Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:11

superpony schreef:
Polar schreef:
Je kunt er iets van vinden, maar uiteindelijk is het een keuze die die mensen maken.
Mijn mening erover is dat ik het triest vind dat mensen soms zulke 'stunts' uit moeten halen om een beetje een normaal leven te kunnen leiden.
De bijstand is alles behalve een vetpot en ik neem het zulke mensen niet eens kwalijk dat ze proberen om op zo'n manier nog wat te kunnen doen af en toe.
Net als dat ik het Jantje of Pietje niet kwalijk neem dat hij of zij naast de Wajong af en toe eens 50 euro bijverdient met een klein klusje.
Het zou anders zijn als dit om honderden euro's per maand zou gaan, maar wat je met je ogen ziet, is maar een fractie van het hele verhaal.

De echte problemen gaan niet om iemand die echt recht heeft op een uitkering of een keer wat extra's heeft.

En ik heb het al helemaal niet over wat alleen mijn ogen zien.
Maar zelfs al zou het geld van iedereen die 'onterecht' een uitkering ontvangt, afgenomen worden, dan komt dat geld nog niet bij jou terug.
Het lastige aan deze hele discussie vind ik dat er ook heel veel mensen worden beschuldigd, niet specifiek door jou, van fraude, omdat ze een feestje vieren of een drankje drinken.
Wat iemand met zijn/haar geld doet, hoe dat ontvangen of verdiend is en of het terecht of onterecht is, is niet aan ons om over te oordelen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:14

Bo_Y schreef:
Alles is duur en nu ik 100 afgekeurd ben valt het soms wel tegen. Want het scheelt per jaar wel een boel geld werken of een uitkering.
Maar goed me dood werken is geen optie voor ons. Dus we slaan ons we wel doorheen.

Sommetje wat we minder krijgen:
25% minder inkomen dat is voor mij 1000 euro bruto, dus ongeveer 700 netto per maand
450 euro meer loon belasting per maand
Dus dat is per maand ongeveer 1150 minder inkomen. Dat is veel geld.

Nu heb ik een iva, had de ‘mazzel’ meteen volledig afgekeurd te worden zonder ooit te hoeven te worden herkeurt. Wat heftig was, maar goed ook rust.

Onze verhuisplannen liggen nu dus in de ijskast. Maar we hebben het niet slecht, maar moeten we meer nadenken over dingen.

Eigen risico, ja dat is hier in januari op, dus is ieder jaar gewoon 385 extra aan zorgkosten voor mij.
Dit is echt een flinke hap minder per maand.
Ik kan me voorstellen dat je extra moet nadenken over bepaalde uitgaven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:16

Lieser schreef:
Winged schreef:
Mensen, als het aan de politiek ligt komt er in 2027 199 euro bovenop de zorgverzekering. Toppie -O-

Ja, omdat de eigen bijdrage wordt gehalveerd. Dat moet je er wel bij vertellen.

Ja, maar voor mensen die (gelukkig) zo gezond zijn dat ze niet of nauwelijks die eigen bijdrage betalen/op maken wordt de zorgverzekering dus gewoon 200 euro duurder.

purny

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:39

Met de verhoging van de zorgverzekering zal waarschijnlijk ook de zorgtoeslag stijgen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:40

purny schreef:
Met de verhoging van de zorgverzekering zal waarschijnlijk ook de zorgtoeslag stijgen.

Maar voor de groep die niet krijgt, is het gewoon extra maand lasten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:42

Bo_Y schreef:
purny schreef:

En dat is heel sneu idd

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:19

Heeft iemand al info kunnen vinden over wat de keuzes van Trump met de importheffingen voor ons gaan betekenen?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:23

Telpeva schreef:
Heeft iemand al info kunnen vinden over wat de keuzes van Trump met de importheffingen voor ons gaan betekenen?

Ik heb nog niets vernomen op het werk.
Wij importeren ook containers vol naar de USA per week.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:24

Bo_Y schreef:
Alles is duur en nu ik 100 afgekeurd ben valt het soms wel tegen. Want het scheelt per jaar wel een boel geld werken of een uitkering.
Maar goed me dood werken is geen optie voor ons. Dus we slaan ons we wel doorheen.

25% minder inkomen dat is voor mij 1000 euro bruto, dus ongeveer 700 netto per maand

Nu heb ik een iva, had de ‘mazzel’ meteen volledig afgekeurd te worden zonder ooit te hoeven te worden herkeurt. Wat heftig was, maar goed ook rust.

