Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:01

Het toontje hier in Ierland is nog erger Sureido... Ik krijg er zo'n jeuk van dat ik direct van radiostation wissel of Spotify opzet in de auto haha.....
en dan ook echt op AL-LE radiostations 2x per uur.....

Ik vind dat wel interessant over dat temperaturen...
Mijn partner heeft een eigen bedrijf en de Ierse overheid verplicht het temperaturen als ik het goed begrijp... Met de bijbehorende acties van naar huis boven xx temp etc.
Dat zou dan dus in strijd met de AVG/GDPR regels zijn?? Of is dat een Nederlands sausje erboven op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:02

Neonlight schreef:
Het is bij mijn bedrijf grondig uitgezocht en hoe het daar gedaan wordt mag het wel. En het is geen slachterij, maar wel een bedrijf met 15000 werknemers hier op de campus. Nu zitten er van die 15000 veel thuis, maar in de fabriek zijn ze wel aan het werk, er zullen er toch zeker 2000 dagelijks rondlopen.
Bij de AP aangeven heeft geen zin, omdat hun ook betrokken zijn geweest met het opzetten hoe mijn bedrijf het doet, zij zijn geraadpleegd.

Ik vind het toch een beetje dubieus, ook als is het voor het goede doel.
Ik vraag me af of het stand zou houden voor de rechter. Misschien komt er nog een kort geding ergens als meer werkgevers het willen gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:04

Sodera schreef:
Mijn partner heeft een eigen bedrijf en de Ierse overheid verplicht het temperaturen als ik het goed begrijp... Met de bijbehorende acties van naar huis boven xx temp etc.
Dat zou dan dus in strijd met de AVG/GDPR regels zijn?? Of is dat een Nederlands sausje erboven op?

Het schijnt dat ieder land de AVG op dit punt weer anders interpreteert :+ .

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:05

Ik snap wel dat het voor sommige mensen die niks snappen nodig is om het op zo’n belerende toon te doen, maar ik krijg er wel echt een dikke cringe van! :') hoe is het nu in Ierland eigenlijk?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:13

Marie_Anne schreef:
Sodera schreef:

Het schijnt dat ieder land de AVG op dit punt weer anders interpreteert :+ .

ZO'n vermoeden had ik al.... En aangezien ze hier énorm op voorkomen etc zitten, vrees ik dat je er dus ook niet onderuit gaat komen......

@Sureido,oh ik begrijp je helemaal haha! Ik word echt zo zwaar geirriteerd ervan...

Hier begint in inimini stapjes het land op gang te komen. We zitten rond de 10 mensen overleden per dag, onder de 100 besmettingen...

Sinds afgelopen maandag mogen een aantal winkels weer open (electronica, DHZ, tuincentra) en de mensen die buiten werken (tuinmannen, de bouw etc) weer aan de slag.
Het was hier nog wel een behoorlijke rel omdat het niet duidelijk was dat DHZ wel open mocht maar de woonwinkels niet, maaaaaaaaar als je open mag om een andere reden (omdat je electronica verkoopt of grotendeels DHZ bent), die mogen wel meubels verkopen.
Ikea had bijv al grote advertenties en plannen etc en die hoorden dus vrijdagmiddag om 6 uur dat ze niet per maandag open mochten haha.
Wij mogen nu buiten afspreken met max 4 andere mensen maar die moeten wel binnen 5 km van ons huis wonen.
Deze fase duurt tot 8 juni en dan mag je binnen 20 km van je huis, mogen mensen met geen/weinig mensencontact en die niet thuis kunenn werken weer beginnen etc etc. Ook mogen dan restaurants weer open.

Verzorgingstehuizen en ziekenhuizen blijven hier nog wel tot augustus (!!) dicht voor bezoek, wat ik wel heel heftig vind....

edit: wat ik ook bijzonder vind, is dat er best wat bedrijven wel open mogen (bepaalde, landelijke keten voor electronica, McDonals, andere afhaal restaurants) die toch de keuze maken om niet open te zijn. De McDonalds overal is sinds eind maart dicht en sinds gisteren zijn er 6 restaurants weer open met alleen McDrive.
Laatst bijgewerkt door Sodera op 21-05-20 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:17

sureido schreef:
Ik irriteer me wel echt heel erg aan die radioreclame van de overheid met zo'n super belerend toontje 'We blijven thuis en alleen samen'. Krijg er spontaan het gevoel van het tegenovergestelde te doen, door de toon van de reclame :+

We werken thuis... alleen als het echt niet kan gaan we naar het werk..

