Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:37

Echwel schreef:
Je kunt na juli toch weer alle kanten op...?

Dat zit wel in onze planning mijn man ook vorig jaar aow enz dus we hebben het op hold gezet, niet op niet meer gaan

We kunnen In Nederland kamperen en dan blijft mijn man net zo lief thuis bij zijn hobbyspullen, buitenland durven we niet aan, onverwachte lockdowns en allerlei regels zien we niet zitten. Wij worden er niet jonger op en ik ook nog es niet gezonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:39

Ik denk dat iedereen zo wel grote dingen heeft gemist, groep 8, examenklassen/afstudeerders, jubilea, pensioen idd.. Daarbij hecht de een er meer waarde aan dan de ander, verjaardag kan mij echt niks schelen terwijl anderen die ik ken het wel heel erg vinden.

Mijn vader werd vorig jaar 65 en ze waren 40 jaar getrouwd, niets aan kunnen doen. Ze hopen het deze zomer in te kunnen halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:49

Toen 1 van mijn geliefde collega‘s wegging zijn we samen een wandeling gaan maken. Het is niet altijd perse alles of niets, er zijn ook tussenoplossingen.
Idem met een kinderverjaardag in de straat. Die hebben in dit geval enkel kinderen uit de klas uitgenodigt (zien ze toch al iedere dag) en ze hebben buiten in de straat gespeelt en buiten taart gegeten.

Morrie

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:53

bij mij was het niets dus. Ik was ineens uit alle systemen, heb geen email adressen meer van mijn oud-collega's, want die zaten in de werkmail, geen telefoonnummers, want de synchronisatie was ook uit mijn telefoon. Het was op 1 oktober over en uit.
Normaal kwamen oud-collega's nog wel een keertje koffie drinken op het werk en bijpraten, maar dat kan nu ook niet natuurlijk. Bizar, mensen die ik al ruim 30 jaar ken zijn ineens "verdwenen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:56

Ja dat lijkt me echt heel raar en voelt ook wel onpersoonlijk..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:00

Dat is wel heel naar Morrie...echt niet leuk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:01

Maar dat is ook wel een beetje hoe het werk ermee omgegaan is denk, Morrie?
Uitwisselen van gegevens had persoonlijk ook nog gekund misschien..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:13

Als er al sprake is van een ´dikke vinger´ dan is die zo langzamerhand naar de burgerij.

Kijk naar geen terrassen in NL en toeristen hier.

Het verwijt over ascociaal gedrag naar mensen die eens wat compenseren vidn ik onterecht.
Het vingerwijzen naar ouderen nóg erger. Die zijn in de avond van hun leven aan het wáchten op ????

Het is een ethisch probleem waar we nu in zitten.
Daarin hebben we een sociale verantwoordelijkheid naar de maatschappij doch nog meer naar de directe omgeving en vergeet ook je eigen welzijn/belang niet.
Op basis van jouw eigen situatie anderen veroordelen?? Mwah.

Neem het vermaledijde vaccineren. Je laten vaccineren doe je niet voor een ander. Die ander kan zichzelf laten vaccineren en is danbeschermd tegen de meeste gevolgen van besmetting; klaar.
De morele druk op vaccineren is verwijtbaar, niet het niet willen.

Etcetera.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:18

Die ouderen wachten op een prik, voor hunzelf. Niks morele chantage, die paar die niet willen of kunnen prikken moeten maar hopen dat er genoeg geprikt word zodat ze onder de paraplu van de rest veilig mee kunnen lopen. Zo werkt het met uitbannen van alle infectieziekten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:23

@Morrie; dat doe je wel zélf.
Poep gebeurt, zi deze pandemie, doch hoe je er mee omgaat doen jij, doen jullie zélf.
Het is joñuw/jullie angst. Je kiest zelf voor de extreme isolatie voor het verlies van kontakten.
Jij kiest voor minimaliseren van risicos. Dat heeft consequenties. Zelfgekozen consequenties.

Zo ben jij bepaald geen digibeet en was Covid19 al maanden aan de gang voor je met pensioen ging. Je had alles op een USB drive kúnnen zetten.

Dit geldt voor ons ALLEMAAL.
Poep gebeurt maar daarna is het aan ons de keuze hoe we ermee omgaan. La vida es bella, nog steeds. Kijken naar wat je niet meer kan heeft weinig zin. Naar anderen wijzen daarover nog minder.
Het is voorjaar, de dagen lengen, het gáát een keer over en pluk ondertussen de dag.
Het hele leven is zelforganiseren op de rand van een chaos.
De hele dag is een reeks van risic-managen. De trap af, de straat op, noem het op.
Covid19 is ééntje extra en bv griep nu een ander minder. Hier ook minder verkeer, weer een ander. Etcetera.
Laat je niet bang máken; bang worden doe je zélf; LÉÉF!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:28

bigone schreef:
Ddie paar die niet willen of kunnen prikken moeten maar hopen dat er genoeg geprikt word zodat ze onder de paraplu van de rest veilig mee kunnen lopen.

