Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:00

Sintara schreef:
Ik had die al een heel stuk eerder in het topic genoemd maar toen las iedereen eroverheen denk ik :+

Ik had het gezien hoor, maar ik wilde er niets over zeggen :')

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:12

Ayasha schreef:
Estribo schreef:
Wauw, wat sick! Ik, die het dus ook nareken :'), moet er even van bijkomen :+
Waarom heeft geen enkele wiskundeleraar dit vertelt?

Omdat wiskunde leraren er niet zijn om je het leven makkelijker te maken. Die worden aangenomen om je trauma's te bezorgen.

Dat had ik nou juist met Nederlands docenten. :')

Het geheim van Wiskunde is er niet te veel over nadenken. Gewoon de logica blijven volgen tot je een Eureka moment hebt. En dan klopt het opeens.
Juist als het onzin lijkt moet je de logica blijven volgen. Dan volgt het inzicht vanzelf. En als je het inzicht eenmaal hebt is de som alleen nog maar een kunstje.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:15

Ik heb nooit enige logica in wiskunde kunnen ontdekken. Ik kan ook niet rekenen. Getallen en cijfers zijn abacadabra voor mij.
Als ik nu jong was geweest, zou ik discalculie hebben, helaas ben ik dat niet, dus ben ik gewoon dom

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:51

axel_1997 schreef:
Dat had ik nou juist met Nederlands docenten. :')

Het geheim van Wiskunde is er niet te veel over nadenken. Gewoon de logica blijven volgen tot je een Eureka moment hebt. En dan klopt het opeens.
Juist als het onzin lijkt moet je de logica blijven volgen. Dan volgt het inzicht vanzelf. En als je het inzicht eenmaal hebt is de som alleen nog maar een kunstje.

Ik heb dyscaldulie, ik zie geen logica in cijfers. Voor mij is het gewoon een hoop pesterijen verzonnen door mensen uit vorige eeuwen. :+ en in "mijn tijd" werd dyscalculie nog niet erkend of iig niet door mijn wiskunde leraren waardoor ik aan geen enkele wiskunde leraar ook maar enigszins warme gevoelens over gehouden heb gezien ze me allemaal lui en dom vonden terwijl ik wél mijn best deed maar het gewoon niet zag. >;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:57

Qimm schreef:
Denk ook niet dat je het uit een levend kalf krijgt...

Alles kan :D

Ik heb er nu ook wat meer moeite mee om kaas te eten.
Vroeger vond ik zure zult heel lekker, totdat ik een docu zag hoe het gemaakt wordt. Getver zie die varkenskop nog de pan in gaan om gekookt te worden.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:33

Morrie schreef:
Ik heb nooit enige logica in wiskunde kunnen ontdekken. Ik kan ook niet rekenen. Getallen en cijfers zijn abacadabra voor mij.
Als ik nu jong was geweest, zou ik discalculie hebben, helaas ben ik dat niet, dus ben ik gewoon dom

Nee hoor. Je hebt nog steeds dyscalculie. Je hebt er alleen nooit een diagnose voor gekregen. Die kun je wel nog steeds krijgen als je wil.

Er zijn ook genoeg mensen die pas een ADHD diagnose krijgen als ze 50 zijn :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:27

LoveGlove schreef:
Morrie schreef:

Nee hoor. Je hebt nog steeds dyscalculie. Je hebt er alleen nooit een diagnose voor gekregen. Die kun je wel nog steeds krijgen als je wil.

