Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:33

Ik denk dat als je iets echt vergeeft en wilt leren doorgaan in liefde het in elke goddienst of spirituele gedachtegang wordt geaccepteerd. Misschien spreek ik nu te snel, maar dat waren wel mijn eerste gedachtes Haha!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:47

beantsje, ik vind jou helemaal niet opdringerig hoor Knipoog

ben net terug van het ziekenhuis, mijn tante ligt op sterven.
oa hierdoor is mijn degout van alle geloof weer toegenomen. zelfs mijn bloedeigen moeder gaf mij daarjuist in de auto toe dat er onmogelijk nog iets als een god of whatever kan bestaan. als het zo zou zijn, dan is het een wreed arrogante zak met een enorme sadistische humor!
in december is mijn tante gestorven aan kanker
in 3 maanden tijd heb ik te horen gekregen dat 3 goede vriendinnen kanker hebben
nu sinds 1 maand weten we dat mijn tante kanker heeft, ze heeft nog enkele weken te leven.

nee, als er nu nog iemand tegen mij durft te komen beweren dat god of wie dan ook verantwoordelijk is voor alles en nog wat hier op aarde, ik wil die smeerlap nu in mijn handen krijgen want geen enkele van deze personen verdient dit!
en nee, ik moet echt niet horen dat god of wie dan ook hier zijn redenen voor heeft want die zijn er gewoon ECHT niet! dan doe je de mensen dit alles niet aan!
ik moet al helemaal niet horen dat het die mensen hun eigen schuld is! diegene die dit ooit wil beweren, mag nu in mijn gezicht dat nog eens herhalen!
ik moet niet weten van een lot of bestemming of weet ik veel, een pad dat al klaargemaakt was voor je geboorte. diegene die dat allemaal dan voorgeschreven heeft, is nog een grotere klootzak dan wie dan ook die hier ooit heeft rondgelopen!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:49

dit is trouwens geen aanval naar eender wie of wat. dit is mijn persoonlijke visie op het geloof en god en heel de santamakraam

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:56

Krak, ik kan me je boosheid zo goed voorstellen. Toen ik net bevallen was van mijn oudste dochter, kreeg een vriendin van me een doodgeboren kindje. Een jaar later overkwam het mij ook. Dus ja, ik weet hoe het voelt om een dierbare te verliezen. Zo boos ben ik ook geweest, op God, op iedereen.
Is er een reden voor deze gebeurtenissen? Doet God dat? Nee, dat denk ik niet. Hoe komt het dan? Ik weet het ook niet precies, maar ik denk omdat we met zijn allen al sinds eeuwen en eeuwen deze wereld naar de verdoemenis helpen, dingen doen die slecht voor het milieu zijn, slecht voor onze gezondheid, etc. etc. Het is niet meer te ontlopen, zo verweven is de schade in onze wereld en onze lichamen. Zo triest is het, maar ik denk niet dat God er iets mee te maken heeft...

Heel veel sterkte! Ach gut

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:19

Sterkte Krak.. Ach gut

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 06:52

ik ben het een beetje met krak eens,zo voel ik het ook......niet om iemand te beledigen,overigens!
mijn gelovige familie zegt dat voor alles een reden is wat gebeurd.
mijn tante overleed 2 jaar terug aan kanker,nou de eerste die zegt dat dat een reden heeft gehad,kan me erg boos maken,ze heeft zoveel geleden!

idd sterkte ook krak

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:14

Hier hebben wij gelukkig geen last van. Vanwege onze honden komen deze mensen niet verder dan de weg en aangezien wij een lange voortuin hebben. Zien wij hen hooguit bij buren aan gaan. Nee deze opdringerige geloofsactie heeft naar mijn idee totaal geen zin. Mensen die geintresseerd zijn zoeken zelf wel kontakt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:00

Ik lees dit topic al een tijdje mee,

JG heb ik wel eens aan de deur gehad waar we nu wonen (en wel op zondag) maar waar ik als kind woonde kwamen ze nooit, omdat ze dat denk ik niet durfde. (waarschijnlijk verstandig inderdaad)

We hebben ze nu een paar keer gehad op zondag, en 9 van de 10 keer waren wij dan druk in de weer met paarden en dus echt geen tijd voor ze.
een keer waren er 2 vrouwen behoorlijk opdringerig, gewoon mee naar achteren lopen waar de paarden staan, en maar door nuilen. nou heb ze toen vriendelijk verzocht van mijn erf te verdwijnen,
De andere keren waren het vriendelijke mensen, een bedankje en nee geen intresse was genoeg om ze verder te laten gaan.

