De "Weigeraars"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:25

Marjo schreef:
Zebrastreep schreef:
Mensen moeten het mooi zelf weten wat ze doen.

Ik zat bij de eerste groep in Nederland die werden gevaccineerd. En ja stiekem ben ik wel een beetje trots dat ik samen met een aantal andere het voortouw heb genomen en ook heb laten zien aan mensen die licht twijfelen om toch te gaan. Ik wil niet in een wereld als dit blijven leven dus ik heb mij laten vaccineren zodat we weer langzaam aan open kunnen.

En ik merk bij mensen die niet willen dat ze eigenlijk best veel angst hebben en luisteren naar hun gevoel. Daar is niks mis mee, maar bij mij is een door teveel te luisteren naar dat doe maar niet stemmetje juist een grote angst ontstaan waardoor ik er nu dagelijks mee moet dealen en mijn leven lang. Een vaccinatie heeft dat een dikke schop gegeven omdat ik tegen mijn gevoel ben ingegaan. En een angststoornis die niet goed meer onder controle is te houden wens ik niemand toe.

En oja ik heb ook echt zware angst voor naalden dus hier zaten ook weken spanning aan verbonden.

En mensen zeggen ja de bijwerkingen. Maar ik hoor nooit iemand reageren op mij als ik zeg maar van hepatitis vaccinaties heb ik precies dezelfde bijwerkingen gehad. En dat vaccin is al jaren op de markt.

De vergelijking ik eet gezond en leef gezond vindt ik heel nietszeggend. Eigenlijk zeg je dan ook dat je geen andere vreselijke ziekte kunt krijgen omdat je gezond leeft. Maar zelfs de gezondste mensen krijgen kanker of hart en vaatziektes. Het zegt gewoon helemaal niks hoe gezond je leeft.

Er zijn alledaagse medicijnen die veel heftigere bijwerkingen hebben waar we geen 2x over nadenken of we die gebruiken. Denk aan paracetamol, de anticonceptiepil etc.

Ik vraag me dan ook af of de mensen die omwille van de bijwerkingen van het vaccin, ook de bijsluiters van alle andere medicatie goed lezen en doornemen :)
Geen verwijt, oprechte vraag.

Ja ik lees die bijsluiters.
En ik neem alleen medicatie als ik echt ziek ben, en weet dat het zonder medicatie toch maar bergafwaarts zal gaan.
Paracetamolletjes ed worden door sommige mensen nogal voor alles en nog was geslikt zonder er over na te denken. Daar frons ik dan mijn wenkbrauwen over. Maar het is hun keuze. Net zoals niet vaccineren de mijne is, en gelukkig is iedereen daar vrij in :)

IMANDRA
🏆 Paardenfluisteraar

Re: De "Weigeraars"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:28

Poekkie had je trouwens nog gekeken naar mijn reactie, of zeg je van ik heb geen zin meer om daarop te reageren? :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:32

IMANDRA schreef:
Poekkie had je trouwens nog gekeken naar mijn reactie, of zeg je van ik heb geen zin meer om daarop te reageren? :D

Euhm ik ben niemand bewust aan het negeren maar dit topic gaat zo hard :o

Kan je hem nog eens plaatsen aub?

Ik weet dat er ook iemand op een post van mij reageerde met bronnen. Die heb ik nog niet bekeken wegens geen tijd, maar zal ik wel eens lezen vanavond.

IMANDRA
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:34

Poekkie schreef:
IMANDRA schreef:

Euhm ik ben niemand bewust aan het negeren maar dit topic gaat zo hard :o

Kan je hem nog eens plaatsen aub?

Ik weet dat er ook iemand op een post van mij reageerde met bronnen. Die heb ik nog niet bekeken wegens geen tijd, maar zal ik wel eens lezen vanavond.

Snap ik! Daarom dacht ik ik vraag het even, ben namelijk wel oprecht benieuwd naar jouw standpunt daarin :D.
Ik zal hem even terugzoeken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:34

Poekkie er wordt inderdaad te licht over medicatie voorschrijven en pijnstillers nemen, gedaan. Dat er alternatieven zijn die het werk zonder bijwerking doen. En zo wordt er gewoon niet nagedacht wat sommige mensen in hun lichaam laten geven. Zoals bijvoorbeeld inenting. De andere antibiotica die op natuurlijke basis werkt wordt zwart gemaakt. Het wordt zelfs door de reclame bevordert op de televisie.

