Urbanus schreef:_San87_ schreef:
Zo, jij bent een lekker mens met baarmoeder![]()
![]()
Zal ik jou es even helemaal seksueel in de war brengen?
Glijd m'n DM binnen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eapy schreef:Urbanus schreef:Mij mag je alles noemen, cisvrouw, mens met baarmoeder, menstruerend persoon. Prima.
Inderdaad, dit heb ik ook. Wat een ander mij wel of niet noemt heeft in principe geen effect op wat mijn identiteit is, of hoe ik mezelf zie. Maaaaar dat is wel gebaseerd op het feit dat ik me nooit anders heb gevoeld en dus ook geen strijd heb gevoerd tegen vooroordelen en aannames van anderen in dat opzicht. Ik kan me dus goed voorstellen dat het voor anderen wél gevoelig ligt, en wil me graag excuseren voor fouten en me aanpassen waar ik kan.
Edit: woordkeuze
Sizzle schreef:UO: woke is een synoniem geworden voor alles waar men het niet mee eens is.
Zelfs de CS bank die failliet gegaan is kwam met het argument dat wokeness ze de nek omgedraaid had……sure, want bankendirecteuren zijn altijd zo lekker inclusief bezig uiteraard
DezeNaam schreef:Als we dan toch over terminologie bezig zijn... zal dit mensen misschien ook wel tegen het zere been schoppen."Ontwikkelingsland" is een denigrerende term.
Toen ik het voor het eerst hoorde in mijn les sociale psychologie dacht ik "joh, overdrijf niet zo," maar eigenlijk hebben ze wel een punt. Het impliceert dat landen die niet dezelfde ontwikkeling volgen als de westerse (of 'minority world'), dus onderontwikkeld en minderwaardig zijn. Dat is nogal een oordeel... Als ik kijk naar hoe het eraan toegaat in onze samenleving met de digitalisering (en industrialisering is eigenlijk ook gewoon geen pretje), mag de 'majority world' blij zijn dat ze onze samenleving niet blindelings achterna gaan... (Nu niet om alle niet-westerse samenlevingen te romantiseren... daar is ook genoeg ellende te vinden -al dan niet door toedoen van westerse samenlevingen-).
Voor de duidelijkheid:
"Ontwikkelingslanden" of "derde wereld" = majority world
"Eerste wereld" = minority world
DezeNaam schreef:Als we dan toch over terminologie bezig zijn... zal dit mensen misschien ook wel tegen het zere been schoppen."Ontwikkelingsland" is een denigrerende term.
Toen ik het voor het eerst hoorde in mijn les sociale psychologie dacht ik "joh, overdrijf niet zo," maar eigenlijk hebben ze wel een punt. Het impliceert dat landen die niet dezelfde ontwikkeling volgen als de westerse (of 'minority world'), dus onderontwikkeld en minderwaardig zijn. Dat is nogal een oordeel... Als ik kijk naar hoe het eraan toegaat in onze samenleving met de digitalisering (en industrialisering is eigenlijk ook gewoon geen pretje), mag de 'majority world' blij zijn dat ze onze samenleving niet blindelings achterna gaan... (Nu niet om alle niet-westerse samenlevingen te romantiseren... daar is ook genoeg ellende te vinden -al dan niet door toedoen van westerse samenlevingen-).
Voor de duidelijkheid:
Voor de duidelijkheid:
Fly_high schreef:Alleen denken de meeste Nederlanders bij 'Oostblok' aan alleen Oost-Europa.Sanet schreef:Ik vind dat hele “derde wereld” altijd heel raar. Zijn er ook tweede wereld landen?
Yup, dat was een officieel begrip voor de toenmalige Oostbloklandendus zo'n beetje alles vanaf Polen tot aan Vietnam.
fleurtjeuh schreef:Gaat om het BBP per capita, dus de grootte van de economie. 'Te weinig betaald krijgen om rond te komen' is immers een weinigzeggend begrip; 1 euro brengt me in India een heel stuk verder dan in Nederland.Suzanne F. schreef:Wij gebruiken op het werk nu ‘lage inkomenslanden’ ipv ontwikkelingslanden. En derde wereldlanden gebruiken we helemaal niet meer.
En het lage gedeelte, slaat dat dan op 'in verhouding tot ons' of dat de inwoners vaak te weinig betaald krijgen om rond te komen?
Fly_high schreef:Precies, elke term die we ervoor bedenken is eurocentrisch en 'othering.'Sh*thole countries
Denk dat alles wat je daarvoor verzint helaas 123 een negatieve, denigrerende connotatie krijgt. Zolang men in het westen neer blijft kijken op alles wat anders / niet-westers is. Net zoals allerlei "nette" begrippen voor afwijkende mensen, "special" is dan ook heel snel een belediging geworden.
Ook al zouden we Mali en Burkina Faso unicorn paradise countries noemen verandert het IMO niets aan hoe we die landen beschouwen.
fleurtjeuh schreef:Suzanne F. schreef:Wij gebruiken op het werk nu ‘lage inkomenslanden’ ipv ontwikkelingslanden. En derde wereldlanden gebruiken we helemaal niet meer.
En het lage gedeelte, slaat dat dan op 'in verhouding tot ons' of dat de inwoners vaak te weinig betaald krijgen om rond te komen?
Mkango schreef:Gaat om het BBP per capita, dus de grootte van de economie. 'Te weinig betaald krijgen om rond te komen' is immers een weinigzeggend begrip; 1 euro brengt me in India een heel stuk verder dan in Nederland.
Marije_jiplover schreef:In mijn werk zijn derde landen (zonder wereld) alle landen buiten de Europese Unie.
Dus bv ook Noorwegen en Zwitserland vallen daar onder, ondanks dat daar wel vergaande verdragen met de EU mee zijn.
Captain schreef:Ik ben nu al een paar keer de volgende constructie tegen gekomen:
Men krijgt/koopt een hond van een fokker, deze leeft in huis. Men moet hier zelf de kosten voor betalen, ook de dierenartskosten. Dan, als hond klaar is om ingezet te worden voor de fok, gaat deze terug naar de fokker om te dekken, of om te bevallen. De kosten rond de dekking betaald de fokker.
Na het fokken gaat de hond weer terug naar baasje.
M.i. is dit een lekkere makkelijke en goedkope manier van geld verdienen aan je dieren als je alleen de kosten rond de fok hoeft te betalen en de onderhoudskosten betaald worden door de baasjes.
Lijkt me voor de teef ook niet heel relaxed om een paar dagen/weken voor de bevalling terug te gaan naar fokker om daar te bevallen in een 'vreemde' omgeving.
Weet iemand hoe deze constructie heet?
Captain schreef:Ik ben nu al een paar keer de volgende constructie tegen gekomen:
Men krijgt/koopt een hond van een fokker, deze leeft in huis. Men moet hier zelf de kosten voor betalen, ook de dierenartskosten. Dan, als hond klaar is om ingezet te worden voor de fok, gaat deze terug naar de fokker om te dekken, of om te bevallen. De kosten rond de dekking betaald de fokker.
Na het fokken gaat de hond weer terug naar baasje.
M.i. is dit een lekkere makkelijke en goedkope manier van geld verdienen aan je dieren als je alleen de kosten rond de fok hoeft te betalen en de onderhoudskosten betaald worden door de baasjes.
Lijkt me voor de teef ook niet heel relaxed om een paar dagen/weken voor de bevalling terug te gaan naar fokker om daar te bevallen in een 'vreemde' omgeving.
Weet iemand hoe deze constructie heet?