Ik ben wel cristelijk opgevoed, op een cristelijke basis school gezeten, opa`s en oma`s waren wel gelovig, maar thuis zij mijn moeder altijd dat heb ik er bij ingekookt.
Bij mijn opa`s en oma`s, werdt er wel altijd even gebid voor en naar het eten, wij deden dan netjes de handen vouwen en wachten tot ze klaar waren.

Toen mijn opa, mijn moeders vader heel plotseling van de een op de andere dag overleed, een gezonde man van 69 jaar die de avond er voor nog op het stratenvestival rondliep, die avond nog met mijn oma mens erger je niet gespeelt had, die werdt gewoon niet meer wakker,
Dat was voor de hele familie verschrikkelijk schrikken, en onbegrijpelijk, al heeft die een prachtige dood gehad hoor, geen lijden geen pijn. maar zo hardt.
Mijn opa en oma die kwamen altijd bij het leger des heils, ja weer heel wat anders en is hier nog niet genoemd, vanuit daar werdt die dan ook begraven, en de majoor die er toen diende heeft mijn moeder heel veel steun geboden, sinds dien zijn er in de familie mensen zoals mijn moeder wel gaan geloven, en gaan nu ook (niet elke week) naar de dienst, een oom en tante zijn zelfs heldsoldaat geworden.

Ik zou als ik al voor iets zou kiezen, daar voor keizen,
Maar ik kies niet specefieks voor iets, dat er meer is tussen hemel en aarde geloof ik wel, maar of dat nou god is, dat weet ik niet.
Ik geloof ook wel dat er leven is naar de dood,
Ik heb ook zeker respect voor mensen die wel of niet geloven, zal ook vrijwel nooit vloeken, Ik heb een paard op een stal staan waar de mensen dus wel naar de kerk gaan, en waar dus ook de zondagsrust geld, en dat respecteer ik, ook dat ik dan dus niet naa mijn paard kan,
Voordeel is dat de rest thuis staat en ik daar dan juist alle tijd voor heb,
Mijn bijrijdster is ook gelovig, maar zou het nooit aan je opdringen, heb het er wel eens losjes met der over gehad, en dat kan ook prima met mij, sta overal voor open, maar volg wel mijn eigen koers zeg ik altijd,

Enige van de JG vind ik, dat ze veels te extreem in alles zijn, geen verjaardagen waarom toch niet, voor de kinderen op school is het niet makkelijk als je geen traktaties mag aanemen enz, dat vind ik dus echt zo gezecht wel onzin.

Tegen over mijn ouderlijk huis zit een school, de zogezechte zwartekousen, heel streng gelovig dus, en ook een beetje overdreven,
Ik kwam er als kind na school daar op het schoolplein spelen, en had eens een walkman mee, ik werdt echt nagekeken daar of ik iets heel engs was door de andere kinderen, en wat er gezecht werdt herhaal ik maar niet.

overgens zie je toch vaak dat zulke mensen stiekem in een kast de tv hebben, wel verstopt zodat niemand het ziet, dat vind ik dus wel schijnheilig, en dus een nadeel aan dat strenge,

Maar over het algemeen vind ik het geloof prima, en dat er wat is geloof ik ook echt wel, maar ik geloof op mijn eigen manier,

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:24

Krak...heel veel sterkte voor jou en je familie en bekenden van je tante Ach gut Voor je tante brand ik een kaarsje voor steun en herinnering,waarom...ik heb aan de andere zijde van deze ziekte gestaan.
Ik heb enorm veel frustraties gehad en mij afgevraagt wat ik misdaan had om dat te krijgen...kreeg er geen antwoordt op en heb toen besloten mij erbij neer te leggen.
Accepteer het zoals het is en beschouw het als domme pech,ik heb mijn energie gestoken in het traject dat voor mij lag.

Dat was een flinke weg met veel hindernissen en heb het altijd per hindernis bekeken,dat vond ik makkelijker dan het grote geheel.
Ook besloten dat ik het beter met zwaertgallige humor op kon lossen in plaats van in een hoekje zitten kniezen want daar schiet je echt niets mee op en degene die om je geven al helemaal niet.Dat vond ik eigenlijk nog het ergste van alles,het verdriet dat je je ouders en broers/zussen aandoet

Kwaad worden op de wereld heeft geen zin,de natuur is mooi maar erg wreed en slechtheid en destructie zit diep in de mens geworteld.
Onder het mom van "God" of hoe je diegene ook wilt noemen,worden vele misdaden gepleegt maar heeft dit er wel mee te maken?
In Zijn naam zijn er in de loop van de eeuwen al miljoenen mensen gedood,neem alleen de kruistochten maar in de middeleeuwen.
Als je niet gelooft ben je een ketter en als je wel gelooft martelen we je net zolang totdat je bekent een heks/ketter te zijn.
Een verschrikkelijke manier om macht en rijkdom te vergaren,want daar gaat het tenslotte om,Het boek is alleen maar om mee te gooien en mensen op de knieën te krijgen door terreur en angst.

