Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:45

Willl65 schreef:
De nieuwe Trent filmpjes kijken zonder oortjes ik erger mij er mateloos aan! Wtf

En dan vooral in de stiltecoupe

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:57

Nayomie schreef:
Willl65 schreef:
De nieuwe Trent filmpjes kijken zonder oortjes ik erger mij er mateloos aan! Wtf

En dan vooral in de stiltecoupe

Ja inderdaad ik word er echt agressief van

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:31

Dat had ik gister ook. Doe gewoon oortjes in :n
Ik ben niet geïnteresseerd in jouw filmpjes.

Gister ook twee meiden die luidruchtig binnenkomen, luidruchtig blijven en dan hun nagels gaan lakken. Die geur :n

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:58

Dat moment dat je op station aan komt en zo achterlijk druk is dat je al weet dat je later thuis gaat komen.. En ja hoor... seinstoring

Flying_Angel

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:24

Mensen die op het station roken buiten de rookzone. :\

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:24

Flying_Angel schreef:
Mensen die op het station roken buiten de rookzone. :\

Ja dat!

Laatst op Zutphen kreeg iemand daar een boete voor.
Je zag de rest snel zn sigaret uitdrukken :’.)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:28

Gianti schreef:
Dat moment dat je op station aan komt en zo achterlijk druk is dat je al weet dat je later thuis gaat komen.. En ja hoor... seinstoring

Oh dat ken ik ja :( dan kom je het station in, zie je zo'n kudde mensen wachten en je weet al dat het mis is }:0

Meneer in mijn coupé heeft in een drukke trein de plaats naast hem hele tijd bezet gehouden voor z'n buddy die vijf stops later pas instapte. Stonden ook nog mensen omdat er geen zitplaatsen genoeg waren. Lekker aso. Is ook nog een stiltecoupé, dus niet dat ze werkoverleg moeten hebben ofzo :+

Ik erger me ook altijd aan de mensen die vlak voor het eindstation nog even door de trein naar voren gaan lopen om dichterbij de metroingang te zijn. Die minuut ofzo zal het vast waard zijn :P

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:39

Dat mensen een oudere vrouw met wandelstok wegduwen en geen ruimte geven om intestappen. En dan ook niet voor haar op staan ofz. En als je dan wat zegt krijg je een grote bek. Zelfs de chauffeur kreeg de wind van voren toen hij desbetreffende groepje aansprak. Wat is er toch mis met de jeugd?

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:44

Lau schreef:
Dat mensen een oudere vrouw met wandelstok wegduwen en geen ruimte geven om intestappen. En dan ook niet voor haar op staan ofz. En als je dan wat zegt krijg je een grote bek. Zelfs de chauffeur kreeg de wind van voren toen hij desbetreffende groepje aansprak. Wat is er toch mis met de jeugd?

Dit blijf ik echt bizar vinden. Ik ben vaak de enige die op staat voor ouderen. Ook wanneer ik met volwassenen in het ov zit niemand die op staat. Het is helaas echt niet alleen de jeugd meer.

Laatst zelf ook meegemaakt, stond in de bus en voelde me niet zo lekker.
Toen ben ik flauw gevallen in de bus, een meisje dat naast me stond heeft me toen geholpen. Daar was ik er blij mee maar wat me toch verbaasde was dat niemand op stond zodat ik even kon zitten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 09:49

Andersom mensen vinden ook altijd maar dat de jeugd moet rechtstaan en iedereen anders moet rechtstaan behalve zij zelf. Ooit eens uitgescholden omdat ik niet opstond. Terwijl in chronische ontstekingen in mijn beide knieschijven heb, je ziet dit niet aan de buitenkant. Maar een uur op de trein rechtstaan heeft als gevolg een hele weet zo’n pijn mijn knie dat ik amper kan lopen. Dus dan verkies ik toch echt te blijven zitten.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:59

De bus die ik moet hebben zit eigenlijk altijd vol met mensen die naar hun werk moeten. Er zijn altijd mensen die moeten staan. Dan zijn ook echt alle plekken vol.

