Ha daar is Lautje weer met allerlei veroordelende aannames, je kon er op wachten 
Jammer voor jou maar ik heb jaren meer dan full-time in de glastuinbouw gewerkt en daar alle voorkomende werkzaamheden gedaan. Zowel op glaswol als biologisch
De buurman is verder doorontwikkeld en heeft in de loop der jaren eerst het glaswol er uit gegooid om over te gaan op volle grond teelt voor een in zijn ogen beter product, en heeft inmiddels verschillende kassen waar hij biologisch-dynamische groentes kweekt die bijzonder lekker zijn
Daarnaast liggen er natuurlijk veel meer groenten en fruit in de winkel dan die tomaten waar jij toevallig het 1 en ander vanaf weet.
Er zijn natuurlijk wel controles, maar je bent echt ontzettend naïef als je werkelijk denkt met 100% zekerheid te weten dat er niks op de groenteafdeling van de gemiddelde supermarkt ligt waar toch nog het 1 en ander overheen is gespoten. De consument wil nu eenmaal perfect uitziende groentes en fruit en bovendien zijn er bij de verschillende teelten best nog dingen toegestaan en er loopt ook niet 24/7/365 een politieagentje door elke akker heen die met een laboratorium ter plaatse eerst alles gaat testen voordat het uitgesproeid wordt
Zo is er in de biologische aardappelteelt extra aandacht voor koper, dat niet gebruikt mag worden als gewasbeschermingsmiddel, maar wel als meststof en daar schijnt wat mee gesjoemeld te worden waardoor daar extra controles vanuit SKAL voor moesten komen. Dat soort dingen gebeurt ook gewoon
Bij biologische eieren zou je ook hopen dat je eieren krijgt die niet met rommel in aanraking zijn gekomen, en tada dan is er ineens Fipronil in het nieuws, oeps!
Ik had het niet eens over dat soort dingen die stiekem toegepast worden, daar ga jij maar weer vanuit
Maar er zijn gewoon verschillende middelen toegestaan, óók in de biologische teelt. Die je in je eigen tuintje helemaal niet nodig hebt en waar je een beter gevoel bij kan hebben als wat je eet gewoon zonder foefjes & middeltjes gegroeid, geoogst en verwerkt wordt
Daarnaast kan er nog vanalles uit het buitenland gehaald worden waar de regelgeving weer wat anders kan zijn. Natuurlijk zal je vast niet direct dood neervallen van alles dat er toch nog gespoten wordt, of waarmee spullen gewassen e.d. worden voordat ze in een zakje gaan. Maar dat zeg ik dan ook niet 
Het enige dat is zeg is: alleen bij je eigen productie weet je exact of er iets van "middelen" overheen gegaan is of niet, en ik vind het persoonlijk zeer prettig dat we hier niks dan water en eigen compost hoeven te gebruiken om prima spul uit de grond te krijgen 
En je eigen groentes hoeven toch niet per-sé open en bloot langs de weg te staan, als je alleen een tuintje direct naast de weg zou hebben dan kan je daar ook gewoon een kasje op zetten hoor als je daar intens gelukkig van wordt 
dromertje2 schreef:Ik wou juist zeggen dat ik denk dat er in de grond van je tuin pmanera, meer viezigheid zit dan bv de tomaten van lautje. Daar wordt echt heel streng gecontroleerd. Of je moet natuurlijk je grond hebben laten testen maar dan heb je nog de luchtverontreiniging.
Weer zo'n aanname. Je hebt mij trouwens niks horen zeggen over dat de tomaten van Lautje (haar man) niet goed zouden zijn ofzo
Hier kweken we in bakken met een speciale luchtige moestuinmix, niet in de volle grond. Elk jaar wat eigen compost er doorheen mengen, zaadjes er in en hopen dat het genoeg regent zodat je niet zelf hoeft bij te wateren.
Maar ik koop natuurlijk ook gewoon (meestal) bio fruit & groente in de winkel maar daarbij besef ik mezelf wel dat ik eigenlijk geen enkele zekerheid heb wat daar nu precies wel of niet voor spul overheen gegaan is.
Het is helemaal zo gek nog niet om daar even bij stil te staan. Ik denk ook dat dit 1 van dè redenen is dat mensen aan een eigen groentetuin beginnen, zodat ze meer zicht hebben op wat ze eten
Het is natuurlijk ook gewoon leuk om je eigen eten te zien groeien
En leerzaam voor kinderen.