Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:20

Hihi, dacht ik al. Ziet er wel geinig uit, zo met z'n twee!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:23

JudithO schreef:
Hihi, dacht ik al. Ziet er wel geinig uit, zo met z'n twee!

Haha ik snap het wel :') Ze zijn ook super synchroon. Ze lopen altijd synchroon achter elkaar aan en zitten dus ook altijd dezelfde kant op :') Ik vind 2 haantjes bij 2 hennen ook weinig hoor maar voor nu is het even niet anders. Als ze gaan vechten ofzo dan maak ik ook een keuze maar nu zijn ze nog gelukkig saampjes. Ze zijn samen gedumpt hier maar waren te leuk om weer weg te doen..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:51

Zolang het goed gaat niks aan de hand! Hier pas het tweede jaar het krieltje weg moeten doen, omdat mijn Mechelse joekelhanen toen ineens wel praatjes kregen en probeerden het krieltje te vermoorden.
Ze zijn echt wel heel leuk inderdaad, ik vind hun tekening wel mooi!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:38

Afbeelding
gister mijn mini broedmachientje aangezet. Er zitten zijdehoen eitjes in. Ik ben heel benieuwd of dit werkt :)

Afbeelding
Puppies doen het heel goed. Maar het is echt best veel werk, vooral in het begin durfde ik ze niet alleen te laten (ook s nachts).. bang dat Romy erbovenop gaat liggen. Gelukkig gaat dat nu beter. Romy is een goed moedertje en redelijk voorzichtig.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 14:38

Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst van je mini-broedmachine Juval! Moet je de eitjes handmatig keren? Wat fijn dat de pups het goed doen! Ik herken dat van de biggen hoor. Maar dan is moeders ook gewoon wel 200 kilo. Altijd even biggen tellen op de camera of als ik de stal binnenkom :').

Leuk hok HMD!

Wat balen van de buizerd Prairy! Wij hebben een buizerdnest aan de rand van ons erf, al een aantal jaren. Maar ze pakken nooit wat. Geen idee waarom maar ben er wel blij om. Komt een buizerd dan ook telkens weer terug?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:41

ja, het is een heel simpel machientje, dus ik moet de eitjes zelf keren.

Mooi Kippenhok!! knap dat je dat zelf kan bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:40

Prairy schreef:
Cute!

Wij zijn gisteren weer een kip verloren aan een buizerd, jammer want was een mooie brahma.

Hopelijk worden de andere 2 snel weer broeds, kan ik er mooi broed eieren onder leggen. En dan mag er ook een haan blijven.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de kippen tractor. Mijn contract wordt niet verlengd dus ik heb straks zeeën van tijd :P Gelukkig ook al weer nieuwe plannen.

Eigen bedrijf starten (projectontwikkelaar), zelf pizza oven bouwen, nu dus een kippentractor, oogst verwerken, camping... Ik heb helemaal geen tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe baan :+

Wat jammer dat je een kip bent verloren. En ook zonde dat jou contract niet is verlengd! Lekker dat eigen bedrijf starten, pizza oven bouwen en ons dan allemaal uitnodigen voor pizza zou ik zeggen :D

HopeMyDay schreef:
Morgen zal ik wel een nieuwe foto maken van de kippentractor.. hij is nog niet af maar ik verwacht morgenavond de hanen te kunnen verhuizen. Hij is trouwens echt op krielformaat hoor (1m breed bij 2.5m lang bij 1 m hoog voor de ren en het nachthok is 1m x 60cm) er komen ook 4 a 5 krieltjes in dus echt groot is niet nodig. Met het deurtje aan de zijkant kunnen ze ook eventueel los maar voor de eerste week maar even niet. Ons grote toom heeft een stal en loopt de hele dag los dus dat blijft gewoon hun ding.

Ik zet wel de foto erbij van gisteren, inmiddels zit het hele gaas erop en is de binnenkant gewit etc. Morgen de laatste dingetjes. Ik zie net dat het nog niet echt een "tractor" is op de foto van gister. De wielen zitten er inmiddels wel onder :')

Het hokje:
[ [url=m/O6uPBI.jpg]Afbeelding[/url] ]

De haantjes:
[ [url=m/l3jyfy.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Sebright hennen:
[ [url=m/1IDpLp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh verdorie, ik ben helemaal vergeten om jou extra foto's te sturen! Maar ik zie dat je er al iets prachtigs van hebt gemaakt :D Wat een mooie kleur hebben die hennen!

juval schreef:
[ [url=m/48GhA0.jpg]Afbeelding[/url] ]
gister mijn mini broedmachientje aangezet. Er zitten zijdehoen eitjes in. Ik ben heel benieuwd of dit werkt :)

[ [url=m/sUlPbe.jpg]Afbeelding[/url] ]
Puppies doen het heel goed. Maar het is echt best veel werk, vooral in het begin durfde ik ze niet alleen te laten (ook s nachts).. bang dat Romy erbovenop gaat liggen. Gelukkig gaat dat nu beter. Romy is een goed moedertje en redelijk voorzichtig.