Helaas is er een deel van de geschiedenis die zich weer herhaald,en dat is dus de aard van het beessie Scheve mond

Is er in de middeleeuwen niets dan slecht geweest....toch er is ook een klein lichtpuntje uit deze donkere tijd.De beulen ontwikkelden enorm veel kennis over het menselijk lichaam...ik bedoel hoe martel je iemand zo lang mogelijk zonder dat hij meteen doodgaat Clown
Hier is dus uiteindelijk de medische wetenschap uit ontstaan Knipoog

Oorlogen zijn verschrikkelijk maar hier is wel de spoedeisende hulp uit ontstaan,de kennis op het slagveld wordt nu toegepast op ernstige gevallen op de 1e hulp.

Hoe slecht dingen ook kunnen zijn en hoe destructief de mens ook mag wezen,de mens heeft ook het vermogen gekregen om dingen te onderzoeken,te leren en toe te passen op een goede manier.

Of je er een geloof aanhangt of niet moet ieder voor zichzelf weten,vooral doen als je je erin thuisvoelt en je steun krijgt in tijden van verdriet Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:10

Krak heel veel sterkte, ik kan me jouw reactie best voorstellen!

Ik heb mijn zus verloren aan borstkanker toen ze nog maar net 30 was. Wat een rotziekte.
Hoe dan ook, ik weet niet waarom ze het gekregen heeft. Eetgewoontes? Roken? Pil slikken? We weten het niet.
in ieder geval; als er een god zou zijn, die ons dit aandoet, dan zou het inderdaad een smeerlap zijn.
Om de dominee die er bij was toen ze stierf te citeren: ik geloof niet in een God die dit wil. Ik geloof in een God die met ons meehuilt.

Anderhalf jaar voor ze stierf, heeft ze een bijna-doodervaring gehad tijdens een operatie. Ze vertelde dat ze Jezus had gezien en dat ze de keuze kreeg of ze nog terugwilde of niet, en sindsdien was ze een ander mens. Of ze alles doorzag, wist wat het doel van het leven was. Ze straalde zo'n wijsheid uit...Haar laatste anderhalf jaar zijn ongeloofelijk intens geweest en ze was niet bang om te gaan. Ze zei altijd: Hoe het ook komt, het komt goed. En dat geloof ik ook.

Ik heb echt veel ellende meegemaakt maar juist in die tijden heb ik God zo dicht bij mij ervaren. Veel sterker dan een gedachte waaraan je je vastklampt.

Veel mensen die niet geloven, denken dat gelovigen God zien als een soort alleskunner. Het christelijk geloof gaat uit van een mens die keuzevrijheid heeft. Helaas kunnen verkeerde keuzes hele akelige gevolgen hebben.
Wordt een kind dat doodgereden wordt door een alcomobilist gestraft door God? Dat geloof ik beslist niet. Ik geloof dat zo'n kind stomweg slachtoffer wordt van een klootzak die besluit met een slok op achter het stuur te kruipen. simpel geval van oorzaak en gevolg. Als wij als mensen eigen verantwoordelijkheid hebben en keuzevrijheid, mag je dan tegelijkertijd van God verwachten dat Hij even aan de touwtjes trekt als het misgaat? Ik denk dat dat een onmogelijke combinatie is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:25

beantsje schreef:
Krak heel veel sterkte, ik kan me jouw reactie best voorstellen!

Ik heb mijn zus verloren aan borstkanker toen ze nog maar net 30 was. Wat een rotziekte.
Hoe dan ook, ik weet niet waarom ze het gekregen heeft. Eetgewoontes? Roken? Pil slikken? We weten het niet.
in ieder geval; als er een god zou zijn, die ons dit aandoet, dan zou het inderdaad een smeerlap zijn.
Om de dominee die er bij was toen ze stierf te citeren: ik geloof niet in een God die dit wil. Ik geloof in een God die met ons meehuilt.

