Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:10

Gommers wil graag een totale lockdown, kan ik wel snappen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:15

Ik vraag me ook oprecht af waar het idee vandaan komt dat het voor de jongeren het meest zwaar is. Ik kan nog wel wat groepen noemen zoals zzp'ers die zonder inkomsten zitten en geen recht hebben op regelingen, mensen met een verstandelijke beperking die niet goed snappen wat de maatregelen inhouden maar wel begrijpen dat het de verkeerde kant op gaat, en die zich zorgen maken of er weer een lockdown aankomt met geen bezoek en maanden geen werk of dagbesteding. Of werkende ouders die zich zorgen maken of de schoolgaande kinderen weer allemaal thuis komen te zitten. Wij zijn in zoverre weer in lockdown dat het leven vooral bestaat uit werken, naar de paarden gaan en boodschappen doen af en toe. Ik mis leuke dingen om naar uit te kijken. Alle dagen lijken hetzelfde momenteel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:17

Ik baal vooral van het enorme poedersuiker van de afgelopen weken. Over het algemeen is het in oktober nog regelmatig terrasweer en zelfs dat valt nu letterlijk in 't water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:18

Het is voor iedereen zwaar, laten we ophouden te vergelijken en wijzen..

Ik hoop niet op een lockdown en gekeken naar de ziekenhuisopnames zou ik het ook nog niet gepast vinden. Maatregelen wel, maar lockdown niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:23

Relaxed schreef:

Ik hoop niet op een lockdown en gekeken naar de ziekenhuisopnames zou ik het ook nog niet gepast vinden. Maatregelen wel, maar lockdown niet.

Toch gok ik wel dat er een lockdown komt. Te veel ziekenhuizen moeten de gewone zorg inperken en dat kan niet de bedoeling zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:28

Vandaag nog een artikel in de Volkskrant over de IC in het Amsterdam UMC, dat gaf me nou niet echt het beeld dat het in de ziekenhuizen 'nog wel meevalt'...

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:31

Sizzle schreef:
Frankrijk beter? Dat is een grapje toch?
In de dunbevolkte gebieden wellicht.
Frankrijk is juist bezig regios op rood te zetten. Ik ga echt niet meer even in Frankrijk boodschappen doen.
Heel Europa zit in een forse stijgende lijn, er zitten alleen wat tijdverschuivingen tussen.
Ik geloof sowieso niet dat er landen in Eurapa zijn die perse beter dan andere. omgaan met de situatie.

In de algemene "ranking " staat Frankrijk beter inderdaad , verleden week was het nog Spanje ,Frankrijk ,Nederland ,Belgie ...maar kan zomaar volgende week weer anders zijn
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:32

Benzz schreef:
Relaxed schreef:

Toch gok ik wel dat er een lockdown komt. Te veel ziekenhuizen moeten de gewone zorg inperken en dat kan niet de bedoeling zijn.

En toch gebeurt dit vaker tijdens een griepepidemie en toen werd er amper aandacht aan besteed, laat staan andere maatregelen overwogen.
En nee, we mogen het niet vergelijken met griep, maar we zitten nog lang niet op het niveau van dit voorjaar.. Dus nu al een lockdown zou ik echt te vroeg vinden.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:34

Sizzle schreef:
Frankrijk is juist bezig regios op rood te zetten. Ik ga echt niet meer even in Frankrijk boodschappen doen.
Heel Europa zit in een forse stijgende lijn, er zitten alleen wat tijdverschuivingen tussen.
Ik geloof sowieso niet dat er landen in Eurapa zijn die perse beter dan andere. omgaan met de situatie.

Helemaal eens Sizzle, als ik naar het topic hier kijk en mijn referentiekader hier.
Ik woon dus in Ierland en hier is ALLE horeca sinds deze week weer dicht, allen buiten en afhaal mag. Mondkapjes in winkels en openbare Binnenruimtes zijn al verplicht sinds begin augustus.
Wij zitten op zo’n 600 gevallen per dag met een bevolking van 4.5 mln en er wordt hier alweer gesproken van echt een volledige lockdown (ALLES dicht behalve supermarkt en apotheek en mogelijk (basis)scholen) voor 4 weken als circuit onderbreker.
Het grote probleem is hier de IC bedden, dat aantal is echt heel beperkt.

