Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:59

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:

Zo, jij bent een lekker mens met baarmoeder <<) <<) <<)

Zal ik jou es even helemaal seksueel in de war brengen? <<)

Glijd m'n DM binnen.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:09

San87 & Urbanus de vonken spatten van mijn beeldscherm af!
Doen jullie het wel veilig? Je wil natuurlijk niet besmet raken met het zwangerschapsvirus :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:29

Eapy schreef:
Urbanus schreef:
Mij mag je alles noemen, cisvrouw, mens met baarmoeder, menstruerend persoon. Prima.

Inderdaad, dit heb ik ook. Wat een ander mij wel of niet noemt heeft in principe geen effect op wat mijn identiteit is, of hoe ik mezelf zie. Maaaaar dat is wel gebaseerd op het feit dat ik me nooit anders heb gevoeld en dus ook geen strijd heb gevoerd tegen vooroordelen en aannames van anderen in dat opzicht. Ik kan me dus goed voorstellen dat het voor anderen wél gevoelig ligt, en wil me graag excuseren voor fouten en me aanpassen waar ik kan.

Edit: woordkeuze

Oh ik ben vaak zat aangesproken met "meneer" en ik krijg nog steeds wel eens post van instanties waar mijn naam met "meneer" ervoor staat.
Ik heb me nooit een man gevoeld, maar als ik me daaraan moet gaan ergeren laat ik mijn geluk wel erg van onbenulligheden afhangen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:53

Sizzle schreef:
UO: woke is een synoniem geworden voor alles waar men het niet mee eens is.

Zelfs de CS bank die failliet gegaan is kwam met het argument dat wokeness ze de nek omgedraaid had…… _O- sure, want bankendirecteuren zijn altijd zo lekker inclusief bezig uiteraard :+

Eens, de meeste mensen die het woordje woke rondstrooien weten niet eens waar het vandaan komt (vanuit de zwart feministische community) en waar het voor staat. Het is zonde, want eigenlijk waar woke daadwerkelijk over gaat is (vind ik) best belangrijk in de huidige maatschappij.

Het is natuurlijk makkelijk vingertjewijzen naar iets wat je vreemd is.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:02

Als we dan toch over terminologie bezig zijn... zal dit mensen misschien ook wel tegen het zere been schoppen. :+ "Ontwikkelingsland" is een denigrerende term.

Toen ik het voor het eerst hoorde in mijn les sociale psychologie dacht ik "joh, overdrijf niet zo," maar eigenlijk hebben ze wel een punt. Het impliceert dat landen die niet dezelfde ontwikkeling volgen als de westerse (of 'minority world'), dus onderontwikkeld en minderwaardig zijn. Dat is nogal een oordeel... Als ik kijk naar hoe het eraan toegaat in onze samenleving met de digitalisering (en industrialisering is eigenlijk ook gewoon geen pretje), mag de 'majority world' blij zijn dat ze onze samenleving niet blindelings achterna gaan... (Nu niet om alle niet-westerse samenlevingen te romantiseren... daar is ook genoeg ellende te vinden -al dan niet door toedoen van westerse samenlevingen-).

Voor de duidelijkheid:
"Ontwikkelingslanden" of "derde wereld" = majority world
"Eerste wereld" = minority world

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:29

DezeNaam schreef:
Als we dan toch over terminologie bezig zijn... zal dit mensen misschien ook wel tegen het zere been schoppen. :+ "Ontwikkelingsland" is een denigrerende term.

Toen ik het voor het eerst hoorde in mijn les sociale psychologie dacht ik "joh, overdrijf niet zo," maar eigenlijk hebben ze wel een punt. Het impliceert dat landen die niet dezelfde ontwikkeling volgen als de westerse (of 'minority world'), dus onderontwikkeld en minderwaardig zijn. Dat is nogal een oordeel... Als ik kijk naar hoe het eraan toegaat in onze samenleving met de digitalisering (en industrialisering is eigenlijk ook gewoon geen pretje), mag de 'majority world' blij zijn dat ze onze samenleving niet blindelings achterna gaan... (Nu niet om alle niet-westerse samenlevingen te romantiseren... daar is ook genoeg ellende te vinden -al dan niet door toedoen van westerse samenlevingen-).

