Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:56

kiki1976 schreef:
Iemand zei mij dat de eerste groep die in Duitsland besmet raakte jonger waren qua leeftijd, klopt dat?

Nee, de eerste gevallen waren net buiten München en dat waren werkende mensen die in contact waren gekomen met een besmet iemand uit China. Daarna was het vooral in Kreis Heinsberg (NRW) na een Carnavalbijeenkomst en dit waren ook mensen van een werkende leeftijd geloof ik. Een patiënt was in elk geval 47 jaar. Of bedoel je met jonger niet minderjarig?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:57

bigone schreef:
Wanneer Nederland de mogelijkheid had om alles te testen waren hier ook 50.000 besmettingen, net als in Duitsland . Wat er dan ook nog kan gebeuren is dat mensen denken dat het niet in zo’n vaart loopt, zoveel positief en maar een paar doden. Enigste is dat je een aantal besmettingen voorkomt , dat gebeurt nu ook al door de maatregel thuisblijven wanneer je verkouden bent . Zelfs politie word niet getest bij lichte symptomen, die moeten ook gewoon thuisblijven. Veel testen kan ook een verkeerd gevoel van veiligheid geven, ben veel benieuwder naar de antistoffen test. Denk dat die pas echt lucht gaat geven.

Duitsland heeft 45,000 bevestigde besmettingen, geen 50,000 ;) Het werkelijke aantal is waarschijnlijk echter nog vele malen hoger, want ik lees continu berichten van mensen met duidelijke symptomen die niet worden getest, bijvoorbeeld omdat hun partner al positief heeft getest.

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:58

Ik denk dat er in NL wel meer dan 50k besmettingen zijn :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:59

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:03

Hier is 87% van de overledenen >70 jaar.
Dát is echter het probleem niet. Temeer omdat nagenoeg allen ook andere problemen hadden.
Echter ook jongeren zónder andere problemen moeten in IC opgenomen worden en vragen wéken verzorging.

Ondertussen meer en meer verplegend personeel besmet. Dat onderstreept het grote probleem van dit virus; de grote besmettelijkheid.
Daarom wordt hier het medisch personeel continue getest en indien besmet gelijk geisoleerd. Al was het alleen maar om besmetting van collegas te voorkomen.

Duitsland geeft nu aan dat de lage mortaliteit en snelle afvlakking van de besmetting volledig te verklaren is door hun massieve testen en isoleren. Dat het model wat China is begonnen en Korea zo goed heeft uitgevoerd voor hen ook werkt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:08

Huertecilla schreef:
Hier is 87% van de overledenen >70 jaar.
Dát is echter het probleem niet. Temeer omdat nagenoeg allen ook andere problemen hadden.
Echter ook jongeren zónder andere problemen moeten in IC opgenomen worden en vragen wéken verzorging.

Ondertussen meer en meer verplegend personeel besmet. Dat onderstreept het grote probleem van dit virus; de grote besmettelijkheid.
Daarom wordt hier het medisch personeel continue getest en indien besmet gelijk geisoleerd. Al was het alleen maar om besmetting van collegas te voorkomen.

Duitsland geeft nu aan dat de lage mortaliteit en snelle afvlakking van de besmetting volledig te verklaren is door hun massieve testen en isoleren. Dat het model wat China is begonnen en Korea zo goed heeft uitgevoerd voor hen ook werkt.

Heb je een bron waarin staat dat Duitsland dat aangeeft?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:15

Ik las laatst met ons testbeleid dat je de cijfers x 6 of 7 moet doen voor een geschat aantal van de 'werkelijke' besmettingen. Nee, geen bron, heb het tussen alle andere corona teksten zien staan. Dat zou betekenen dat we nu, met het "voorzichtige x 6 cijfer) we al hard richting de 50.000 besmettingen gaan. Wil je op een bevolking van 17 miljoen mensen een groepsimmuniteit halen, dan moet je minstens 80% van je groep besmet hebben (en dus immuniteit hebben opgebouwd, al schijnt het met deze familie virussen een relatief korte immuniteit te zijn, maar wellicht genoeg om het te redden tot we een vaccin hebben), wat dus zou betekenen dat we 13,6 miljoen mensen immuun zouden moeten hebben.