Hetzelfde gebeurt nu ook met de inenting. Wanneer je voor je gevoel een inenting nodig hebt, je voelt je er door beschermt en veilig, dan neem hem. Maar dat er reklame is voor een inenting op tv met allemaal beroemde figuren vind ik dan weer te ver gaan. Je held neemt het ook dus doe het maar. De reden dat je de inenting neemt moet voor jezelf wel goed zijn. Onderbouwt of geinformeerd, daar heb ik het niet over. Maar je moet er volledig achter staan. Net zo als bij andere dingen. Twijfel je of heb je bedenkingen, dan doe het niet. Want dan gaat het innerlijk in je vreten en dat is niet goed voor je gezondheid.

IMANDRA
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:35

Deze! Je hebt er wel al veel over gezegd dus als je zegt 'nee heb er genoeg over gedeeld' dan snap ik dat ook hoor :). Maar niet geschoten is altijd mis nietwaar :D

IMANDRA schreef:
Poekkie schreef:
En toch is voor mij de perceptie totaal anders.

Ja, je kan de cijfers beide kanten op presenteren dat klopt. Maar corona is niet iets waar ik voor vrees. Baarmoederhalskanker daarentegen zou ik graag willen vermijden.

Maar ik zou graag snappen hoe jij het ziet, waarom jouw perceptie tussen die twee zo verschilt!
Waarom vrees je wel voor Baarmoederhalskanker, maar niet voor Corona? Als je kijkt naar de kans dat je daarvoor ernstige behandelingen moet doorstaan zal het (grofweg) niet heel veel verschillen. Wat maakt dan dat je niet bang bent voor Corona maar wel voor Baarmoederhalskanker?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:38

Ik wordt echt een beetje pissig van de opmerkingen mensen met kanker worden meegeteld in de corona doden.

Sorry hoor maar dat heb ik afgelopen weekend niet zien gebeuren. Weet niet meer wie het was hier in dit topic maar ga lekker verder met je nietszeggende onderzoeken bah.

Ik ga maar uit dit topic kan dit nu momenteel doordat ik vrij recent iemand ben verloren aan kanker echt even niet hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:43

Dinopino schreef:
Poekkie er wordt inderdaad te licht over medicatie voorschrijven en pijnstillers nemen, gedaan. Dat er alternatieven zijn die het werk zonder bijwerking doen. En zo wordt er gewoon niet nagedacht wat sommige mensen in hun lichaam laten geven. Zoals bijvoorbeeld inenting. De andere antibiotica die op natuurlijke basis werkt wordt zwart gemaakt. Het wordt zelfs door de reclame bevordert op de televisie.

Hetzelfde gebeurt nu ook met de inenting. Wanneer je voor je gevoel een inenting nodig hebt, je voelt je er door beschermt en veilig, dan neem hem. Maar dat er reklame is voor een inenting op tv met allemaal beroemde figuren vind ik dan weer te ver gaan. Je held neemt het ook dus doe het maar. De reden dat je de inenting neemt moet voor jezelf wel goed zijn. Onderbouwt of geinformeerd, daar heb ik het niet over. Maar je moet er volledig achter staan. Net zo als bij andere dingen. Twijfel je of heb je bedenkingen, dan doe het niet. Want dan gaat het innerlijk in je vreten en dat is niet goed voor je gezondheid.

Ja dat vind ik ook zoiets...
het is hier een vrije keuze of je het vaccin neemt of niet, het is niet verplicht.

Maar als je weigert moet je perfect geinformeerd zijn, wordt je doodgeslagen met cijfers die op verschillende manieren geinterpreteerd kunnen worden of ben je dom / niet in staat info te vinden etc.

Terwijl 95 % van de mensen die ik ken die zich hebben laten vaccineren dat doen om:
- ‘bang zijn ziek te worden’
- ‘ken iemand die in het ziekenhuis kwam van corona’ (hoezo bubbel visie?)
- ‘ik wil naar festivals’

Die van de idool doet het dus het is goed, valt zo onder ‘niet nadenken en volgen’
Deze mensen zijn absoluut niet beter geinformeerd, integendeel zelfs, maar hun keuze gaat met de meerderheid mee en is dus ‘ok’.
Interessant.

