Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Avalanche81 schreef:Heel lompe mening van mij, maar als je zo stoer bent om de doodstraf in stand te houden, moet je ook maar zo stoer zijn om hem uit te voeren. Idd op een nog wat humane manier.
Onali schreef:Vraag me af of ze op dat moment nog een grote bek hebben.
Het roepen is één ding, de trekker/ hendel overhalen is een ander.
Avalanche81 schreef:Onali schreef:Vraag me af of ze op dat moment nog een grote bek hebben.
Het roepen is één ding, de trekker/ hendel overhalen is een ander.
Voilà. Dit idd. Ik vind het zo gemakzuchtig om er een ander mee op te zadelen en die persoon er dus ook geestelijk mee te belasten. En zeker met die dodelijke injecties, dat schijnt echt heel pijnlijk te zijn en ook heel onprofessioneel te gaan.
Kaitlyn schreef:Dan had je misschien ook niet zo achterlijk moeten zijn om bepaalde misdaden te begaan.
beert schreef:Kaitlyn schreef:Dan had je misschien ook niet zo achterlijk moeten zijn om bepaalde misdaden te begaan.
Rechtvaardigt het dat? Want soms is het niet eens 100% zeker dat iemand iets gedaan heeft.
Maar hier dan de gezichten en misdaden zie ze gepleegd hebben: https://apps.texastribune.org/death-row/
Sommige zitten er al 40(!!) Jaar voor bijvoorbeeld moord bij een overval.
Natuurlijk mag je iemand hier vermoorden, maar waarom iemand ergens 40 jaar laten wachten en vervolgens heel pijnlijk afspuiten? Dat staat in geen verhouding tot elkaar. En waarom krijgen zij de doodstraf en anderen cel?
Kijk, als iemand gewetenloos kinderen en vrouwen vermoord en verkracht, dan kan ik met je meegaan. Maar dit komt op mij redelijk willekeurig over want er worden wel meer moorden gepleegd.
Edit: ik zie dat je ook kan zien welke executies al ingepland zijn en van de 7 daarvan zijn er 3 die te maken hebben met kinderen en 1 voor het doden van een agent. Wellicht dat dat soort misdaden ook voorrang krijgen, want die mannen zitten er nog niet zo absurd lang.
speedfiets_2 schreef:Onali schreef:Daarom moet je ook bij een dier eerst een verdoving zetten.
Spul brand letterlijk je aders weg.
euhh nee? Euthanasie middelen voor dieren zijn gewoon onstabiele narcose middelen
Avalanche81 schreef:Ja, maar het rehabilitatie programma is super, en voorkomt dat mensen opnieuw overtredingen en misdaden plegen. Bij mensen waar wel grote kans is op recidive wordt vaak TBS gegeven, en dat houdt ze uit de maatschappij. Plus dat het aangetoond niet zo slim is om mensen echt heel slecht te behandelen in gevangenissen, omdat er mensen zijn die dat als een bevestiging zien van hun gedachtengoed. Ja, de straffen kunnen hoger, dat denk ik ook, maar het idee dat veel mensen hebben dat iemand er dan makkelijk mee wegkomt klopt absoluut niet. Een re-integratie programma houdt vaak therapie in, en ik snap dat het soms oneerlijk voelt dat voor deze mensen er een huis is en werk, maar het werkt wel om ze uit de criminaliteit te houden.
Juist een systeem van lang vastzetten en niets regelen bij vrijlating zorgt voor een heel hoog recidive cijfer, en dat is niet omdat mensen niet beter willen, maar omdat ze niet beter weten, niet beter kunnen, geen mogelijkheden hebben. Daar wordt een samenleving niet veiliger op, en mensen worden wantrouwend en angstig naar elkaar. Ik denk niet dat je dat moet willen.
Het is maar waar je de prioriteit legt. Ligt die bij straffen, of bij veiligheid voor de samenleving?