[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 02:49

Nah, ik vind dat degenen die dat beslissen, het dan ook uit mogen voeren. Dat was mijn punt. Ik snap wel dat het zo niet werkt, maar ergens vind ik het verkeerd om mensen andere mensen ter dood te laten brengen, en ze met een potentieel levenslang schuldgevoel op te zadelen (of niet, en dat is ergens nog enger), terwijl diegenen niet dat besluit hebben genomen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:41

Avalanche81 schreef:
Heel lompe mening van mij, maar als je zo stoer bent om de doodstraf in stand te houden, moet je ook maar zo stoer zijn om hem uit te voeren. Idd op een nog wat humane manier.

Ik denk dat er genoeg mensen rondlopen die daar geen moeite mee zouden hebben. Vooral niet als het gaat om een situatie die erg dichtbij komt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:47

Vraag me af of ze op dat moment nog een grote bek hebben.
Het roepen is één ding, de trekker/ hendel overhalen is een ander.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:37

Onali schreef:

Voilà. Dit idd. Ik vind het zo gemakzuchtig om er een ander mee op te zadelen en die persoon er dus ook geestelijk mee te belasten. En zeker met die dodelijke injecties, dat schijnt echt heel pijnlijk te zijn en ook heel onprofessioneel te gaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:42

Avalanche81 schreef:
Onali schreef:

Voilà. Dit idd. Ik vind het zo gemakzuchtig om er een ander mee op te zadelen en die persoon er dus ook geestelijk mee te belasten. En zeker met die dodelijke injecties, dat schijnt echt heel pijnlijk te zijn en ook heel onprofessioneel te gaan.

Ik heb daar een x een stuk van gezien op tv of YouTube ofzo, dat de dodelijke injectie een helse pijn veroorzaakte en ze wel 2 of 3 x bij moesten spuiten voor hij overleed. Vreselijk om te zien en horen was dat, die man krijsde het uit van de pijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:49

Daarom moet je ook bij een dier eerst een verdoving zetten.
Spul brand letterlijk je aders weg.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:21

Dan had je misschien ook niet zo achterlijk moeten zijn om bepaalde misdaden te begaan. :o

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:19

Kaitlyn schreef:
Dan had je misschien ook niet zo achterlijk moeten zijn om bepaalde misdaden te begaan. :o

Zeker waar. Maar er zijn er genoeg die de doodstraf krijgen die onschuldig zijn. Dat maakt het zo vreselijk

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:24

Kaitlyn schreef:

Rechtvaardigt het dat? Want soms is het niet eens 100% zeker dat iemand iets gedaan heeft.

Maar hier dan de gezichten en misdaden zie ze gepleegd hebben: https://apps.texastribune.org/death-row/

Sommige zitten er al 40(!!) Jaar voor bijvoorbeeld moord bij een overval.

Natuurlijk mag je iemand hier vermoorden, maar waarom iemand ergens 40 jaar laten wachten en vervolgens heel pijnlijk afspuiten? Dat staat in geen verhouding tot elkaar. En waarom krijgen zij de doodstraf en anderen cel?

Kijk, als iemand gewetenloos kinderen en vrouwen vermoord en verkracht, dan kan ik met je meegaan. Maar dit komt op mij redelijk willekeurig over want er worden wel meer moorden gepleegd.

Edit: ik zie dat je ook kan zien welke executies al ingepland zijn en van de 7 daarvan zijn er 3 die te maken hebben met kinderen en 1 voor het doden van een agent. Wellicht dat dat soort misdaden ook voorrang krijgen, want die mannen zitten er nog niet zo absurd lang.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:37

beert schreef:
Kaitlyn schreef:

Rechtvaardigt het dat? Want soms is het niet eens 100% zeker dat iemand iets gedaan heeft.

Maar hier dan de gezichten en misdaden zie ze gepleegd hebben: https://apps.texastribune.org/death-row/

Sommige zitten er al 40(!!) Jaar voor bijvoorbeeld moord bij een overval.

Natuurlijk mag je iemand hier vermoorden, maar waarom iemand ergens 40 jaar laten wachten en vervolgens heel pijnlijk afspuiten? Dat staat in geen verhouding tot elkaar. En waarom krijgen zij de doodstraf en anderen cel?

Kijk, als iemand gewetenloos kinderen en vrouwen vermoord en verkracht, dan kan ik met je meegaan. Maar dit komt op mij redelijk willekeurig over want er worden wel meer moorden gepleegd.

Edit: ik zie dat je ook kan zien welke executies al ingepland zijn en van de 7 daarvan zijn er 3 die te maken hebben met kinderen en 1 voor het doden van een agent. Wellicht dat dat soort misdaden ook voorrang krijgen, want die mannen zitten er nog niet zo absurd lang.

