Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:28

Hier hebben we een groot slachthuis in coöperatie, die regelt alles van ophalen tot verkoop dus lekker makkelijk voor ons.
Voor de certificering moeten de karkassen tussen de 16 en 20 kilo wegen, levend is dat vaak tussen de 41 en 45 kilo, dat hangt van het lam af en zien we eigenlijk pas als ze geslacht zijn. We willen natuurlijk zo dicht mogelijk bij die 20 kilo zitten omdat we ook gewoon per kilo betaald krijgen.

We wegen ze dus vrij regelmatig om te zien of er al een paar klaar zijn en om het voer eventueel bij te stellen.
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 06-03-21 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:30

Mag ik heel brutaal vragen wat jullie daar in Frankrijk krijgen de kilo? Ik snap dat je wordt betaald voor het geslachte gewicht?
Hier in België rekenen ze op levend gewicht en daar krijg je €2,30/€2,50 de kilo voor, met uiteraard een kleine piek rond de paaslammeren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:39

Dat hangt van een paar dingen af zoals hoeveel vet er op zit, hoe oud ze zijn etc etc.

Voor de lammeren ouder dan een jaar is het hier ook niet interessant, ongeveer €50 per schaap. Daarna is er een "grijze" categorie, dat levert momenteel (in het beste geval) €7,20 per kilo
En een jonge categorie dat in het beste geval €7,95 oplevert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:46

Ok, zijn best nog nette prijzen moet ik zeggen. Dat krijg je hier niet momenteel :) Niet dat wij er veel onder zitten hoor.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 13:31

Ik vind het wel komisch dat jullie geen schaap lusten Moestuin :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:46

Lam wel :D ;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 14:39

Merguez worstjes van de bbq of schapengehakt door de curry <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:08

Ik ben niet zo kieskeurig, maar Kevin, pfieuw :')

Het is echt lente hier met al het kleine grut!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 14:57

Ja zo leuk <3 kan ook niet wachten tot het gras weer lekker gaat groeien en alle bomen weer groen worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:15

Ja, het wordt tijd :D

Ik wou net broedeieren bestellen bij iemand. 12 stuks. Verzonden. Vraagt die €15 voor het nationaal te verzenden. Verslikte mij bijna in mijn drank.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:29

Oeh zo schattig <3
Ik heb ook enorm zin in de lente. Net mijn tweede deel zaden besteld, wel wat bang voor de lange levertijd := maar dat zij zo. Dacht dat ik nog wel op tijd zou zijn maar dat valt tegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:48

aaaahhh.. babyspam!! heerlijke foto's.

ik doe mee: Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:49

Moestuin schreef:

Ik wou net broedeieren bestellen bij iemand. 12 stuks. Verzonden. Vraagt die €15 voor het nationaal te verzenden. Verslikte mij bijna in mijn drank.

wat zijn gebruikelijke tarieven voor broedeieren?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:49

juval schreef:
Moestuin schreef:

Ik heb toen voor Maransen 1 euro de stuk betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:51

juval schreef:
Moestuin schreef:

€1. Maar die €15 kwam bovenop de broedeieren. Dus ik betaalde €12 voor 12 eieren en €15 voor verzenden (kost €4.70 hier, dus €10.30 voor verpakkingskosten, nou :') ) Heb vriendelijk bedankt :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:10

Moestuin schreef:
€1. Maar die €15 kwam bovenop de broedeieren. Dus ik betaalde €12 voor 12 eieren en €15 voor verzenden (kost €4.70 hier, dus €10.30 voor verpakkingskosten, nou :') ) Heb vriendelijk bedankt :+

Dat is wel een flinke marge ja :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:22

oei... ik begreep 15 voor eieren incl. verzenden.. maar als dat er bovenop komt.

ik heb 10 betaald voor 7 eieren inclusief verzenden. vond ik prima. Zeker gezien hoe goed het ingepakt zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:39

Juval en Matheno: Oh nee, voor €15 inclusief verzending had je mij niet gehoord :D Het is helaas er nog bovenop _O-

De pups zijn echt super schattig <3

Century: Wat heb je nog besteld? :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:53

Naar wat voor ras wat je op zoek Moestuin?

Puppy's <3

Ik heb echt teveel besteld. Vraag me niet hoe ik het kwijt moet, want dat weet ik nog niet. _O-
Naast de peper, paprika en aubergine die ik al aan het kweken was en (grotendeels, op één pepersoort na) zijn opgekomen heb ik nog zaad besteld van:
andijvie, stambonen, boterbonen, sojabonen, kidneybonen, tuinbonen, courgette, sugarsnaps, komkommer, meloen, pompoen, mais, sla, spinazie, tomaat, bosui, verschillende uien, knoflook, wortels, aardappels, aardperen en nog wat kruiden/bloemen. Van sommige heb ik meerdere verschillende soorten besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:52

Oh ja, dat is de moeite _O- Boterbonen zijn zo lekker! Wij zijn een giga doos gaan halen bij het tuincentra. Voor de eerste keer ook snijbonen die boven de struik uitgroeien. Ik ben allersinds benieuwd :)

Dit was nu een kruising van meerdere vleesrassen. Verder zoek ik nog eieren van zuivere marans en aracauna. Ik hou eigenlijk enkel nog wat zwaardere legkippen. Puur het vlees bestel ik kuikens. Kost mij €1,10 per kuiken als ik er 100 bestel. Ik verkoop er 80 voor €1,50. €10 winst en gratis kuikens.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:04

Ik heb Maransen, maar geen haan, dus geen eieren voor je helaas.
Klinkt als een goede deal met de kuikens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:17

Ja die kuikens gaan super. Had deze keer er maar 50 bestel ivm start van het seizoen. Alle 30 waren binnen het uur verkocht. Ik kan kiezen uit ross, sasso, mechelse koekoek, kabir, naakthals etc. Daarvoor begin ik er zelf niet meer aan. Mijn legkippen zijn ook een allegaartje ondertussen. Ik vind ze oersterk wat altijd een voordeel is.

Oh, en de kuikens worden aan huis geleverd :') Nog een gemak.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:15

Waar bestel jij kuikens?

Ik wil als mijn brahmas weer broeds zijn voor de lol eens wat broedeieren kopen. Kijken hoe dat gaat en dan mag er ook 1 haan blijven. Gaan de kippen wel naar een ander gedeelte van het perceel want ik ben nog steeds erg aan mijn nachtrust gehecht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:19

Iemand die Legoman noemt op 2dehands. Zijn echte naam is Ludwig. Hij levert hier ondertussen al 3 jaar. Hij doet af en toe bestelrondes en dan rijd hij bijna heel België door op 1 dag met kuikens :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:20

Hmm zal ook eens kijken. Zit hier tenslotte zo ongeveer op de grens...