Ik wil al weken naar mijn werk..

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:37

Ik snap werkelijk niet dat mensen zich in deze tijd druk maken over het opnemen van de temperatuur van medewerkers . Is net alsof je dan meteen je privacy kwijt bent. Ik vind het een prima maatregel om te voorkomen dat het virus , ondanks dat het not het enige symptoom is , verder kan verspreiden. Wanneer je op reis gaat zal het straks ook gebeuren op bvb vliegvelden maar dat is wel oké ? Want je wil niet met een koortsig iemand in het vliegtuig zitten. Maar er wel bij in de buurt staan op het werk. Zorgmedewerkers hoor je ook niet over de maatregel en die doen het twee keer per dag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:57

sureido schreef:
Ik irriteer me wel echt heel erg aan die radioreclame van de overheid met zo'n super belerend toontje 'We blijven thuis en alleen samen'. Krijg er spontaan het gevoel van het tegenovergestelde te doen, door de toon van de reclame :+

Zo irriteer ik mij hoe je in sommige winkels als klein kind behandeld word wanneer je per ongeluk een verkeerde route loopt die je normaal gewend bent te lopen en terug geroepen word (Welkoop)
Wanneer je een parfum flesje op pakt om te ruiken en er gelijk een beveiligings mevrouw naast je staat met de mededeling dat dit niet de bedoeling is en gelijk druk is met sprayen van desinfecteer (Bijenkorf)
Oh en dat je overal maar moet pinnen...

Ik blijf lekker nog even thuis.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:17

bigone schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen zich in deze tijd druk maken over het opnemen van de temperatuur van medewerkers . Is net alsof je dan meteen je privacy kwijt bent. Ik vind het een prima maatregel om te voorkomen dat het virus , ondanks dat het not het enige symptoom is , verder kan verspreiden. Wanneer je op reis gaat zal het straks ook gebeuren op bvb vliegvelden maar dat is wel oké ? Want je wil niet met een koortsig iemand in het vliegtuig zitten. Maar er wel bij in de buurt staan op het werk. Zorgmedewerkers hoor je ook niet over de maatregel en die doen het twee keer per dag.

De mensen die het temperaturen flauwekul vinden zijn vaak ook de mensen die het hele corona gebeuren flauwekul vinden. Die melden het dan.

Vind het wel jammer, want toen met het temperaturen had ik nog een beetje werk. :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:45

Ik wil zo’n voorhoofd scanner, en dan bij elke klant gewoon *bliep* :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:46

Dat temperaturen is toch ook maar een beetje een wassen neus hoor....wat voor de 1 verhoging is, is voor de andere een normale lichaamstemperatuur.

Maargoed, het zal wel een "beter iets dan niets" idee zijn, en ook wel nuttig zijn als je bij het naar binnen gaan nog even dat stukje bewustzijn meeneemt dat je een beetje alert moet blijven omdat de tijden veranderd zijn :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:52

Sodera schreef:
Het toontje hier in Ierland is nog erger Sureido... Ik krijg er zo'n jeuk van dat ik direct van radiostation wissel of Spotify opzet in de auto haha.....
en dan ook echt op AL-LE radiostations 2x per uur.....

Ik zie voor me dat werknemers die een vrije dag willen in hun auto even hun hete kop koffie tegen hun hoofd houden om een hoog genoege temperatuur te scoren :D *\o/*

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:01

Oh begrijp me miet verkeerd! Ik/wij hebben geen enkel probleem met temperaturen etc. Het is alleen bijzonder als een regering dingen gaat eisen die tegen de GDPR wetgeving zijn! Vandaar mijn vraag.
Ook omdat alle vereisten vanuit de regering hier echt enorm zijn, wij hebben 1 werknemer en mijn vriend + vader in het bedrijf maar moeten een serie protocollen etc ontwikkelen wat echt heel veel is.

