Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:49

pien_2010 schreef:
_lautje_ schreef:
En het personeel wat werkt bij slachterijen is ook wel een bepaald soort arbeidsmigrant.
Ik ben jaren jurist geweest bij een groot uitzendbureau voor arbeidsmigranten in de bloemen en glastuinbouw. Maar slachterijen wilde wij niet aan leveren.
Collega van mij had gewerkt bij een ander uzb wat dat wel deed. En dan maak je dingen mee. Steekpartijen, elkaar afmaken, drugs, etc. Daar krijg je ook geen mensen voor met een verklaring omtrent gedrag wat wij voor de bloemen en glasruinbouw gewoon normaal vinden.

Dus ik kan mij helemaal voorstellen dat regels over hygiëne en afstand in de huizen en buiten werk niet worden nageleefd



Protest!!!

Mijn zoon werkte in slachterij, en was bevoegd slager. Hij is nog slager en werkt nu in een toeleveringsbedrijf/ slager voor restaurants . Altijd heeft hij in het hoog luxe segment gewerkt.
De bedrijven kloppen en menigeen kan daar een vb aan nemen.

Slachterijen zo over een kam scheren dat klopt echt niet. Je hebt bagger en je hebt echt keurige (meestal kleine) slachterijen . Criminaliteit is daar echt niet aanwezig. Dus pas op met een hele branche zo weg te zetten want dat is zeer onterecht!


Eens, ik werk zelf bij een slachterij en wij als werkgever en ook de uitzendbureaus zien erop toe dat ze goede woongelegenheid hebben. Gaan bij controles ook echt op huisbezoek, dit wordt van onze klanten ook gewoon geëist, net als een goed salaris. Hier krijgen we ook audits op.
Verder wordt bij ons iedere dag iedereen getemperatuurd, met verhoging kom je de fabriek niet in en word je naar huis gestuurd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:55

Electra63 schreef:
SusanH schreef:
Ik heb gister gewoon shirtjes gepast. Wat niet paste zelf terug gehangen in de winkel. Niks apart hangen of stomen. Nou moet ik zeggen, was niet het hogere segment kleding winkel. Dat zal wellicht ook uit maken.


Shoeby is ook laag segment, maar dit is een groot dorp, dus misschien houden zij zich daardoor beter aan de voorschriften? Het gaat anders als een lopend vuurtje.


Hier wonen ruim 70.000 inwoners. Dus ook niet klein. Het verschilt gewoon heel erg van plaats tot plaats. En van winkel tot winkel. Wat het niet makkelijker maakt.

_Cathalijne

Berichten: 859
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:58

@tienus:

Je gebruikt het artikel als uitleg waarom je beter handschoenen kan gebruiken. Mijn reactie daarop was dat het artikel mijns inziens van onvoldoende kwaliteit is. De wijze van onderzoek zegt iets over A (aantal bacteriën), en het artikel concludeert B daaruit (handschoenen dragen, om besmetting met corona te voorkomen?). nergens in het artikel wordt de link tussen het dragen van handschoenen en het risico op besmetting aangehaald. Dus mijn kritiek is vooral op het artikel.

Dat jij handschoenen aan doet in de supermarkt prima toch, daar heb je mij niet over gehoord, en als het zo overkwam dan sorry, dat was niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:04

Relaxed schreef:
Eens, ik werk zelf bij een slachterij en wij als werkgever en ook de uitzendbureaus zien erop toe dat ze goede woongelegenheid hebben. Gaan bij controles ook echt op huisbezoek, dit wordt van onze klanten ook gewoon geëist, net als een goed salaris. Hier krijgen we ook audits op.
Verder wordt bij ons iedere dag iedereen getemperatuurd, met verhoging kom je de fabriek niet in en word je naar huis gestuurd.

Dat laatste mag helemaal niet. Daar kunnen flinke boetes voor worden uitgedeeld.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... e-avg-7741
Citaat:
Mag ik iemand temperaturen als diegene daarvoor toestemming geeft?
Ja, dat mag als iemand uitdrukkelijk toestemming geeft. Maar die persoon moet dan wel vrij zijn om toestemming te kunnen geven of weigeren. Dat is lang niet in elke situatie zo. Bijvoorbeeld in een arbeidsrelatie kan dat niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:06

Marie_Anne schreef:
Relaxed schreef:
Eens, ik werk zelf bij een slachterij en wij als werkgever en ook de uitzendbureaus zien erop toe dat ze goede woongelegenheid hebben. Gaan bij controles ook echt op huisbezoek, dit wordt van onze klanten ook gewoon geëist, net als een goed salaris. Hier krijgen we ook audits op.
Verder wordt bij ons iedere dag iedereen getemperatuurd, met verhoging kom je de fabriek niet in en word je naar huis gestuurd.