Dat is achterlijk zonde van het geld wat zo iemand kost.
Ik vind het erg schrijnend voor de gevallen die toch onschuldig blijken te zijn. Maar wanneer echt zeker is dat iemand een moord heeft begaan, hoef je daar wat mij betreft geen medelijden mee te hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:01

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:16

Toch vind ik de ene moord de andere niet. Mensen die kinderen vermoorden of ziekelijke moorden plegen, heb ik meer moeite mee dan afrekeningen in een crimineel circuit bijvoorbeeld.

Maar goed, ik heb snel even gekeken naar die mensen in death row en daar zijn wel opvallend vaak kinderen of juist oudere (onschuldige) mensen bij betrokken.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:32

Onali schreef:

euhh nee? Euthanasie middelen voor dieren zijn gewoon onstabiele narcose middelen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:00

Ik blijf gewoon erbij, zo iemand als Michael P mag van mij gerust de doodstraf krijgen.

Maar die grens is natuurlijk niet te trekken. Ik vind hier de straffen wel redelijk laag.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:37

Ja, maar het rehabilitatie programma is super, en voorkomt dat mensen opnieuw overtredingen en misdaden plegen. Bij mensen waar wel grote kans is op recidive wordt vaak TBS gegeven, en dat houdt ze uit de maatschappij. Plus dat het aangetoond niet zo slim is om mensen echt heel slecht te behandelen in gevangenissen, omdat er mensen zijn die dat als een bevestiging zien van hun gedachtengoed. Ja, de straffen kunnen hoger, dat denk ik ook, maar het idee dat veel mensen hebben dat iemand er dan makkelijk mee wegkomt klopt absoluut niet. Een re-integratie programma houdt vaak therapie in, en ik snap dat het soms oneerlijk voelt dat voor deze mensen er een huis is en werk, maar het werkt wel om ze uit de criminaliteit te houden.

Juist een systeem van lang vastzetten en niets regelen bij vrijlating zorgt voor een heel hoog recidive cijfer, en dat is niet omdat mensen niet beter willen, maar omdat ze niet beter weten, niet beter kunnen, geen mogelijkheden hebben. Daar wordt een samenleving niet veiliger op, en mensen worden wantrouwend en angstig naar elkaar. Ik denk niet dat je dat moet willen.

Het is maar waar je de prioriteit legt. Ligt die bij straffen, of bij veiligheid voor de samenleving?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:45

speedfiets_2 schreef:
Onali schreef:

euhh nee? Euthanasie middelen voor dieren zijn gewoon onstabiele narcose middelen

Mijn nichtje heeft Euthanasie gehad en idd ook pijnstilling eerst vanwege dat het pijn doet in je aders.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:21

Avalanche81 schreef:
Ja, maar het rehabilitatie programma is super, en voorkomt dat mensen opnieuw overtredingen en misdaden plegen. Bij mensen waar wel grote kans is op recidive wordt vaak TBS gegeven, en dat houdt ze uit de maatschappij. Plus dat het aangetoond niet zo slim is om mensen echt heel slecht te behandelen in gevangenissen, omdat er mensen zijn die dat als een bevestiging zien van hun gedachtengoed. Ja, de straffen kunnen hoger, dat denk ik ook, maar het idee dat veel mensen hebben dat iemand er dan makkelijk mee wegkomt klopt absoluut niet. Een re-integratie programma houdt vaak therapie in, en ik snap dat het soms oneerlijk voelt dat voor deze mensen er een huis is en werk, maar het werkt wel om ze uit de criminaliteit te houden.

Juist een systeem van lang vastzetten en niets regelen bij vrijlating zorgt voor een heel hoog recidive cijfer, en dat is niet omdat mensen niet beter willen, maar omdat ze niet beter weten, niet beter kunnen, geen mogelijkheden hebben. Daar wordt een samenleving niet veiliger op, en mensen worden wantrouwend en angstig naar elkaar. Ik denk niet dat je dat moet willen.

Het is maar waar je de prioriteit legt. Ligt die bij straffen, of bij veiligheid voor de samenleving?

Heel goed uitgelegd!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:32

@gerdjee precies. Die hoge straffen in Amerika zorgen niet hoor minder misdaden. Daar is helemaal geen begeleiding bij terugkeer in de maatschappij

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:05

Klopt. Je wordt gewoon buiten gezet. Moet je regelmatig melden bij je parole officer maar that's it.
Dat heb ik wel gemerkt met Casey toen hij vrij kwam. Dat is echt heel erg moeilijk.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:08

Moord is moord, je beneemt toch iemand het leven. Waarom zou jij dan nog wel weer mogen genieten van het leven? De ander kan het niet meer en waarschijnlijk haar/zijn familie ook een stuk minder. Ik zie niet waarom zo iemand weer de maatschappij in zou moeten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:33

Daarom hebben we ook een rechtssysteem, zodat die persoon gestraft wordt voor wat die doet.