Wat ziet moeder er ongelofelijk trotst uit! Succes met de eitjes!

Wij mochten zondag nog een lammetje verwelkomen. Ook zijn er 22 bomen en 11 struiken de grond in gegaan :)

Afbeelding

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:00

Prairy schreef:
Cute!

Wij zijn gisteren weer een kip verloren aan een buizerd, jammer want was een mooie brahma.

Oh bah! Wat jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:49

Ze komen vanavond nog 3 schapen halen voor de slacht. Heb het er telkens toch moeilijk mee...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:44

:(

Lijkt me ook heel lastig, zeker als je er wat aan gehecht bent.

Wie heeft hier ook alweer eenden? Welke heb je en heb je tips?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:10

Moonfight heeft muskuseenden :) Die wil ik ook in de toekomst waarschijnlijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:15

Wij hadden 2 eenden, een mandarijneend en een Peking eend. De eerste was alleen vijvervulling (mannelijk dus geen eieren) tot hij gejat werd door de marter, en de Pekingeend hebben we wel veel plezier van gehad. Onze Trump was enorm groot, werd door 'stadsmensen' aangezien voor gans maar legde bijna dagelijks een ei. Herrieschopper eerste klas, maar niet vliegerig, en was erg blij met haar vijver.
Trump hebben we na een paar jaar de nek omgedraaid wegens ontstoken gewrichten.
Haar eieren waren perfect voor pannekoeken, cake, koekjes, etc. Voor zo eten vond ik ze niet geschikt, de smaak en textuur was niet voor mij weggelegd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:48

Ik ga er de 22e 7 muskuseenden ophalen :') via paard zoekt baas zochten ze een plek waar ze naartoe konden. Daar wordt dus bij mij haha. Schijnbaar zijn ze erg tam. We zien wel hoe lang ze het hier naar de zin hebben / volhouden, beter als afgeschoten worden omdat stadse mensen een hekel hebben aan poep.

Een man van richting de 80 voerde ze nu, maar hij kreeg vervelende bedreigingen enzo. Aardige man aan de telefoon. Ik had gezegd dat ik ze eventueel wel wilde halen. De arme man van den haag naar Budel laten fietsen met 7 dikkertjes is ook zo wat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:56

Prairy schreef:
:(

Lijkt me ook heel lastig, zeker als je er wat aan gehecht bent.

Wie heeft hier ook alweer eenden? Welke heb je en heb je tips?

Ja, bij 1 heb ik toch even moeten slikken toen ze werd geladen. Maar het is het beste voor hun.

Veel succes met de eenden!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:50

Leuke pups, juval!

jammer van de kip en je contract, Prairy :( Maar je hebt natuurlijk al weer heel veel plannen en als het financieel meezit zou ik als ik jou was echt wel mijn dromen en plannen na jagen ipv solliciteren :P

Moestuin: Kan me voorstellen dat het moeilijk is om afscheid van de dieren te nemen, vooral als je weet dat het voor de slacht is. Een reden hoezoe ik dat niet zou kunnen haha.

Paprika´s zijn hier toch nog opgekomen, erwten en bonen ook! die ga ik van de week als het ´s nachts niet meer zo koud is al naar de moestuin brengen (erwten en bonen, niet de paprika´s).

Verder ben ik druk met kind en paard, want na 4 jaar kan ik eindelijk weer op hem rijden! Ben deze week 4 keer opgezeten en wij draaien lekkere staprondjes in de bak tot nu toe. *\o/* daarom moet de mostuin nu even wachten haha.

had wel een dingetje met de volkstuin...toen ik er kwam waren dus een aantal aardbeien planten en een kompostton op het erf. kom ik er op een dag, is de kompostton weg...twee dagen later ben ik er om de bedden af te stekken (eind februari, huur begon 1 januari), komt een meneer langs, dus de vorige huurder en zegt doodleuk: ohja, die ton heb ik meegenomen en de aardbeien kom ik ook nog ophalen, want ik zie dat je er toch niks mee doet...erm..wat moet er dan mee doen? eruit gooien en over mijn tuin verdelen? ik had ze gewoon in de planning meegenomen....dus nu moet ik alsnog aardbeien planten en een kompostton kopen :+ Lekker...

