Ik zeg niet dat ze "niet moeten liepen en doorgaan". Ik zeg wel dat men het kind zelf ook positief moet stimuleren om kleine stapjes voorwaarts te maken, zover het dit kan. Geen duw over de rand en zorg maar dat je kan meevliegen. Maar evenmin volledig inpakken in bubbeltjesplastiek en helemaal alleen in een grot in een gouden kooi vasthouden. De gulden middenweg opzoeken die wel warm en beschermd is, maar tevens de kans geeft om toch dat onbekende in te stappen om te leren copen met datgene wat het allemaal triggert.
Er zijn nog teveel situaties die in de uitersten verzanden. Wat heeft een kind daaraan? Niks. Het nadeel van al die labels is dat er ook makkelijk van peut A naar peut B gehold wordt en da's lang niet altijd nodig. Welk signaal krijgt een kind dan? "Ik ben niet normaal, er is iets mis".
Moesten ze het nu eens echt kind per kind bekijken en alles op maat afstemmen, we zouden een heel eind komen.
Detail: dit is België. Begeleiding van (school)kinderen en psychosociale hulp staat hier denk ik nog niet zo ver als in NL. En ook ons scholensysteem is anders.
Captain
Geplaatst: 05-12-22 21:08
fleurtjeuh schreef:
Toch interessant dat een topic voor mensen die geen kinderen willen zo vaak verzandt in een discussie over opvoeding
Dit.
fleurtjeuh
Geplaatst: 05-12-22 21:28
Captain schreef:
fleurtjeuh schreef:
Toch interessant dat een topic voor mensen die geen kinderen willen zo vaak verzandt in een discussie over opvoeding
Dit.
Ja en met interessant had ik niet een synoniem voor leuk in gedachten
Hebben jullie het in de familie al over ..... *fluistert onheilspellend * het kerstdiner?
Bij ons in de familie blijkt opeens dat mijn broer en schoonzus het gaan organisren, en niet mijn moeder. Maar mijn moeder en ik moeten wel het voorgerecht en het dessert gaan verzorgen
Ik heb het dessert opgeeist en ik ga alles gewoon kant-en-klaar kopen (vorig jaar deed ik het kerstdiner en ik had zoveel stress in de weken voorafgaand gehad, dat ik hoogstwaarschijnlijk door al dat regelen/schoonmaken/koken in een negen maanden lange depressie heb gezeten). Maar tussen mijn moeder en broer ontstaat wrijving: broer wil persee dat ze voor 5 mensen (dus incl. kind) een voorgerecht regelt, moeder heeft zoiets van 'die kleine eet toch niks, en ik ga er mijn voorgerecht (waarschijnlijk vis) niet op aanpassen' .
Weten jullie nog dat broer en schoonzus persee Storm meewilden naar mijn verjaardagsrestaurant-etentje? We zijn uiteindelijk naar steakrestaurant keten Hudson's Den Haag Zuid geweest, waar een binnenspeeltuin is. Zowel broer als schoonzus amper gezien, want ze waren steeds met die kleine bezig en schoonzus mopperde dat er geeneens een aparte speelplek voor 2 of 3jarigen was waar de oudere kinderen niet zo ruw mochten komen spelen. (Ze was wel blij met mijn restaurantkeuze hoor). Storm heeft 2 kipnuggets en 5 frietjes gegeten geloof ik.
Ik voorspel dat er 10% kans is op slaande ruzie tijdens het kerstdiner.
Moeten jullie rekening houden met Storm en Vlinder tijdens jullie kerstdiner?
Tancreda4
Geplaatst: 05-12-22 23:16
Hahaha die memes. Gimmimore!!
@gaby, Ons 'vlindertje' (bijna 2) eet gewoon van mama's bord mee. Die van 5 en 8 tel ik als een, 10 als half en 14 als heel. Ik zou, als het echt porties zijn, anders een mini versie maken. Bv een mini cupcake als ik die zou maken. Of 1 hele en dan in helft serveren. In hun eigen bakje. Zoiets.
Of gewoon simpel een gerecht maken vanuit 1 grote pan. Dan schep je bij de vlindertjes en stompjes een kleinere portie op uiteraard. Iig zo zou ik dat doen. Maar zo zouden hun papas en mama's dat ook doen gelukkig....