Dat laatste mag helemaal niet. Daar kunnen flinke boetes voor worden uitgedeeld.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... e-avg-7741
Citaat:
Mag ik iemand temperaturen als diegene daarvoor toestemming geeft?
Ja, dat mag als iemand uitdrukkelijk toestemming geeft. Maar die persoon moet dan wel vrij zijn om toestemming te kunnen geven of weigeren. Dat is lang niet in elke situatie zo. Bijvoorbeeld in een arbeidsrelatie kan dat niet.

Neem aan dat dat beleid van voor corona dateert?
Een pandemie vraagt gewoon om een andere aanpak op alle fronten.

BigOne
Berichten: 38688
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:07

In het begin wel handschoenen gedragen maar de supermarkt maar nu al even niet meer . Maak mijn kar schoon ( of nog een keer wanneer het al gedaan is) spuit Ook desinfectie over mijn handen. Ga boodschappen doen , breng kar weg, spuit nogmaals mijn handen in en het handvat van mijn kunststoffen boodschappentas en spul in de auto. In de auto flesje gel en daarmee reinig ik sleutels en stuur en deurhandels van auto .
En ik denk er heel goed aan niet aan mijn gezicht te zitten. Thuis spul in de kasten ,handen goed wassen ,gezicht en Bril schoonmaken .Het is al zo’n automatisme geworden dat ik na moet denken om het hier meer te zetten. Vraag me trouwens af of er meer mensen zijn die hun bril goed schoonmaken na supermarkt bezoek.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:11

Marie_Anne schreef:
Relaxed schreef:
Eens, ik werk zelf bij een slachterij en wij als werkgever en ook de uitzendbureaus zien erop toe dat ze goede woongelegenheid hebben. Gaan bij controles ook echt op huisbezoek, dit wordt van onze klanten ook gewoon geëist, net als een goed salaris. Hier krijgen we ook audits op.
Verder wordt bij ons iedere dag iedereen getemperatuurd, met verhoging kom je de fabriek niet in en word je naar huis gestuurd.

Dat laatste mag helemaal niet. Daar kunnen flinke boetes voor worden uitgedeeld.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... e-avg-7741
Citaat:
Mag ik iemand temperaturen als diegene daarvoor toestemming geeft?
Ja, dat mag als iemand uitdrukkelijk toestemming geeft. Maar die persoon moet dan wel vrij zijn om toestemming te kunnen geven of weigeren. Dat is lang niet in elke situatie zo. Bijvoorbeeld in een arbeidsrelatie kan dat niet.


Als het in de huisregels staat dat temperaturen nodig geacht word dan kan dat toch?
Weigeren mag, maar dat betelend dat je niet binnen mag.

Beetje hetzelfde als visitatie lijkt me.
Als er in het huisreglement staat dat dit gedaan kan worden word je verzocht hier aan mee te werken.
Doe je dat niet kun je een officiële waarschuwing krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:18

elnienjo schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat laatste mag helemaal niet. Daar kunnen flinke boetes voor worden uitgedeeld.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... e-avg-7741

Mag ik iemand temperaturen als diegene daarvoor toestemming geeft?
Ja, dat mag als iemand uitdrukkelijk toestemming geeft. Maar die persoon moet dan wel vrij zijn om toestemming te kunnen geven of weigeren. Dat is lang niet in elke situatie zo. Bijvoorbeeld in een arbeidsrelatie kan dat niet.

Neem aan dat dat beleid van voor corona dateert?
Een pandemie vraagt gewoon om een andere aanpak op alle fronten.

Zeker niet. Lees de link even zou ik zeggen, die gaat specifiek over temperaturen bij corona.

En nee, in de huisregels bij een werkgever mag dit dus niet in Nederland. Dit is geen China gelukkig.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:36

Temperaturen mag wel, als er maar niets geregistreerd wordt wie er temperatuur wordt en welke temperatuur die persoon heeft en er ook niet geregistreerd wordt wie weigert. Bij het bedrijf waar ik werk wordt ook getemperatuurd maar dit is wel grondig uitgezocht. Meeste mensen voelen zich er goed bij, stukje zekerheid voor hun zelf dat ze niet ongemerkt verhoging hebben.
Heb het zelf niet meegemaakt, ik ben 10 maart al naar huis geschopt van "jij gaat thuis werken en komt er voorlopig niet meer in". :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:38

Het is idd altijd al beleid dat je met koorts en bijvoorbeeld maag-darmklachten niet mag werken.