Af en toe moet er met deze bus ook een blinde jongen mee. Tijdje terug toen waren alle plekken bezet en kwam die jongen de bus in. Ik stapte na hem in dus had ook geen zitplaats. Maar ze zaten echt allemaal die jongen aan te gapen, maar opstaan deed er niemand. Die jongen is hartstikke onzeker en durfde niks te vragen. Dus ik heb het maar gevraagd. Maar dat is toch eigenlijk gek dat je het moet vragen? Moet die jongen dan vallen als de bus onverwacht moet remmen? Of net iets te hard door een bocht gaat wat hij niet verwacht...
Als ik eerder ben en ik heb wel zitplaats sta ik altijd op als er (bijna) geen plek meer is. Ook voor ouderen. Ik zie ook dat die jongen echt dankbaar is als ik het vraag. Zie dan ook wel een beetje opluchting.

En als iemand ziek is waardoor hij/zij niet lang kan staan dan snap ik dat je niet op staat. Maar ik geloof niet dat er 30 mensen zijn die ziek zijn. Er kan echt wel 1 iemand opstaan. Maakt niet uit wie. Uitschelden is verder natuurlijk nooit goed

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:31

Zoe_97 schreef:
Andersom mensen vinden ook altijd maar dat de jeugd moet rechtstaan en iedereen anders moet rechtstaan behalve zij zelf. Ooit eens uitgescholden omdat ik niet opstond. Terwijl in chronische ontstekingen in mijn beide knieschijven heb, je ziet dit niet aan de buitenkant. Maar een uur op de trein rechtstaan heeft als gevolg een hele weet zo’n pijn mijn knie dat ik amper kan lopen. Dus dan verkies ik toch echt te blijven zitten.

Natuurlijk werkt het ook de andere kant op. Maar hier is het toch echt vaak de jeugd die moeilijk doet. De mensen van 45+ verwachten niet dat je op staat.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:39

Wat natuurlijk iets kan helpen, is zorgen dat een handicap wel zichtbaar is. Gewoon krukken of een wandelstok, of in het geval van blinden een blindenstok, meenemen.
Als er van buitenaf niets te zien is, gaat men er in principe vanuit dat jonge mensen gewoon gezond zijn van lijf en leden. Ben jij die uitzondering, dan zorg je dat dat ook te zien is. Je kunt simpelweg niet verwachten dat iedereen iedereen maar als een potentieel gehandicapte gaat behandelen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:45

oomens schreef:
Wat natuurlijk iets kan helpen, is zorgen dat een handicap wel zichtbaar is. Gewoon krukken of een wandelstok, of in het geval van blinden een blindenstok, meenemen.
Als er van buitenaf niets te zien is, gaat men er in principe vanuit dat jonge mensen gewoon gezond zijn van lijf en leden. Ben jij die uitzondering, dan zorg je dat dat ook te zien is. Je kunt simpelweg niet verwachten dat iedereen iedereen maar als een potentieel gehandicapte gaat behandelen.

Het verschil zit in verwachten dat iemand op staat of vragen. Ik weet dat niet aan mij te zien is, daarom wil ik altijd rustig uitleggen als het gevraagd wordt

Ik vind heel kortzichtig om te zeggen dat je handicap zichtbaar moet maken. Het is al confronterend genoeg om op slechte dagen in rolstoel te moeten zitten en ook feit dat je jong bent en niet kan staan in een bus. Dan moet ik maar ook een kruj mee omdat mensen niet eens meer normaal kunnen vragen?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:53

Krukken meenemen in een overvolle bus is niet handig, dan kun je beter iedereen die een onzichtbare handicap heeft een bordje om de nek hangen... Kom op oomens, een beetje inlevingsvermogen mag ook wel :=

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:53

Gianti schreef:
Dan moet ik maar ook een kruj mee omdat mensen niet eens meer normaal kunnen vragen?

