Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:00

Een goede dictator bestaat niet :n dan ben je namelijk geen dictator meer. Die overleggen namelijk niet zo graag en doen wat ze zelf willen ten koste van mensenlevens desnoods

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:00

soesita schreef:
Mijn "unpopular opinion": liever een goede dictator dan een slappe democratie.

Ik moest even denken hierover maar ik geef je gelijk :D
Alleen is een goede dictator erg moeilijk te vinden vrees ik.

En ik vind avocado's wel lekker ! Kan er elke dag wel ééntje eten :9

Gini

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:04

Uiteraard zijn de woorden 'goed' en 'slap' hier essentieel. Het is namelijk niet zo moeilijk om goed boven slap te plaatsen.
Dictator boven democratie is al wat moeilijker, want bestaat dat wel, een 'goede dictator'?
Ik vind het een tricky stelling omdat we vanuit theorie spreken. We hebben zelf niet in een dictatuur geleefd, dus de mening is eigenlijk heel gemakkelijk te poneren en te verdedigen, want het is theoretisch/abstract. Het zou interessant zijn om de mening van een persoon die geleefd heeft onder beide bestuursvormen te horen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:09

Gini schreef:
Uiteraard zijn de woorden 'goed' en 'slap' hier essentieel. Het is namelijk niet zo moeilijk om goed boven slap te plaatsen.
Dictator boven democratie is al wat moeilijker, want bestaat dat wel, een 'goede dictator'?
Ik vind het een tricky stelling omdat we vanuit theorie spreken. We hebben zelf niet in een dictatuur geleefd, dus de mening is eigenlijk heel gemakkelijk te poneren en te verdedigen, want het is theoretisch/abstract. Het zou interessant zijn om de mening van een persoon die geleefd heeft onder beide bestuursvormen te horen.

Dat is natuurlijk een genuanceerde mening en die kunnen we in dit soort topics uiteraard missen als kiespijn. }>

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:10

karuna schreef:
Een goede dictator bestaat niet :n dan ben je namelijk geen dictator meer. Die overleggen namelijk niet zo graag en doen wat ze zelf willen ten koste van mensenlevens desnoods

Ik moet even de definitie opzoeken, maar wat ik bedoel (en Soesita denk ik ook) is 1 persoon aan de macht die alle beslissingen kan nemen. Ik heb dan altijd een type persoon in mijn hoofd dat daar eigenlijk helemaal niet wil zitten, niet op macht uit is en het graag goed wil doen :P

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:11

In sommige landen is een democratie niet eens wenselijk. Daar is een góede dictator juist nodig om het land en zijn mensen overeind te houden. Ik kan het artikel niet vinden, maar ik las eens een artikel waarin de impact van de westerlingen die een democratie opstarten in niet-westerse landen meer impact had op het volk dan als de dictator aan de macht zou blijven.

Maar ik denk niet dat er ooit een dictator is die 100% voor zijn volk kiest. Maar ik bevindt mij op glad ijs, want ik denk dat er ook geen democraat is die 100% voor het volk kiest. Macht is een raar iets.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:14

Een goede dictator is een contradictio in terminis. In een dictatuur wordt altijd een bepaalde groep onderdrukt of monddood gemaakt. Een dictator is geen sinterklaas of wijze vaderfiguur die her beste met iedereen voorheeft. Dictatoren zetten zichzelf uiteraard wel zo neer, maar de praktijk is anders. Ik denk ook dat macht per definitie corrumpeert, dus zodra iemand dictatoriale macht heeft, al wordt het hem/haar zonder geweld toebedeeld, dan krijgt diegene, ook al begint ie met de zuiverste intenties, vroeger of later grootheidswaanzin en duldt hij/zij geen tegenspraak meer. Dat is gewoon hoe mensen in elkaar steken.

Mijn unpopular opinion is dat 'het volk' daarentegen ook niet al te veel macht cq. rechtstreekse invloed moet krijgen. Dus geen referenda bijvoorbeeld. Ik vind het niet zo slecht om belangrijke beslissingen over te laten aan een intellectuele elite, ofwel mensen die ervoor doorgeleerd hebben.
Geen directe democratie dus wat mij betreft, want dan wordt het beleid bepaald door de populistische waan van de dag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:33

soesita schreef:
Gini schreef:

Dat is natuurlijk een genuanceerde mening en die kunnen we in dit soort topics uiteraard missen als kiespijn. }>

Haha, ook weer waar. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:06

soesita schreef:
Mijn "unpopular opinion": liever een goede dictator dan een slappe democratie.

Kan ik me in vinden :D.

karuna schreef:
Hoewel ik heel erg voor stemmen ben denk ik nu. Schuif de verkiezingen op, laat dit kabinet zitten tot het covid virus een beetje is uitgeraasd en ga dan pas weer stemmen. Ik vrees dat gebakkelij over wie wel wie niet in de regering. Het stemmen zelf (toch verzamelen van mensen en onnodige bewegingen). En als er partijen gaan regeren die covid onzin vinden brrr. Laat maar even zitten allemaal

Gebeurt niet, of het moet met covid nog erger mis gaan. Het kabinet gaat opstappen vandaag en demisionair verder, denk ik.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:08

Sheran schreef:
Een góede dictator. Maar ik ben op zich ook niet zo erg voor democratie. De meeste mensen zijn gewoon niet zo geschikt om grote beslissingen in het algemeen belang te nemen.

Dat de meesten niet geschikt zijn om zo'n beslissing te maken ben ik het 100% mee eens, maar om voor een 'goede' dictator te zijn is gevaarlijk. Wat als hij opeens niet meer goed is/tijden veranderen waardoor zijn visies niet meer van toepassing zijn? Dan heb je toch graag een moment waar een geschikter iemand aan de leiding komt.

