Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:53

Monique, ik denk nog steeds dat buiten zijn een van de belangrijkste remmers is. Door die (idiote) max. 2 mensen buiten regel maar geen controle binnen is het volgens mij zo uit de hand gelopen.
Anders kan ik namelijk ook geen reden bedenken voor onze uitgebleven piek in de winter (bij ons was echt niets streng, behalve horeca en kortstondig winkels).
Er werd steeds weer benadrukt om buiten dingen te ondernemen in groepjes.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:00

Sizzle schreef:
Monique, ik denk nog steeds dat buiten zijn een van de belangrijkste remmers is. Door die (idiote) max. 2 mensen buiten regel maar geen controle binnen is het volgens mij zo uit de hand gelopen.
Anders kan ik namelijk ook geen reden bedenken voor onze uitgebleven piek in de winter (bij ons was echt niets streng, behalve horeca en kortstondig winkels).
Er werd steeds weer benadrukt om buiten dingen te ondernemen in groepjes.

Dit denk ik ook!
Ik heb mij echt bezwaard gevoeld dat ik niet de hond mocht uitlaten met mijn vader en vriend maar hij wel gerust mocht komen eten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:39

Daarom kijk ik daar niet meer naar. Als je gewoon normaal met een paar personen wandelt wordt daar volgens mij ook totaal niet op gehandhaafd. Sommige dingen zijn enorm krom. Binnen privékring (familie en vrienden) doen wij gewoon wat voor ons allemaal goed voelt. Voor mij en mijn kinderen zorgt dat er wel voor dat het weer goed te doen voelt.

esje01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 01:44

Ik ben van beide Pfizer prikken goed ziek geweest
8 uur na het zetten kwam de koorts, spierpijn over mijn hele lijf en enorme hoofdpijn
Was 24 uur later zo goed als verdwenen, toen vooral nog moe.
Maar dat is na een dag bijna 40 graden koorts niet vreemd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:27

Dat buiten zijn is gewoon goed, ik denk ook dat daar een groot verschil zit!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:30

Een stukje verderop in de straat werd een buurman 50, dus daar moest een abraham voor gemaakt worden... dus die lui allemaal bij elkaar om een abraham te maken. Zat er één tussen die corona bleek te hebben, ondertussen zijn ze allemaal besmet. één is er zelfs opgenomen in het ziekenhuis, die ligt aan de beademing.

Zuur voorbeeld van hoe mensen toch bij elkaar kruipen en elkaar besmetten... ik geloof dat ons plattelandsdorp op dit moment de corona hotspot is van de omgeving, onder andere hierdoor.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:37

Dat is erg en dat is verdrietig, maar mensen bij elkaar kruipen .... Na dik een jaar in deze situatie snap ik dit soort dingen best. Je kunt al geen feestjes geven. Dan wil je iemand verrassen. Je bent in de buitenlucht bezig. En het is dan ook wel echt pech dat één besmet iemand echt iedereen aansteekt.
Je kunt het mensen niet altijd kwalijk nemen als ze zich niet aan de regels houden vind ik. De regels zijn zwaar en hebben grote gevolgen voor je (sociale) leven. Ik snap het best dat mensen in sommige gevallen “bij elkaar kruipen”.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:50

Hoe kom je erbij dat ze in de buitenlucht bezig waren Vayo?
Ik vind het wel verwijtbaar, ik vind het oerstom. We zitten al zo'n tijd in deze situatie, waarbij er in de directe omgeving al meerdere mensen besmet zijn geraakt, waarom kruip je dan nog met zo'n grote groep bij elkaar?
Maar goed, dit keer zijn ze toevallig besmet geraakt, maar ik weet dat het vaker gebeurt. Het is gewoon niet handig en heel eerlijk gezegd: een enorm dikke middelvinger naar al degenen die al eerder besmet zijn geraakt en nog steeds aan het revalideren zijn, en naar de zorg.

Aanvulling: vaak gaat het niet eens om het verrassen, mensen zoeken gewoon een excuus om samen een biertje te doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:08

Achterom schreef:
Hoe kom je erbij dat ze in de buitenlucht bezig waren Vayo?
Ik vind het wel verwijtbaar, ik vind het oerstom. We zitten al zo'n tijd in deze situatie, waarbij er in de directe omgeving al meerdere mensen besmet zijn geraakt, waarom kruip je dan nog met zo'n grote groep bij elkaar?
Maar goed, dit keer zijn ze toevallig besmet geraakt, maar ik weet dat het vaker gebeurt. Het is gewoon niet handig en heel eerlijk gezegd: een enorm dikke middelvinger naar al degenen die al eerder besmet zijn geraakt en nog steeds aan het revalideren zijn, en naar de zorg.