@elnienjo, hahahaha ik zie er sommigen voor aan! Vrees alleen dat er direct een Corona test etc aan vast gaat hangen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:25

Popstra schreef:
sureido schreef:

Zo irriteer ik mij hoe je in sommige winkels als klein kind behandeld word wanneer je per ongeluk een verkeerde route loopt die je normaal gewend bent te lopen en terug geroepen word (Welkoop)
Wanneer je een parfum flesje op pakt om te ruiken en er gelijk een beveiligings mevrouw naast je staat met de mededeling dat dit niet de bedoeling is en gelijk druk is met sprayen van desinfecteer (Bijenkorf)
Oh en dat je overal maar moet pinnen...

Ik blijf lekker nog even thuis.

Ach ja, die mensen doen ook maar wat opgedragen is en waardoor de winkels open kunnen zijn. Maar inderdaad, soms voel ik me een kleuter die met zijn hand in de koekjestrommel betrapt wordt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:50

File richting het strand, het was te verwachten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:01

Het is hier (Veluwe) ook mega druk op de weg. Mij niet gezien meer, na mijn rondje hardlopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:28

Nee echt, file? Ik kijk nu op Google Maps maar zie aan de westkust alleen bij Stellendam druk verkeer? Waar staat die file?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:36

Nou vanochtend ging ik even over 9 uur richting Brielle langs Stellendam heen....en toen was het al hart-stikke druk vanaf de andere kant, echt typisch strandverkeer richting Ouddorp allemaal. Nog net geen stilstaande file maar wel de weg helemaal vol langzaam rijdend verkeer met ook caravans enzo er tussen. Toen ik iets van anderhalf uur later terugkwam was het nog niks rustiger geworden.

En dat waren dan nog maar de vroege vogels...

Het is wel duidelijk dat de stranden in Ouddorp en verder weer open zijn, het was echt heerlijk rustig hier op het eiland de afgelopen 2 maanden toen ze de parkeerplaatsen bij de stranden afgesloten hadden :j

De visboer in Ouddorp zal wel blij zijn dat de toeristen weer komen :=

Hoop dat iedereen lekker op tijd weer naar huis gaat vanmiddag zodat ik het eiland nog af kan komen begin van de avond :wave:

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:40

Richting Vlissingen stond er vanochtend file las ik op het nieuws.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:42

Ik geloof het meteen :j Was gewoon volle bak hier op de weg....niks van Corona te merken....alsof er een ouderwets evenement was zo druk.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:00

Hier in Tilburg is het ook superdruk op straat al een paar dagen, afstand is ook niet echt meer van toepassing merk ik :+ Maar goed, was te verwachten eigenlijk dat mensen wel wat losser gingen worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:03

En dan is nu de horeca nog niet eens open. Kun je nagaan wat voor massa er op gang komt als er ook weer te eten en drinken valt. Hou m'n hart vast voor in juni. En als klap op de vuurpijl worden de kuddedieren ook weer naar Spanje gevlogen en wie weet wat ze dan weer mee terug brengen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:06

Voor wie kritiek had op de Nederlandse lockdown ivm met economie: Zweden faalt! Zowel qua aantallen doden als met de economie. Mooi dat er een land een voorbeeld kan zijn hoe erg het hier mis gegaan zou zijn als wij zo'n vrijblijvend beleid hadden gehad. Je ziet nu alweer mensen als kip zonder kop er op uit trekken in grote massa's. Zweden is een stuk minder overbevolkt als Nederland.

Citaat:
Kritiek op los coronaregime Zweden neemt toe: groepsimmuniteit nog lang niet in zicht
De kritiek op het losse coronaregime in Zweden zwelt aan. Er vallen meer doden per hoofd van de bevolking dan elders in Europa en uit een eerste Zweedse studie naar groepsimmuniteit blijkt dat slechts 7,3 procent van de Stockholmers afweercellen tegen Covid-19 heeft opgebouwd. Het Zweedse RIVM beweerde eerder dat 25 procent van de Zweden al immuun was.