Ben wel blij dat de kat die verdwenen was wel 1.5 later weer is terug gekomen...waarschijnlijk was hij in een schuur ofzo belandt. echter heeft die een week nadat hij weer terug was en beetje zijn kracht terug had een tennisbal grote absces ontwikkeld die maandag weg gehaald is. 15 jaar oud en nog een keer onder narcose...was wel even spannend. maar is helemaal goed gekomen....wij zijn even 700 euro extra kwijt, maar wat zijn wij blij dat hij er nog is! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Veriye op 06-03-21 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:52

Moestuin schreef:
Ze komen vanavond nog 3 schapen halen voor de slacht. Heb het er telkens toch moeilijk mee...

-O- begrijp ik helemaal... ondanks dat er hier heel regelmatig koeien naar de slacht gaan, kijk ik toch liever niet als ze opgeladen worden. toch niet zo'n stoere boerin dus :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:57

Sta je ook wel even te kijken als de compostton weg is :+ Leuk dat de rest wel is opgekomen en de kat het goed doet!

Juval: Ik help altijd mee laden. Eenmaal dat ze hier zijn gaat het 'makkelijk' voor mij, het is vooral vlak voor ze er zijn dat ik er echt tegen aan sta te hikken en afscheid neem. Maar het is het beste. 2 chronisch ziek die daardoor ook chronisch pijn hadden en 1 ooi die, zodra ze buiten ging, terug naar binnen strompelde omdat haar poten zo slecht zijn. Tja, een heel leven nog op stal is het ook niet vind ik...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:24

Lammeren laden heb ik niet zo veel moeite mee (brengt weer een beetje geld binnen) maar zelf dood maken is vaak toch weer even lastig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:29

ja, ik heb er ook wel vrede mee verder, ze gaan nooit zonder reden.. maar toch... als ze de laatste nacht in het strohok gaan, de halsbanden af die ze soms toch al meer dan 10 jaar om hebben gehad... beetje sentimenteel.
meestal komen ze ook midden in de nacht laden, dat is ook wel een reden om er niet bij te willen zijn haha.. :z

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:35

Bij ons komen ze gelukkig wel altijd overdag dus dat scheelt weer een keer je bed uit :+

Soms zijn ze al wel geladen omdat het bij ons iets langer kan duren voordat we er bij zijn maar ze hebben toch de transport papieren nodig die wij in moeten vullen. Na het tekenen van de chauffeur krijgen wij ons deel dan weer terug voor de administratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:36

Oh wat een uur, maar ik snap het wel. Ze moeten (hier in België toch) minstens 4 uur staan voor ze de slachtlijn in mogen om te 'ontstressen'

Palousa: Ik laat mijn vriend schieten := Ik hou ze wel vast en laat ze leegbloeden. Vriend helpt ze dan nog mee ophangen en de rest is my part of the job. Bij elk dier eigenlijk. Van villen tot versnijden gebeurt hier door mij.

Vanaf welk gewicht verkoop je ze? Of doe je het per leeftijd?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:58

Veriye wat fijn dat de kat weer terug is! Ik zou echt gek worden als ik één van mijn katten kwijt zou zijn.

Hopelijk is hij nu klaar met je tuin leeg halen...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 11:45

Worden bij iedereen alle dieren opgehaald voor ze naar de slager gaan? Wij brengen ze altijd zelf. Maar ook dat is opladen stom hoor. En afladen ook, ookal lopen ze vaak super rustig en nieuwgierig maar binnen bij de slager.

Ik zag je pbtje Prairy :D

Veriye wat fijn dat de kat weer terug is! Jammer van de hoge DA kosten maar dat beter dan nooit meer vinden. Wat raar op de volkstuin, lekkere tokkiementaliteit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:51

Ik verkoop ze voor de slacht. Dus ze komen niet terug naar ons. Wij zelf lusten echt geen schaap, de herder krijgt giga diarree van vers vlees weten wij ondertussen en de kees wil het niet... Wij hebben lang gezocht en gehoord achter een betrouwbaar iemand die ze ook echt naar de slacht brengt. Het bleek uiteindelijk iemand te zijn die wij al vaag kenden. Hij haalt bij diverse particulieren kleine groepjes op dat hij dan verzameld op een weide tot 1 grotere groep (20-30 stuk) en die gaan dan naar de slacht voor verwerking in dierenvoeding etc. De prijs die wij er voor krijgen is eigenlijk de moeite niet, gisteren was het €150 voor 3 in niet al te beste conditie. Maar anders moeten wij ze laten inslapen, ophalen door rendac etc. De laatste keer heeft rendac in volle zomer bij 30 graden een schaap 5 dagen laten liggen en ik kan jou zeggen: Daar wordt niemand gelukkig van en dat willen wij echt niet meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:52

Ik laat ook ophalen, maar ik heb geen trailer en trekauto ter beschikking en hoewel ik bij nood best de draadbench achterin wil zetten en ze daarin vastgezet kan vervoeren, is het niet verstandig om zo bij een slachthuis te komen ivm regelgeving, etc.