Hoe nu verder met een verrasingsbaby.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Re: Hoe nu verder met een verrasingsbaby.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 18:13

De ex is niet meer te bereiken.
Verder als de keus aan mij was had ik de test zsm willen laten plaatsnemen maar die keus is niet aan mij ik kan alleen mijn mening geven en dat heb ik gedaan gedaan.

Ik snap ook zijn kant ookal vind ik het frustrerend.
Ik erger mij nu meer aan hoe de ex zich nu opsteld maar daar schieten we nu niks mee op.
Voor nu maken we het er gewoon het beste van en kijken we wel hoe verder.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:39

Maar... hoe voel jij je erbij dat je een partner hebt die ergens *misschien* een kind heeft? Persoonlijk zou ik dat niet kunnen en ook niet willen voor mezelf.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 18:47

Ik was er kapot van toen ik het net wist.

Nu zijn we inmiddels al een maand verder en vind ik het nog steeds af en toe moeilijk.
Het wordt wel steeds iets makkelijk op een of andere manier.
Hij geeft zelf ook aan een toekomst met mij te willen en doet hier ook echt zijn best voor.

Als het kind een rol erin zou krijgen zou ik hem er ook echt niet bij weg houden en zouden we er wel een weg in vinden mits hij echt de vader zou zijn.

We zien wel hoe het gaat lopen zolang we met elkaar blijven communiceren hierover.
Het is nou eenmaal een lastige situatie.
We houden van elkaar en dat is belangrijk.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:53

Oké, fijn! Doe wel voorzichtig met jezelf. Uiteraard kan niemand in de toekomst kijken, maar het is geen goede start. Onderschat niet hoe zwaar deze onzekerheid weegt op jullie mentale gezondheid... dit merk je waarschijnlijk pas achteraf. Ik zou toch proberen zo snel mogelijk absolute duidelijkheid te creëren wat betreft vaderschap.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:58

secricible schreef:
AfricanLady schreef:

Ik heb geen van beiden en ik kan mij ook onder bewind laten stellen dus wat jij zegt klopt niet ondanks jou zogenaamde ervaring dan.

Nee, dat kan niet. Vrijwillige bewindvoering noemt men budgetbeheer en is idd buiten een rechter om.
Misschien haal je termen door elkaar, dat kan. Maar bewindvoering is altijd obv schulden of problemen en niet zonder enige aanleiding.
https://zorgkode.nl/verschil-bewindvoer ... getbeheer/

Exact.

En natuurlijk kun je op eigen initiatief bewindvoering aanvragen, maar alsnog zal de rechter toetsen of hiervoor een grond is alvorens hij het bewind daadwerkelijk uitspreekt. Hiervoor moet je verschillende stukken aanleveren ter onderbouwing en bij twijfel kan de rechter je ter zitting oproepen.
Dat het niet vrijwillig is zul je ook merken op het moment dat je er vanaf wilt: alleen de rechter kan het bewind opheffen, dus tot zover strekt die “vrijwilligheid”. Rechter kan namelijk ook je verzoek om je bewindvoerder te ontslaan, afwijzen.

Ik snap dat je dit niet leuk vindt om te lezen TS, en daardoor mij een sneer geeft over mijn “zogenaamde” ervaring, maar je kunt dit ook gewoon navragen bij de Rechtbank als je wilt, of even struinen op sites als rechtspraak.nl :)

Overigens was het meer als context bedoeld bij je verhaal, waardoor het voor lezers misschien duidelijker wordt dat jouw vriend mogelijk wat anders reageert dan de “doorsnee” mens op de situatie die zich nu voordoet. Daarom haalde ik dus even aan dat de kans groot is dat hij een bewind heeft op grond van lichamelijke/psychische problemen (immers heeft hij volgens jou geen schulden dus is dit de enige andere grond waarop een Rechtbank bewind uitspreekt!) en er dus wat meer aan de hand is/kan zijn, al dan niet relevant voor zijn manier van reageren op deze toestand. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 04:11

Hoe zit het eigenlijk wanneer de moeder alimentatie wil en daarom een vaderschapstest?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:32

Cayenne schreef:
Hoe zit het eigenlijk wanneer de moeder alimentatie wil en daarom een vaderschapstest?

