Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:45

Al met al wordt hier keer op keer een dictatuur door de meerderheid gepropageerd.
Dat zonder énig nadenken over wat dat inhoudt, over waar dat in het verleden toe heeft geleid, waar dat ook vandaag de dag in andere landen toe leidt. Toverwoord ´religie´.

Dat schrééf ik ook Electra :(:)
Blijft dat het geen reden is voor een heel land en nog minder voor de regions waar het nóg lager is :)*

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:46

mirim schreef:
Weet je wat ik nu niet begrijp in de hele discussie over vaccineren ?
Waarom maken degenen die wel gevaccineerd zijn en zichzelf beschermd voelen zich zo druk over de niet - gevaccineerden ?
Waarom kunnen we nu niet elkaar en elkaars keus respecteren ?
Er is nog helemaal niets bewezen , daar is de tijd te kort voor.
Laten we gewoon leven. Op een beetje meer afstand als we voorheen gewend waren, met alle hygiënemaatregelen, gezond eten en vooral RUST.
Stress maakt ziek , dus maak hier nu niet zoveel stress over elkaar.
Zo zonde van alle energie.

Ik denk dat de meeste zich niet druk maken om de niet-gevaccineerden an sich, maar om de kans dat zij alsnog de zorg gaan overspoelen straks of dat juist beperkingen blijven om dat te voorkomen. Als er nog teveel mensen op de IC komen (en dat zijn jongere generaties dan de generatie met meest kans op overlijden) heeft iedereen daar last van, zullen operaties nog steeds uitgesteld moeten worden.
Overigens zijn het ook gezonde mensen die genoeg bewegen en gezond eten die ziek worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:47

Electra Ik trek het ook niet in twijfel. Maar die link gaat enkel om NL neem ik aan?
Het zal ook niet in alle landen hetzelfde resultaat geven.

Hier in BE is het grootste deel van de artsen ook voor vaccinatie, althans publiekelijk want wat achter gesloten deuren gezegd wordt, weten we natuurlijk niet.
Maar er zijn ook wetenschappers die het in twijfel trekken. Of er hun bedenkingen bij hebben.
En die meningen lees ik ook graag.
Komt tijd, komt raad is ook in deze van toepassing denk ik altijd maar.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:56

Ik denk dat je ervoor moet oppassen dat er geen wij, zij denken komt, nu met corona en dat iedereen elkaar met respect blijft behandelen...

Het probleem is dat we gewoon nog veel niet weten over corona en ook over de vaccins en dat we daar nu, proefondervindelijk, achter komen.
Zo blijkt nu dat mensen die gevaccineerd zijn, Toch nog besmettelijk kunnen zijn. Het hele idee van het opengooien van de maatschappij, komt hiermee op losse schroeven...

Verder komt men nu, gaandeweg, ook nog meer te weten over (zeldzame) bijwerkingen bij de vaccins..
Dat sommige mensen dan voorzichtig worden..vind ik erg begrijpelijk

Ik heb zelf 1 inenting gehad en ben geschrokken van de heftigheid..maar vooral de duur van de bijwerkingen...dat heeft bij mij 6 weken geduurd...
Een aantal mensen op mijn pensionstalling, reageren ook heel heftig..

Bij mij is daardoor de twijfel toegeslagen over een tweede keer vaccineren...vooral omdat niemand mij kan vertellen hoe de bijwerkingen dan gaan verlopen...en dat vind ik nogal wat..

Dus laten we aub mensen niet veroordelen.. ik vind het ook nogal makkelijk voor een ander te gaan bepalen dat ze zich wel moeten laten inenten aks ze zelf niet of nauwelijks of maar kortdurend last gehad hebben van bijwerkingen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:57

Pandora2 schreef:
Electra Ik trek het ook niet in twijfel. Maar die link gaat enkel om NL neem ik aan?
Het zal ook niet in alle landen hetzelfde resultaat geven.