Daar zijn we nog lang niet. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat we 6 april weer 'open' gaan. Zelfs 1 juni is mijn inziens nog aan de positieve kant. Ik ben niet verbaasd als de scholen dit schooljaar niet meer open gaan.

Bij ons lopen alle abonnementen door, maar wij hebben makkelijk praten. Wij krijgen beide gewoon doorbetaald. Dan is het onnodig om geld dat naar kleine ondernemers gaat, zoals de plaatselijke kickboks school waar zoon kickbokst, terug te vragen.

Maar als je nu beroerd zit qua inkomsten, dan kan ik me toch voorstellen dat je dat laat schieten... hoe moeilijk ook voor het andere bedrijf dan.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:22

Vind de regels nog wat onduidelijk dus kan iemand me helpen? -O-

Een vriendin wil zaterdag langskomen om met school bezig te gaan. We hanteren heel streng de 1,5m afstand dus dat kan prima. Ze gaat alleen vanavond met 4 vrienden spelletjes spelen. Een daar van werkt in het ziekenhuis. Wat denken jullie dat verstandig is? Dat ik zeg dat ze morgen niet kan komen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:23

Huertecilla schreef:

Dat is ook probleem hier aan het worden volgens mij, al begreep ik dat er ook al weer personeelsleden terugkomen die het virus al hebben doorstaan en dus antistoffen hebben er tegen.
Onlangs hoorde ik via familielid, die helaas met corona in het ziekenhuis terecht is gekomen, hoe het er daar nu aan toe gaat, en daar wordt je niet vrolijk van. Had je nog geen corona op moment dat je binnen werd gebracht, heb je het zeker op het moment dat je er uit gaat.
Het is daar 1 broeihaard, omdat ze het niet meer kunnen handelen. Te klein ziekenhuis tov te veel besmettingen.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 27-03-20 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:23

Nee, niet verstandig. Maar vooral op basis van het feit dat ze vanavond afspreekt met 4 vrienden. Dat is gewoon vrij laks en daarmee is ze een veel groter besmettingsrisico voor jou.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:26

Kaus schreef:
Nee, niet verstandig. Maar vooral op basis van het feit dat ze vanavond afspreekt met 4 vrienden. Dat is gewoon vrij laks en daarmee is ze een veel groter besmettingsrisico voor jou.

Vond ik dus ook, beetje asociaal. Ik zeg af :j

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:26

En hoewel ik best mee kan kom,en in het " maar van griep hebben we ook jaarlijks veel doden". verhaal. Zijn er voor mij als leek een paar grote verschillen:

- Aan Griep overlijden er geen 39 artsen in een maand ( Italie)
- Op dit moment overlijden er inderdaad net zoveel mensen aan als aan griep , maar dan in een maand en met een heleboel maatregelen om verspreiding te voorkomen.
- Zonder maatregelen sterven er naast veel meer Corona patiënten ook mensen die niet geholpen meer kunnen worden, daar wordt nu zelfs al voor gewaarschuwd.
- Longontsteking bij griep is te behandelen ( want vaak een bacteriële complicatie ) en vergt geen drie weken IC, deze ziekte =een luchtwegprobleem per definitie en niet behandelbaar ( op dit moment)

Het delen van de cijfers is iets wat we als mens nu nodig hebben ( kennis geeft een gevoel van controle ) en in combinatie met de IC cijfers zegt het iets over ernst en verspreiding.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:27

Fluttershy schreef:
Kaus schreef:

Vond ik dus ook, beetje asociaal. Ik zeg af :j

Lijkt me het beste. Verstandig! +:)+

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:31

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:39

Voor de vrolijker noot:

De politie-chef van Almuñecar danst elke avond op straat om de mensen wat op te vrolijken.
Hij heeft alle wethouders van de gemeente gevraagd om ook mee te doen.

De ´choreografie´ is van zijn 12-jarige dochtertje :D

Bron: Canal1 Andalucía... ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:42

Destination schreef:
kiki1976 schreef:
Iemand zei mij dat de eerste groep die in Duitsland besmet raakte jonger waren qua leeftijd, klopt dat?