Of die krijgen het en bouwen zelf weerstand op.

Citaat:
Zo werkt het met uitbannen van alle infectieziekten.

Zo werkt de evolutie.

Al héél lang voor vaccins :)*

....en uitbannen? Doe niet zo mal. Covid19 blijft.
De toekomst is net als bij griep je wel/niet jaarlijks laten vaccineren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:32

Morrie schreef:
bij mij was het niets dus. Ik was ineens uit alle systemen, heb geen email adressen meer van mijn oud-collega's, want die zaten in de werkmail, geen telefoonnummers, want de synchronisatie was ook uit mijn telefoon. Het was op 1 oktober over en uit.
Normaal kwamen oud-collega's nog wel een keertje koffie drinken op het werk en bijpraten, maar dat kan nu ook niet natuurlijk. Bizar, mensen die ik al ruim 30 jaar ken zijn ineens "verdwenen".

Ja dat is echt k#t.

Ik kom ook uit het onderwijs.
Niet met pensioen, maar in het jaar voor Corona zelf redelijk serieus ziek geworden (gaat wel vooruit) en inmiddels voorlopig volledig afgekeurd.

Dan gebeurt een beetje hetzelfde.
Van dagelijks héél veel mensen om je heen naar 0.
Dat gebeurt bij iedereen die ziek wordt wel, maar vaak zie je dan toch dat mensen elkaar nog opzoeken, visite, etcetera.
Of in ieder geval regelmatig telefoontjes of dat soort dingen.

Maar dit is het jaar dat alle onderwijsmensen ineens álles 100% anders moesten gaan doen, en veel héél erg op hun tenen lopen. Zelf 1 van de meest relaxte collega's die ik ken zit tegen een burnout aan.

Kortom, weinig aandacht voor mij.
Ik begrijp het prima overigens, maar jammer is het wel.

En waarschijnlijk gaat mijn uiteindelijke afscheid dus ook erg 'stil' gebeuren.

Volledig arbeidsongeschikt betekent vrijwel automatisch ook beëindiging contract (in mijn geval ook) dus zijn we na 8 jaar 'ineens' (voor mijn gevoel dan toch) geen collega's meer.

Best pijnlijk, en corona maakt dat dus echt nog pittiger.

Nu ben ik nog jong zat, zijn er leuke toekomstplannen in de vorm van een opleiding die super bij mij past en waarmee ik uiteindelijk waarschijnlijk met mijn beperkingen tóch echt nog heel leuk op de arbeidsmarkt terecht kan komen (in de verre toekomst, jaar of 2 heb ik echt nog wel nodig denk ik)

Dus ik zit mijn tijd uit, probeer waar mogelijk coronasafe leuke dingen te blijven doen.
(Is met vrienden 1op1 buiten wandelen bijvoorbeeld, of gewoon heel bokt volspammen met lange berichten :+ )
En ik heb dus nog wel het gevoel dat het allemaal wel weer in orde komt.
Geduld heb ik ook wel, 2 jaar overzien vind ik niet heel lastig.

Maar als je dus ineens je hele werkkring kwijt raakt, in zo'n vaak voorkomende pensioendip raakt, én op dit moment echt even niet meer ziet of en hoe de plannen die je had ooit nog haalbaar zullen zijn, dan zal elkaar dat behoorlijk versterken.

En dat is k#t.

Ik hoop @Morrie dat je uiteindelijk, als je veilig en wel geënt bent én corona wat op zijn beloop is, weer wat toekomstplannen en -dromen kunt en durft te gaan maken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:34

Morrie schreef:

Ku je ze niet op linkedin of Facebook terugvinden. Of contact opnemen met 1 oud collega waarvan je de gegevens hebt en vragen of ze jou even alle gegevens wil sturen ?

Het is absoluut niet mijn zaak Morrie, maar ik krijg het gevoel dat je je al maanden heel erg rot voelt, zoerg dat ik als ik iets vn jou lees me echt zorgen maak of je niet depressief bent. En nogmaals dat is niet mijn zaak, ik ben geen psycholoog en het zijn maar berichtjes natuurlijk. Maar ik voel me altijd zorgelijk als ik wat van jou heb gelezen dus wilde het wel zeggen. Hulp zoeken is niets mis mee en pensioen en corona is een heftige combinatie

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:35

Even niet zo aardig misschien; maar als jouw ex collega's zouden willen, kunnen ze toch zo je persoonlijke telefoonnummer of mail vinden ?
Of jij kunt de school schrijven of bellen?