Onze verhuisplannen liggen nu dus in de ijskast. Maar we hebben het niet slecht, maar moeten we meer nadenken over dingen.

Eigen risico, ja dat is hier in januari op, dus is ieder jaar gewoon 385 extra aan zorgkosten voor mij.

Ik begrijp even niet waarom je € 450 meer loonbelasting betaalt ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:25

Lieser schreef:
Winged schreef:
Mensen, als het aan de politiek ligt komt er in 2027 199 euro bovenop de zorgverzekering. Toppie -O-

Ja, omdat de eigen bijdrage wordt gehalveerd. Dat moet je er wel bij vertellen.

Bedoel je eigen risico?

Want dan ga ik er geen cm op vooruit qua zorgkosten :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:28

Bo_Y schreef:
purny schreef:

Nog meer in de knoei voor mensen die net te veel verdienen voor toeslagen. Jippie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:35

Bo_Y schreef:
purny schreef:

Precies.

Ik gebruik mijn eigen risico niet, krijg geen zorgtoeslag... dus 200 euro extra in de pot. Ondertussen werk ik 36 uur. En ik vraag mij af waarom

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:42

Hier ook geen toeslagen door werkende vriend.
Eerder had ik mijn eigen risico nog wel op door opvolging van neuroloog. Nu niet meer.
*afkloppen* vriend had hem gelukkig nooit nodig.

Dus hier voelen we het ook.

Maar ben wel benieuwd wat het onder de streep gaat doen en of ze gaan bemerken dat zorgmijden minder word gedaan en juist minder dure zorg nodig gaat zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:17

Electra63 schreef:
Bo_Y schreef:

Arbeidskorting misschien?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:27

Ik ben juist wél blij met de halvering van het eigen risico. Heb nu gemeente polis, waarbij het eigen risico standaard meeverzekerd is (eigenlijk betaal je dus standaard per maand méér premie)

Dus ik hoop dat uiteindelijk de gemeente polis goedkoper gaat worden als het eigen risico naar €165 gaat. Premie zal wat omhoog gaan, maar het eindresultaat zal dus lager uitvallen.

Tis ook te grk voor woorden z'n eigen risico, alsof je er voor kiest ziek te zijn.....

Beter worden de kosten dan over de hele bevolking uitgespreid. En kinderen een eigen polis (niet meer gratis meeverzekerd met de ouders) zou misschien óók kunnen helpen de overall kosten wat omlaag te krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:38

Heb jij een hekel aan kinderen, of zo?

Verbaast me ook niet dat jij hier blij mee bent. Met wat meebetalen aan je zorg is niks mis, imo.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:42

mvdende schreef:
Ik ben juist wél blij met de halvering van het eigen risico. Heb nu gemeente polis, waarbij het eigen risico standaard meeverzekerd is (eigenlijk betaal je dus standaard per maand méér premie)

Dus ik hoop dat uiteindelijk de gemeente polis goedkoper gaat worden als het eigen risico naar €165 gaat. Premie zal wat omhoog gaan, maar het eindresultaat zal dus lager uitvallen.

Tis ook te grk voor woorden z'n eigen risico, alsof je er voor kiest ziek te zijn.....

Beter worden de kosten dan over de hele bevolking uitgespreid. En kinderen een eigen polis (niet meer gratis meeverzekerd met de ouders) zou misschien óók kunnen helpen de overall kosten wat omlaag te krijgen.

Ik volg even niet waarom de gemeente polis dan goedkoper gaat worden?
Het eigen risico gaat omlaag maar je krijgt wel een verhoging per maand om dat op te vangen en vervolgens weer een verhoging van de zorgtoeslag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:18

Tiggs schreef:
Electra63 schreef:

Natuurlijk!

Aan de andere kant, toch fijn die werknemersverzekeringen. Kennis van mij iss zzp-er en heeft 6 weken geleden een herseninfarct gehad met ernstige uitval. Hij heeft nergens recht op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:20

mvdende schreef:

Kinderen hebben geen inkomen, waar moet de premie van betaald worden dan ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Electra63 schreef:
Tiggs schreef:

Natuurlijk!

Aan de andere kant, toch fijn die werknemersverzekeringen. Kennis van mij iss zzp-er en heeft 6 weken geleden een herseninfarct gehad met ernstige uitval. Hij heeft nergens recht op.

