Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:34

1 op 5 hoogrisico contacten levert een positieve test op meen ik begrepen te hebben, maar ben er niet heel zeker van.
Benieuwd wanneer het hier dus ook weer gaat teruggedraaid worden :P

Anyway, er wordt wel heel creatief omgesprongen met de terminologie en het definiëren ervan vind ik :D
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 07-01-22 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:34

In Amsterdam en het Gooi gaan niet essentiële winkels morgen actie voeren door van 12 tot 16 uur open te gaan. Ze zijn het zat en willen aandacht voor deze branche

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:43

Ik snap het wel. Er zijn zoveel mogelijkheden om toch verantwoord open te kunnen, maar dat wordt hen ontnomen en als ik het zo hoor is de steun verre van toereikend.

Hier woon ik in een dorp. De plaatselijke kledingzaak heeft een vergunning om buiten met marktkramen te mogen staan. Wel is het zo dat slechts één ondernemer per assortimentsgroep hier een vergunning voor krijgt. Voor hier in het dorp is dat geen probleem, omdat we maar één kledingzaak hebben. Een andere ondernemer heeft een kraam/click en collect/ter plekke bestellen bij de voordeur van de winkel.
Een bakker heeft samengewerkt met een eetcafé en zij hebben oliebollen en andere lekkernij verkocht de afgelopen weken.
Ik probeer de plaatselijke ondernemers wel te steunen, maar ik kan me voorstellen dat ze het heel erg zwaar hebben.

Ik hoop echt dat na 14 jan. ondernemers weer mogen gaan ondernemen. Je zult net een eigen zaakje begonnen zijn of een onderneming die je jarenlang hebt opgebouwd nu ziet aftakelen ...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:59

Pandora2 schreef:
Pseudo-quarantaine... die hadden we nog niet denk ik :+

Ik hoorde vanmiddag op de radio dat de besmettingen dagrecords breken maar de quarantaine regels worden versoepeld.
Volledig gevaccineerd hoeft na een hoogrisico contact niet meer in quarantaine, maar er wordt wel gevraagd om in pseudo-quarantaine te gaan : vermijd contacten, werk thuis, ga niet op resto of café en hou afstand.

Oh well... :')

Ja, omdat het gewoon anders niet rond te breien is met het personeel en de maatschappij helemaal stil komt te vallen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:04

Dat begrijp ik sureido, maar ze moeten niet telkens met die halfbakken nieuwe woorden aankomen. :+
Schiet je toch niks mee op.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:09

Ik heb in 2 jaar nog niet 1 melding gehad van risicocontact haha

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:10

besita schreef:

Oh ja die app, bestaat dit in NL eigenlijk nog? :') Nooit gehad.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:18

Ik gebruik de app ook niet , anders wordt ik echt gek denk ik :')

Tot nu toe is het mij ook gelukt om überhaupt nog nooit met iemand in aanraking te komen waarvan ik het bewust weet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:20

sureido schreef:
besita schreef:

Oh ja die app, bestaat dit in NL eigenlijk nog? :') Nooit gehad.

Ik moest een melding versturen via de app, moest eerst kijken waar ik de app had staan :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:25

Die corona melder? Die heb ik ook nog op mijn mobiel staan

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:52

besita schreef:

Nee, ik ook niet.

Heb vorige week een andere telefoon in gebruik genomen. Heb de Corona Melder er niet meer opgezet. Ofwel die app werkt niet, of ik heb een zodanig laag risico dat het ding geen toegevoegde waarde heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:59

De app is er ook voor je vaccinatie bewijzen, voor het maken van je vaccinatie afspraken en voor het verkrijgen van alle info over covid (cijfers met epidemie, vaccinaties en nieuws zoals maatregelen). Dus gaat hier vele male verder als risico contact.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:01

Bij ons niet Pien, CoronaCheck voor vaccinaties en coronamelder voor risico contacten . Maar wanneer er maar een zeer beperkte hoeveelheid mensen hem download schiet hij zijn doel voorbij. Heb hem er ook al afgegooid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:04

pien_2010 schreef:
De app is er ook voor je vaccinatie bewijzen, voor het maken van je vaccinatie afspraken en voor het verkrijgen van alle info over covid (cijfers met epidemie, vaccinaties en nieuws zoals maatregelen). Dus gaat hier vele male verder als risico contact.