Daarnaast vond ik de discussie over het papillomavirus ook wel een interessante, jammer dat ze al voorbij was toen ik terugkwam na mijn ritje gisteren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:44

Dinopino schreef:

Vreemd dat je dit zegt. Juist als je een keuze die je op gevoel baseert kan onderbouwen met juiste informatie versterkt dat toch alleen maar het gevoel dat je de juiste keuze hebt gemaakt?
Als bepaalde informatie over het vaccin jou aan het twijfelen brengt, moet je toch juist meer informatie inwinnen voordat je het besluit neemt?

Ik zou altijd het rationele boven het emotionele verkiezen. Zeker als ik ergens over twijfel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:47

Poekkie schreef:
het is hier een vrije keuze of je het vaccin neemt of niet, het is niet verplicht.

Maar als je weigert moet je perfect geinformeerd zijn, wordt je doodgeslagen met cijfers die op verschillende manieren geinterpreteerd kunnen worden of ben je dom / niet in staat info te vinden etc.

Terwijl 95 % van de mensen die ik ken die zich hebben laten vaccineren dat doen om:

Die van de idool doet het dus het is goed, valt zo onder ‘niet nadenken en volgen’
Deze mensen zijn absoluut niet beter geinformeerd, integendeel zelfs, maar hun keuze gaat met de meerderheid mee en is dus ‘ok’.
Interessant.

Daarnaast vond ik de discussie over het papillomavirus ook wel een interessante, jammer dat ze al voorbij was toen ik terugkwam na mijn ritje gisteren.

Ik ben niet bang om ziek te worden.
Ik ken niemand die in het ziekenhuis kwam door corona
Ik wil niet naar festivals.

Ik kies ervoor om het wel te doen omdat de voordelen voor mij opwegen ten opzichte van de nadelen.

Ik vind dat iedereen goed geïnformeerd moet zijn. Zowel degene die het vaccin wel nemen als degene die het niet nemen.

Het beïnvloeden van mensen dmv loterijen/ VIP's ben ik het ook niet mee eens. Ik heb dat in Nederland nog niet gezien (ik kijk ook amper tv dus daar kan het ook aan liggen). Ik heb liever dat ze geld en moeite steken in een goede campagne met objectieve informatie.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:48

Zebrastreep begrijp dat je daar problemen mee hebt. Weet niet waar dat vermeld wordt, maar ik denk voor jezelf dat zo een topic je niet echt goed doet. Ik zeg NIET dat je hier niet mag zijn, maar zorg voor jezelf en ga niet de confrontatie aan.

MarliesV wat andere denken en doen, zou voor jezelf geen reden moeten zijn om je er aan te ergeren.
Longziekte en met ffp2 masker in de wachtkamer zitten omdat het zuurstofgehalte niet goed is, lijkt mij persoonlijk ongezond. Een kennis zat met haar moeder zo bij 2,5 uur bij de longarts in de wachtkamer.
Maak dan een afspraak dat je alleen in de wachtkamer zit. Gelukkig zijn er ook nog longartsen die daar wat beter in staan.

In het algemeen vind ik je opwinden over wat jij denkt dat mensen denken een zinlose bezigheid. Want je weet het niet, het ergert je alleen maar en je kunt de gedachten van mensen niet controleren. Dat is realiteit en het maakt het leven niet makkelijk voor je.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:59

Ja dat begrijp ik Marjo. Op je gevoel luisteren kan nooit goed zijn. Althans dat kan een mening zijn. Die is niet van mij. Maar wat bepaalt jou rationaal denken. Door wat is dat gevormd? Is dat rationale denken echt behulpzaam. Wat bepaald jouw denken?Heb je dat helemaal zelf in de hand? Niemand, die niet zelf de vaccinatie heeft onderzocht en in het potje heeft gedaan en zelf heeft toegediend, kan 100% met zekerheid zeggen wat erin zit. Dus vertrouw je daar op je Verstand of je buikgevoel?

Wanneer je een keuze maakt die niet bij je gevoel past, dan zul je dat vanzelf merken. Je geeft de weg vrij om in jezelf een conflict te creëren.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 02-06-21 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:02

Poekkie schreef:

Oh, de ironie. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:05

Vaccinatiebijsluiters zijn overal te vinden dus niet weten wat er in zit is onzin.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:05

Dinopino schreef:
Ja dat begrijp ik Marjo. Op je gevoel luisteren kan nooit goed zijn. Althans dat kan een mening zijn. Die is niet van mij. Maar wat bepaalt jou rationaal denken. Door wat is dat gevormd? Is dat rationale denken echt behulpzaam. Wat bepaald jouw denken?Heb je dat helemaal zelf in de hand? Niemand, die niet zelf de vaccinatie heeft onderzocht en in het potje heeft gedaan en zelf heeft toegediend, kan 100% met zekerheid zeggen wat erin zit. Dus vertrouw je daar op je Verstand of je buikgevoel?