Wij deden ook allemaal een gerecht maken. Ik maakte soep voor het aantal volwassen personen (Kids niet meegerekend) . En nog had ik over als iedereen wat nam, want kleinere porties omdat we 6 of 7 gangen hadden
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 05-12-22 23:19, in het totaal 2 keer bewerkt
Oh wat een ellende. Nee, we gaan nog een keer met moeders uit eten en ik geloof dat mijn schoonzus een keer erwtensoep maakt voor ons allemaal. Maar geen druk of organisatie of kinderen gelukkig
In mijn schoonfamilie zijn inmiddels 6 koters, allemaal onder de 10. Dat was de voorgaande jaren een prikkel paradijs. Maar gelukkig wel ouders die consequent zijn wat betreft wat wel en niet mag en ook qua eten geen gedoe. De koters aten of mee of kregen hun eigen prakje maar dat regelden de ouders zelf. Dit jaar is er geen kerstdiner. Ook bij mijn ouders niet, die geven er niet om en ik ben enig kind. Wij vluchten naar Terschelling voor een week. Voor het eerst ooit niet de standaard familie verplichtingen, heerlijk!
lor1_1984
Geplaatst: 05-12-22 23:38
Het enige wat kán gebeuren is dat mijn moeder haar andere dochter uitnodigt voor tweede kerstdag, met de kinderen. Maar zogauw die binnenstapt verzamel ik mijn spullen en vertrek naar huis, ook al is de afspraak dat ik er 3 dagen heen ga. Niet om de kinderen hoor, die zijn druk maar oké, hun moeder daarentegen heb ik om zeer goede redenen geen contact meer mee en dat wil ik zo houden. Mijn leven is een stuk relaxter sinds ik haar heb 'onteigend' als zus.
Maar als mijn moeder mijn wensen respecteert zie ik wsl geen kinderen, wel zijn we met 5 honden dan. En kerstavond ben ik bij mijn ex, dan zijn we met 3 honden. Eerste kerstdag ben ik thuis, lekker een rustdag tussendoor; bijslapen, kerstfilms kijken, vrij makkelijk eten, gewoon even niets moeten zegmaar.
Ik heb een goed excuus. Kreeg inderdaad ookal de vraag; "2de kerstdag bij mijn ouders? Is alleen het gezin.. mijn ouders, broer en zus en kinderen"
Nou nee want mijn kittens zijn dan 5 weken en ga ze niet uren alleen laten.
Halleluja, perfecte excuus.
Heb het niet zo op de opvoedwijze van zijn zus en broer.
Fly_high
Geplaatst: 05-12-22 23:54
Hier alleen een etentje bij mijn schoonouders op de planning, geen kinderen gelukkig ook al heeft mijn schoonzus er 2, want die zitten dan bij hun vader scheelt heel wat gezeik.
Mijn vader daarentegen, tja, zijn vriendin gaat als het goed is ooit deze week bevallen en dan ga ik liever al mijn ledematen in een houtversnipperaar steken dan dat ik bij hun over de vloer kom met kerst echt waardeloos gedoe blijf ik het vinden, op die leeftijd nog voortplanten terwijl je als ouder van je bestaande kinderen al niet bepaald succesvol bent geweest
Kerstavond heb ik een feestje, 1e kerstdag dan lekker uitbrakken 2e kerstdag gourmetten bij mijn zusje. Gewoon prima dus
VuurVleugels
Geplaatst: 06-12-22 00:08
Ik heb onder deze pagina een advertentie met baby spullen... Heb advertentie tracking uit staan dus ik weet dat het gewoon random is, maar onder dit topic blijf ik het toch een vreemde reclame vinden
Prairy
Geplaatst: 06-12-22 00:13
VuurVleugels schreef:
Ik heb onder deze pagina een advertentie met baby spullen... Heb advertentie tracking uit staan dus ik weet dat het gewoon random is, maar onder dit topic blijf ik het toch een vreemde reclame vinden
Mijne is leuker Ook een mini maar dan anders
Snadrem
Geplaatst: 06-12-22 00:24
Dat is beter dan het enge ANWB gezinnetje wat er bij mij staat.