Anderhalf jaar voor ze stierf, heeft ze een bijna-doodervaring gehad tijdens een operatie. Ze vertelde dat ze Jezus had gezien en dat ze de keuze kreeg of ze nog terugwilde of niet, en sindsdien was ze een ander mens. Of ze alles doorzag, wist wat het doel van het leven was. Ze straalde zo'n wijsheid uit...Haar laatste anderhalf jaar zijn ongeloofelijk intens geweest en ze was niet bang om te gaan. Ze zei altijd: Hoe het ook komt, het komt goed. En dat geloof ik ook.

Ik heb echt veel ellende meegemaakt maar juist in die tijden heb ik God zo dicht bij mij ervaren. Veel sterker dan een gedachte waaraan je je vastklampt.

Veel mensen die niet geloven, denken dat gelovigen God zien als een soort alleskunner. Het christelijk geloof gaat uit van een mens die keuzevrijheid heeft. Helaas kunnen verkeerde keuzes hele akelige gevolgen hebben.
Wordt een kind dat doodgereden wordt door een alcomobilist gestraft door God? Dat geloof ik beslist niet. Ik geloof dat zo'n kind stomweg slachtoffer wordt van een klootzak die besluit met een slok op achter het stuur te kruipen. simpel geval van oorzaak en gevolg. Als wij als mensen eigen verantwoordelijkheid hebben en keuzevrijheid, mag je dan tegelijkertijd van God verwachten dat Hij even aan de touwtjes trekt als het misgaat? Ik denk dat dat een onmogelijke combinatie is.

Wat een mooi verhaal. Ach gut Misschien verzacht het de pijn iets mbt het verlies van je lieve zus.

Toen mijn oma hersenbloedingen kreeg was ze mentaal erg passief geworden, leek ons niet te herkennen, inclusief haar zoon, mijn vader.

Toen belde ze ineens en zei:"Dick, mot je nou toch heur'n wat er 'ebeurd is"..

Ze vertelde dat er een licht in haar slaapkamer was, en dat er een engel aan haar voeteneind had gezeten. Mijn nuchtere oma! Haha! Knipoog
Ze citeerde een bijbeltekst (don't ask me which one Bloos ), waarbij de woorden "vrees niet" en dat God haar zou komen halen..

De tekst klopte perfect m.b.t. die schriftlezing, heel bijzonder, gezien haar mentale state of being! :

Ze was daarna heel rustig en tevreden en sliep twee dagen later in...(:)
Als God dan niet bestaat dan snap ik er ook niks meer van. Bloos
Ik voel God helaas (te) weinig bij me, maar dat hij er is, dat staat voor mij buiten kijf.
Hoe ik echter het geloof moet vormgeven, of goddelijkheid, daar ben ik nog steeds niet uit.
Ik ga er ook vanuit dat daar niet een weg voor is, maar meerdere. Pling

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:51

voordat mijn tante in december is gestorven, is er een gelovig persoon (een familielid btw!) geweest die durfde te verkondigen dat mijn tante zich nu toch maar eens terug moest gaan bekeren naar god. die persoon bleef daar trouwens over aandringen, telkens zij mijn tante zag. ze begon gewoon te bidden bij mijn tante, ook al wilde mijn tante zelf dit niet. het kwam er voor die persoon op neer, dat mijn tante het aan haar zelf had te danken dat ze op sterven lag. had ze maar trouw blijven geloven, dan lag ze daar niet....
dit kreeg ik allemaal pas te horen nadat mijn tante is gestorven. en ik ben er zeker van dat mijn ouders mij nog niet de helft hebben verteld....

mijn tante is gelovig opgevoed en heeft altijd gelovig geleefd. niet extreem, maar ze ging naar de kerk als het verwacht werd en zei de gebedjes enzo mee op, is voor de kerk getrouwd en mijn neven hebben hun beide communies meegedaan. na 6 jaar een constant gevecht tegen kanker geleverd te hebben, was haar geloof meer dan weg.

nu kan ik u verzekeren dat die persoon die dit zei, van geluk mag spreken dat ik het haar nooit zelf heb horen zeggen, want dan had ze garantie een onvergetelijke dag beleefd! en ik hoop voor haar dat ze zulke uitspraken bij mijn tante nu van haar leven niet durft te herhalen!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:01

Bij mij kwamen ze op een gegeven moment ook geregeld langs. Toen ik het zat was zei ik:'Ik heb al een geloof, ik ben een satanist'.