Noord Ierland heeft al de hele week +- 1000 besmettingen per dag met een bevolking van 2 mln.. Er gaat in geheel Europa iets volledig mis lijkt het.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:40

Ik heb wel het gevoel dat er steeds meer mensen cynisch worden en dat snap ik echt niet. Steeds meer gedoe over mondkapjes in het ov. Dat is sinds juni al verplicht. Hoezo ga je er nu moeilijk over doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:41

Relaxed schreef:
Het is voor iedereen zwaar, laten we ophouden te vergelijken en wijzen...

_/-\o_

Ook landen en regios vergelijken is zo ontzettend zinloos. In de zomer was ik voor werk in een stadje am Arsch der Welt. Op papier doen die het fantastisch met Corona, geen enkel geval was daar bekend.
In de praktijk kwam dat er op neer dat dus ook iedereen elkaar gewoon nog een hand gaf, de ober in een restaurant bekenden met een kus begroette en over groepjes schouder aan schouder zaten en dan ook echt van alle leeftijden.
Wat ze daar zo fantastisch doen is gewoon geluk hebben dat bijna niemand daar heen komt :+
Zodra er ook naar 1 geval is explodeert dat meteen.

Je kunt ook op geen enkele manier een uitgestrekt land als Spanje of Frankrijk met Belgie of Nederland vergelijken. Die eerste 2 kun je nog met goed fatsoen regios afgrenzen. Dat werk niet in een land waarbij je in 1 uur van het ene uiterste naar het andere kan rijden. Ook een land als Zwitserland waar dagelijks 600.000 mensen in en uit rijden vanuit 4 omringende landen voor werk is op geen enkele manier een vergelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:42

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:43

Sizzle schreef:

Frankrijk (66,99 miljoen inwoners) is 16x zo groot als Nederland (17,28 miljoen inwoners) en heeft ongeveer 4x zoveel inwoners heeft 18000 besmettingen de laatste 24 uur.
Nederland ruim 6500 besmettingen de laatste 24 uur.

Dus Nederland doet het extreem slecht.
Frankrijk doet het ook slecht en de situatie is zorgelijk vandaar ook strengere maatregelen.

Ik wijs trouwens naar niemand. Ik concludeer en ik verbaas me.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:45

Eske_B schreef:
Ik hoop vooral dat we mogen blijven sporten, ook bij clubs en verenigingen. Dat heb ik (en veel anderen) echt nodig voor m'n mentale gezond. Zeker tijdens een lockdown.

Het aantal besmettingen stijgt flink stijgt, maar het aantal ziekenhuisopnames loopt relatief achter. Laten we vooral hopen dat dat blijft...

[ [url=m/a8pfXn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik houd mijn hart ook vast voor het sporten.
Zelf moet ik zwemmen om pijnvrij te blijven en dat was met de lockdown echt een hel.
Ik heb een thermografie van mijn rug en in de lockdown hebben we er weer een gemaakt.
Zo dan, wát een ravage!!!!
En dan praat ik over 2x per week 45 minuten in het water, dat heeft zóveel impact op mijn lijf.
En ook mijn hoofd, ik voel me tig keer lekkerder.
Helaas viel het thuis niet te vervangen met wandelen, fysio of wat dan ook fysiek.
Dus weer de zwembaden dicht zou echt heel moeilijk zijn hier..

Overigens was er van de week wat op tv, en daar werkte iemand met eenzame ouderen met een therapiehond.
‘Hendrik is de hand op de schouder die wij niet kunnen geven’
Dat zei ze ook op een manier van we willen zo graag, maar het kan niet.
Huidhonger noemt ze het, de behoefte naar fysiek contact.
Kippenvel schoot over mijn lijf, want het is zó waar wat ze zei.
Zelf zat ze op zeer ruime afstand, en die oudjes waren zo intens gelukkig aan het knuffelen met de hond.
Beestje kruipt ook echt tegen ze aan als hij merkt dat ze verdrietig zijn bijvoorbeeld.
Ineens besefte ik dat ik inderdaad het enige fysieke contact nu, met mijn dieren heb.
Ze zegt therapiehonden zijn in de ouderenzorg nu belangrijker dan ooit.
Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar het is wel waar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:46

Ja Pien, maar dat specifiek nu.
2 weken geleden was Frankrijk het record van Europa naast Spanje. Dit soort vergelijken zijn totaal zinloos op zulke korte tijdbalkjes.
In Zuid frankrijk kun je nu ook nog lekker buiten zitten waarschijnlijk. In NL is sinds 3 weken het weer echt niet meer lekker te noemen.