Je móet niets, maar dan kun je er dus ook niet vanuit gaan dat mensen zomaar ongevraagd voor je opstaan. Wil je dat laatste wel graag voordat je een zichtbaar broos oud besje bent, dan helpt het als je handicap zichtbaar is. Andere optie is iedere keer uitleggen waarom je graag wilt zitten en vragen of mensen voor je opstaan, maar ik kan mij voorstellen dat je daar op den duur ook moe van wordt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:58

Nergens word gezegd dat wr verwscht word dat er ongevraagd opgestaan word voor "onzichtbare ziekte groep"

Waar ik moe van word is dat je niet eens gevraagd word of de bewuste (oudere) persoon jouw plaats mag hebben, maar gelijk uitgescholden wordt voor asociaal of zelfs van plek getrokken word.

Uitleggen bij vraag of je mag zitten of waarom je blijft zitten vind ik nooit erg.
Laatst bijgewerkt door Gianti op 24-01-18 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:59

Foaly schreef:
dan kun je beter iedereen die een onzichtbare handicap heeft een bordje om de nek hangen...

Bordje hoeft niet per se hoor. Zo'n melaatsenklepper kan ook prima ;) Al zal dat wel weer als te stigmatiserend worden ervaren.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:10

Maar zelfs voor mensen met een zichtbare handicap staan mensen niet voor op. Die jongen die af en toe bij mij in de bus zit heeft dus gewoon een stok. Zijn handicap is dus zichtbaar. Maar daarvoor staan mensen dus ook niet op.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:46

En een kruk is ook geen garantie hoor :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:52

oomens schreef:

"Gewoon"? Gewoon iets mee moeten dragen waar je in praktisch opzicht niets aan hebt, maakt dat je een hand minder vrij hebt, wat extra gewicht is en die vaak vooral erg in de weg zitten?

Ik heb ook met krukken gelopen na een gebroken enkel. Voor sommige zaken zijn ze erg handig. Maar heel vaak zijn het ook onmogelijke ondingen die altijd in de weg zitten. Dat alleen maar mee moeten zeulen omdat anderen hun vooroordelen niet onder controle kunnen houden, nah.

Citaat:

Nee. Missschien moet je mensen dan ook niet zozeer als gehandicapt of niet behandelen, maar vooral niet teveel aannames doen. Open vragen ipv oordelen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:52

Ik ben het ergens wel met oomens eens. Als ik aan iedereen die een volle bus instapt moet gaan vragen of ze misschien mijn plek willen, Dat is geen doen. Als je het echt niet aan iemand kan zien, sta ik niet op voor diegene.
Zo stond er een keer een echt oud vrouwtje in de bus dus iemand stond op en ga maar zitten en die vrouw werd ontzettend kwaad op die jongen (rond de 18 jaar denk ik) of hij niet goed in zijn hoofd was en of ze er zo slecht uit zag. Dan snap ik het ergens wel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:55

theadora99 schreef:
Ik ben het ergens wel met oomens eens. Als ik aan iedereen die een volle bus instapt moet gaan vragen of ze misschien mijn plek willen, Dat is geen doen. Als je het echt niet aan iemand kan zien, sta ik niet op voor diegene.

Maar dat is het probleem toch niet?

Volgens mij ging het om iemand die zitten, maar waarvan andere mensen maar vinden dat ze moeten opstaan.

Of als mensen vragen of ze mogen zitten, gewoon nee zeggen.

Ik heb niet de indruk dat er iemand is die vindt dat je aan iedereen die de bus instapt moet vragen of die een zitplek nodig heeft.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:56

Maar als iemand rustig aan jou vraagt of die mag zitten omdat die niet lang kan staan? Ik denk dat niemand verwacht dat het geroken kan worden

En ik vind asociaal van die vrouw om zo te reageren... als je niet wil dan bedank je voor het aanbod en zeg je dat nog prima gaat

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:57

Dat ze de bus een paar minuten later hebben laten komen en ik daardoor iédere dag te laat kom (aansluiting met trein), omdat hij toch al standaard een minuut of 5 (of meer) vertraging had ^)

Andere ergenis is de lettertype van Limburgliner maar dat is persoonlijk :+ Limburg en Liner staan wel aan elkaar maar zijn andere lettertypes :+