Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:41

Vayo schreef:
Maar wat als je wekelijks last hebt van dan een loopneus, dan eens hoesten, een dagje dat je niet fit bent en je last van koude rillingen hebt, een dag hoofdpijn of keelpijn? Ik kwakkel altijd heel de winter door, maar echt ziek ben ik nooit. Het is toch geen doen om je dan telkens te testen? En voor degene die zich bij de ggd laten testen om dan steeds weer 24-48 uur de uitslag af te wachten. Als het zo eens een keer is oké, maar we gaan nu het seizoen in waarbij iedereen om de haverklap wat verkouden is. En om nu zoveel testen in te slaan zodat je wekelijks of 2x per week een zelftest kan doen vind ik ook niet echt haalbaar.

Nu mogen de kinderen gelukkig bij een snotneus of wat hoesten gewoon naar school volgens de beslisboom. Het is werktechnisch ook gewoon niet meer te regelen als je in dit seizoen je kinderen bij zeer milde klachten al thuis moet houden om te testen. Ik krijg dat niet geregeld hoor.

Nu iedereen gevaccineerd kan zijn vind ik best dat ze het eens kunnen veranderen naar testen bij griepklachten en/of koorts en benauwdheid.

Volgens mij (!) is het zo dat je je bij gelijkblijvende klachten maar 1x hoeft te testen. Dan mag je met die klachten weer naar buiten. Veranderen je klachten of verergeren ze, dan test je weer. Dat is in elk geval de procedure.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:43

Spenk schreef:
Maar je hebt hoesten en hoesten. Iemand die hoest maar dat netjes doet door even van mensen weg te draaien of een hand/elleboog ervoor geen probleem.

Of je hebt de categorie hoest over alles en iedereen heen al dan niet met consumptie....

Daar zit,voor mij, het grote verschil.

Dat schrijft juist helemaal niemand. Ook als je ziek bent hoort dit gewoon niet. Dat is het stukje beschaafd
@vayo wij krijgen momenteel 4 zelftesten per week. Hier zijn wij op het werk verwend :+
Maar wat een afval produceert dit zeg.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:47

Ik merk dat ik nog steeds netjes in mijn elleboog nies of hoest en blijf nog steeds van mijn gezicht af voor ik thuis handen heb gewassen. Zit er zo in dat het niet eens meer opvalt. En ongegeneerd hoesten niezen zonder hand ervoor is nooit netjes geweest. Misschien wanneer je buiten met de hond in het bos loopt maar niet binnen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:48

Ik ben wel met een kapje op boodschappen wezen doen toen ik verkouden was

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:53

purny schreef:
Ik ben wel met een kapje op boodschappen wezen doen toen ik verkouden was

Heel netjes van je Purny.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:55

Spenk schreef:
Maar je hebt hoesten en hoesten. Iemand die hoest maar dat netjes doet door even van mensen weg te draaien of een hand/elleboog ervoor geen probleem.

Of je hebt de categorie hoest over alles en iedereen heen al dan niet met consumptie....

Daar zit,voor mij, het grote verschil.

Ik herhaal mezelf even:
Sizzle schreef:
Spenk, de bokker die erover begon had het enkel over keihard hoesten, daar stond niets over onbeschermt in het wilde weg hoesten over de groente, dat wordt er nu pas bijgehaald.

Iemand open in zijn gezicht hoesten is altijd asociaal, dat lijkt me gewoon helder.

Vervolgens zeg jij:

Citaat:
Ik verbaas me eigenlijk dat mensen dat normaal vinden.

Dus, nee: lees het dikgedrukte ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:56

Vayo schreef:
Spenk schreef:
Ja want bij klachten blijf je thuis dat is nog altijd een ''regel'''die op dit moment geldt.

Voor mij mag dit veranderen naar “bij griepklachten, koorts en benauwdheid” ipv bij een snotneus of hoesten. Hier zijn er zoveel verkouden. Beide kinderen ook. Maar ik kan geen vrij krijgen of me ziek melden, omdat ik de kinderen thuis houd. Zelf ook wel eens een dagje wat kou, niet fit en lichte keelpijn maar dat is vaak de dag erna alweer over. Ik heb al jaren dat ik in de winter steevast zo kwakkel. Mijn dochter krijgt zelftesten van school die we bewaren. Bij twijfel doen we die, maar ik vind wel dat we op een bepaald moment weer door moeten hoor.
Echt griep of ziek vind ik wat anders. Dan wil je vaak ook niet weg.