Nee, de eerste gevallen waren net buiten München en dat waren werkende mensen die in contact waren gekomen met een besmet iemand uit China. Daarna was het vooral in Kreis Heinsberg (NRW) na een Carnavalbijeenkomst en dit waren ook mensen van een werkende leeftijd geloof ik. Een patiënt was in elk geval 47 jaar. Of bedoel je met jonger niet minderjarig?

Nee niet specifiek minderjarig hoor. Maar meer in de context dat in andere landen toch wel de oudere ( 70+ zeg maar) en in Duitsland meer met personen die onder die leeftijd zitten.
En dat daarom ook het sterfte cijfers lager waren

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:46

kiki1976 schreef:
Nee niet specifiek minderjarig hoor. Maar meer in de context dat in andere landen toch wel de oudere ( 70+ zeg maar) en in Duitsland meer met personen die onder die leeftijd zitten.

https://de.statista.com/statistik/daten ... ersgruppe/

Hier staat een overzicht naar leeftijdsgroep, maar 15-59 is natuurlijk een erg ruim begrip. Voor hetzelfde geld is 90% van die leeftijdsgroep 50+
Het zou aan de leeftijd kunnen liggen, maar volgens mij zijn de wetenschappers nog niet 100% zeker waarom het sterftecijfer zo laag is in Duitsland.

HC, heb je nog een bron? Het zou fijn zijn ter onderbouwing van je uitspraken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:51

Destination schreef:
kiki1976 schreef:

https://de.statista.com/statistik/daten ... ersgruppe/

Hier staat een overzicht naar leeftijdsgroep, maar 15-59 is natuurlijk een erg ruim begrip. Voor hetzelfde geld is 90% van die leeftijdsgroep 50+
Het zou aan de leeftijd kunnen liggen, maar volgens mij zijn de wetenschappers nog niet 100% zeker waarom het sterftecijfer zo laag is in Duitsland.

HC, heb je nog een bron? Het zou fijn zijn ter onderbouwing van je uitspraken.

Die had ik idd gezien.
Misschien heeft degene dat verhaal zelf wel verzonnen hoor. Al zou het in theorie natuurlijk wel zo kunnen zijn. Meer zeg bv maar 35 jarige, die meer bestand zijn ertegen. Het zou het dan wel kunnen verklaren. Maar dat houd in, mocht het dan overslaan naar de oudere (70+) het ergste nog moet komen..... bah maar niet te veel over nadenken |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:52

kiki1976 schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik vind helemaal niet dat er nou heel vervelend gereageerd wordt eigenlijk.

Als je voor de zoveelste keer een stuk plaatst dat (zoals hier eerder zo mooi beschreven) de koe in de kont kijkt, kun je wel reacties verwachten natuurlijk. Het is zo zinloos. En als je dan over de techniek van herhaling begint... Tja. Wat verwacht je dan.

Maar dan kan je toch ook kiezen voor de optie omdat te negeren?

Geloof me, dat doe ik al zoveel mogelijk.
Maar ik zou niet weten waarom er niet gereageerd mag worden. Nogmaals: ik vind niet dat er vervelend werd gereageerd, dus ik snap überhaupt niet waar je over valt.

In de boktregels staat gewoon dat het niet is toegestaan maar te blijven hameren op je stokpaardje. Het zou fijn zijn als er in topics als deze hier wat meer op gemodereerd wordt. Want juist daar is waar het steeds mis gaat met de sfeer als je het mij vraagt.
En de foeilijst werkt niet als mensen quoten helaas.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:58

kiki1976 schreef:
Die had ik idd gezien.
Misschien heeft degene dat verhaal zelf wel verzonnen hoor. Al zou het in theorie natuurlijk wel zo kunnen zijn. Meer zeg bv maar 35 jarige, die meer bestand zijn ertegen. Het zou het dan wel kunnen verklaren. Maar dat houd in, mocht het dan overslaan naar de oudere (70+) het ergste nog moet komen..... bah maar niet te veel over nadenken |(

Ouderen lopen weliswaar een groter risico, maar in Duitsland komen ook steeds meer jongeren op de IC terecht. In het tweede artikel wordt bijvoorbeeld gesproken over een twintigjarige die op de IC belandt. En zo las ik vanochtend een artikel van iemand van 101 ergens in Europa die is genezen. Oftewel, het kan ons allemaal raken.

https://www.google.nl/amp/s/amp.welt.de ... ndelt.html
https://www.google.nl/amp/s/amp.zdf.de/ ... n-100.html

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:03

Destination schreef:
kiki1976 schreef:
Die had ik idd gezien.

