Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:13

Deze reacties van je vriendin zouden mij geen fijn gevoel geven MDH. Je moet steeds zelf in actie komen om iets wat vanzelfsprekend is gedaan te krijgen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:11

Marjo schreef:
JudithO schreef:
Och ja vrijgezellenfeest. Dan heb ik er ook nog één.

Afgelopen voorjaar was er een georganiseerd voor mijn vriendin die ging trouwen. Ik zat aan de andere kant van de oceaan en ben er een uurtje via Skype bij geweest.
Kreeg ik achteraf ook de vraag of ik mijn deel van het geld nog even wilde overmaken. Uh nee? Ik was er toch helemaal niet bij?
Ik heb dus ook niks betaald.

Wacht wat :')
Waar moest je voor betalen dan?

Voor de activiteiten die de rest heeft gedaan, en de goodybags die de rest kreeg.

DP en fokfanaat, van een cadeau was geen sprake. De kosten waren puur voor de activiteiten en de goodybags.
Als ik er lijfelijk ook maar een uurtje bij was geweest had ik wel een symbolisch bedrag overgemaakt, maar voor een uurtje via Skype terwijl zij de hele dag en avond op pad zijn gaat mij echt veel te ver.

tiwi1969

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:20

JudithO dat is echt te gek voor woorden!

Ik heb het gehad met mij lat-ex, omdat de afstand bijna 200 km was hadden wij de afspraak dat bij wie we thuis waren in het weekend zorgde voor eten en drinken de gene die reist voor de reiskosten.
Voor mij betekende dat €50 benzine, voor haar een gratis rit met leaseauto.
Tot ik in het weekend daar was en zij een etentje had georganiseerd in een restaurant en ik achteraf een tikkie kreeg voor de helft van de rekening.
Als dat vooraf was afgesproken, geen probleem maar achteraf was ik niet echt blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:39

Een leaseauto is niet gratis he, betaal je gewoon via je salaris ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:41

Relaxed schreef:

Maar dan maakt het vaak geen drol uit of je 10 of 1000 km in een maand rijdt.

Ik vind het ook best gierig als je het zo afgesproken hebt. Ik heb ook zo’n relatie en wij hebben de regel: waar je bent die betaalt de boodschappen en thuisbezorgd. Als er uit eten gaan of een uitje doen dan komt dat in wie betaalt wat (handige app).

Maar hij heeft bijvoorbeeld een auto en ik niet. Dus als hij gierig zou zijn zou hij bij onze uitjes ook de benzine in de app zetten. Dat doet hij niet. :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:54

Relaxed schreef:

Hmmm… moeilijke.
Ik heb een lease wagen, vriend heeft mobility pack gekozen en eigen auto gehouden maar dan wel 250 euro netto meer loon. Als we samen zijn nemen we altijd mijn auto want ja gratis brandstof is handig. Maar als een van ons naar de ander gaat voel ik me echt niet schuldig dat ik gratis rij en hij niet en heb ik absoluut geen behoefte dat op een andere manier te compenseren.

Meestal komt hij naar mij en eet dan mee van mijn boodschappen. Zal me best wat meer kosten maar eigelijk heeft geen van ons daar ooit over nagedacht. Uit eten gaan betalen we afwisselend. Soms is dat 30 euro, soms 80, effent wel uit met de tijd.

Nu scheelt het wel dat we een relatief vergelijkbaar loon hebben. Als er een grote kloof tussen is, vind ik het anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:55

Ik heb het ook niet over de afspraak, maar ik reageer erop dat ze het een gratis rit noemt. Een eigen auto is goedkoper dan een leaseauto.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:57

Van dat mobility pack kan ik geen eigen auto bekostigen. Dus die stelling dat leasewagen duurder is dan eigen auto volg ik je niet in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:59

maar die lease auto had ze toch al.
Dus dat extra gebruik is dan toch niet duurder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:00

Poekkie schreef:
Van dat mobility pack kan ik geen eigen auto bekostigen. Dus die stelling dat leasewagen duurder is dan eigen auto volg ik je niet in.