Voor de duidelijkheid:

Wat een interessant perspectief, dankjewel!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:42

DezeNaam schreef:

Voor de duidelijkheid:

Nu je het zegt... Goed om te beseffen, bedankt voor het delen! Ik kom in mijn studie ook veel dingen tegen die mijn wereldbeeld echt wel omgedraaid hebben, of op z'n minst even door elkaar geschud. Vind ik echt heel tof!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:42

Ik heb ontwikkelingsland altijd een bijzondere term gevonden.

Ontwikkeling t.o.v. wat?

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:05

DezeNaam schreef:

Voor de duidelijkheid:

Ik heb er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan…
Maar nu je het zegt klinkt dit eigenlijk best logisch.

Sanet

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:21

Ik vind dat hele “derde wereld” altijd heel raar. Zijn er ook tweede wereld landen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:24

Sanet schreef:
Ik vind dat hele “derde wereld” altijd heel raar. Zijn er ook tweede wereld landen?

Yup, dat was een officieel begrip voor de toenmalige Oostbloklanden :j dus zo'n beetje alles vanaf Polen tot aan Vietnam.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:25

In het kader 'wees de verandering die je wilt zien in de wereld', hoe zou je beter die landen kunnen aanduiden?
Op geografische manier? 'afrikaanse landen' of 'aziatische landen' bijvoorbeeld maar dat is dan wel weer heel erg algemeen.
Of dan toch 'westers' en 'niet westers'? Maar dat vind ik weer impliceren dat 'ze' anders zijn want je maakt onderscheid tussen westers en niet westers.
Dus hoe duidt je die groep landen aan die een ander ontwikkelingspad bewandeld dan het land(even de aanname dat we vanuit nederland spreken) waar we wonen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:33

Sh*thole countries :=

Denk dat alles wat je daarvoor verzint helaas 123 een negatieve, denigrerende connotatie krijgt. Zolang men in het westen neer blijft kijken op alles wat anders / niet-westers is. Net zoals allerlei "nette" begrippen voor afwijkende mensen, "special" is dan ook heel snel een belediging geworden.

Ook al zouden we Mali en Burkina Faso unicorn paradise countries noemen verandert het IMO niets aan hoe we die landen beschouwen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:41

Wij gebruiken op het werk nu ‘lage inkomenslanden’ ipv ontwikkelingslanden. En derde wereldlanden gebruiken we helemaal niet meer.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:43

Suzanne F. schreef:
Wij gebruiken op het werk nu ‘lage inkomenslanden’ ipv ontwikkelingslanden. En derde wereldlanden gebruiken we helemaal niet meer.

En het lage gedeelte, slaat dat dan op 'in verhouding tot ons' of dat de inwoners vaak te weinig betaald krijgen om rond te komen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:47

Als we toch over terminologie praten, mensen die wappies wappie noemen hebben ook niet helemaal een idee waar die term vandaan komt (of nou ja misschien wel maar dat is de associatie helemaal raar) en toch is het ingeburgerd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:24

Fly_high schreef:
Sanet schreef:

Yup, dat was een officieel begrip voor de toenmalige Oostbloklanden :j dus zo'n beetje alles vanaf Polen tot aan Vietnam.
Alleen denken de meeste Nederlanders bij 'Oostblok' aan alleen Oost-Europa. :))

Tijdens de Koude Oorlog was de wereld inderdaad "ingedeeld" in:
Eerste Wereld: oftewel het 'Westen:' de NAVO-landen en hun bondgenoten, waaronder een groot deel van Zuid Amerika en zuidelijk Afrika;
Tweede Wereld: het 'Oostblok:' de USSR en hun bondgenoten. Cuba maakte er bijvoorbeeld ook onderdeel van uit;
Derde Wereld: landen die neutraal bleven, of in ieder geval probeerden te blijven.

fleurtjeuh schreef:
Suzanne F. schreef:

En het lage gedeelte, slaat dat dan op 'in verhouding tot ons' of dat de inwoners vaak te weinig betaald krijgen om rond te komen?
Gaat om het BBP per capita, dus de grootte van de economie. 'Te weinig betaald krijgen om rond te komen' is immers een weinigzeggend begrip; 1 euro brengt me in India een heel stuk verder dan in Nederland.