Neonlight, er wordt idd niets geregistreerd, is allemaal keurig uitgezocht.

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:40

bigone schreef:
In het begin wel handschoenen gedragen maar de supermarkt maar nu al even niet meer . Maak mijn kar schoon ( of nog een keer wanneer het al gedaan is) spuit Ook desinfectie over mijn handen. Ga boodschappen doen , breng kar weg, spuit nogmaals mijn handen in en het handvat van mijn kunststoffen boodschappentas en spul in de auto. In de auto flesje gel en daarmee reinig ik sleutels en stuur en deurhandels van auto .
En ik denk er heel goed aan niet aan mijn gezicht te zitten. Thuis spul in de kasten ,handen goed wassen ,gezicht en Bril schoonmaken .Het is al zo’n automatisme geworden dat ik na moet denken om het hier meer te zetten. Vraag me trouwens af of er meer mensen zijn die hun bril goed schoonmaken na supermarkt bezoek.

Hier niet maar ik maak ook mijn gezicht niet schoon .. ook betaal ik nog wel contant :7

tienus63

Berichten: 12341
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:41

Oh nee, Cathalijne, ik heb je post niet als kritiek op mij opgevat hoor.

De pest van een forum, de intonatie en mimiek ontbreekt bij het posten.

Sure_lee

Berichten: 10451
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:57

Mijn vriend vond vandaag dat hij polo's nodig had.
We zijn in het dorp in 3 winkels geweest. Hij heeft daar zo'n beetje alle polo's gepast die ze hadden.
Er werd niks gereinigd daar. Ook geen ontsmetting dingen.

Bij ons in de bibliotheek is ook leuk. Alle boeken die je hebt geleend gaan 72 uur in ' quarantaine' voordat ze weer opnieuw uitgeleend worden. Maar je kunt wel gewoon op je gemakje nieuwe boeken uitzoeken en achterkanten lezen en de boeken weer terug zetten.
Beetje krom vind ik dat.

De 1,5 meter regel kan ik me wel goed aan houden. Maar dingen aanraken enzo... ik sta daar echt niet bij stil.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:05

Als je je handen wast voordat je iets eet of gaat nagelbijten dan maakt het ook niet uit of je iets aangeraakt hebt.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 00:16

_Penotti schreef:
Ze gaan zelf in veel gevallen zo wonen.
Want dat is lekker goedkoop, bijna geen huur hebben omdat je met zoveel mogelijk deelt.

:=

Helaas is dit niet zo dat het goedkoop is. Ze betalen zo'n 200/300 per persoon. En dan zo'n 12 personen.

Temperaturen mag inderdaad niet is in strijd met bescherming persoons gegevens. ;)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:36

Marcella schreef:
_Penotti schreef:
Ze gaan zelf in veel gevallen zo wonen.
Want dat is lekker goedkoop, bijna geen huur hebben omdat je met zoveel mogelijk deelt.

:=

Helaas is dit niet zo dat het goedkoop is. Ze betalen zo'n 200/300 per persoon. En dan zo'n 12 personen.

Temperaturen mag inderdaad niet is in strijd met bescherming persoons gegevens. ;)

Dat bestaat ook, maar echt zijn er een heleboel die zelf zo wonen.
Op campings hier in de buurt zitten bijna alleen maar Polen in die wonen met 5-7 in een chaletje en daar zit geen werkgever tussen. Zo staan er ook enkele huurhuizen, controle niks, de hele buurt klaagt en daar gaan ze ook zelf met zoveel zitten voor de goedkoop.
In bedrijfswoningen zal het anders kunnen zijn.

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:42

Dat is dan toch ook het beleid van de eigenaar van de camping / pand waar de mensen wonen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:32

Neonlight schreef:
Temperaturen mag wel, als er maar niets geregistreerd wordt wie er temperatuur wordt en welke temperatuur die persoon heeft en er ook niet geregistreerd wordt wie weigert. Bij het bedrijf waar ik werk wordt ook getemperatuurd maar dit is wel grondig uitgezocht. Meeste mensen voelen zich er goed bij, stukje zekerheid voor hun zelf dat ze niet ongemerkt verhoging hebben.
Heb het zelf niet meegemaakt, ik ben 10 maart al naar huis geschopt van "jij gaat thuis werken en komt er voorlopig niet meer in". :))

Er staat heel duidelijk dat mensen vrij moeten zijn om te weigeren en dat dat bij een arbeidsrelatie per definitie niet zo is.
Andere mensen mogen ook niet zien dat jij weer weg gaat na het temperaturen. Er mag niemand in de buurt zijn. Dat gaat inderdaad lukken bij een slachthuis denk je? Waar de mensen met busjes aankomen?
Ik heb zo'n hekel aan werkgevers die vinden dat ze zich niet aan de wet hoeven te houden. Ik hoop dat medewerkers in jullie bedrijven aan de bel trekken bij de AP en dat ze een dikke boete krijgen.