Ik op mijn verstand. Ik probeer zoveel mogelijk bronnen te vinden maar ook te praten met vrienden die er verstand van hebben.

Ik vertrouw erop dat de mensen die dit ontwikkeld hebben er verstand van hebben. Ik zie dat er velen mensen die ervoor gestudeerd hebben achter dit vaccin staan en dat geeft mij dan een goed gevoel.

Maar het dikgedrukte kun je voor alles wel inzetten he. Als jij daar zo onzeker over bent, durf je dan wel een stoommaaltijd van de AH te kopen? Daarvan weet je immers ook niet zeker wat erin is gedaan. Of een Big Tasty? Een pokébowl?
Zulke gedachtegangen vind ik al snel richting paranoide gaan. Misschien ben ik goed van geloof en naïef, maar ik weet wel dat ik niet zomaar iets aanneem voor waarheid. Ik neem mijn informatie niet van 1 bron maar van meerdere. Ik volg meerdere mensen die het uitleggen en met mijn vooropleiding (enigszins kennis van epidemiologie en ziektes) denk ik dat ik goed kan onderscheiden wie er daadwerkelijk kennis van zaken heeft en wie er nepnieuws verspreidt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:08

Poekkie schreef:

De redenen voor mij om te vaccineren zijn :
- om zelf niet ziek te worden
- om bij te dragen aan het terugdringen van het covid-probleem en al zijn gevolgen.

Ik kan me wel inbeelden dat wanneer je iemand kent die in het ziekenhuis gelegen heeft door covid, lange gevolgen heeft of overleden is, dat het dan plots wel heel dichtbij komt en concreet wordt.
'ik wil naar festivals' is toch gewoon 'ik verlang naar het einde van alle beperkingen'? Iedereen heeft toch wel iets dat hij of zij het voorbije jaar gemist heeft.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:11

IMANDRA schreef:
Deze! Je hebt er wel al veel over gezegd dus als je zegt 'nee heb er genoeg over gedeeld' dan snap ik dat ook hoor :). Maar niet geschoten is altijd mis nietwaar :D

IMANDRA schreef:

Quote poekkie
En toch is voor mij de perceptie totaal anders.

Ja, je kan de cijfers beide kanten op presenteren dat klopt. Maar corona is niet iets waar ik voor vrees. Baarmoederhalskanker daarentegen zou ik graag willen vermijden.

Maar ik zou graag snappen hoe jij het ziet, waarom jouw perceptie tussen die twee zo verschilt!
Waarom vrees je wel voor Baarmoederhalskanker, maar niet voor Corona? Als je kijkt naar de kans dat je daarvoor ernstige behandelingen moet doorstaan zal het (grofweg) niet heel veel verschillen. Wat maakt dan dat je niet bang bent voor Corona maar wel voor Baarmoederhalskanker?

Aaah komt de discussie toch nog terug :D
Sorry, ik heb wel je quote verpest.

Maar om op je vraag te antwoorden:

Verschillende redenen eigelijk. En misschien niet altijd helemaal logisch, want dat vaccin tegen baarmoederhalskanker is volgens mij ook nog helemaal niet zo oud. Ik heb dat denk ik gekregen toen het nog vrij nieuw was en er ook niet veel resultaten over waren bekend op lange termijn.