Aanvulling: vaak gaat het niet eens om het verrassen, mensen zoeken gewoon een excuus om samen een biertje te doen.

Oh ik dacht dat het ging om het wegzetten zelf van een pop voor het huis met enkele mensen. Maar het was dus echt een groep? En binnen geknutseld dan zoals ik het nu lees. Tja niet slim.

Het is idd de situatie waar we in zitten, maar de situatie duurt nu ook wel enorm lang. Ik zou het zelf nooit zo doen, maar snap wel dat mensen het beu zijn, het niet meer volhouden en dan een keer zoiets doen.

Ik ben wel heel mild geworden met oordelen over wat een ander doet. Het vergt allemaal wel heel veel van mensen. De ene kan daar beter mee om gaan dan de ander. Voor een groot deel van de mensen uit Corona zich voornamelijk in een weekje ziek. Dat is het verraderlijke eraan. Maar tegelijkertijd het lastige om dan zo gedisciplineerd alle regels op te volgen.

Ik zie dat zelf met mijn kinderen ook. Ik zou met mijn twee dochters van 10 en 13 dan nergens meer kunnen komen. En de enkele huishoudens die ik regelmatig zie ook niet bij mij om dezelfde reden.

Tja een dikke middelvinger naar de zorg of revaliderende mensen? Tja lastige vind ik dat. Ik hoop dat iedereen binnen zijn of haar macht zijn/haar best doet. Maar ik vind ook dat je niet kan verlangen dat iedereen zich 100% aan de regels houdt. En natuurlijk is er verschil tussen iets soepeler ermee omgaan binnen het verantwoorde of compleet de regels over boord.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:16

Ik vind de zin "een enorm dikke middelvinger naar de zorg" steeds meer uit zn verband gerukt.. die wordt vnl door een groep moraalridders gebruikt die naar anderen wijzen...
mensen moeten al langer dan een jaar op hun sociale omgang letten.. nadat we dat nog nóóit eerder gewend zijn geweest... Ik vind het nogal overdreven om het in elkaar zetten van een abraham een 'dikke middelvinger' te noemen..
Feestjes organiseren met 80 man in een bedompte tent, dat vind ik wel getuigen van domheid. Maar kleinschalig proberen iets gezelligs te doen... nee.. (dat het niet handig is, tuurlijk.. maar het zijn ook maar mensen..)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:28

Cer schreef:
Ik vind de zin "een enorm dikke middelvinger naar de zorg" steeds meer uit zn verband gerukt.. die wordt vnl door een groep moraalridders gebruikt die naar anderen wijzen...
mensen moeten al langer dan een jaar op hun sociale omgang letten.. nadat we dat nog nóóit eerder gewend zijn geweest... Ik vind het nogal overdreven om het in elkaar zetten van een abraham een 'dikke middelvinger' te noemen..
Feestjes organiseren met 80 man in een bedompte tent, dat vind ik wel getuigen van domheid. Maar kleinschalig proberen iets gezelligs te doen... nee.. (dat het niet handig is, tuurlijk.. maar het zijn ook maar mensen..)

Dat is wel een dikke middelvinger naar de zorg. Het zijn vaak naaste buren en familie die zoiets in elkaar knutselen, dus allemaal in de risicogroep van 45 tot 60 jaar en die poppen zijn traditie vooral in kleine hechte gemeenschappen. En ja, ik vind het ontzettend dom om met de eindstreep in zicht om zo’n risico te nemen. Neerzetten prima maar de traditie om dan te pimpelen nadien hadden ze beter achterwege kunnen laten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:33

Cer schreef:

Tja, misschien ben ik dan een moraalridder. Ik denk zelf dat het vooral komt omdat ik aan de andere kant van het spectrum zit: ik zie de ellende op mijn werk, halve afdelingen die ineens leeg staan (cliënten overleden), instroom van nieuwe cliënten die te lang thuis hebben gezeten vanuit angst en nu in crisis zitten, collega's met enorm lange revalidatietrajecten.