Er zijn ook genoeg mensen die pas een ADHD diagnose krijgen als ze 50 zijn :+

Ik ben al dik met pensioen dus die diagnose hoef ik nu echt niet meer :')

LoveGlove

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:19

:')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:05

Mijn wiskunde docent zei een keer dat ik het misschien had, omdat ik perongelijk een getal verkeerd had opgeschreven (56 ipv 65 bv, weet de precieze getallen niet meer :P ). En ik ben gewoon goed in wiskunde (B), haalde altijd een 7 of 8 op de havo :')

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:01

alice0cullen schreef:
Tomaat is een fruit en banaan een bes

Edit autocorrect :o

Opgezocht in quest.nl

bananenplanten zijn de grootste kruidachtige planten ter wereld. Kruidachtig betekent dat er geen hout in voorkomt. De Cavendish-banaan die wij graag eten, wordt wel drie meter hoog. En de grootste soort, de Musa ingens, kan een lengte van twaalf meter bereiken. Maar hoe groot de planten ook worden, bomen zijn het niet. Zo bestaat de 'stam' van een bananenplant niet uit hout, maar uit verschillende bladstelen die elkaar overlappen.

Bananen zijn eigenlijk bessen (maar ook groente)
Nee, we proberen je niet in de maling te nemen. Volgens de plantkunde komen bessen van planten met bloemen die meer dan één eierstok bevatten. Daarnaast moet een bes zijn pitten aan de binnenkant hebben zitten. Als je bananen op die manier bekijkt, zijn het bessen. De zwarte puntjes in de bekende Cavendish-banaan, die ook in jouw fruitschaal ligt, leveren geen plant op als je ze in de grond stopt. Maar bij wilde bananen vind je wel grotere pitten aan de binnenkant. Ook pompoenen, meloenen, tomaten en komkommers zou je dan tot bessen kunnen rekenen. En aardbeien bijvoorbeeld niet, want die hebben pitjes aan de buitenkant.

In de culinaire wereld worden bananen gezien als vruchten, omdat je ze ook als dessert of tussendoortje kunt eten. Maar volgens tuinbouwkundige definities zijn alle eetbare delen van planten groente. Dat geldt dus ook voor bananen. Verwarrend he?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:03

De 2 ons groente en 2 ons fruit wordt wel erg ingewikkeld zo... Jaren verkeerd gedaan :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:22

In het engels is het simpelweg 5 porties groenten en fruit bij elkaar. Dat ontwijkt de kwestie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:39

Mizora schreef:
In het engels is het simpelweg 5 porties groenten en fruit bij elkaar. Dat ontwijkt de kwestie.

Dat voorkomt ook het gedoe over wat 1 stuk fruit is. Telt een bosbes als 1? Een druif? Een watermeloen?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:49

Cleopatra leefde qua tijdsperiode dichterbij ons dan bij de bouw van de piramides. Ook leefden er nog mammoeten toen de piramides gebouwd werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:02

Mizora schreef:
Correctie: in het VK en Ierland. :+

oomens schreef:
Mizora schreef:

Dat voorkomt ook het gedoe over wat 1 stuk fruit is. Telt een bosbes als 1? Een druif? Een watermeloen?
80 gram is 1 unit, dus als jouw bosbes 80 gram weegt, kun je het inderdaad rekenen als 1. :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:03

F_Orumster schreef:
oomens schreef:

Dan eet je gewoon geen vlees, maar wel vis en/of gevogelte, zonder gelijk een tariër met een label te zijn. Dat kan ook nog.

En toch vind ik het irritant wanneer iemand zich vegetariër noemt maar dan wel vis eet.

Idem want het is erg verwarren voor restaurants. Ik moet dus altijd uitleggen dat ik ook geen vis en schaaldieren eet want ja zij hebben zoveel Vega klanten die dat wel eten …

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:06

Mkango schreef:
Mizora schreef:
Correctie: in het VK en Ierland. :+

oomens schreef:
80 gram is 1 unit, dus als jouw bosbes 80 gram weegt, kun je het inderdaad rekenen als 1. :j

Ik kende het juist uit de VS.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:06

Sintara schreef:
Ik had die al een heel stuk eerder in het topic genoemd maar toen las iedereen eroverheen denk ik :+

Ik wist het nog en moest er gisteren tijdens een lange autorit ook gewoon aan denken haha :D

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:18

Pff, breek me de bek niet open over veganisten en vegetariërs. Op mijn werk zijn de broodjes sowieso niet veganistisch. Er zit sowieso ei of melk in. Dus welk beleg ik er ook op doe, je broodje is ook niet veganistisch met humus erop.