Hier in BE is het grootste deel van de artsen ook voor vaccinatie, althans publiekelijk want wat achter gesloten deuren gezegd wordt, weten we natuurlijk niet.
Maar er zijn ook wetenschappers die het in twijfel trekken. Of er hun bedenkingen bij hebben.
En die meningen lees ik ook graag.
Komt tijd, komt raad is ook in deze van toepassing denk ik altijd maar.

Ik woon in Nederland, dus ik heb alleen naar de Nederlandse cijfers gezocht.

Ik zou niet weten, waarom artsen in andere landen er anders over denken, behalve op basis van religie.

Tegenstanders hou je altijd, maar omdat het er zo weinig zijn, vertrouw ik op de mening van de meerderheid van de artsen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:59

Miran schreef:
Ik denk dat de meeste zich niet druk maken om de niet-gevaccineerden an sich, maar om de kans dat zij alsnog de zorg gaan overspoelen straks of dat juist beperkingen blijven om dat te voorkomen.

Ziedaar de angst om ????

Als er íets helder is, dan is het dat de besmettingen nu een gedecimeerd risico op opname hebben tov vorig jaar.
De angst voor de Delta variant is niet hard gegrond. Zie de UK waar die veel breder verspreid is en de boel open gegooid is,
De angst voor nog niet bestaande mutaties is nóg minder gefundeerd.

Kortom druk op vaccineren, acceptatie van beperking via de angstknop. De dictatuur van de banggemaakte en gehouden meerderheid.

Ík kan er geen rode draad meer in herkennen. Blijft een zorgwekkende ontwikkeling. Regeren via de angstknop; 911 , Brexit, Covid19.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:00

Electra63 schreef:
Ik woon in Nederland, dus ik heb alleen naar de Nederlandse cijfers gezocht.

Éxtra bedankt dan voor het opzoeken van Spaanse cijfers :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:02

Omdat er in verschillende landen over verschillende zaken soms ook wel compleet anders wordt gedacht door artsen en deskundigen. Dus lijkt het mij niet vreemd dat dit in geval van covid ook zo zal zijn.
En dan bedoel ik het niet zwart-wit als in voorstander of tegenstander. Maar ook meer genuanceerde meningen zijn mijns inziens interessant.
Anyway, de toekomst zal veel duidelijk maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:03

Swanzie schreef:
Ik heb zelf 1 inenting gehad en ben geschrokken van de heftigheid..

Idem bij mij. Was echt spectaculair. Zou nog steeds dezelfde keuze maken maar ga geen booster laten zetten wanneer dat aan de orde komt. Ga het liever nu ´al natural´ oplopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:04

AmyII schreef:
996981 schreef:

Waarom ik hart- en vaatziekten erbij haal heeft te maken met de verwijtbaarheid. Er wordt gevraagd of mensen die niet laten vaccineren afzien van IC opname omdat ze verwijtbaar ziek zijn. Overgewicht (met alle bijhorende risico's) is veelal ook het gevolg van keuzes (verkeerde/te veel voeding in verhouding met de verbranding) in die zin is daar ook een bepaalde mate van verwijtbaarheid

Het klopt dat je zegt dat er een bepaalde mate van verwijtbaarheid KAN zijn igv hart- en vaatziekten, echter zorgen de hart- en vaatziekten niet voor het massaal afzeggen van operaties en code zwart in de zorg. Dus de vergelijking gaat behoorlijk mank.

