Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 20:58

Prairy schreef:
Buren verderop in de straat hebben ze in een koelbox zitten... Je zou hem kunnen bekleden ofzo?
Ik heb ze gewoon in een doosje van 10 stuks en verkoop ze per doos, heb een klein tafeltje staan.

Dozen krijg ik weer terug of worden door andere mensen gedropt dus nooit te kort aan eigenlijk.

Wij hebben ook een tafeltje. Maar dan moeten ze bij elk buitje naar binnen.

Door jou tip kwam ik op het idee van een koelkastje! Ga er morgen eentje gratis ophalen :D

Mizora

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:54

Vandaag eindelijk 2 van de 3 moestuinbakken schoongemaakt en ingezaaid. De één met haver, de ander met voedererwten. De voedererwten zijn eigenlijk nog te vroeg (horen onder glas in februari, dan half maart uitplanten), maar ik wil het toch proberen, het blijft zulk mooi weer.

Morgen de laatste bak schoonmaken en inzaaien, deze met groenten voor mijzelf.

Zondag zijn eindelijk de eieren in de broedmachine gegaan, 16 stuks. De broedmachine haalde in de kou de benodigde temperatuur niet, na de kou ook niet, maar nu terug in zijn doos wel. Jammer genoeg zijn de kippen door de dubbele verhuizing wel wat minder gaan leggen, dus toen maar met iets minder eieren aangezet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:04

Moonfight schreef:
Prairy schreef:
Buren verderop in de straat hebben ze in een koelbox zitten... Je zou hem kunnen bekleden ofzo?
Ik heb ze gewoon in een doosje van 10 stuks en verkoop ze per doos, heb een klein tafeltje staan.

Dozen krijg ik weer terug of worden door andere mensen gedropt dus nooit te kort aan eigenlijk.

Wij hebben ook een tafeltje. Maar dan moeten ze bij elk buitje naar binnen.

Door jou tip kwam ik op het idee van een koelkastje! Ga er morgen eentje gratis ophalen :D

Cool :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:22

De stalinrichting is hier echt een soap aan het worden :') 3 dagen na mijn bezwaar tegen de factuur kregen wij telefoon. De prijs die wij hadden was een fout op de website. Hij had de prijzen exc btw ingegeven ipv inc. De factuur die wij hebben gehad was correct en moesten wij betalen.

Nu, wij zijn daar geen moeilijke mensen in. Fouten maken kan. Maar nu staan wij toch even op onze strepen. Wij hebben hem gebeld. De prijs is telefonisch bevestigd. Daarna is alles op mail gezet. Ook op mail is alles bevestigd. Kort na de mail zijn de prijzen omhoog gegaan en kregen wij geen contact meer. Na een paar dagen bericht. De stukken waren besteld en we kregen de factuur als alles binnen was. Weet je, ik denk dat hij echt gigantisch veel kansen heeft gehad om te zeggen: Ik zie dat de prijzen niet kloppen, mijn excuses! Doe dat telefonisch, via mail etc. Maakt ons niet uit. Maar wacht niet tot alles is geleverd om dan tegen ons te zeggen: Ja dat is toch de prijs en anders leveren wij niet. Dat doe je niet. Je laat het weten voor je besteld.

Wij zijn ook zelfstandigen en wij hebben ook al zo fouten gemaakt. De klant krijgt het bij ons dan aan de afgesproken prijs. Mijn man was onlangs vergeten om een pak werkuren op de offerte te tellen. Tja, spijtig. Er was een akkoord op de offerte, wij hebben €1000 minder gehad dan eigenlijk had gemoeten. Ons verlies, onze fout, niet die van de klant. Ben benieuwd hoe het verder gaat...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:19

Ja dat is idd niet erg netjes om zo toch nog aan je geld proberen te komen.
Als je uiteindelijk toch de hoge kosten moet betalen zou ik toch ergens anders bestellen. Duurt dan wel langer maar zo iemand zou ik dan helemaal geen verkoop meer gunnen }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:34

Dat hadden wij ook al beslist :j Er is hier ook een magazine dat dergelijke zaken oplost als je een abo hebt, maar dan ben je voor maanden vertrokken en die tijd hebben wij niet. Nu is deze man een dealer. Als hij moeilijk blijft doen bestellen wij gewoon rechtstreeks in Nederland met ons verhaal erbij...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 15:20

Goed plan inderdaad. Snap dat die beste man zich liever niet aan die oude prijs houdt maar hij kan daar ook gewoon over in gesprek met jullie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:14

vanmorgen vroeg zijn er 8 puppies geboren!! Alles ging heel vlot en Romy doet het supergoed. Echt genieten! <3
Afbeelding

Gisteren heb ik ook mijn broedmachientje binnengekregen, eerste eitjes die er in gaan zijn van de zijdehoenders van de broer van mn schoonzoon. Ben ik ook heel benieuwd naar of dat gaat lukken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:28

Gefeliciteerd Juval! Fijn dat alles goed gegaan is en een mooi aantal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:50

Mizora: Ik ben benieuwd naar de haver en voedererwten :) Veel succes met het broeden!

Juval: Wat mooi, gefeliciteerd!

Een deel van mijn verwaarloosde boompjes lijken het te hebben gered :+ Morgen maar eens planten...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:04

Wat leuk die puppy's! Proficiat! <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:11

Puppy's! Gefeliciteerd!

