KimD schreef:IMAY1990 schreef:De belasting die ingehouden wordt van je bijbaan salaris wordt op een te voordelig percentage ingehouden. Het uitzetten van je loonheffingskorting zorgt er alleen voor dat je belastingvrije voet niet wordt doorgerekend maar je begint wel in het laagste belastingpercentage zegmaar. Mijn ervaring van de afgelopen 2 jaar is dat je een 15 á 20 procent extra moet rekenen van wat je binnen krijgt aan extra af te staan belasting helaas. Er bestaan online rekenmodules waarmee je ruwweg kan uitrekenen wat de effectieve belastinglast is over je extra inkomsten
edit: https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... komen.html
Dit klopt niet helemaal en aan de hand van wat amorhistT schrijft verwacht ik eerlijk gezegd dat er iets aan de hand is met de tariefschijven van 2023. Ze geeft aan fulltime te werken én een bijbaan te hebben. Beide banen, ga ik even vanuit, vallen in de eerste tariefschijf tot 37.149,-, apart van elkaar. Alletwee de werkgevers bereken dus alléén die eerste schijf. Wat in veel gevallen misgaat is dat als je ze samen telt (de lonen) ze ineens boven die eerste tariefschijf vallen van 37.149,- (maar niet meer dan 73.031) en aangezien die schijven progressief zijn moet je dus nabetalen. Want je lonen SAMEN vallen dus in een hogere schijf.
Is overigens echt een aanname of dit zo aan de hand is, maar het klinkt er wel naar.
Ik snapte niet waarom ik bijna een netto maandsalaris mocht terugbetalen aan de belasting, maar dit verklaart het

Weten jullie hoe je dit kan voorkomen? Heeft loonheffingskorting uitzetten bij beide werkgevers zin?