Geen pieken, wel een structureel probleem. In 2019 werden 240.000 mensen opgenomen in het ziekenhuis t.g.v. hart- en vaatziekten. Dit is 0.77 van alle 3.114.065 opnamen in 2019.https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=43C68
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... aatziekten

Het totaal aantal corona gerelateerde ziekenhuisopnames sinds de uitbraak, tot en met 23 juli 2021 is 71.368.
https://allecijfers.nl/nieuws/corona-vi ... -gemeente/

Dat hart- en vaatziekten niet zorgen voor een piekbelasting, maakt niet dat ze de zorg minder belasten. In tegendeel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:06

mirim schreef:
Weet je wat ik nu niet begrijp in de hele discussie over vaccineren ?
Waarom maken degenen die wel gevaccineerd zijn en zichzelf beschermd voelen zich zo druk over de niet - gevaccineerden ?
Waarom kunnen we nu niet elkaar en elkaars keus respecteren ?
Er is nog helemaal niets bewezen , daar is de tijd te kort voor.
Laten we gewoon leven. Op een beetje meer afstand als we voorheen gewend waren, met alle hygiënemaatregelen, gezond eten en vooral RUST.
Stress maakt ziek , dus maak hier nu niet zoveel stress over elkaar.
Zo zonde van alle energie.

Omdat de individuele beslissing van niet vaccineren veel gevolgen kan gaan hebben voor mensen die wel zijn gevaccineerd. Het kan zo maar zijn dat maatregelen langer in stand gaan blijven en/of dat ook gevaccineerden moeten gaan testen voor zij binnen mogen bij een festival. Terwijl op dit moment gewoon duidelijk is dat wanneer je volledig met pfizer bent gevaccineerd, dit je aardig beschermd tegen corona. En mocht je het toch krijgen, dat je dan vaak amper tot mild ziek bent. Het werkt in ieder geval erg goed tegen ziekenhuisopname.

Ik wil graag weer lekker kunnen feesten op een evenement zonder te moeten testen. Ik wil niet meer terug naar de mondkapjes.

Ik vind het geen probleem als besloten wordt alles los te laten op het moment dat iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te laten vaccineren. Dat kan niet heel erg lang meer duren. Mijn 13 jarige krijgt 17 aug. de tweede pfizer. Hier in Brabant is het al vandaag een afspraak maken = vandaag of morgen ergens terecht kunnen. En ik las al dat grote priklocaties al gaan sluiten. Voor half september iedereen die dit wilt gevaccineerd hebben lijkt me dan niet onhaalbaar. Dat is nog 7,5 week en op dit moment is het zo dat wanneer je nu een afspraak maakt, je de tweede prik 4 weken later krijgt.

En toch lees ik een bericht van een OMT lid die aangeeft dat de verwachting is dat we tot het voorjaar 2022 niet van de maatregelen af komen. Dus het is een beetje mijn angst dat niet alles losgelaten wordt, maar we maatregelen blijven houden ondanks dat iedereen zich had kunnen laten vaccineren. En dat dat dan komt doordat niet voldoende mensen zich hebben laten vaccineren.

Ik ben echt een voorstander van alleen toegang met een vaccinatiebewijs op momenten waarop de besmettingen wat aan de hoge kant zijn.

Of alles loslaten zodra iedereen gevaccineerd had kunnen zijn (en ik kan me niet voorstellen dat dat moment later is dan eind september) en dan ook niet meer testen, maar puur kijken naar ziekenhuisopnames icm of dit volledig gevaccineerden zijn of niet.

En daarbij vind ik het persoonlijk geen probleem als iemand die niet gevaccineerd uit eigen keuze het risico wil lopen om in het ziekenhuis of op de IC te belanden, maar ik vind het wel een probleem wanneer hierdoor de reguliere zorg en het aantal IC bedden in het gedrang komt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:11

996981 schreef:
AmyII schreef:
Het klopt dat je zegt dat er een bepaalde mate van verwijtbaarheid KAN zijn igv hart- en vaatziekten, echter zorgen de hart- en vaatziekten niet voor het massaal afzeggen van operaties en code zwart in de zorg. Dus de vergelijking gaat behoorlijk mank.