De eerste reden is de perceptie over de ziekte. Ja, ik zie argumenten dat het HPV maar in een klein % van de gevallen problemen veroorzaakt. dat is met bijna elke ziekte zo. Tetanus is ook veelvoorkomend in de grond bvb. Maar als je het krijgt, dan is het een verschrikkelijke ziekte met intensieve behandeling. Dus als in mijn kansen om dat te krijgen kan verlagen, dan doe ik dat. Dat zie ik met corona niet zo. Voor mij is corona vergelijkbaar met een griep / bronchitis / lichte longontsteking wanneer ik dit zou krijgen. Ik besef dat er mensen zijn die er wel ernstig ziek van waren, maar die kans in mijn leeftijdsgroep is gewoon klein. Ik ken ook iemand van 40 die stierf bij een stom regulier onderzoekje naar een darmpoliep of iemand die zijn nek brak op de trap tijdens een groepsreis. Het feit dat corona zo ernstig wordt aanzien is imo vooral omdat er zulke hoge besmettingsgraad is. Maar dat zegt alleen iets over hoe groot je kans statistisch gezien is om het te hebben, niet over ‘wat als’ eens je het hebt. Moest baarmoederhalskanker even besmettelijk zijn, zou dat pas een humanitaire ramp zijn ipv de oversterfte die we nu hebben.

Een tweede reden is mijn omgeving. Alle statistieken ten spijt, het is natuurlijk voor mensen om zich vooral te baseren op wat ze meemaken. Ik ken > 15 mensen die corona hebben gehad. Twee daarvan zijn in het ziekenhuis beland, beiden risico groepen (eentje 82 jaar, andere onderliggend lijden). Allen zijn volledig hersteld binnen de maand, alhoewel de 82 jarige qua conditie nog niet helemaal hetzelfde is. logisch ook, een maand met griep in bed zou hetzelfde effect geven op deze leeftijd denk ik. Buiten die twee risicogroepen is er niemand die echt zware klachten had, alleen ‘geen smaak’, ‘een verkoudheid-achtig’, en twee die net een goede griep hadden voor 2/3 dagen. Niets waar ik angst voor zou hebben. De gevaccineerden daarintegen waren wel heel goed ziek.

Daarentegen had ik in de periode van het HPV vaccin van zeer dichtbij 2 kankerpatienten de wereld zien verlaten na een jarenlange lijdensweg. Eentje zelfs maar 47 jaar toen ze stierf. Die mensen hebben echt heel hard afgezien over een lange periode en dat boezemt angst in. Was borst- en darmkanker trouwens, niet 100% hetzelfde. Ook de personen die er wel door komen, houden nog heel lange nasleep van de chemobehandelingen.

Een derde reden is de openheid van de geneeskunde. Over het HPV virus kon je een normaal gesprek hebben met je arts. Over het coronavaccin kan dat niet. Zoals ik zei, alle artsen in belgie moeten het 100% aanbevelen aan iedereen op straffe van schorsing. Hoe kan je dan nog op je arts vertrouwen? En op die epidemiologen?

En een vierde reden is dat de info over corona imo niet altijd helemaal correct is. Ik ben er zeker van dat veel info wordt achtergehouden. Bvb dat sterfgeval in de testgroep van AstraZeneca waarvoor alles even werd stilgelegd en daarna hervat want er was niets aan de hand... maar even daarna allemaal gevallen van bloedklonters. Of idd vele mensen die geregistreerd worden als corona doden (bvb in belgie iedereen die stierf in een rusthuis met longklachten zonder test op een bepaald moment) maar als je het vergelijkt met de werkelijke oversterfte klopt het eigelijk niet. Met HPV heb ik de indruk dat de informatie neutraler is.
Voordat mensen hierover vallen, ik beweer niet dat de overheid cijfers vervalst, wel dat ze vaak heel ruim genomen worden en de werkelijke oversterfte een betere graadmeter lijkt voor de ernst van de epidemie dan de coronabulletins zelf. Zijn ook gewoon online te raadplegen vanuit een algemene databank trouwens.

Heb ik je zo voldoende geantwoord?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:20

Die gedachtegang hoef je natuurlijk niet overal toe te passen. Je hoeft helemaal niets. Ik kwam hier op vanwege dat je naar je verstand luistert. En ook een beetje de vingerwijzing dat andere dat zouden moeten doen en zich goed informeren. Maar dat is dus onmogelijk. Echt zeker kan je pas zijn wanneer je het zelf doet.