Een andere dag, toen hadden we geen humus, weer iemand die veganistisch at. Ik weer uitgelegd dat de broodjes niet veganistisch zijn, en ik ook geen veganistisch beleg had. Toen werd het een broodje tonijnsalade. Zucht...

Weer andere dag maakte ik een broodje krabsalade voor iemand. Kwam er een andere klant en die begon te schreeuwen dat krabsalade zielug was!! Om vervolgens een broodje gezond te bestellen. Op mijn vraag of dat niet zielug was, werd ik heel raar aangekeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:38

fohadie schreef:
Pff, breek me de bek niet open over veganisten en vegetariërs. Op mijn werk zijn de broodjes sowieso niet veganistisch. Er zit sowieso ei of melk in. Dus welk beleg ik er ook op doe, je broodje is ook niet veganistisch met humus erop.

Een andere dag, toen hadden we geen humus, weer iemand die veganistisch at. Ik weer uitgelegd dat de broodjes niet veganistisch zijn, en ik ook geen veganistisch beleg had. Toen werd het een broodje tonijnsalade. Zucht...

Weer andere dag maakte ik een broodje krabsalade voor iemand. Kwam er een andere klant en die begon te schreeuwen dat krabsalade zielug was!! Om vervolgens een broodje gezond te bestellen. Op mijn vraag of dat niet zielug was, werd ik heel raar aangekeken.

Weten die veganisten eigenlijk wel hoe groentes en andere, in hun ogen verantwoorde, producten groeien?

Ik geloof er geen woord van dat al die produkten allemaal en zonder uitzondering zonder dierlijke mest worden gekweekt.......

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:43

De meeste veganisten hebben zich aardig goed geïnformeerd maar het blijft een spectrum van extreem tot zeer gematigd.

Daarop bashen snap ik ook nooit… de gedachte erachter is duidelijk en de actie ook.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 07:54

Ik ben ook geen vegetariër (meer), maar soms wil ik wel een vegetarisch broodje (of in ieder geval vegetarisch beleg als ik geen zin in vlees/vis heb). Als dat er dan niet blijkt te zijn wil ik ook best een broodje tonijn eten. Ik vind het trouwens eerder erg dat er geen vegetarische opties zijn, maar goed, ander onderwerp.
Zou mooi zijn als we elkaar in waarde kunnen laten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:38

Ik krijg als parttime vegetariër ook de domste opmerkingen te horen. Terwijl ik denk dat alle kleine beetjes helpen. En zo niet dan betekent het iig voor mezelf dat ik bewuster met eten bezig ben. Ik weet niet waarom anderen dan moeten gaan mierenneuken over de details.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:19

Qimm schreef:
Ik krijg als parttime vegetariër ook de domste opmerkingen te horen. Terwijl ik denk dat alle kleine beetjes helpen. En zo niet dan betekent het iig voor mezelf dat ik bewuster met eten bezig ben. Ik weet niet waarom anderen dan moeten gaan mierenneuken over de details.

Zo doe ik het ook.
Leven en laten leven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:53

Precies dat. Ik heb ook het liefst veganistische broodjes, dus als die keus er is, graag! Is die er niet, tja dan eet ik ook wel eens iets met melk/zuivel ondanks dat ik lactose intolerant ben. Maar ik vind het altijd jammer als een eetgelegenheid daar geen rekening mee houdt, en al helemaal jammer als het personeel het schijnbaar niet kan hebben dat iemand die meestal veganistisch eet een keertje iets met zuivel of vis neemt omdat ze niet met honger naar huis willen gaan :roll: