Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:27

Zou kunnen. Maar er zijn wel meer grote bedrijven in de levensmiddelenindustrie, waar ook dicht opeengepakt wordt gewerkt en waar ook veel arbeidsmigranten werken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:30

Ze gaan zelf in veel gevallen zo wonen.
Want dat is lekker goedkoop, bijna geen huur hebben omdat je met zoveel mogelijk deelt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:30

Suzanne F. schreef:
Shoppen is niks aan en heeft voor mij ook weinig nut. Je mag namelijk niet passen. En daarvoor ga ik fysiek naar een winkel toe.

In mijn woonplaats zijn de paskamers wel open. Zal per plaats verschillen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:41

Voor primark raad ik aan zo vroeg mogelijk te komen. Er staan rijen van hier tot Tokio wanneer je in de middag gaat. Verder moet je in winkels je handen desinfecteren

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:52

Desinfecteren is ook niet overal hoor. Heb ik hier alleen nog bij de kapper moeten doen. Wat ook onzin is, want ik heb nergens aan gezeten met mijn handen behalve mijn pinpas waarmee ik contact loos heb betaald.. Maar ik ben wel lekker bij de kapper geweest :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:54

SusanH schreef:
Desinfecteren is ook niet overal hoor. Heb ik hier alleen nog bij de kapper moeten doen. Wat ook onzin is, want ik heb nergens aan gezeten met mijn handen behalve mijn pinpas waarmee ik contact loos heb betaald.. Maar ik ben wel lekker bij de kapper geweest :j

Hier moet je juist alles desinfecteren heb ik het idee :')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:01

bigone schreef:
Het kan wel zo zijn dat ze het niet op het werk opgelopen hebben, verspreiden doen ze het daar wel . Slachterij is lopende band werk op fiks tempo en er is echt geen ruimte genoeg om ver genoeg uit elkaar te staan. En die mensen worden massaal in huizen gepropt want het moet wel zo goedkoop mogelijk .

Afgelopen week was er nog een item bij nieuwsuur over een slachterij van Vion in Duitsland. Daar stonden ze echt niet op anderhalve meter afstand van elkaar te werken. Er stond volgens de regels wel netjes iemand met een oranje hesje achter de mensen om te "controleren" of iedereen op anderhalve meter stond. Maar hij stond zelf ook niet op anderhalve meter en maakte zich er ook niet druk over dat de rest dat niet stond. Maar ze hielden zich aan de regels dat ze daar zelf op moesten controleren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:04

mysa schreef:
Zou kunnen. Maar er zijn wel meer grote bedrijven in de levensmiddelenindustrie, waar ook dicht opeengepakt wordt gewerkt en waar ook veel arbeidsmigranten werken.

Yep. In de VS is covid ook enorm gelinkt aan de vleesindustrie. Daar schijnt vooral het dicht naast elkaar werken in belabberde omstandigheden het probleem te zijn en niet het wonen of vervoer. https://www.theguardian.com/world/2020/ ... lants-food

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/11/in ... k-a3999255

Hier heb je het waarschijnlijk dubbelop: slechte werkomstandigheden én slechte leefomstandigheden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:11

Karl66 schreef:
bigone schreef:
Het kan wel zo zijn dat ze het niet op het werk opgelopen hebben, verspreiden doen ze het daar wel . Slachterij is lopende band werk op fiks tempo en er is echt geen ruimte genoeg om ver genoeg uit elkaar te staan. En die mensen worden massaal in huizen gepropt want het moet wel zo goedkoop mogelijk .

Afgelopen week was er nog een item bij nieuwsuur over een slachterij van Vion in Duitsland. Daar stonden ze echt niet op anderhalve meter afstand van elkaar te werken. Er stond volgens de regels wel netjes iemand met een oranje hesje achter de mensen om te "controleren" of iedereen op anderhalve meter stond. Maar hij stond zelf ook niet op anderhalve meter en maakte zich er ook niet druk over dat de rest dat niet stond. Maar ze hielden zich aan de regels dat ze daar zelf op moesten controleren...