Ze heeft 5 jaar de tijd om dat af te dwingen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:00

Cayenne schreef:

Dan moet er onderhoudsplicht worden vastgesteld door de rechter, dit wordt dan inderdaad gedaan door middel van een vaderschapstest (‘vaderschapsactie’). De vader wordt gevraagd (veroordeeld) om mee te werken hieraan. De kosten van de test worden meestal gedeeld door de ouders.

Werkt de vader niet mee, dan zal de rechter op basis van gepresenteerde feiten aangaande de relatie tussen bio moeder en vader een conclusie trekken en zo de vader aanwijzen als rechtsgeldige bio vader of niet. Als de rechter besluit dat hij de vader is, is hij verplicht tot alimentatie.

Voordat er nu weer een “ja maar we hebben geen geld voor een advocaat dus we blijven nog lekker in standje struisvogel” komt, deze mensen komen ongetwijfeld in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 10:09

Als ze toch alimentatie wil wat ze eerst heeft aangegeven niet te willen dan kan ze dat aangeven.
Mijn vriend heeft aangegeven mee te willen betalen als het van hem blijkt te zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:17

AfricanLady schreef:
Als ze toch alimentatie wil wat ze eerst heeft aangegeven niet te willen dan kan ze dat aangeven.
Mijn vriend heeft aangegeven mee te willen betalen als het van hem blijkt te zijn.

Maar het is toch geen fijn gevoel dat er nog 5 jaar zo'n zwaard van Damocles boven jullie hoofd hangt? En dan blijkt dat vrijwillig onder bewind ook iets anders anders in elkaar te steken...

Ik hoop echt dat je met je voeten op de grond blijft staan en voorzichtig bent met jezelf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:09

Ik begrijp niet waarom jullie alles van de ex laten afhangen. Maar knap dat jullie zo rustig kunnen blijven.

Overigens kun je je niet zomaar vrijwillig onder bewind laten stellen. Hiervoor moet wel een aanleiding zijn qua mentaal functioneren zodat je niet je eigen financiële situatie kan verzorgen.
Of als mensen er financieel al een potje van hebben gemaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:34

MarcoBorsato schreef:
AfricanLady schreef:

Maar het is toch geen fijn gevoel dat er nog 5 jaar zo'n zwaard van Damocles boven jullie hoofd hangt? En dan blijkt dat vrijwillig onder bewind ook iets anders anders in elkaar te steken...

Ik hoop echt dat je met je voeten op de grond blijft staan en voorzichtig bent met jezelf.

Zo mee eens :j
Vooral ook met de laatste paar woorden, denk aan jezelf.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:33

Eapy schreef:
Maar... hoe voel jij je erbij dat je een partner hebt die ergens *misschien* een kind heeft? Persoonlijk zou ik dat niet kunnen en ook niet willen voor mezelf.

Wat een onzin. Heel veel mannen en vrouwen hebben tegenwoordig kinderen uit een eerdere relatie en in een nieuwe relatie komt dat meestal wel goed. Maar als je alleen een relatie wilt met iemand die nog geen kinderen heeft, zal dat best moeilijk kunnen worden.

Ik snap echt niet waar iedereen zich zo druk om maakt. Oke, het kwam als een complete verassing, maar dat maakt toch niet uit? Vriend heeft een kind uit een eerdere relatie, boehoe... Hoe hij daar verder mee omgaat is misschien apart, maar het kind zelf is geen onoverkomelijk probleem.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:37

santie schreef:
Eapy schreef:

Wat een onzin. Heel veel mannen en vrouwen hebben tegenwoordig kinderen uit een eerdere relatie en in een nieuwe relatie komt dat meestal wel goed. Maar als je alleen een relatie wilt met iemand die nog geen kinderen heeft, zal dat best moeilijk kunnen worden.

Ik snap echt niet waar iedereen zich zo druk om maakt. Oke, het kwam als een complete verassing, maar dat maakt toch niet uit? Vriend heeft een kind uit een eerdere relatie, boehoe... Hoe hij daar verder mee omgaat is misschien apart, maar het kind zelf is geen onoverkomelijk probleem.

Het gaat me er niet om dat mijn partner een kind heeft, maar dat mijn partner de urgentie niet ziet om uit te zoeken of het kind van hem is of niet. Vandaar de *misschien*.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:40

Dat staat er toch verder los van?