Leaseauto kost met gemak 350 euro netto per maand, ik betaal dat niet voor mijn auto. Leaseauto is vooral leuk als je waarde hecht aan een nieuwe auto, maar dus zeker niet goedkoper.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:03

Relaxed schreef:
Poekkie schreef:

Leaseauto kost met gemak 350 euro netto per maand, ik betaal dat niet voor mijn auto. Leaseauto is vooral leuk als je waarde hecht aan een nieuwe auto, maar dus zeker niet goedkoper.

Ik betaal nog geen €200 per maand voor mijn leasebak, inclusief tankpas voor heel Europa.. :+ Private lease is wellicht duurder, maar in bovenstaande verhaal gaat het denk ik om een leaseauto van de zaak?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:03

Relaxed schreef:
Poekkie schreef:

Ik denk dat jij dan heel weinig km maakt? Brandstof alleen al ligt rond de 200 euro per maand hier.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:04

DuoPenotti schreef:

Neen, maar dat partner met eigen auto en brandstof rijdt en daar niet voor gecompenseerd wordt is ook niet ‘oneerlijk’.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:06

Maar de kosten voor een leaseauto hangen niet af van of je hem wel of niet gebruikt. Dus dat is totaal niet relevant als je het hebt over reiskosten. Ik pak ook liever de auto van m’n man, scheelt weer benzinekosten := De kosten voor de leaseauto zijn er toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:07

Poekkie, voor mijn reiskosten krijg ik toch reiskostenvergoeding van mijn werkgever? Dus dat telt niet mee..

Ghostattack, dat ligt aan de bijtelling (percentage en cataloguswaarde) bij mij op mijn werk moet ik vaak berekeningen ervoor maken en ligt het gemiddeld rond 300-350 netto.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:07

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:

Neen, maar dat partner met eigen auto en brandstof rijdt en daar niet voor gecompenseerd wordt is ook niet ‘oneerlijk’.

dat zeg ik toch ook niet?

Maar zoals jullie beredenering is, is lease kost me 300, is niet gratis.
Nee vast niet, maar dat is niet speciaal aangeschaft om naar tiwi te rijden.
Dus zijn geen extra kosten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:10

Relaxed schreef:
Poekkie, voor mijn reiskosten krijg ik toch reiskostenvergoeding van mijn werkgever? Dus dat telt niet mee..

Ghostattack, dat ligt aan de bijtelling (percentage en cataloguswaarde) bij mij op mijn werk moet ik vaak berekeningen ervoor maken en ligt het gemiddeld rond 300-350 netto.

Heh? Ik begrijp de redenering niet?
Hier is het of een auto of een mobility pack (ongeveer 250 pm netto) dat je kan laten uitbetalen of een treinabbo mee kan aanschaffen. Reiskostenvergoeding wordt niet apart gegeven. En zeker niet voor alles wat je daarrond nog rijdt. Die 200 euro pm doe ik niet op aan woon-werkverkeer (ik ga met de trein :+ ) maar puur aan priveritten. Die telt zeker wel mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:17

Over die vrijgezellenfeesten, doet me aan iets denken.

Enkele jaren terug, een gesprek met enkele jonge mannelijke Duitse collega’s. Allen tussen de 28 en 36 jaar oud. Ze hadden een hecht vriendengroepje, nuja nogal grote groep. De traditie was om voor vrijgezellen naar Las Vegas te gaan en dan werd er per persoon op een lang weekend 4 á 5000 euro uitgegeven. Dit naast normale andere reizen. Dit jaar hadden ze maar liefst 3 vrijgezellen en 1 iemand had aangegeven dat dit financieel niet meer lukte dit jaar.

En mijn collega’s zo bloedserieus en best lief: ja we hadden er gewoon echt niet bij stil gestaan dat dat voor sommigen uit de groep niet ging.

Grappig maar ook om te huilen.

Volgende loononderhandeling ben ik echt keihard ingegaan :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:17

Ik noem mijn leaseauto ook altijd gratis :') Ik weet niet eens wat mijn salaris zou zijn zonder de auto, dus ik merk er geen drol van.. Dusja, gratis :)) Maar compenseren zou ik dan ook geen behoefte aan hebben, ookal noem ik hem gratis en voelt het zo, betalen doe je inderdaad toch wel.

Edit: 4 tot 5000 euro voor een vrijgezellenfeest :wow: _O-
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 02-11-21 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:18

Poekkie schreef:
Relaxed schreef:

Ik denk dat jij dan heel weinig km maakt? Brandstof alleen al ligt rond de 200 euro per maand hier.