Ouderen lopen weliswaar een groter risico, maar in Duitsland komen ook steeds meer jongeren op de IC terecht. In het tweede artikel wordt bijvoorbeeld gesproken over een twintigjarige die op de IC belandt. En zo las ik vanochtend een artikel van iemand van 101 ergens in Europa die is genezen. Oftewel, het kan ons allemaal raken.

https://www.google.nl/amp/s/amp.welt.de ... ndelt.html
https://www.google.nl/amp/s/amp.zdf.de/ ... n-100.html

Ja klopt dat het ook jongere personen treft en aan overlijden. Hier in NL ook een klein kindje van 1 jaar, vreselijk.
Had gehoopt dat er duidelijkheid komt en de andere landen daar wellicht Leering uit kunnen halen

Marie_Anne schreef:
Geloof me, dat doe ik al zoveel mogelijk.
Maar ik zou niet weten waarom er niet gereageerd mag worden. Nogmaals: ik vind niet dat er vervelend werd gereageerd, dus ik snap überhaupt niet waar je over valt.

In de boktregels staat gewoon dat het niet is toegestaan maar te blijven hameren op je stokpaardje. Het zou fijn zijn als er in topics als deze hier wat meer op gemodereerd wordt. Want juist daar is waar het steeds mis gaat met de sfeer als je het mij vraagt.

Ik vond persoonlijk van wel, maar is soms idd hoe je iets leest.
Qua modereren ben ik het met je eens, mag was strenger.
Ja dan werkt die foeilijst niet, ook al ondervonden ;-)
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 27-03-20 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:04

Marie_Anne schreef:

Ik zou miet weten waarom het plaatsen van nieuwe informatie niet zou zijn toegestaan als het een al bestaande mening - of je het nu stokpaardje wil noemen of niet - bevestigt.
Als dat niet zou kunnen wordt het hier best wel "eng" eigenlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:06

Eleeke schreef:
En hoewel ik best mee kan kom,en in het " maar van griep hebben we ook jaarlijks veel doden". verhaal. Zijn er voor mij als leek een paar grote verschillen:

- Aan Griep overlijden er geen 39 artsen in een maand ( Italie)
- Op dit moment overlijden er inderdaad net zoveel mensen aan als aan griep , maar dan in een maand en met een heleboel maatregelen om verspreiding te voorkomen.
- Zonder maatregelen sterven er naast veel meer Corona patiënten ook mensen die niet geholpen meer kunnen worden, daar wordt nu zelfs al voor gewaarschuwd.
- Longontsteking bij griep is te behandelen ( want vaak een bacteriële complicatie ) en vergt geen drie weken IC, deze ziekte =een luchtwegprobleem per definitie en niet behandelbaar ( op dit moment)

Het delen van de cijfers is iets wat we als mens nu nodig hebben ( kennis geeft een gevoel van controle ) en in combinatie met de IC cijfers zegt het iets over ernst en verspreiding.
plus niet allen die aan griep kwamen te overlijden op een IC lag
En de griep doden over een jaar geteld worden. Niet over enkele maanden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:08

Babootje schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik zou miet weten waarom het plaatsen van nieuwe informatie niet zou zijn toegestaan als het een al bestaande mening - of je het nu stokpaardje wil noemen of niet - bevestigt.
Als dat niet zou kunnen wordt het hier best wel "eng" eigenlijk.

Maar is een serie tweets nieuwe informatie? Los daarvan vind ik het ook geen sterk artikel, maar goed. Het is wel duidelijk dat jij het niet eens bent met het Nederlandse beleid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:08