Geen pieken, wel een structureel probleem. In 2019 werden 240.000 mensen opgenomen in het ziekenhuis t.g.v. hart- en vaatziekten. Dit is 0.77 van alle 3.114.065 opnamen in 2019.https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=43C68
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... aatziekten

Het totaal aantal corona gerelateerde ziekenhuisopnames sinds de uitbraak, tot en met 23 juli 2021 is 71.368.
https://allecijfers.nl/nieuws/corona-vi ... -gemeente/

Dat hart- en vaatziekten niet zorgen voor een piekbelasting, maakt niet dat ze de zorg minder belasten. In tegendeel.

Ik stel ook nergens dat hart- en vaatziekten de zorg minder belasten, alleen zorgt corona voor een piekbelasting met daarbij horend code zwart en andere zorg die niet meer gegeven kan worden.

Dat het een structureel probleem is staat vast, echter heb ik voor het krijgen van de voor MIJ nodige zorg geen last van mensen die met hart- en vaatziekten worden opgenomen. ;)

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:14

Ik denk ook dat dit een voorproefje is van wat we zullen moeten gaan laten of niet meer kunnen als de klimaatveranderingen, steeds beter voelbaar zijn en steeds heftiger gaan worden.

We zullen, hoe dan ook moeten leren gaan “minderen” met z’n allen. Het feit dat we het al moeilijk vinden om alle dingen, die eigenlijk vallen onder de luxe en welvaartsactiviteiten, even rijdelijk te laten.. geeft al aan hoe verwend we hier eigenlijk zijn in het westen..

Het is in ieder geval een zeer slechte indicatie voor wat we bereid zijn op te geven voor het klimaat

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:15

Huertecilla schreef:
Swanzie schreef:
Ik heb zelf 1 inenting gehad en ben geschrokken van de heftigheid..

Idem bij mij. Was echt spectaculair. Zou nog steeds dezelfde keuze maken maar ga geen booster laten zetten wanneer dat aan de orde komt. Ga het liever nu ´al natural´ oplopen.

Huertecilla, heb jij dan 1 of 2 inentingen laten zetten?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:16

AmyII schreef:
Ik stel ook nergens dat hart- en vaatziekten de zorg minder belasten, alleen zorgt corona voor een piekbelasting met daarbij horend code zwart en andere zorg die niet meer gegeven kan worden.

Dat het een structureel probleem is staat vast, echter heb ik voor het krijgen van de voor MIJ nodige zorg geen last van mensen die met hart- en vaatziekten worden opgenomen. ;)

Die piekbelasting lag met name in de nieuwheid van het virus. Daardoor zijn er geen antistoffen waardoor relatief veel mensen in 1 keer (ernstig) ziek worden. Inmiddels zijn we een heel aantal maanden verder en hebben veel mensen natuurlijke antistoffen gekregen of doormiddel van vaccinatie. De kans op code zwart is dus steeds kleiner. Vandaar dat we nu ook minder maatregelen hebben.

Daarnaast kun jij wel degelijk ''last hebben'' van patiënten die zijn opgenomen door hart- en vaatziekten. Ook voor corona werden operaties soms maanden uitgesteld door gebrek aan capaciteit.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:20

Wat ik dan weer eng vind om te zien is hoe snel er een wij, zij denken optreedt. Doet me een beetje denken aan dat wetenschappelijke experiment van mensen met blauwe versus bruine ogen..

Heeeel akelig dit

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:20

Swanzie 6 weken ?? Dat is lang. Dan zou ik ook sterk beginnen twijfelen aan die 2e spuit.

Maar ik moet niks zeggen want ik denk nog altijd na over de 1e :')

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:23

996981 schreef:
AmyII schreef:

Die piekbelasting lag met name in de nieuwheid van het virus. Daardoor zijn er geen antistoffen waardoor relatief veel mensen in 1 keer (ernstig) ziek worden. Inmiddels zijn we een heel aantal maanden verder en hebben veel mensen natuurlijke antistoffen gekregen of doormiddel van vaccinatie. De kans op code zwart is dus steeds kleiner. Vandaar dat we nu ook minder maatregelen hebben.