Poekkie schreef:
Relaxed schreef:

Heh? Ik begrijp de redenering niet?
Hier is het of een auto of een mobility pack (ongeveer 250 pm netto) dat je kan laten uitbetalen of een treinabbo mee kan aanschaffen. Reiskostenvergoeding wordt niet apart gegeven. En zeker niet voor alles wat je daarrond nog rijdt. Die 200 euro pm doe ik niet op aan woon-werkverkeer (ik ga met de trein :+ ) maar puur aan priveritten. Die telt zeker wel mee.

Even het hele verhaal erbij, jij zegt dat ik weinig kilometers maak, maar de kilometers die ik voor mijn werk maak krijg ik vergoed, dus die reken ik niet mee in wat mijn auto mij maandelijks kost. En voor 350 per maand zou ik buiten mijn werk om 1000-en kilometers per maand prive moeten rijden om aan 350 per maand te komen.
Ik ken mobility pack niet, hier is het gewoon een leaseauto of reiskostenvergoeding en een leaseauto is niet goedkoop.

Enige punt wat ik maakte is dat een leaseauto niet gratis rijden is en dat zegt Tigi in haar post wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:20

Ghostattack schreef:
Ik noem mijn leaseauto ook altijd gratis :') Ik weet niet eens wat mijn salaris zou zijn zonder de auto, dus ik merk er geen drol van.. Dusja, gratis :)) Maar compenseren zou ik dan ook geen behoefte aan hebben, ookal noem ik hem gratis en voelt het zo, betalen doe je inderdaad toch wel.

Ik moet nog wel eens berekenen voor mensen omdat ze dan toch niet meer prive in de leaseauto willen rijden (vooral de jongens met bussen) en dat scheelt ze nogal een hap zonder bijtelling. Vooral als er dan een auto op de dam staat die weinig wordt gebruikt, dan kan dit wel uit :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:23

Relaxed schreef:
Ghostattack schreef:

Ik moet nog wel eens berekenen voor mensen omdat ze dan toch niet meer prive in de leaseauto willen rijden (vooral de jongens met bussen) en dat scheelt ze nogal een hap zonder bijtelling. Vooral als er dan een auto op de dam staat die weinig wordt gebruikt, dan kan dit wel uit :D

Met een grotere auto geloof ik dat gelijk ja! Ik rijd een zogenaamde 'Young Professional' auto, dus die zijn een stuk goedkoper maar wel een fatsoenlijke bak. Geen koekblikkie dus :))

Edit: 22% bijtelling hier geloof ik

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:40

Maar dan is je auto toch niet gratis? :')
Anders heb je een stuk meer netto loon. :+

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 20:52

Van de bijtelling kan ik gemiddeld genomen geen auto betalen hoor. En reiskostenvergoeding kan ik net aan mijn benzine kosten van betalen. Van de huidige benzineprijzen word ik wel bijna gierig :')

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 00:06

Relaxed schreef:
Poekkie schreef:

Dat ligt er maar net aan wat voor model je neemt. Schoonzusje had tot februari 2020 een leaseauto via dr werk met gratis tankpas. Peugeot station, helemaal nieuw. Toen ze de leaseauto kreeg kon ze kiezen; of het allernieuwste model of het model van het jaar ervoor. Optie 1 ging dr idd aardig wat kosten per maand; geloof zo rond de 250 a 300 per maand. Optie 2 ( en dat was nog steeds een nieuwe auto he, alleen het model van het jaar ervoor) ging dr 70 euro per maand kosten.
Dus voor 70 euro per maand reed ze rond in een splinternieuwe Peugeot station en tanken was gratis.

Onze auto kostte heel wat meer per maand met brandstofkosten, verzekering en wegenbelasting. En uiteraard zelf opdraaien voor onderhoudskosten want eigen auto.

Die lease auto is nu dus weg, omdat schoonzusje dr baan had opgezegd en dr eigen bedrijf begonnen was. Wat helaas voor haar even erg beroerd uitpakte qua timing, maar is gelukkig nog redelijk goed gekomen.
Maar die auto kostte dr eigenlijk geen drol, want alleen al aan brandstofkosten was ze al meer dan 70 euro per maand kwijt geweest als ze dat zelf had moeten betalen, dus eigenlijk reed ze praktisch gratis.