Citaat:
Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP: ‘Natuurlijk willen we allemaal zo snel mogelijk weer aan het werk en deze coronacrisis achter ons laten.

We horen dat allerlei organisaties verschillende middelen inzetten om mensen snel te kunnen controleren op koorts. Niet alleen met een thermometer, maar ook met thermische camera’s.!

Dat mag niet. Vanuit de privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), is dit een ernstige overtreding. Als dit gebeurt, zullen we als AP handhavend optreden.’

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:37

Sure_lee schreef:
Mijn vriend vond vandaag dat hij polo's nodig had.
We zijn in het dorp in 3 winkels geweest. Hij heeft daar zo'n beetje alle polo's gepast die ze hadden.
Er werd niks gereinigd daar. Ook geen ontsmetting dingen.

Bij ons in de bibliotheek is ook leuk. Alle boeken die je hebt geleend gaan 72 uur in ' quarantaine' voordat ze weer opnieuw uitgeleend worden. Maar je kunt wel gewoon op je gemakje nieuwe boeken uitzoeken en achterkanten lezen en de boeken weer terug zetten.
Beetje krom vind ik dat.

De 1,5 meter regel kan ik me wel goed aan houden. Maar dingen aanraken enzo... ik sta daar echt niet bij stil.

Wat krom, die bibliotheek.
Ik heb laatst schoenen gepast, maar daar werd ook niets mee gedaan. Ook de schoenen in de winkel pakken mensen gewoon en zetten ze weer terug. Ik ben daar ook niet mee bezig, gewoon maar goed handen wassen denk ik.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:08

Ik vind het ook lichtelijk overdreven hoor. Als je álles blijft ontsmetten heb je straks helemaal geen weerstand meer.
In de supermarkt wordt ook niet alles wat aangeraakt wordt apart gelegd.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:13

Marie_Anne schreef:
Er staat heel duidelijk dat mensen vrij moeten zijn om te weigeren en dat dat bij een arbeidsrelatie per definitie niet zo is.
Andere mensen mogen ook niet zien dat jij weer weg gaat na het temperaturen. Er mag niemand in de buurt zijn. Dat gaat inderdaad lukken bij een slachthuis denk je? Waar de mensen met busjes aankomen?
Ik heb zo'n hekel aan werkgevers die vinden dat ze zich niet aan de wet hoeven te houden. Ik hoop dat medewerkers in jullie bedrijven aan de bel trekken bij de AP en dat ze een dikke boete krijgen.

Citaat:
Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP: ‘Natuurlijk willen we allemaal zo snel mogelijk weer aan het werk en deze coronacrisis achter ons laten.

We horen dat allerlei organisaties verschillende middelen inzetten om mensen snel te kunnen controleren op koorts. Niet alleen met een thermometer, maar ook met thermische camera’s.!

Dat mag niet. Vanuit de privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), is dit een ernstige overtreding. Als dit gebeurt, zullen we als AP handhavend optreden.’


Het is bij mijn bedrijf grondig uitgezocht en hoe het daar gedaan wordt mag het wel. En het is geen slachterij, maar wel een bedrijf met 15000 werknemers hier op de campus. Nu zitten er van die 15000 veel thuis, maar in de fabriek zijn ze wel aan het werk, er zullen er toch zeker 2000 dagelijks rondlopen.
Bij de AP aangeven heeft geen zin, omdat hun ook betrokken zijn geweest met het opzetten hoe mijn bedrijf het doet, zij zijn geraadpleegd.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:42

Wij worden in de zorg ook gewoon 2x getempt per dag hoor

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:53

Ja die boeken van de bibliotheek. Hoe ver ga je... je slaat dan echt gewoon door...

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:56

Ik irriteer me wel echt heel erg aan die radioreclame van de overheid met zo'n super belerend toontje 'We blijven thuis en alleen samen'. Krijg er spontaan het gevoel van het tegenovergestelde te doen, door de toon van de reclame :+

pien_2010

Berichten: 44031
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:00

Door dit topic benoem ik nu mensen Al's "rebellen", houden zich dus nergens aan en "boeven" , hebben masker op. :):)