Voor jouw gevoel ben je tamelijk zeker dus. Dat is toch prima. Het is jouw gevoel en jouw gedachtegang.
Waarom is dat paranoide eigenlijk. Je weet ook 100% zeker dat corona besmettelijk is en zeer gevaarlijk. Dat weet je 100% zeker. En omdat je dat 100% zeker weet neem jij de keuze. Het verhaal van de bronnen laat ik even apart. Ik weet dat een paar hier het geschrevene en gehoord hebbende, voor meer waar aannemen, dan iemand die iets daadwerkelijk meemaakt. Bijvoorbeeld onlangs de begrafenis van een jonge moeder, die ingeënt is tegen baarmoederhalskanker en na haar eerste baby overlijd aan baarmoederhals kanker. Wij kunnen beide niet zeggen wat de echte oorzaak van hier was. Het blijft alsmaar gissen en toch grotendeels op je gevoeld afgaan. Toen jij die opleiding deed heb je ervoor gekozen dat wat je geleerd wordt te geloven. Dat is een keuze. En zo heeft ieder zijn rede. Wel vind ik het jammer dat je je eigen buikgevoel niet meer geloofd of nooit heb geloofd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:23

mylittlejoy schreef:
Poekkie schreef:

Oh, de ironie. :')

Hihi mooi ontdekt. Maar toch kan ik mijn ervaring niet anders verwoorden :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:24

Sclimpre ik vind je uitleg mooi helder waarom je je laat vaccineren. Ik begrijp je volkomen. Toch vraag ik me af waarom je dan in dit topic reageert, waar de titel eigenlijk toch duidelijk zegt, dat mensen die weigeren aangesproken worden. In de topics als vaccinatiepaspoort en coronavaccinatie denk ik dat jouw reactie persoonlijk beter past. Hier past meer een reactie om uit te leggen waarom je je NIET laat vaccineren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:25

Marjo schreef:
Poekkie schreef:

Interessant.

Ik ben niet bang om ziek te worden.
Ik ken niemand die in het ziekenhuis kwam door corona
Ik wil niet naar festivals.

Ik kies ervoor om het wel te doen omdat de voordelen voor mij opwegen ten opzichte van de nadelen.

Ik vind dat iedereen goed geïnformeerd moet zijn. Zowel degene die het vaccin wel nemen als degene die het niet nemen.

Het beïnvloeden van mensen dmv loterijen/ VIP's ben ik het ook niet mee eens. Ik heb dat in Nederland nog niet gezien (ik kijk ook amper tv dus daar kan het ook aan liggen). Ik heb liever dat ze geld en moeite steken in een goede campagne met objectieve informatie.

Prima. Alhoewel wij beiden een andere keuze maken over het vaccin zelf, ben ik het helemaal eens met je post.

En ik zou ook liever goede, objectieve info zien. Alle fake news vind ik erg jammer, zowel van de anti-vax kant als van de kant die alles goedpraten/verdoezelen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:29

Sclimpre schreef:
Poekkie schreef:

De redenen voor mij om te vaccineren zijn :
- om zelf niet ziek te worden
- om bij te dragen aan het terugdringen van het covid-probleem en al zijn gevolgen.

Ik kan me wel inbeelden dat wanneer je iemand kent die in het ziekenhuis gelegen heeft door covid, lange gevolgen heeft of overleden is, dat het dan plots wel heel dichtbij komt en concreet wordt.
'ik wil naar festivals' is toch gewoon 'ik verlang naar het einde van alle beperkingen'? Iedereen heeft toch wel iets dat hij of zij het voorbije jaar gemist heeft.

Ik kan mij dat ook zeker inbeelden. Maar het werkt twee kanten op. Zowel de ervaring ‘niemand van mijn vrienden is ernstig ziek geworden’ als ‘vriend x lag in het ziekenhuis’ is een vorm van bubbelvisie. Wat natuurlijk is voor de mens hoor, ik vertrouw ook vooral op mijn omgeving dan op internet. Voor vaccins, maar ook voor paardenvoeding, training, restaurantkeuzes, ... en op zich is dat niet fout natuurlijk. Als mijn broer een week aan de beademing lag met corona, zou ik wss ook een andere keuze maken met vaccinatie.

Die ‘ik wil naar festivals’ kwam niet verder dan dat, ongeacht de maatregelen :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:33

Dinopino schreef:
Die gedachtegang hoef je natuurlijk niet overal toe te passen. Je hoeft helemaal niets. Ik kwam hier op vanwege dat je naar je verstand luistert. En ook een beetje de vingerwijzing dat andere dat zouden moeten doen en zich goed informeren. Maar dat is dus onmogelijk. Echt zeker kan je pas zijn wanneer je het zelf doet.

Ik zeg nergens dat anderen dat ook op hun verstand moeten doen. Ik specificeer juist heel duidelijk dat ik dat zo doe. Daarbij maak ik volgens mij duidelijk dat ik ook door heb/ accepteer dat dit bij iedereen anders is.