Daarnaast kun jij wel degelijk ''last hebben'' van patiënten die zijn opgenomen door hart- en vaatziekten. Ook voor corona werden operaties soms maanden uitgesteld door gebrek aan capaciteit.

Let’s agree to disagree, wij gaan het niet met elkaar eens worden. Je stelt zelf dat operaties SOMS werden uitgesteld wegens gebrek aan capaciteit, waar het capaciteitsgebrek dan niet alleen door de hart- en vaatziekten werd veroorzaakt maar bij alle zorgvraag, waar corona op zich zorgde voor een gebrek aan capaciteit.

Daarbij moeten zorgverleners allerlei toeren uithalen om een coronapatiënt veilig te kunnen verzorgen, waar je bij iemand met een hartinfarct ‘gewoon’ de kamer op kunt lopen. Daar hoeven geen aparte isolatieruimtes voor gecreëerd te worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:24

Swanzie schreef:
Wat ik dan weer eng vind om te zien is hoe snel er een wij, zij denken optreedt. Doet me een beetje denken aan dat wetenschappelijke experiment van mensen met blauwe versus bruine ogen..

Heeeel akelig dit

Zou je je post willen verduidelijken? Als je het over mij hebt; ik ben niet degene die is begonnen anderen verwijten te maken :) Ik heb respect voor ieders keuze. Vaccineren of niet, gezonde leefstijl of niet. Ik vind dat een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt en dat de maatschappij als geheel verantwoordelijk is om zorg te dragen voor elkaar. Óok als iemand door bepaalde keuzes zorg nodig heeft. Zorg is geen recht dat je verdient omdat je je op een bepaalde manier gedraagt. Je verdient zorg, omdat wij als maatschappij die verantwoordelijkheid naar elkaar hebben. Ik oordeel niet over mensen met overgewicht dat zij geen plaatsje op de IC verdienen, omdat ze min of meer verwijtbaar ziek zijn. Hetzelfde verwacht ik van anderen, als ik aangeef mij niet te vaccineren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:28

AmyII schreef:
Let’s agree to disagree, wij gaan het niet met elkaar eens worden. Je stelt zelf dat operaties SOMS werden uitgesteld wegens gebrek aan capaciteit, waar het capaciteitsgebrek dan niet alleen door de hart- en vaatziekten werd veroorzaakt maar bij alle zorgvraag, waar corona op zich zorgde voor een gebrek aan capaciteit.

Daarbij moeten zorgverleners allerlei toeren uithalen om een coronapatiënt veilig te kunnen verzorgen, waar je bij iemand met een hartinfarct ‘gewoon’ de kamer op kunt lopen. Daar hoeven geen aparte isolatieruimtes voor gecreëerd te worden.

We hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn, absoluut niet :) Ik vind het echter verkeerd mensen te veroordelen op keuzes die ze maken met betrekking tot hun gezondheid. Dat is wat ik duidelijk probeer te maken.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:33

Even over hart en vaatziekten, iemand met een open hartoperatie is vaak na een week weer thuis, iemand die met Corona aan de beademing moet ligt daar vaak langere tijd. Één ernstig zieke Corona patiënt neemt statistisch gezien de plek in beslag van vier open hartoperaties.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:35

996981 schreef:
Swanzie schreef:

Heeeel akelig dit

Zou je je post willen verduidelijken? Als je het over mij hebt; ik ben niet degene die is begonnen anderen verwijten te maken :) Ik heb respect voor ieders keuze. Vaccineren of niet, gezonde leefstijl of niet. Ik vind dat een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt en dat de maatschappij als geheel verantwoordelijk is om zorg te dragen voor elkaar. Óok als iemand door bepaalde keuzes zorg nodig heeft. Zorg is geen recht dat je verdient omdat je je op een bepaalde manier gedraagt. Je verdient zorg, omdat wij als maatschappij die verantwoordelijkheid naar elkaar hebben. Ik oordeel niet over mensen met overgewicht dat zij geen plaatsje op de IC verdienen, omdat ze min of meer verwijtbaar ziek zijn. Hetzelfde verwacht ik van anderen, als ik aangeef mij niet te vaccineren.