Ja, we moeten op onze sociale omgang letten, nee dat hebben we nooit eerder hoeven doen. Is het dan zo moeilijk om te erkennen dat we gewoon allemaal een klein beetje verwend zijn geweest? En is het dan zo moeilijk om nog heel even door te bijten?

Wat mij persoonlijk ook stoort (en misschien mijn reactie ook wel wat heftig maakt) is dat hier een paar corona ontkenners tussen zitten. Dat zij nog niet eerder besmet raakten is eerder geluk dan wijsheid geweest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:38

Citaat:
Neerzetten prima maar de traditie om dan te pimpelen nadien hadden ze beter achterwege kunnen laten
. Oh ik had niet gelezen dat ze erna nog hebben zittn drinken? (althans, dat is pimpelen toch?)

Citaat:
Ja, we moeten op onze sociale omgang letten, nee dat hebben we nooit eerder hoeven doen. Is het dan zo moeilijk om te erkennen dat we gewoon allemaal een klein beetje verwend zijn geweest? En is het dan zo moeilijk om nog heel even door te bijten?

Ik snap helemaal dat het heel zwaar is voor zorgmedewerkers, dat zeg ik ook nergens..
Maar 'niet gewend' vind ik iets anders dan 'verwend'..
En noem het maar 'nog eventjes'.. ja zeker zit de zorg OOK al ruim een jaar in dit zware weer, daar zeg ik helemaal niks over.. maar voor andere mensen duurt dit ook al ruim een jaar. Hoe lang is dan 'nog eventjes'?
50 wordt je maar 1x, trouwen doe je maar 1x voor het eerst, slagen, afrijden, herstel na zware ziekte..etc.. Er zijn best veel dingen die nu al meer dan een jaar op een andere manier moeten dan men gewend was. Ik snap wel dat daar af en toe haperingen in zitten..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:56

Cer, mijn dochter heeft vier naaste vriendinnen die vorig jaar allemaal gingen trouwen. Allemaal gecanceld en ja, dat is heel jammer. Één stel had vijf jaar gespaard voor hun Toscaanse feest van drie dagen. Zij zei heel nuchter, trouwen is belangrijk voor ons maar nog belangrijker zijn de mensen waarmee we het willen vieren en die brengen we niet in gevaar en we willen een feest zonder afstand. Dan maar over een jaar of twee jaar.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:06

Tsja, niet iedereen heeft die luxe van 'over een jaar' bigone. Ik vind dat ook wel heel makkelijk gezegd. We gaan er allemaal vanuit dat we er volgend jaar nog zijn...
Mijn broer zou ook trouwen in Toscane, maar als hij het nog een jaar uit moest stellen is de kans dat mijn moeder er bij kan zijn nihil. Dus dan maar nu. Niet helemaal coronaproof, wel allemaal van tevoren getest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:09

Bigone: supergoed van die vriendinnen... :j maar ik kan me heel goed situaties voorstellen waarbij je het niet 'over' kan doen of waarbij er geen twee jaar meer is....

En dan vind ik weer een verschil in een feest met 50 gasten, of een samenzijn met een gast of 6 (voor wat voor gelegenheid). Een groot feest doet niemand nu, maar het vieren van een 60ste verjaardag terwijl bijv niemand dacht dat die gehaald kon worden, dat kan je nu ook niet klein vieren (want dikke middelvinger naar de zorg enzo) en 61 haal je misschien niet...
dus dat..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:11

Ik ben voor het eerst tante geworden in september en mijn dochters nichtjes. Mijn broer en zijn vrouw staan er vrij relaxed richting dichte familie en vrienden. Ik had het echt heel erg gevonden mijn babyneefje nooit van dichtbij te kunnen zien of hem vastgehouden te kunnen hebben. Of dat mijn kinderen hem nooit vast hadden kunnen houden. Die hebben zo naar zijn komst uitgekeken en zijn gek op hem. We zijn ze/hem wekelijks. Ik had het zeker gerespecteerd als zij dat niet gewild hadden, maar ik had dat wel een enorm gemis gevonden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-04-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:11

Ja dat is ook heel vervelend als het niet vanzelfsprekend is hoe lang het nog duurt. Maar dat zullen de uitzonderingen zijn. De meeste feestjes / verjaardagen zijn gewoon van mensen die schijt hebben en/of zichzelf belangrijker vinden.