Dinopino schreef:
Voor jouw gevoel ben je tamelijk zeker dus. Dat is toch prima. Het is jouw gevoel en jouw gedachtegang.
Waarom is dat paranoide eigenlijk. Je weet ook 100% zeker dat corona besmettelijk is en zeer gevaarlijk. Dat weet je 100% zeker. En omdat je dat 100% zeker weet neem jij de keuze. Het verhaal van de bronnen laat ik even apart. Ik weet dat een paar hier het geschrevene en gehoord hebbende, voor meer waar aannemen, dan iemand die iets daadwerkelijk meemaakt. Bijvoorbeeld onlangs de begrafenis van een jonge moeder, die ingeënt is tegen baarmoederhalskanker en na haar eerste baby overlijd aan baarmoederhals kanker. Wij kunnen beide niet zeggen wat de echte oorzaak van hier was. Het blijft alsmaar gissen en toch grotendeels op je gevoeld afgaan. Toen jij die opleiding deed heb je ervoor gekozen dat wat je geleerd wordt te geloven. Dat is een keuze. En zo heeft ieder zijn rede. Wel vind ik het jammer dat je je eigen buikgevoel niet meer geloofd of nooit heb geloofd.

Ik vind het paranoïde omdat je dan dus eigenlijk niemand meer kan vertrouwen.

Waarom moet ik mijn eigen buikgevoel geloven? Ik los mijn gevoel van twijfel op met kennis, informatie en verstand.

Poekkie schreef:
Prima. Alhoewel wij beiden een andere keuze maken over het vaccin zelf, ben ik het helemaal eens met je post.

En ik zou ook liever goede, objectieve info zien. Alle fake news vind ik erg jammer, zowel van de anti-vax kant als van de kant die alles goedpraten/verdoezelen.

Het gaat in dit geval dan ook niet zozeer om de keuze zelf, maar om hoe je tot die keuze komt.

En inderdaad, er is zoveel fake nieuws dat je bijna niet meer weet wat waar is en wat niet.

Dinopino

Re: De "Weigeraars"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:42

Natuurlijk kan je mensen vertrouwen. Daarvoor heb je je buikgevoel. Wanneer iemand ja zegt en nee uitstraalt, dan ga je toch ook op je gevoel af. Je gaat toch met mensen om bij wie je je prettig voelt, en niet omdat ze dezelfde opleiding hebben gedaan als jij. Jij vindt dat iedereen goed geïnformeerd moet zijn. Dat is jouw mening. Blijft natuurlijk wat is goed. Stel je laat je vaccineren en je dit doet alles omdat jouw verstand je zegt dat is een goede keus. Nu ga je om je heen kijken en zul je alleen berichten vinden en horen dit in dit beeld passen. De andere dingen worden belachelijk gemaakt. Stel je gelooft niet in deze besmettelijke ziekte en in de inenting, dan zul je enkel berichten vinden die daar bij passen. En wat zegt dit nu over goed geinformeerd zijn. Je koopt een lada en je ziet plots overal ladas rondrijden. Waren die er eerst niet. Natuurlijk wel, maar jouw focus lag daar niet, dus zie je ze ook niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:54

Wat dit topic vooral laat zien is dat het nogal slecht gesteld is met de kennis van statistiek in Nederland en België. Het stikt hier van de mensen die op basis van hun n=1 ervaring denken dat ze uitspraken over de hele populatie te kunnen doen. Helaas, maar zo werkt statistiek en risicoberekening niet.

De meerderheid van de bokkers woont in Nederland en daar hebben we in de grondwet opgenomen dat je lichamelijke integriteit hebt. Dit betekent dat je in Nederland niet verplicht kan worden om gevaccineerd te worden en dat is wat mij betreft een groot goed. Maar dat is nog steeds geen vrijbrief om dan ook maar nepnieuws te mogen verspreiden. En al helemaal niet om als er naar onderbouwing van dat nepnieuws gevraagd wordt als een kleuter te reageren, met reacties als "ik vertel het alleen aan mensen die niet zo negatief zijn" of "Als je je ogen opendoet, dan zie je het". Nepnieuws is tegenwoordig misschien nog wel een grotere en gevaarlijkere epidemie dan de huidige corona-epidemie. Alleen bestaat daar helaas geen vaccin tegen.