Nee, was niet tegen jou gericht... maar ik schrik als ik sommige dingen lees en hoor.... in het algemeen.. zowel hier als op tv...
“Wij gevaccineerden.... vinden dat .... of....wij anti vaccers vinden dat.... heel akelig als bepaalde mensen menen andere groepen te mogen buitensluiten

Er zijn daar in het verleden hele interessante, maar vooral eigenlijk ook, heel akelige experimenten mee gedaan..hier kregen een groep mensen met bruine ogen bepaalde privileges die de groep mensen met blauwe ogen niet hadden....dat bleek dus echt heeel snel uit de hand te lopen.. waarbij de gepriviligeerde groep steeds extremer en onderdrukkender werd....

Waaruit blijkt wat er dus (psychologisch gezien) gebeurd, als je tegen een groep mensen zegt dat ze extra privileges krijgen...ze gaan zich dan beter voelen als de rest en uiteindelijk wordt het zelfs heel sadistisch..

Dit onderzoek is trouwens heel vaak herhaald en er komt iedere keer hetzelfde uit...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:36

Swanzie schreef:
Huertecilla, heb jij dan 1 of 2 inentingen laten zetten?

Janssen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:40

996981 schreef:
AmyII schreef:

We hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn, absoluut niet :) Ik vind het echter verkeerd mensen te veroordelen op keuzes die ze maken met betrekking tot hun gezondheid. Dat is wat ik duidelijk probeer te maken.

Maar ik veroordeel ook niemand, want van mij hoeft iemand die het vaccin niet neemt absoluut geen codicil te ondertekenen. Ik ben sowieso tegen het voor anderen moeten bepalen of zij bepaalde zorg wel of niet nemen.

Net als dat men zich van mij niet per de hoeft te vaccineren, mits diegene net als ik wel nog de maatregelen in acht neemt.

Waar ik moeite mee heb zijn mensen die de maatregelen negeren, rondfeesten bij wijze van en dan mij (ondanks dat ik gevaccineerd ben) of mijn naasten in gevaar brengen door de maatregelen ook in mijn bijzijn bijvoorbeeld te negeren. Of mensen die moedwillig de maatregelen negeren, niet laten vaccineren èn dan ook nog misinformatie verspreiden.

Ik ben het overigens met Swanzie eens dat ik het wij-zij denken op zijn zachtst gezegd eng vind.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:40

bigone schreef:
Even over hart en vaatziekten, iemand met een open hartoperatie is vaak na een week weer thuis, iemand die met Corona aan de beademing moet ligt daar vaak langere tijd. Één ernstig zieke Corona patiënt neemt statistisch gezien de plek in beslag van vier open hartoperaties.

Mijn statje ging over het aantal opnamen, niet over het aantal patiënten. Dat laatste ligt met 67.067 unieke patiënten tot en met 21 juli 2021 lager.

Overigens ligt de gemiddelde coronapatient ook niet veel langer dan een week in het ziekenhuis: ''De gemiddelde opnameduur daalde van ongeveer 11 naar minder dan 7 dagen. Het aantal patiënten dat door moest naar de intensive care daalde van 30 procent naar onder de 10 procent. Eerder bleek ook al dat de gemiddelde ligduur op de ic was gedaald, van ongeveer 21 naar 13 dagen''.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/co ... ~bea7e53b/ Dat was in september 2020.

''Een bypassoperatie is een zware operatie die vaak wordt uitgevoerd. De operatie verloopt meestal zonder problemen en duurt ongeveer 4 uur. Vaak blijft een patiënt iets langer dan een week in het ziekenhuis. Daar start meteen de revalidatie.''
https://www.hartstichting.nl/hart-en-va ... gsoperatie

....