Mijn vriend werd vorig jaar 30 en ik 25. Jammer dat we het niet konden vieren. Maar het is nou eenmaal zo. :n

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:14

Kreeg gisteravond een melding van de Coronamelder app. Man wat voel ik me stom. Afgelopen vrijdag voor het eerst sinds meer dan een jaar een meeting gedaan zonder zoom. Een mogelijk klant wilde heel graag dat ik langskwam. En ja het loopt niet zo soepel een nieuw bedrijf opzetten( ik ben head of Sales , het bedrijf is buiten nederland heel groot binnen Nederland net gestart) in Corona tijd dus toch maar gegaan.
En dan die melding dat ik afgelopen vrijdag in contact ben geweest met iemand met Corona .....
Ik Heb twee uur met haar in een ruimte gezeten, weliswaar op afstand ,maar bij het koffie en thee halen niet.....
Nou afwachten maar, uiteraard netjes in Quarantaine.
Ik had zaterdag nog getest voor Artis , morgen dus weer ( 5 dagen test) .

Artis was trouwens heerlijk rustig en makkelijk met afstand houden. dat is nou zoiets waarvan ik denk dat het prima open kan. Buiten, ruimte genoeg etc

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:16

Is dat nog heel veel, dat soort verjaardagen?

Want wat ik nu in mijn omgeving hoor, is jongere kinderen (rond 12) die het op volwassenen overbrengen... nee, dat is gaaf.. -O-

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:16

tja, ik ben na 40 jaar werken, waarvan 30 jaar bij dezelfde school, met pensioen gegaan, geen voorbereidende cursus gehad, geen afscheid gehad en nadien van niemand meer iets gehoord. Ik had me dat ook wel even anders voorgesteld. Maar ja, oliebol happens. Na mijn pensioen zouden we veel met de caravan weggaan, vooral naar Engeland, ik wilde nog specifiek ergens heen in Frankrijk, gaat ook allemaal niet door, het enige dat ik zie is de 90 vierkante meter van mijn appartement. Niets aan te doen. Gaat allemaal niet meer gebeuren ook.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:20

Morrie schreef:
tja, ik ben na 40 jaar werken, waarvan 30 jaar bij dezelfde school, met pensioen gegaan, geen voorbereidende cursus gehad, geen afscheid gehad en nadien van niemand meer iets gehoord. Ik had me dat ook wel even anders voorgesteld. Maar ja, oliebol happens. Na mijn pensioen zouden we veel met de caravan weggaan, vooral naar Engeland, ik wilde nog specifiek ergens heen in Frankrijk, gaat ook allemaal niet door, het enige dat ik zie is de 90 vierkante meter van mijn appartement. Niets aan te doen. Gaat allemaal niet meer gebeuren ook.

Je kunt na juli toch weer alle kanten op...?

Dat zit wel in onze planning mijn man ook vorig jaar aow enz dus we hebben het op hold gezet, niet op niet meer gaan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:29

Mijn moeder is vorig jaar ook met pensioen gegaan na 51 jaar bij dezelfde baas. Ze werkten allemaal al thuis en normaal werd er een etentje georganiseerd. Een lunch of wat dan ook. Nu helemaal niets. Maar dat is meer een probleem van het bedrijf dan van corona. Er kunnen echt wel een hoop dingen georganiseerd worden die wel veilig zijn,als dat niet gebeurt is het ook een keuze.

Ik heb ook geen examen feestje gehad, verjaardag over moeten slaan en hoop dingen gemist in die tijd en weinig mensen gezien. Toen ging de rest van de wereld wel gewoon door. Jammer maar dat was het ook. Niks aan over gehouden.

De bruiloften oid waarbij er bijvoorbeeld een ouder niet lang meer heeft snap ik helemaal dat je die door laat gaan. Heel klein zodat die persoon erbij kan zijn. Maar andere dingen, nee.

Halverwege juni zijn beide ouders beschermd dus kunnen we veilig weer wat meer doen. Dan kunnen zij kleinkinderen ook weer normaal zien. En feestdagen en verjaardagen inhalen want wij hebben dat echt volgens de regels gedaan. 1 persoon per dag en ook geen 7 dagen andere personen zelfs.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:32

Morrie schreef:

Wij hadden, geluk bij een ongeluk :') , mensen die met pensioen ging die eigenlijk al jaren aangaven geef afscheid te willen