Fly_high schreef:
Sh*thole countries :=

Denk dat alles wat je daarvoor verzint helaas 123 een negatieve, denigrerende connotatie krijgt. Zolang men in het westen neer blijft kijken op alles wat anders / niet-westers is. Net zoals allerlei "nette" begrippen voor afwijkende mensen, "special" is dan ook heel snel een belediging geworden.

Ook al zouden we Mali en Burkina Faso unicorn paradise countries noemen verandert het IMO niets aan hoe we die landen beschouwen.
Precies, elke term die we ervoor bedenken is eurocentrisch en 'othering.'

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:21

fleurtjeuh schreef:
Suzanne F. schreef:

Mkango schreef:
Gaat om het BBP per capita, dus de grootte van de economie. 'Te weinig betaald krijgen om rond te komen' is immers een weinigzeggend begrip; 1 euro brengt me in India een heel stuk verder dan in Nederland.

Daarom vroeg ik dus of het in verhouding tot ons was, wat dat zegt inderdaad weinig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:39

Met 2e wereld werd toch ooit de communistische staten bedoeld?

Dat ontwikkelingslanden zo heten heeft volgens mij vooral te maken hoe er naar de voortgang van de economie wordt gekeken en afgemeten aan BNP van een land. Het heeft weinig van doen met een waardeoordeel, maar vooral met de economische situatie. Bij ons op school werden indertijd ook Europese landen als Italië en Ierland erbij gerekend. Later bleek dat ook landen als Spanje, Portugal en Griekenland makkelijk in de problemen kwamen bij economische en financiele tegenwind.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:45

Je hebt ook „derde landen“ (zonder wereld), dat zijn landen zonder bepaalde afspraken met de EU.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:32

In mijn werk zijn derde landen (zonder wereld) alle landen buiten de Europese Unie.
Dus bv ook Noorwegen en Zwitserland vallen daar onder, ondanks dat daar wel vergaande verdragen met de EU mee zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:58

Marije_jiplover schreef:
In mijn werk zijn derde landen (zonder wereld) alle landen buiten de Europese Unie.
Dus bv ook Noorwegen en Zwitserland vallen daar onder, ondanks dat daar wel vergaande verdragen met de EU mee zijn.

Ja precies.
Zwitserland sinds recent weer omdat ze het niet eens werden over de afspraken met de EU.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:31

Ik ben nu al een paar keer de volgende constructie tegen gekomen:

Men krijgt/koopt een hond van een fokker, deze leeft in huis. Men moet hier zelf de kosten voor betalen, ook de dierenartskosten. Dan, als hond klaar is om ingezet te worden voor de fok, gaat deze terug naar de fokker om te dekken, of om te bevallen. De kosten rond de dekking betaald de fokker.
Na het fokken gaat de hond weer terug naar baasje.

M.i. is dit een lekkere makkelijke en goedkope manier van geld verdienen aan je dieren als je alleen de kosten rond de fok hoeft te betalen en de onderhoudskosten betaald worden door de baasjes.
Lijkt me voor de teef ook niet heel relaxed om een paar dagen/weken voor de bevalling terug te gaan naar fokker om daar te bevallen in een 'vreemde' omgeving.

Weet iemand hoe deze constructie heet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:36

Captain schreef:

Men krijgt/koopt een hond van een fokker, deze leeft in huis. Men moet hier zelf de kosten voor betalen, ook de dierenartskosten. Dan, als hond klaar is om ingezet te worden voor de fok, gaat deze terug naar de fokker om te dekken, of om te bevallen. De kosten rond de dekking betaald de fokker.

M.i. is dit een lekkere makkelijke en goedkope manier van geld verdienen aan je dieren als je alleen de kosten rond de fok hoeft te betalen en de onderhoudskosten betaald worden door de baasjes.
Lijkt me voor de teef ook niet heel relaxed om een paar dagen/weken voor de bevalling terug te gaan naar fokker om daar te bevallen in een 'vreemde' omgeving.

Geen flauw idee, maar het klinkt als een mooi verdienmodel voor de fokker.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:37

Captain schreef:

Onze fokker noemde het een gastgezin :)