Nooit meer langs gekomen Haha! .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:36

krak schreef:
voordat mijn tante in december is gestorven, is er een gelovig persoon (een familielid btw!) geweest die durfde te verkondigen dat mijn tante zich nu toch maar eens terug moest gaan bekeren naar god. die persoon bleef daar trouwens over aandringen, telkens zij mijn tante zag. ze begon gewoon te bidden bij mijn tante, ook al wilde mijn tante zelf dit niet. het kwam er voor die persoon op neer, dat mijn tante het aan haar zelf had te danken dat ze op sterven lag. had ze maar trouw blijven geloven, dan lag ze daar niet....
dit kreeg ik allemaal pas te horen nadat mijn tante is gestorven. en ik ben er zeker van dat mijn ouders mij nog niet de helft hebben verteld....

kijk, dat soort dingen daar zit ik me nu plaatsvervangend voor te schamen. Kromme tenen...
Ik zou dat ook niet moeten horen. Zo'n actie van die persoon naar jouw tante toe is harteloos en respectloos (en in mijn ogen dus heel onchristelijk). Ik kan me heel, heel goed voorstellen dat je daar heel kwaad op wordt; dat zou ik ook worden!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:18

mee eens,wat een harteloos gedrag!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:27

Ik heb hier echt vaak over nagedacht en ga het plaatsen ook.

Ik ben zelf Jehovah's Getuigen. Al vanaf dat ik baby was. Ik vind het jammer dat veel mensen er zo negatief over denken, maar er zijn genoeg mensen die dat niet doen.

Over het opdringerige gedoe, daar weet ik zelf niks van. Heb ik iig nog nooit gehoord of gezien of meegemaakt. Al moet ik zeggen dat ik zelf (nog) niet 'langs de deuren' ga (bij ons wordt dat velddienst genoemd). Er gaan soms ook van die verhalen te ronde met voeten tussen de deur enzo, maar dat is beslist niet zo!

Als mensen vragen hebben mogen ze ze stellen en ik zal proberen ze te beantwoorden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:31

ja idd velddienst,zo heet het,mijn oom doet dat weleens idd.
ze hebben het er verder nooit over met ons,je merkt het helemaal niet aan ze,behalve dat je soms wat blaadjes ziet liggen.

soms lees ik de blaadjes weleens,uit intresse.
ik weet wel dat ik nooit JG zou willen worden,de ideeen van het geloof zou ik niet mee kunnen leven.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:32

Welke ideeen bedoel je?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:36

nou,misschien wel erg egoistisch van mij,maar dat je bv geen goddeloze feesten mag vieren,en dat als je van het geloof af stapt,je veelal door de rest van de gemeenschap genegeerd word.
gelukkig is mijn familie niet zo hoor,maar ik heb het wel zien gebeuren.

nou is het misschien niet eens JG specifiek,ook bij andere geloven zie je het.

en bepaalde opvattingen over seks voor het huwelijk,ik vind het erg streng

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:40

Precies, je viert geen verjaardagen, geen kerst, geen sinterklass, geen pasen, noem maar op! Maar daarentegen doen we genoeg leuke dingen en krijgen cadeaus. Maar dat je zomaar genegeerd wordt als je geen JG meer wilt zijn, is niet altijd waar. Mijn zus bijvoorbeeld is het ook niet meer, die negeren we niet. En nog wel meer die géén familie zijn, die negeer je ook niet zomaar.

Het is anders als je 'uitgesloten' bent. Dat wordt je als je idd iets doet wat tegen de 'regels' in is, of hoe zeg ik dat.....snap je wat ik bedoel? Dan mogen wij er ook geen contact mee hebben. Maar wel weer als diegene herstelt is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:42

ik snap je hoor,bedankt voor je fijne uitleg.
wat zou voor jou een reden zijn om echt geen contact meer met iemand te hebben,als ik mag vragen?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:43

Als iemand uitgesloten is mag je er sowieso geen contact mee hebben. Alleen de familie, maar dan ook als het om zeer dringende dingen gaan die geregeld moeten worden. Ik heb voor mezelf niet een specifiek iets. Het is gewoon zo, uitgesloten -> je mag er niet mee praten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:47

maar jij kan een andere mening dan een ander hebben toch?
wie beslist of je uitgesloten word(ik heb dit nooit durven vragen aan mijn familie,weet niet waarom)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:49

De ouderlingen (zo heten die) hebben de bevoegdheid je uit te sluiten van de gemeente zeg maar. Dat zijn altijd mannen.

Ik kan idd een andere mening hebben, maar ik heb het natuurlijk op deze manier geleerd, dus weet niet beter.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:50

altijd mannen.......tja daar heb ik ook wel moeite mee,je staat er als vrouw dan duidelijk onder(is bij vele anderen ook overigens natuurlijk)
maar als je zo opgevoed bent ben je het ook gewend denk ik.