'De slager die zijn eigen vlees keurt' was de uitdrukking toch?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:14

En het personeel wat werkt bij slachterijen is ook wel een bepaald soort arbeidsmigrant.
Ik ben jaren jurist geweest bij een groot uitzendbureau voor arbeidsmigranten in de bloemen en glastuinbouw. Maar slachterijen wilde wij niet aan leveren.
Collega van mij had gewerkt bij een ander uzb wat dat wel deed. En dan maak je dingen mee. Steekpartijen, elkaar afmaken, drugs, etc. Daar krijg je ook geen mensen voor met een verklaring omtrent gedrag wat wij voor de bloemen en glasruinbouw gewoon normaal vinden.

Dus ik kan mij helemaal voorstellen dat regels over hygiëne en afstand in de huizen en buiten werk niet worden nageleefd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:21

_lautje_ schreef:
En het personeel wat werkt bij slachterijen is ook wel een bepaald soort arbeidsmigrant.
Ik ben jaren jurist geweest bij een groot uitzendbureau voor arbeidsmigranten in de bloemen en glastuinbouw. Maar slachterijen wilde wij niet aan leveren.
Collega van mij had gewerkt bij een ander uzb wat dat wel deed. En dan maak je dingen mee. Steekpartijen, elkaar afmaken, drugs, etc. Daar krijg je ook geen mensen voor met een verklaring omtrent gedrag wat wij voor de bloemen en glasruinbouw gewoon normaal vinden.

Dus ik kan mij helemaal voorstellen dat regels over hygiëne en afstand in de huizen en buiten werk niet worden nageleefd

Protest!!!

Mijn zoon werkte in slachterij, en was bevoegd slager. Hij is nog slager en werkt nu in een toeleveringsbedrijf/ slager voor restaurants . Altijd heeft hij in het hoog luxe segment gewerkt.
De bedrijven kloppen en menigeen kan daar een vb aan nemen.

Slachterijen zo over een kam scheren dat klopt echt niet. Je hebt bagger en je hebt echt keurige (meestal kleine) slachterijen . Criminaliteit is daar echt niet aanwezig. Dus pas op met een hele branche zo weg te zetten want dat is zeer onterecht!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:26

Pien,

Ik zie verschil in een slachterij en een slager.
De slager krijgt het al dode dier voor zich, ik denk in de meeste gevallen al ontdaan van alle ingewanden. Zo aan een haak als karkas zoals ze in de vrachtwagen vervoerd worden.

De slachter is die ze mee dood maakt en de keel doorsnijd.

ik weet niet of die 2 officieel apart zijn maar voor mij wel :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:37

Penotti, mijn zoon heeft in een slachterij gewerkt. De slager, de baas, fokte zijn eigen koeien en als de slacht daar was kwamen ze minimaal 24 uur van te voren in royale mooie stallen naar de slachterij. (Heb het zelf allemaal gezien). Dan werden ze geslacht. Zonder enige vorm van stress, want dat vond die slager/ boer heel belangrijk daar dit de kwaliteit van vlees bevorderd.
De varkens kwamen van buiten en ook deze varkens gingen eerst in een royale stal. IK wilde het zien dus was er om 3.30 's nachts. Zonder één piepje of enige wanklank werden de varkens geslacht. Per 2 tegelijk kregen ze iets tegen het hoofd, waren dood en dan pas de keel werd doorgesneden. Soms gebeurde het wel eens dat een varken alleen binnen kwam of soms met zijn drieën als de deur open ging. De slachter liet dat allemaal gebeuren, want zo zei hij tegen mij, als je ingrijpt en dieren gaat dwingen dan verstoor je vriendschapsbanden en breng je onrust en dan gaat alles gillen en dat is niet fijn voor de dieren, maar ook niet voor ons en de kwaliteit van het vlees.

Wij eten heel weinig vlees, vanwege dierenwelzijn en milieu. Maar ere die ere verdiend, en dat verdienen deze kleine slachterijen.