Zweden koos aan het begin van de coronacrisis voor een afwijkende koers: sportscholen en horeca bleven open. Een beleid gebaseerd op vrijwillige restricties, tot afschuw van buurlanden. Tegelijkertijd werd erop gerekend dat mensen de nieuwe coronaregels vrijwillig zouden naleven.

Die strategie werd verdedigd door staatsepidemioloog Anders Tegnell. Hij claimde dat een fors deel van de Zweden op die manier immuun zou worden voor het virus. Begin deze maand ging het Zweedse RIVM ervan uit dat zo’n 25 procent van de inwoners van de regio Stockholm besmet geweest is met het virus. Tegnell verwachtte dat dit aantal aan het eind van de maand rond de 40 procent zou liggen.
Maar persbureau Reuters schrijft dat groepsimmuniteit bij lange na niet in zicht is: uit een nieuwe studie blijkt dat amper 8 procent van de inwoners van Stockholm groepsimmuniteit heeft opgebouwd. Buiten Stockholm ligt dat percentage zelfs onder de 5.
,,Maar het zo snel mogelijk bereiken van groepsimmuniteit is ook in Zweden niet het doel’’, benadrukte de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken tegenover The Guardian. En volgens epidemioloog Tegnell wijkt het percentage niet zo sterk af van zijn voorspelde 25 procent. ,,Het is een beetje lager dan verwacht, maar niet opmerkelijk lager”, stelde Tegnell tijdens een persconferentie in Stockholm.

Bezweken
Het sterftecijfer zit ook niet mee. In veel Europese landen stabiliseert het aantal doden en besmettingen, in Zweden blijft de curve doorlopen. Gisteren telde het land maar liefst 800 nieuwe besmettingen. Daar komt bij dat de helft van het aantal doden in een verzorgingshuis is bezweken. Terwijl het doel van het Zweedse beleid juist was om deze kwetsbare groep te beschermen. ,,We hebben gefaald in het beschermen van onze ouderen’’, erkende premier Stefan Löfven vorige week. Inmiddels telt het Scandinavische land bijna 4000 sterfgevallen. Ter vergelijking: buurland Noorwegen telt er slechts 234.

En hoe zit het dan met de economische schade? Hoe strenger de lockdown, des te groter de economische impact, zou je denken. Aan het begin van de pandemie deed de Zweedse economie het inderdaad beter. De krimp bedroeg er slechts 0,3 procent, terwijl dat elders 3,8 procent was. Maar kijk je naar de langere termijn, dan is het voordeel minimaal. De Europese Commissie becijfert een krimp van 6,1 procent voor het Scandinavische land. De centrale bank van Zweden verwacht zelfs een krimp van 7 tot 10 procent, niet veel minder dan in de rest van de EU.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:11

Ik zit bij de Zandwinplas in Drunen en hier is het ook DRUK!

En helaas binnen een straal van 30 meter van mij vandaan 6 groepen jongeren, allemaal met méér dan 6 personen per groep, geen 1,5m afstand houden natuurlijk..

Nog geen politie gezien, maar zal me niet verbazen zat ze er elk moment kunnen zijn.

Er zijn gewoon haast méér groepen van 2+ dan dat er mensen met zn 2en of alleen zijn.

Ik was hier al om 11:30, ruim voor dat het echt druk werd.

Op de camping is erg weinig schaduw en onder het kleine parasolletje is het alsnog bloedheet, mijn hond heeft dan echt last van de warmte.

Hier schaduw van bomen en meer wind. En af en toe even afkoelen in het water.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:33

elnienjo schreef:
En dan is nu de horeca nog niet eens open. Kun je nagaan wat voor massa er op gang komt als er ook weer te eten en drinken valt. Hou m'n hart vast voor in juni. En als klap op de vuurpijl worden de kuddedieren ook weer naar Spanje gevlogen en wie weet wat ze dan weer mee terug brengen...

Ik ben zo'n massa die op 1 juni uit eten ga.