Ik heb trouwens ook wel eens de uitspraak 'liever een goede dictator dan een slappe democratie.' gedaan en toen werd ik nazi genoemd :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:12

Update, Rutte 3 is afgetreden :+.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:12

Haha, zo onpopulair blijkt het idee dus niet te zijn. :Y)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:14

O _O-

Dat doet me ook nog aan iets denken. In de tijd dat BLM op het hoogtepunt was en er ook discussies waren over het neerhalen van de beelden en de straatnaambordjes.
Ik stond/sta helemaal achter BLM, maar van mij hoefden die dingen niet te veranderen. Ik zag het als geschiedenis. Niet als eerbetoon. Mensen werden boos en ik snapte niet waarom. Totdat ik er dus achter kwam dat de meeste mensen straatnamen écht zien als eerbetoon. Dus toen heb ik mijn mening maar bijgesteld _O- Maar dat is dus mijn unpopular opinion.

Edit: bericht iets aangepast, bij nader inzien wilde ik deze unpopular opinion toch niet zo direct op internet :')
Laatst bijgewerkt door Sheran op 15-01-21 15:23, in het totaal 3 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:15

Vernoemen is denk ik ook wel echt een eerbetoon... Dus daarin snap ik het wel. Maar de geschiedenis uitwissen vind ik niet de bedoeling.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:50

Ga me nu op glad ijs bevinden maar ik vraag me af wie we beschermen met alle getroffen maatregelen (behalve zorgmedewerkers). Ik ben bang dat we met man en macht iedereen beschermen en dat er wellicht nog een nieuwe pandemie komt op korte termijn die veel dodelijker is en echt de helft uitwist (wat ergens ook wel positief is).
Mijn moeder valt onder de zwakkere dus als die overlijd piep ik wel anders maar afijn. Verstand vs hart.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:02

Danique_G schreef:
Ga me nu op glad ijs bevinden maar ik vraag me af wie we beschermen met alle getroffen maatregelen (behalve zorgmedewerkers). Ik ben bang dat we met man en macht iedereen beschermen en dat er wellicht nog een nieuwe pandemie komt op korte termijn die veel dodelijker is en echt de helft uitwist (wat ergens ook wel positief is).
Mijn moeder valt onder de zwakkere dus als die overlijd piep ik wel anders maar afijn. Verstand vs hart.

We beschermen de hele bevolking, op het moment dat er code zwart is heeft dat voor iedereen ernstige gevolgen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:08

Daar heb je een goed punt. Dat bedoelde ik ook te zeggen met het beschermen van zorg medewerkers. Ben alleen bang dat we gewoon met teveel zijn en er teveel oude mensen zijn. Hier maak ik mij serieus zorgen om. En dan bedoel ik niet: nou laat maar ziek worden. Maar het feit dat we een ziekte hebben rondgaan die zich hoofdzakelijk richt op zwakkere/ouderen, we die beschermen en over tien jaar met grotere problemen zitten baart mij zorgen.

Goede oplossing is er ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:12

Danique_G schreef:
Daar heb je een goed punt. Dat bedoelde ik ook te zeggen met het beschermen van zorg medewerkers. Ben alleen bang dat we gewoon met teveel zijn en er teveel oude mensen zijn. Hier maak ik mij serieus zorgen om. En dan bedoel ik niet: nou laat maar ziek worden. Maar het feit dat we een ziekte hebben rondgaan die zich hoofdzakelijk richt op zwakkere/ouderen, we die beschermen en over tien jaar met grotere problemen zitten baart mij zorgen.

Goede oplossing is er ook niet.

De ouderen (80+) worden momenteel niet beschermd, en veelal ook niet behandeld in het zkh.
Er zijn hele afdelingen van verpleeghuizen leeggevaagd.

Maar verkijk je niet want er liggen ook veel jongere mensen in de ziekenhuizen. Het richt zich niet alleen op ouderen en zwakkeren.

We beschermen echt onszelf tegen code zwart momenteel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:06

Mensen die Fa, Vogue of dat soort deo’s opspuiten meuren daarna alleen nog maar meer :\

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:10

Mars schreef:
Mensen die Fa, Vogue of dat soort deo’s opspuiten meuren daarna alleen nog maar meer :

Eens :=
Heb zelf een keer Vogue gehad. Verschrikkelijk

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:11

En Playboy!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:51

Mars schreef:
Mensen die Fa, Vogue of dat soort deo’s opspuiten meuren daarna alleen nog maar meer :

Ja, helemaal mee eens! :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:58

_San87_ schreef:
Hmmm ben het er niet helemaal mee eens.

Mijn honden lopen ook aan een flexlijn in gebieden waar ze niet los mogen (in t bos, bijvoorbeeld), dan hebben ze een grotere radius om te snuffelen en sleept de lange lijn niet door de zooi.

Precies. Hier ook. En naar binnen hengelen doe ik ook niet. Hier is hier. Ook aan een Flexlijn geldt dit commando.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:16

Dat als je geen geld hebt of overhebt om goede lessen te nemen, in welke variant dan ook (grond, longe, rijden) en tegen problemen aan loopt, je eigenlijk geen paard hoort te hebben.

En heel veel mensen ook geen kat of hond horen te hebben, wegens financiële tekort koming.

Dat als je een kat niet wilt laten helpen en haar aan de poezenpil doet, omdat het sneu geld is, als poesje wordt dood gereden, je eigenlijk al helemaal geen kat moet hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:07

Mars schreef:

Ik vraag me af of er docenten vanaf groep 7 t/m eind middelbaar onderwijs zijn, die dat met je oneens zijn :')