks dat het not het enige symptoom is , verder kan verspreiden. Wanneer je op reis gaat zal het straks ook gebeuren op bvb vliegvelden maar dat is wel oké ? Want je wil niet met een koortsig iemand in het vliegtuig zitten. Maar er wel bij in de buurt staan op het werk. Zorgmedewerkers hoor je ook niet over de maatregel en die doen het twee keer per dag.
Sodera schreef:Het toontje hier in Ierland is nog erger Sureido... Ik krijg er zo'n jeuk van dat ik direct van radiostation wissel of Spotify opzet in de auto haha.....
en dan ook echt op AL-LE radiostations 2x per uur.....
Ik vind dat wel interessant over dat temperaturen...
Popstra schreef:sureido schreef:Ik irriteer me wel echt heel erg aan die radioreclame van de overheid met zo'n super belerend toontje 'We blijven thuis en alleen samen'. Krijg er spontaan het gevoel van het tegenovergestelde te doen, door de toon van de reclame
Zo irriteer ik mij hoe je in sommige winkels als klein kind behandeld word wanneer je per ongeluk een verkeerde route loopt die je normaal gewend bent te lopen en terug geroepen word (Welkoop)
Wanneer je een parfum flesje op pakt om te ruiken en er gelijk een beveiligings mevrouw naast je staat met de mededeling dat dit niet de bedoeling is en gelijk druk is met sprayen van desinfecteer (Bijenkorf)
Oh en dat je overal maar moet pinnen...
Ik blijf lekker nog even thuis.
Citaat:Kritiek op los coronaregime Zweden neemt toe: groepsimmuniteit nog lang niet in zicht
De kritiek op het losse coronaregime in Zweden zwelt aan. Er vallen meer doden per hoofd van de bevolking dan elders in Europa en uit een eerste Zweedse studie naar groepsimmuniteit blijkt dat slechts 7,3 procent van de Stockholmers afweercellen tegen Covid-19 heeft opgebouwd. Het Zweedse RIVM beweerde eerder dat 25 procent van de Zweden al immuun was.
Zweden koos aan het begin van de coronacrisis voor een afwijkende koers: sportscholen en horeca bleven open. Een beleid gebaseerd op vrijwillige restricties, tot afschuw van buurlanden. Tegelijkertijd werd erop gerekend dat mensen de nieuwe coronaregels vrijwillig zouden naleven.
Die strategie werd verdedigd door staatsepidemioloog Anders Tegnell. Hij claimde dat een fors deel van de Zweden op die manier immuun zou worden voor het virus. Begin deze maand ging het Zweedse RIVM ervan uit dat zo’n 25 procent van de inwoners van de regio Stockholm besmet geweest is met het virus. Tegnell verwachtte dat dit aantal aan het eind van de maand rond de 40 procent zou liggen.
Maar persbureau Reuters schrijft dat groepsimmuniteit bij lange na niet in zicht is: uit een nieuwe studie blijkt dat amper 8 procent van de inwoners van Stockholm groepsimmuniteit heeft opgebouwd. Buiten Stockholm ligt dat percentage zelfs onder de 5.
,,Maar het zo snel mogelijk bereiken van groepsimmuniteit is ook in Zweden niet het doel’’, benadrukte de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken tegenover The Guardian. En volgens epidemioloog Tegnell wijkt het percentage niet zo sterk af van zijn voorspelde 25 procent. ,,Het is een beetje lager dan verwacht, maar niet opmerkelijk lager”, stelde Tegnell tijdens een persconferentie in Stockholm.
Bezweken
Het sterftecijfer zit ook niet mee. In veel Europese landen stabiliseert het aantal doden en besmettingen, in Zweden blijft de curve doorlopen. Gisteren telde het land maar liefst 800 nieuwe besmettingen. Daar komt bij dat de helft van het aantal doden in een verzorgingshuis is bezweken. Terwijl het doel van het Zweedse beleid juist was om deze kwetsbare groep te beschermen. ,,We hebben gefaald in het beschermen van onze ouderen’’, erkende premier Stefan Löfven vorige week. Inmiddels telt het Scandinavische land bijna 4000 sterfgevallen. Ter vergelijking: buurland Noorwegen telt er slechts 234.
En hoe zit het dan met de economische schade? Hoe strenger de lockdown, des te groter de economische impact, zou je denken. Aan het begin van de pandemie deed de Zweedse economie het inderdaad beter. De krimp bedroeg er slechts 0,3 procent, terwijl dat elders 3,8 procent was. Maar kijk je naar de langere termijn, dan is het voordeel minimaal. De Europese Commissie becijfert een krimp van 6,1 procent voor het Scandinavische land. De centrale bank van Zweden verwacht zelfs een krimp van 7 tot 10 procent, niet veel minder dan in de rest van de EU.
elnienjo schreef:En dan is nu de horeca nog niet eens open. Kun je nagaan wat voor massa er op gang komt als er ook weer te eten en drinken valt. Hou m'n hart vast voor in juni. En als klap op de vuurpijl worden de kuddedieren ook weer naar Spanje gevlogen en wie weet wat ze dan weer mee terug brengen...