Alleen in tegenstelling tot Amerika, waar gevangenen en mensen die terug moeten in de maatschappij niets mogen kosten, maar wel geld opleveren (en veel ook) en waar het systeem erop gericht is mensen zo zwaar mogelijk te straffen, is ons systeem ontworpen om de samenleving te beschermen.

Mensen zolang mogelijk opsluiten is contraproductief. Die mensen kunnen niet meer integreren, omdat de wereld zo waanzinnig snel ontwikkelt en verandert. En waar mensen zich niet kunnen redden, ligt de criminaliteit op de loer. Vooral als het om diefstal, heling en dergelijke gaat.

Geweldsmisdrijven ( mishandeling (waaronder huiselijk geweld) verkrachting en moord) worden anders behandeld, maar ook daar is er de keuze gemaakt om de veiligheid van de samenleving te garanderen. Maar vooral bij huiselijk geweld weten we dat de kans op recidive heel groot is, en daarom krijgen die mensen bijvoorbeeld geen toestemming om weer een relatie aan te gaan, worden ze in de gaten gehouden, krijgen ze een straat- en contactverbod na vrijlating e.d. Als de kans op recidive onaanvaardbaar groot is, komt er geen invrijheidsstelling maar TBS, en die kan oneindig verlengd worden. Daar zit geen maximale termijn aan.

Het punt is, zoals ik eerder uitlegde, dat een systeem gericht op straffen de maatschappij niet veiliger maakt, maar onveiliger. En ja, er moet genoegdoening zijn, en het is zuur dat soms daders niet veroordeeld worden omdat er geen bewijs is, of het bewijs niet overtuigend. En anderzijds: je zult er zelf maar staan, en veroordeeld worden, terwijl je zeker weet dat je niets hebt gedaan, en er onvoldoende bewijs is. Ook dat is in Amerika anders, en dat is de reden dat ik geen voorstander ben van trial by jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:44

Ik heb toevallig vanmiddag op C.I zitten kijken naar een aflevering over de Doodstraf.

De jury kijkt/beoordeeld of iemand een blijvende bedreiging voor de samenleving is.

Dus , al eerder veroordeeld , aard van het persoon zelf incl diverse IQ testen.
Motivatie van de misdrijf , gang gerelateerd etc.

Random iemand dood schieten voor de ‘fun’’ kan eerder de doodstraf krijgen dan iemand die uit jaloerzie, woede of paniek emoties iemand doodmaakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:50

Ja, maar iemand die homoseksueel is dus ook eerder, of iemand die een kleurtje heeft....... want als je het nieuws daar leest wordt een blank persoon veel sneller menselijk gemaakt dat iemand die zwart is. Bij iemand die zwart is gaat de jury er veel sneller vanuit dat het 'voor de fun' was. Unconscious bias.

Daarom heb ik veel liever een systeem zoals hier, waar de motieven door bijvoorbeeld het Pieter Baan centrum worden onderzocht, ipv een random jury die niet onderlegd is in psychologie. En forensische psychiatrie is een vak apart.

Onderschat niet hoeveel dat onbewust een rol speelt bij mensen. Dat is het gevaar van iets op die manier beoordelen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 01:50

Het nadeel met ter dood veroordeelden is dat ze het soms ook niet gedaan hebben. Van die tragische verhalen van mensen die al 30+ jaren in de gevangenis zitten en dan toch vrij gesproken worden. Ik vind dat echt heel erg, nog erger als ze ten onrechte vermoord worden.

En moord is niet altijd moord, ik vind nogal een verschil tussen iemand die “gewoon” in het wild gaat rond schieten of iemand die een aanvaller van zich af probeert te weren en daarbij de andere dodelijk verwond. En wat te doen met veroorzakers van verkeersslachtoffers?

Ik ben blij dat wij geen doodstraf hebben in Nederland, maar zo’n situatie met Micheal P moet je ook echt niet willen.... dat is echt hartverscheurend. Ik weet de oplossing niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:03

In de zaak van Michael P zijn ook verschillende fouten gemaakt en die fouten hebben het leven gekost van Anne Faber. Dat is ook te betreuren, ik denk dat geen een rechtssysteem 100% werkt. Nu is het ook vrij ‘logisch’ dat USA ze niet begeleid na het gevangenschap, USA is namelijk ook geen sociale rechtsstaat. Als je ziek word heb je pech.