Ook was er iemand uit Eindhoven bij van de keuringsdienst van waren. Deze man zei wel tegen mij, dat ik een van de allerbeste slachterijen van NL trof waar ik kwam kijken. Hij kwam hier graag, want zoals het hier ging hoorde het. Ook al is deze slachterij in de minderheid, ik wil wel een lans breken voor deze sector. Het zijn vaak de kleinere slachterijen, waar keurig gewerkt wordt en waar dierenwelzijn zeker aanwezig is. Soi, de dieren worden doodgemaakt, maar alles is erop gericht om dit met zo min mogelijke stress en dierenleed te laten gebeuren.
Onvergelijkbaar met de hele grote slachterijen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:40

Dat klinkt inderdaad heel fijn!
Ik denk inderdaad dat dit niet te vergelijken is met een fabriek als Vion.
Ik kan me wel voorstellen dat je daar een apart slag volk voor moet hebben.
Voor wat jou zoon deed niet, dat is eigenlijk gewoon zoals het overal zou moeten gaan.

Bestaat die slagerij nog?
Klinkt wel fijn daar vlees te halen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:42

Die slagerij bestaat nog. Is in Brabant. Het vlees is ongelooflijk lekker en omdat ik heel weinig vlees eet, nam mijn zoon altijd iets voor mij mee, en maakte het ook voor mij klaar. Een ware delicatesse vond ik het. Wat dat betreft jammer dat hij weg is daar.
Voor meer info per PB.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:42

tienus63 schreef:
En zo helpen we elkaar beetje voort, op wat voor manier dan ook.

Totaal of topic, jaren en jaren geleden was er iemand op bokt die misbruikt werd door een kennis van de familie.
Ze was jaar of 14-15 toen.

Het was nog ver voor de tijd van de smartphones en de term grooming bestond.
Zij heeft toen topic geopend en dankzij dat topic had zij het lef die kerel te confronteren en haar ouders in te lichten.
Of die kerel opgepakt is, weet ik niet.
Maar meisje had zo’n laag zelfbeeld en dacht dat ze er niet toe deed en dat het normaal was.

Ik heb nog weleens in mijn privé berichten terug proberen te zoeken of ze nog op bokt actief is.

Maar bokt heeft haar toen uit ongezonde situatie gehaald.
Uiteindelijk zou ze met behulp van vriendin die kerel tegen de lamp laten lopen dat hij op heterdaad betrapt kon worden of zo.

Inderdaad, zo helpt iedereen elkaar verder.
Als je buiten moet slapen, is er altijd iemand die je een dak boven je hoofd aanbiedt hier. <3
Al is het een bank, er is altijd iemand.
Zelfs wel gelezen dat mensen in de auto stapten om een bokker in het nauw op te halen.
En vergeet Quera niet.
Als liefde genezen kon was ze onsterfelijk geweest, zoveel mensen waren er voor haar!

Hier gaat trouwens de sportschool open, aangepast tarief en buiten fitness en lessen.
Alleen het zwembad is binnen, maar 1 juni kan ik dus eindelijk beginnen met revalideren! *\o/*
Zo’n opluchting dit, voor het eerst sinds januari weer ergens naar uit kunnen kijken qua conditie.
En eerlijk ik ben dat puddinglijf ook zat, en de vermoeidheid en pijn door het niet sporten.

Wel heeft corona straks een bos haar opgeleverd voor een kind tot 18 jaar met een kaal koppie.
Vorig jaar was het pech hier dus boeide mijn kapsel me echt niet, en toen kwam corona.
Nu heb ik zo’n bos haar dat als ik een half jaar wacht ik zelf een mooi kapsel houdt en 30 centimeter kan doneren.
Daar kunnen ze een haarwerk van maken tot bh band lengte.
Ik las dat er echt kinderen zijn die door kaal zijn chemo niet naar school durven, of zich er doodongelukkig onder voelen.
En letterlijk een dag na het krijgen van het haarwerk, ze weer staan te stralen op school.
Dus ik ga nog even doorsparen en we knippen het zo gunstig mogelijk as dinsdag.
Dan kunnen we eind dit jaar rigoreus de schaar erin zetten.
Dan heeft corona toch nog iets positiefs opgeleverd.
Dus wie weet zijn er meer mensen die nu denken dan spaar ik door ook nu. :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:44

Uitleg waarom je beter handschoenen in de winkel kunt gebruiken:

https://www.rtvzwollefm.nl/nieuws/coron ... mettingen/

Ik was ze gewoon uit en of ik laat ze minimaal 3 dagen liggen voordat ik ze weer gebruik.
Probeer ze wel zo vaak mogelijk te recyclen.