In Italie lijkt het nu nog te doen maar ook daar is de groei enorm.
Tjechie is nu ineens de top recordhouder aantal gevallen per inwoner in Europa, dat zag ook niemand aankomen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:50

Relaxed schreef:
Informatie van het rivm zelf over eerdere griepgolf.. Hier zitten we nog lang niet aan..

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... jRA1EawpJl

Maar het is niet óf griep óf covid, het wordt allebei tegelijk. En met griepgolven zijn we als ziekenhuis al eerder oranje geweest. En dat was ook echt héel zorgelijk. De kwaliteit van zorg was toen ook echt wel even lastig.
Veel collega's ziek geweest en onderbezet gewerkt. Ook veel wachtlijsten waardoor, waar ook echt schrijnende casussen bij zatten.

Overigens krijgen wij nu de dienstlijst al niet meer rond, teveel collega's vertrokken.
Hoe zeggen ze dat ook alweer: a december to remember??

Nu wil ik niet zeggen dat jij deze link plaatst omdat je denkt dat het meevalt.
Maar ik word zó moe van die eeuwige griepvergelijking. We willen van beiden geen enorme uitbraak en al helemaal niet tegelijk.
Hopelijk helpen de coronamaatregelen ook het griepvirus in te dammen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:00

Maar ik vraag me oprecht af of er nog wel griep én corona is.. Ik bedoel, het is er wel beide, maar gaat het wel echt dubbelop? Want met alle maatregelen zou het zeker minder moeten zijn. Puur naar mezelf kijken, ik ben sinds corona niet meer verkouden geweest, terwijl ik normaal echt wel een paar keer een verkoudheid oppik.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:01

Relaxed schreef:
Maar ik vraag me oprecht af of er nog wel griep én corona is.. Ik bedoel, het is er wel beide, maar gaat het wel echt dubbelop? Want met alle maatregelen zou het zeker minder moeten zijn. Puur naar mezelf kijken, ik ben sinds corona niet meer verkouden geweest, terwijl ik normaal echt wel een paar keer een verkoudheid oppik.

Dat ligt denk ik ook aan je werkomgeving en of je thuis kan werken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:05

lenaa_tje schreef:
Relaxed schreef:

Dat ligt denk ik ook aan je werkomgeving en of je thuis kan werken :+

Ik heb nog geen dag thuis gewerkt ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:11

Maar dan nog ligt het wel aan je werkomgeving :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:11

Relaxed: misschien was onze aanpak van griep destijds ook niet helemaal geweldig, en is het vooral veel te goed uit beeld gebleven. Zoals zoveel zorgproblemen: allang bekend bij de mensen die ermee te maken krijgen alleen het haalt bijna nooit langdurig het nieuws, en dus is het daarna weer gauw vergeten.

En wat het aankomende seizoen: enerzijds is er misschien (iets) minder griep dan andere jaren. Maar van de andere kant zijn er nu nog steeds heel wat gelegenheden waar het wel rond kan gaan, zoals scholen, en geeft de druk op het zorgpersoneel dat er daar niet zoveel weerstand is. Niet bij de mensen, die moe zijn, en niet bij de teams die mensen met griep niet zomaar thuis kunnen laten blijven. En het is nog maar de eerste helft van oktober. We moeten nog heel lang voor het weer lente is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:14

lenaa_tje schreef:

Hoezo? Voorheen was ik echt wel een paar x per jaar verkouden en nu niet.. Werk is hetzelfde gebleven, behalve dat verkouden mensen nu thuis moeten blijven. Dan is dat toch 1 op 1 te linken aan de maatregelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:18

Ja shadow, ik zeg idd ook steeds dat het een heeeele lange winter gaat worden :(

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:21

Relaxed schreef:
lenaa_tje schreef:

Hoezo? Voorheen was ik echt wel een paar x per jaar verkouden en nu niet.. Werk is hetzelfde gebleven, behalve dat verkouden mensen nu thuis moeten blijven. Dan is dat toch 1 op 1 te linken aan de maatregelen?

Maar dan spelen andere dingen toch ook nog mee?

Wij houden ook afstand en het is totaal niet te vergelijken met vorig jaar. Het aantal verkoudheden neemt niet af.
Zelfde bij vriendin in de winkel, beperkingen zat maar nog steeds verkoudheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:24

Waar baseer je op dat het aantal verkoudheden niet afneemt? Want als ik naar mijn eigen omgeving kijk merk ik dit juist wel. Vriendin die bij een supermarkt werkt bijvoorbeeld is normaal ook meerdere keren per jaar ziek/grieperig. Sinds corona nog niet en ze is gewoon blijven werken.