De coronamelder gaf je een melding als je bij iemand in de buurt bent geweest die positief is.
De coronacheck is voor je vaccinaties en de qr code.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:11

Er is ook niemand die bedenkt om de melder app te bundelen met check app, dan heeft bijna iedereen dat ding er wel op staan :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:12

die melder app geeft 1 x per maand een soort testbericht dat ie nog werkt, ik schrik me iedere keer nog het apezuur als ik dat zie. Ik kom namelijk bij niemand in de buurt behalve mijn echtgenoot.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:14

Relaxed schreef:
Er is ook niemand die bedenkt om de melder app te bundelen met check app, dan heeft bijna iedereen dat ding er wel op staan :+

Dat is dus hier wel. Echt alles zit erin, inclusief je vaccinatie bewijs

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:15

Ik heb die melder er niet op hoor. Ze zouden hem inderdaad moeten koppelen aan de check app.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:16

pien_2010 schreef:
Relaxed schreef:

Dat is dus hier wel. Echt alles zit erin, inclusief je vaccinatie bewijs

Ja dat is veel logischer..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:17

De verschillen tussen de landen zijn groot. Voor mij dit echt nieuws dat dit in Nederland niet is. Ik wist dat echt niet want dacht dat we allemaal hetzelfde hadden. Hoe zit dan in België en andere EU landen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:19

Ik gok dat het weer alles met privacy heeft te maken.. :n

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:22

Ik heb die melder/app eraf gegooid. Ik vind het nietszeggend als je zo´n bericht krijgt dat je mogelijk met een besmet iemand in contact bent geweest. Je weet niet precies waar en wanneer en wie. Misschien stond je rug naar rug en beiden met een mondkapje op bijv. Of heb je beiden de telefoons in elkaars buurt gelegd, maar zelf niet dicht in de buurt geweest. Ik heb echt geen zin in een onnodige quarantaine. Vaak hoor je het ook pas dagen later. Als je dan geen klachten hebt ga je niet ineens nog 1 dag in quarantaine. Soms hoorde je ook dat mensen pas 9 dagen na dat contact bericht kregen.

Ik hoor het wel gewoon van de persoon zelf of via school/werk mochten ik of de kinderen in contact zijn geweest met een besmet iemand. En daarbij denk ik nu dat er toch geen ontkomen aan is. Ik ben er ook niet bang voor. Je kunt je gewoon laten vaccineren/boosteren en alle berichten wijzen er toch echt op dat omicron een stuk minder ziekmakend is. Mij is het het risico echt wel waard en deze mening wordt ook door de mensen om ons heen gedeeld. Dat is gewoon fijn dat de mensen om je heen hetzelfde erover denken. En gelukkig is iedereen gevaccineerd/geboosterd, dus voor ons voelt het goed om het allemaal wat los te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:25

Vayo, je krijgt alleen melding bij nauw contact, dus echt niet voor iedereen die je onderweg tegenkomt.. Dus binnen 24 uur voor de klachten en dan langer dan 15 minuten contact.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:34

Denk dat we een ding nu wel veilig kunnen concluderen: de horeca en de winkels zijn niet schuldig aan de hoge besmettingen. :+

Mag hopen dat we dat de 14e ook terug zien zodat ze weer open mogen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:34

Relaxed schreef:
Vayo, je krijgt alleen melding bij nauw contact, dus echt niet voor iedereen die je onderweg tegenkomt.. Dus binnen 24 uur voor de klachten en dan langer dan 15 minuten contact.

Nee dat is logisch toch!? Het gaat er om dat je telefoon 15 min. of langer dichtbij een andere telefoon was. Maar de omstandigheden weet je niet. Ik leg bij bekenden wel eens mijn telefoon op tafel en soms is dat 10 cm naast de telefoon van de ander. En stel dat ik dan net wel afstand tot die persoon heb gehouden, dan ga je onnodig in quarantaine omdat enkel je telefoon een nauw contact was.

En misschien was dit in het OV met beide een mondmasker op. Zelfs als er een dunne veilige afscheiding tussen zit (en beiden ook nog een mondkapje op) kun je een melding krijgen.
Als ik in quarantaine moet wil ik gewoon weten voor welk contact dat precies was, zodat ik zelf na kan gaan hoe intensief het contact was. In principe heb ik toch geen nauw contact met onbekenden. Dus ik hoor het vanzelf van van de persoon zelf als ik een nauw contact was. Ik vind de app voor mezelf onnodig in ieder geval.