Je kan toch gewoon een zelftest doen? Dat is niet belastend en dan kan je altijd nog officieel testen als de uitslag twijfelachtig of positief is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:19

Sheran schreef:
Vayo schreef:
Maar wat als je wekelijks last hebt van dan een loopneus, dan eens hoesten, een dagje dat je niet fit bent en je last van koude rillingen hebt, een dag hoofdpijn of keelpijn? Ik kwakkel altijd heel de winter door, maar echt ziek ben ik nooit. Het is toch geen doen om je dan telkens te testen? En voor degene die zich bij de ggd laten testen om dan steeds weer 24-48 uur de uitslag af te wachten. Als het zo eens een keer is oké, maar we gaan nu het seizoen in waarbij iedereen om de haverklap wat verkouden is. En om nu zoveel testen in te slaan zodat je wekelijks of 2x per week een zelftest kan doen vind ik ook niet echt haalbaar.

Nu mogen de kinderen gelukkig bij een snotneus of wat hoesten gewoon naar school volgens de beslisboom. Het is werktechnisch ook gewoon niet meer te regelen als je in dit seizoen je kinderen bij zeer milde klachten al thuis moet houden om te testen. Ik krijg dat niet geregeld hoor.

Nu iedereen gevaccineerd kan zijn vind ik best dat ze het eens kunnen veranderen naar testen bij griepklachten en/of koorts en benauwdheid.

Volgens mij (!) is het zo dat je je bij gelijkblijvende klachten maar 1x hoeft te testen. Dan mag je met die klachten weer naar buiten. Veranderen je klachten of verergeren ze, dan test je weer. Dat is in elk geval de procedure.

Klopt, maar ik kan zo in een week een dag keelpijn hebben, een andere dag spierpijn en koude rillingen en weer twee dagen later een beetje snotterig. Zo kwakkel ik altijd de winter door.

Electra63 schreef:
Je kan toch gewoon een zelftest doen? Dat is niet belastend en dan kan je altijd nog officieel testen als de uitslag twijfelachtig of positief is.

Klopt en dat doe ik soms. Mijn kinderen ook. Mijn dochter krijgt er wekelijks 2 mee van school. Twijfelachtig is hij nooit volgens mij. Of negatief of positief. Bij positief is hij gewoon positief en blijf ik thuis tot ik 24 uur klachtenvrij ben.

Het gaat mij er vooral om dat we dit niet jaren kunnen blijven doen. Op een bepaald moment moeten we weer gewoon normaal gaan doen vind ik en een verkoudheid voor verkoudheid durven aannemen en niet continu meer in de modus “oh nee het zal toch geen Corona zijn” blijven zitten. En dan heb ik het niet over wanneer je griep hebt, flink koorts ed. Dan blijf je vaak gewoon al thuis, omdat je zo beroerd bent.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:41

We hoeven dit denk ik ook geen jaren te doen, ik ben er in ieder geval totaal niet bang voor. We moeten nu gewoon even uit de pandemie zien te komen :)
Ik ben ook de hele winter aan het keelpijnen en hoesten. Heb er al een paar keer echt voor getest toen ik niet gevaccineerd was, maar nu doe ik het gewoon met zelftesten :). Doe er voor mijn werk toch al een per week :). Vind het helemaal geen moeite.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:46

Popstra schreef:
Sizzle schreef:
Wellicht kunnen we onze gedachte van: ugh bah daar loopt iemand te niezen omvormen naar: oh vervelend dat diegene een koudje heeft; hij/zij heeft zich vast wel getest, dus dat is ok :)

Nou graag! Ik hoest altijd en dat klinkt echt niet fijn want ik zit altijd vol slijm door chronische ontstekingen. Ik vind dat zelf vreselijk want ,,wat zal men wel niet denken?,,

Er word ook regelmatig gezegd ,,steek er nog 1 op,,

Nooit gerookt...
Ik heb dus serieus last van hoest schaamte...