Misschien hebben jullie allemaal de behoefte daaraan niet ?

Wat niet wegneemt, dat het wel erg abrupt ophoudt zo.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:36

Huertecilla schreef:
Het hele leven is zelforganiseren op de rand van een chaos.

Ik ben het regelmatig niet met je eens.

Maar dit vind ik een erg mooie zin.

Danku.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:37

Morrie, je kan toch gewoon naar de school bellen en degene met wie je graag nog contact wil even je prive nummer doorgeven?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:37

Dat was bij mijn man ook hoor....
Tel daar inderdaad bij op geen familie gezien in meer dan een jaar

Alleen proberen wij van iedere dag een feestje te maken elkaar opbeuren enz....

Toch toekomst plannen maken en dromen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:46

mijn oud collega's zitten allemaal op de rand van overspannenheid, wat Femke_tweety al zei: alles is anders geworden sinds corona, ik heb ook nog een half jaar thuis gewerkt voor de stekker eruit ging, dus ik weet wat het is. Ik wil die mensen niet onnodig lastig vallen.
Ik heb geen mensen van mijn werk op social media, dat was ongewenst bij ons op het werk. Ik heb nog hetzelfde telefoonnummer, dus indien er nog iemand contact wil, kunnen ze me zo appen of bellen, maar daar heeft niemand blijkbaar meer behoefte aan.
Ik zal eraan moeten wennen.
Zodra ik de deur weer uit kan, wil ik iets gaan doen met paarden van een kennis, helaas andere paarden dan voor corona, want ze wisselt snel van paarden. Hopelijk zit er eentje tussen waar ik een klik mee heb. Ik heb ze alleen op foto's gezien.
Nog 3 maanden uitzitten hier in huis dus.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:47

Mooie plannen wat de paarden betreft
Dat houdt de geest gezond..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:51

Ik heb net gehoord dat een dierbare vriend uit mijn Nederlandse vrijwilligersverleden is overleden. Nog geen 60, niertransplantatie uitgesteld door Corona, uiteindelijk toch nier van zijn partner gekregen. Prima gegaan, een paar maanden geleden en nu dus door een complicatie alsnog ...

Ik heb al jong geleerd te léven, zolang het kan. Weduwe op mijn 33e na een k*tongeluk. Op dit soort dagen draait die hele film weer. Maar het geeft me ook weer een duw om vooral te genieten van wat we wél kunnen, ook nu!

En Morrie, ik word inderdaad heel verdrietig van jouw berichten. Ik heb al een paar keer een hele grote knop om moeten zetten in mijn leven. Toen ik weduwe werd verkocht ik ook ons bedrijf en verloor daarmee mijn man, mijn huis en mijn baan. En voor mijn tweede grote liefde emigreerde ik, voor zijn gezondheid en weer liet ik alles achter. Huis, werkkring, gezin en begon ik opnieuw. En weet je, uit alle fases van mijn leven heb ik vrienden overgehouden, van kleuterschool tot nu. Maar daar moet je ook zelf aan werken. Het initiatief komt nooit alleen van anderen. Door al die contacten kan ik zelfs in lockdown 2000 kilometer van Nederland dagelijks genieten van vriendschappen opgebouwd door de jaren heen. Gaat het niet linksom, dan maar rechtsom. Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:55

What doesn't kill you makes you stronger
Stand a little taller
Doesn't mean I'm lonely when I'm alone
What doesn't kill you makes a fighter
Footsteps even lighter

Stronger

Liedje van Kelly Clarkson

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:05

Ik zou denken, als er in al die jaren (blijkbaar) nooit contact is geweest via privénummer of privémail, dan was het ook niet meer dan gewoon collega toch? En die mensen ineens niet meer spreken is natuurlijk na zoveel jaar wel wennen, maar als 1 van de 2 het echt zou willen, dan zou het wel gebeuren lijkt me :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:25

Bij werken heb je collega's, dat is leuk zolang je werkt maar echt, bij uit dienst of pensioen is het vaak uit het oog , uit het hart. Wanneer sommigen goede vrienden waren geworden was het contact er nog wel geweest. Zou er niet om treuren en er ook niets achter zoeken want zo werkt het gewoon.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:30

Dat is zeker zo.
Ik heb nog een oud collega waar ik contact mee heb, was eigenlijk niet eens een directe collega, maar we werkten wel in hetzelfde pand. En hebben heel veel gekletst samen :)
De rest ook niet meer. Maar dat is prima zo, zo gaat dat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:50

nou ja als dat de regel is, dan moet ik er maar aan wennen. Dit soort dingen leer je blijkbaar op een pensioen-in-zich-cursus die ik niet gehad heb door de corona.

De enige collega met wie ik nog privé contact had, is in februari overleden.