Daar is een verzekering voor, toch?

purny

mvdende schreef:

Je weet ook altijd topics naar jouw hand te zetten he, Ja je hebt het heel erg makkelijk en ik vind eigenlijk dat je het te makkelijk hebt met al jouw tegemoetkomingen zoals huur en zorgtoeslag, een gemeentepolis voor het ziekenfonds en een tegemoetkoming in de energiekosten terwijl wij allemaal die een baan hebben krom mogen liggen voor onze zorgverzekering en energierekening.

Ik weet helemaal niet of een gemeentepolis zoveel beter is dan een normale polis. Het zijn toch vaak maar 1 of 2 aanbiedingen en het wordt elk jaar minder met wat je vergoed krijgt.

Ik heb al vanaf het begin af aan gezegd dat als het ER gehalveerd zal worden wij dit allemaal terugzien in de zorgverzekeringstarieven. Want het moet ergens van betaald worden. Maar ja er massaal PVV gestemd want die zou het leven wel even goedkoper maken voor de Nederlander.. en guess what? Er is nog geen jota terecht gekomen van deze beloftes.

Het is nu een verhoging van ongeveer 15 euro per maand plus de gewone verhoging die er ongetwijfeld bovenop gaat komen. Nee daar ben je gezegend mee. Dan heb ik toch liever een ER van 385 die niet elk jaar omhoog gaat dan dit hele circus.

Maar aan jouw gedrag te zien hoe je over bepaalde zaken denkt weet ik wel zeker op welke partij je hebt gestemd.

Ik hoop gewoon dat het bij die 15 euro blijft, maar dat zal wel niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:30

Wat een nare instelling heb jij Mvdende, ik ben heel blij dat kinderen gratis mee verzekerd zijn, niet alleen voor mezelf, maar ook voor alle andere kinderen.
Er zouden heel wat mensen zijn die zouden beknibbelen op zorg voor kinderen omdat ze het niet (meer) kunnen betalen.

Ik werk 35 uur per week, heb een fijn salaris en krijg dus geen toeslagen, draag een mooi bedrag aan belasting af en besef me heel goed wat een mazzel ik heb dat ik redelijk gezond ben, zoveel kan werken, maar ook ik merk in de boodschappen, verzekeringen etc. dat alles duurder wordt en dat er per maand weinig overblijft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:35

Laten we idd niet aan de kinderen komen… die kiezen niet voor zichzelf, en mogen niet afhankelijk zijn van of ouders het wel of niet kunnen betalen.
Kinderen hebben m.i. ten alle tijden recht op goede zorg.
4 premies betalen, uitgaande van 2 kinderen in een gezin, is overigens niet te doen.
En ik hoor je nu zeggen; kinderen is eigen keus. Maar we hebben voor de toekomst kinderen nodig uit alle lagen van de samenleving en niet alleen rijkeluis kinderen die advocaat, arts of notaris worden, want dat zou toch erg zonde zijn als we meer huizen zouden willen bouwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:42

Eens. Maar laten we niet doen alsof de individuele keuze voor kinderen vanuit economisch oogpunt gedaan wordt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:45

carika schreef:
mvdende schreef:

Ik volg even niet waarom de gemeente polis dan goedkoper gaat worden?
Het eigen risico gaat omlaag maar je krijgt wel een verhoging per maand om dat op te vangen en vervolgens weer een verhoging van de zorgtoeslag.

Nu betaal ik standaard iets van €20 per maand extra (zit dus verplicht in die gemeente polis) Voor het afkopen van het eigen risico.

Dát kan hopelijk dus naar beneden als het eigen risico ook omlaag gaat.

En tja, ik betaal nu al €213 per maand, maar dus geen eigen risico (trouwens al een paar jaar niet nodig gehad) en 20 fysio behandelingen, 1x per 3 jaar bril vergoeding, volledige vergoeding anticonceptie, vergoeding eigen bijdrage CAK, €500 tandarts vergoeding, dus wel heel ruim verzekerd. Na het 1e jaar eens een berekening gemaakt voor een "losse basis verzekering + gemiddelde aanvullende en dan zou ik niet goedkoper uit komen als ik dezelfde hoeveelheid aanvullende zou willen als wat ik nu heb.

Dus ondanks dat ik al een paar jaar eigenlijk het eigen risico betaald heb voor niets, ben ik toch voor een uitspreiding van alle zorgkosten over de gehele maatschappij, dus óók de gezonde mensen meebetalen aan de pech die een niet gezond iemand heeft.