Succes Moestuin met de hele stalsoap... Hopelijk komt het goed!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 00:01

Gefeliciteerd juval!

Wat een soap, Moestuin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:36

Wij zijn gisteren zonder stookolie gevallen :') Vorig jaar 4000 liter ingedaan maar ons oud huis verbruikt veel meer dan gedacht. Verdorie wat is het koud :brr: En ze komen pas donderdag leveren. Wij gaan toch maar een openhaard plaatsen :+

Gisteren zijn er ook kuikens geleverd. Meer dan de helft is alweer verkocht. Is altijd een lekkere handel.

Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:39

Kun je niet beter een houtkachel doen die je op de ketel aan kunt sluiten? Dan kun je het hele huis verwarmen op hout of ma out.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:42

Ik weet dat mijn vriend daar eens naar heeft gekeken en het een zeer gegronde reden had waardoor die optie was/is uitgesloten. Maar geen idee meer wat die reden was eigenlijk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:54

Onze CV werkt ook op hout, in principe werkt het prima alleen het goede afstellen valt niet mee. Het vuur is immers of aan of uit en daar kun je dan de luchttoevoer aanpassen om het harder of zachter te laten branden.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:38

Jemig Moestuin wat een soap weer.. Ik hoop dat jullie uiteindelijk gewoon de eerste prijs kunnen betalen, dat is wel zo eerlijk natuurlijk.

Ik ben een tijdje minder "boktactief" geweest maar het is zo druk op het moment.
Ik heb eindelijk de kippentractor voor onze krieltjes bijna af en ik heb een paar sebright hennetjes gekocht voor bij onze haantjes. Met een beetje geluk kunnen ze woensdag direct in hun nieuwe verblijfje. De broedmachine staat nog niet aan.. over 2 weken heb ik hopelijk weer tijd om eieren te gaan sparen van de "productie" kippen.

Verder heb ik aspergestekken, een kiwiplant en een abrikozenboom besteld. Hopelijk kan ik die zaterdag ophalen en uitplanten. De moestuin is ook gereed voor dit seizoen en de eerste zaailingen staan al voorgezaaid. Komende week de rest maar eens doen als ik de tijd kan vinden :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 16:05

Wat voor kippentractor hebben jullie gemaakt HMD?

Hier de eerste 2 lammeren ook geboren. 1 ramlam die geen zuigreflex had en 1 ooilam die niet goed lag tijdens de geboorte. Ooilam er wel goed uitgekregen en doet het super. Ramlam was 2 dagen flessen en drinkt nu ook bij moeders. Nog nooit problemen gehad met bevallingen en/of lammeren dus wel typisch dat dat nu wel gebeurd.

Nog 2 ooien te gaan, hoop stiekem wel op tweelingen. Anders schiet het ook niet zo op met de vriezervulling. :+

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:09

Cute!

Wij zijn gisteren weer een kip verloren aan een buizerd, jammer want was een mooie brahma.

Hopelijk worden de andere 2 snel weer broeds, kan ik er mooi broed eieren onder leggen. En dan mag er ook een haan blijven.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de kippen tractor. Mijn contract wordt niet verlengd dus ik heb straks zeeën van tijd :P Gelukkig ook al weer nieuwe plannen.

Eigen bedrijf starten (projectontwikkelaar), zelf pizza oven bouwen, nu dus een kippentractor, oogst verwerken, camping... Ik heb helemaal geen tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe baan :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:41

Wat naar Prairy. Maar dat gaat vast nog wel meer worden zodra jouw voedselbos echt een bos is ipv alleen maar jonge boompjes.

Lief die lammetjes, Moonfight!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:08

Ja dat denk ik ook. We accepteren ook dat het erbij hoort, zij moeten ook eten.

Maar daarom een kippen tractor maken, dan wordt de kans al iets kleiner. En dan wil ik er ook een haan bij nemen, omdat de tractor dan verder van ons huis komt dan de ren nu is.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:12

Morgen zal ik wel een nieuwe foto maken van de kippentractor.. hij is nog niet af maar ik verwacht morgenavond de hanen te kunnen verhuizen. Hij is trouwens echt op krielformaat hoor (1m breed bij 2.5m lang bij 1 m hoog voor de ren en het nachthok is 1m x 60cm) er komen ook 4 a 5 krieltjes in dus echt groot is niet nodig. Met het deurtje aan de zijkant kunnen ze ook eventueel los maar voor de eerste week maar even niet. Ons grote toom heeft een stal en loopt de hele dag los dus dat blijft gewoon hun ding.

Ik zet wel de foto erbij van gisteren, inmiddels zit het hele gaas erop en is de binnenkant gewit etc. Morgen de laatste dingetjes. Ik zie net dat het nog niet echt een "tractor" is op de foto van gister. De wielen zitten er inmiddels wel onder :')

Het hokje:
Afbeelding

De haantjes:
Afbeelding

De Sebright hennen:
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:19

Leuk geworden, HMD. Zitten die haantjes vaker op 1 poot?

En Prairy, klopt inderdaad. Ik ben best wel wat kippen verloren aan de buizerd ook. Vooral jammer dat hij juist altijd de besten, tamsten en mooisten eruit haalde |(
Laatst bijgewerkt door JudithO op 01-03-21 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:20

JudithO schreef:
Leuk geworden, HMD. Zitten die haantjes vaker op 1 poot?

Nee dit was vanwege de sneeuw :') Ze hadden koude pootjes :j