+1 ik ook hoest schaamte. Ik vertoon me dan ook nergens zonder ffp2 masker op m’n snuit. Vorige week vergat ik dat in m’n haast en prompt loopt er iemand langs met een sterk parfum op. Hoestbui dus en snel het pand verlaten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:47

Vervelend is dat he...

Maar ik snap wel dat dit voor mensen storend kan zijn. Ik vind het zelf ook niet fris als iemand luidruchtig een eind in het rond of in je buurt staat te hoesten.
Het is ons nu meer dan duidelijk wat er allemaal in de rondte vliegt en welk bereik dit heeft als iemand staat te blaffen

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:36

Het testen voor toegang slaat ook nergens op! Zelf nu verkouden en niet gevaccineerd. Dus heb gisteren een test gedaan bij de ggd. Dacht gelijk een goede proef voor testen voor toegang.

Afspraak maken ging super makkelijk online. Kon zelf geen tijd kiezen dus moest er om 11 uur zijn.

Uitslag duurt maximaal 48 uur.
Vanochtend om 7u stond hij er in!! Super snel dus!

Hij was nog niet te zien in men CoronaCheck app. Daar kwam hij om 10:15 in.

Stond er dat hij nog maar 45 min geldig is…

Door middel van testen voor toegang heb je dus zeer beperkt tijd waarbinnen je toegang kunt krijgen.

Nu als ik goed te pas ben willen we zaterdag avond graag uit eten. Wanneer zouden jullie je laten testen om zeker te zijn dat je naar binnen kunt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:41

Ja dat is toch logisch? Je test is 24 uur geldig vanaf het moment van testen. Dat is altijd al zo geweest.

Dus test je gisteren om 11 uur en zie je hem om 10:15 in de app is die inderdaad nog 45 minuten geldig.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:48

Testen voor toegang is met een antigeen test, uitslag binnen een uur. Jij hebt nu een pcr test gedaan.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:48

Spenk schreef:
Ja dat is toch logisch? Je test is 24 uur geldig vanaf het moment van testen. Dat is altijd al zo geweest.

Dus test je gisteren om 11 uur en zie je hem om 10:15 in de app is die inderdaad nog 45 minuten geldig.

Oké, en als ik dus zaterdag avond uit eten wil. Hoe regel ik dat dan?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:49

veerledec schreef:
Testen voor toegang is met een antigeen test, uitslag binnen een uur. Jij hebt nu een pcr test gedaan.

Dat klinkt goed! Waar kan ik de antigenen test doen?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:58

Spenk schreef:

Oké dit stelt gerust!

Ik dacht al anders is het testen voor toegang een leuk idee..
Maar compleet niet haalbaar!

Het testen voor toegang is dus een andere test vorm dan die ik nu heb gedaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:39

Ja die jij hebt gedaan is bedoeld voor wanneer je serieuze corona verdenkingen hebt. Die andere is voor wanneer je ergens heen wil.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:43

GGD is voor als je klachten hebt (die test is iets betrouwbaarder , maar uitslag duurt langer ) . Testen voor toegang is als je een QR code nodig hebt voor een etentje oid.
Is ook gratis en je hebt snel de uitslag.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:53

Als je zaterdagavond uit eten gaat zal ik in de ochtend laten testen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:06

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:09

Zoveel vind ik het niet hoor, ik maak me er geen zorgen om.
Corona zal altijd bij ons blijven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:12

Citaat:
1932 positieve tests, lichte stijging
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 1932 nieuwe positieve tests gemeld. Dat zijn er 310 meer dan gisteren.

Gemiddeld stijgt het aantal positieve coronatests licht: in de afgelopen zeven dagen werden gemiddeld 1717 positieve tests per dag geregistreerd. Dat is 3 procent meer dan de zeven dagen daarvoor.

In de ziekenhuizen nam de bezetting toe. Er liggen nu 483 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 454), van wie 132 op de IC (gisteren: 128), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

Bij het RIVM werden 7 overleden covid-patiënten gemeld. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 4 doden per dag, tegen 5 doden per dag een week eerder.
Toch maken deskundigen zich zorgrn. Vandaag ruim 300 meerbesmettingen dan gister, best een fikse toename in het ziekenhuis ook

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:17

Vorige week dinsdag waren er ook ruim 300 meer positieve testen dan maandag, en de weken ervoor ook. Is vrij gebruikelijk op dinsdagen.