Vlees haal ik altijd bij de plaatselijke zelfslachtende slager.
Wel stuk duurder, maar waar voor je geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:44

_lautje_ schreef:

Het zal een wisselwerking zijn. Als het zulke fijne en goede werkgevers waren zou er wel een ander type mensen werken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:51

Mooi gebaar moonfish.

Vanmiddag op bezoek bij een naaste die op gesloten afdeling zit.
Die praat telkens dat ze pilletje of drankje wil om er een eind aan te maken.
Maar wel gereanimeerd wil worden als ze hartstilstand krijgt.
Mijn va en ik hadden nog gekheid toen hij voorraad oxycontin kreeg. Pas maar op dat ze niet gejat worden.

Ik was stuk minder begripvol dan anders.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:54

De slachterijen die ik idd bedoeld zijn idd de grote fabrieken.
En is zeker wisselwerking met de werkgever. Maar er zijn ook weinig mensen die het willen en kunnen die echte vleesfabrieken.
Dat is niet te vergelijken met meer ambachtelijke verwerkers.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:21

tienus63 schreef:
Uitleg waarom je beter handschoenen in de winkel kunt gebruiken:

https://www.rtvzwollefm.nl/nieuws/coron ... mettingen/

Ik was ze gewoon uit en of ik laat ze minimaal 3 dagen liggen voordat ik ze weer gebruik.
Probeer ze wel zo vaak mogelijk te recyclen.

Vlees haal ik altijd bij de plaatselijke zelfslachtende slager.
Wel stuk duurder, maar waar voor je geld.

Ik vind dit artikel nou niet echt overtuigend :o . Test gedaand met agar platen --> bacteriëel, niet viraal. Daarnaast staat er nergens wat het effect van de handschoenen nou daadwerkelijk is. Enkel dat, als er goed ontsmet wordt, er minder bacteriën op de plaatjes aanwezig is. Dan zou je nog beter karretjes gaan ontsmetten, vervolgens mensen met ontsmette handen met een karretje laten lopen, mensen zonder ontsmette handen, en mensen met handschoenen. Bij gebrek aan beter zou je dan vervolgens de agar platen kunnen gebruiken om het aantal bacteriën aan te tonen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:22

Neonlight schreef:
Meeste kledingwinkels maken na passen de kleding schoon met een stoomapparaat.

Klopt..ik was vorige week ff bij Shoeby. Mijn dochter had een crematie en wilde een zwarte broek.
Alle kleding die je past en niet neemt wordt gestoomd.
Mijn zus werkt in een grote kledingzaak en daar wordt alles 24 uur apart gehangen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:26

Electra63 schreef:
Neonlight schreef:
Meeste kledingwinkels maken na passen de kleding schoon met een stoomapparaat.

Klopt..ik was vorige week ff bij Shoeby. Mijn dochter had een crematie en wilde een zwarte broek.
Alle kleding die je past en niet neemt wordt gestoomd.
Mijn zus werkt in een grote kledingzaak en daar wordt alles 24 uur apart gehangen.

Ik heb gister gewoon shirtjes gepast. Wat niet paste zelf terug gehangen in de winkel. Niks apart hangen of stomen. Nou moet ik zeggen, was niet het hogere segment kleding winkel. Dat zal wellicht ook uit maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:30

SusanH schreef:
Ik heb gister gewoon shirtjes gepast. Wat niet paste zelf terug gehangen in de winkel. Niks apart hangen of stomen. Nou moet ik zeggen, was niet het hogere segment kleding winkel. Dat zal wellicht ook uit maken.

Shoeby is ook laag segment, maar dit is een groot dorp, dus misschien houden zij zich daardoor beter aan de voorschriften? Het gaat anders als een lopend vuurtje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:44

@cathalijne,
Ik heb de insteek netter safe than sorry. En neem je eigen verantwoordelijkheid.
Je kunt er niet op vertrouwen dat een ander de boel grondig schoonmaakt.