Persoonlijk zou ik er nooit (nouja, ik acht de kans heuuuuul klein) voor kiezen een relatie aan te gaan met iemand die kinderen heeft. Dat is mijn goed recht. Maar deze man, met wie ze een relatie heeft, blijkt ineens mogelijk een kind te hebben. En dan zou ik wel willen dat hij het uitzoekt en als het van hem is, ook zijn verantwoordelijkheid neemt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:35

Hoe lang heeft vriendlief de mogelijkheid om een vaderschapstest te eisen? Heeft hij dat recht überhaupt?
En als hij er nu geen gebruik van maakt, kan hij dat dan over tien jaar alsnog doen? Of is hij dan meer afhankelijk van de toestemming van moeder?
Het lijkt me namelijk heel vervelend als je als vrouw met kind een leven hebt opgebouwd waarin hij zich nooit vertoond, dat dat jaren later ineens verandert. Ik zou dan zoiets hebben van ja dág, je had toch geen interesse, waarom nu wel??
(Waarna ik overstag zou gaan in het belang van het kind, maar ja, leuk is anders)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:43

Nikass schreef:
Hoe lang heeft vriendlief de mogelijkheid om een vaderschapstest te eisen? Heeft hij dat recht überhaupt?
En als hij er nu geen gebruik van maakt, kan hij dat dan over tien jaar alsnog doen? Of is hij dan meer afhankelijk van de toestemming van moeder?
Het lijkt me namelijk heel vervelend als je als vrouw met kind een leven hebt opgebouwd waarin hij zich nooit vertoond, dat dat jaren later ineens verandert. Ik zou dan zoiets hebben van ja dág, je had toch geen interesse, waarom nu wel??
(Waarna ik overstag zou gaan in het belang van het kind, maar ja, leuk is anders)

Niet. Een vader kan dat niet eisen.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:29

Maar mocht hij nou de vader zijn en verplicht worden tot betalen van alimentatie. Is ze dan niet haar toeslagen kwijt voor t kind? Ik weet niet hoe dat zit maar als hij financieel niks te bieden heeft zal ze t daarvoor toch niet doen ?

Weet niet precies hoe dat zit, iemand die meer weet ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:50

Is dat nou echt relevant voor dit topic?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:15

Eapy schreef:
Cayenne schreef:

Dan moet er onderhoudsplicht worden vastgesteld door de rechter, dit wordt dan inderdaad gedaan door middel van een vaderschapstest (‘vaderschapsactie’). De vader wordt gevraagd (veroordeeld) om mee te werken hieraan. De kosten van de test worden meestal gedeeld door de ouders.

Werkt de vader niet mee, dan zal de rechter op basis van gepresenteerde feiten aangaande de relatie tussen bio moeder en vader een conclusie trekken en zo de vader aanwijzen als rechtsgeldige bio vader of niet. Als de rechter besluit dat hij de vader is, is hij verplicht tot alimentatie.

Voordat er nu weer een “ja maar we hebben geen geld voor een advocaat dus we blijven nog lekker in standje struisvogel” komt, deze mensen komen ongetwijfeld in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand.

Dat is wel interessant, en inderdaad lijkt het me niet fijn om met die onzekerheid te moeten leven.
Bedankt voor de uitleg!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:06

Misschien is een weekend vrij abbo iets voor je? Dat kost je 31 euro per maand en kan je op vrijdag na 18.30 gratis met de trein tm maandagochtend 4.30 geloof ik. Ik las ergens namelijk dat je niet altijd geld voor de trein hebt. Misschien is dit zelfs een goedkopere optie?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:19

Olympia schreef:
Misschien is een weekend vrij abbo iets voor je? Dat kost je 31 euro per maand en kan je op vrijdag na 18.30 gratis met de trein tm maandagochtend 4.30 geloof ik. Ik las ergens namelijk dat je niet altijd geld voor de trein hebt. Misschien is dit zelfs een goedkopere optie?

Precies dit. Heb jaren getobt en zoooveel uitgegeven, om hier laatst achter te komen. Had zoveel geld bespaard. :+

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:07

MarcoBorsato schreef:

Zijn jouw berichten dan zo relevant?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:59

_Mir schreef:
MarcoBorsato schreef:

Zijn jouw berichten dan zo relevant?

Eh volgens mij is het niet nodig om persoonlijk te worden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:20

Nou niks ten nadele van je mb, maar het lijkt dat je je hebt opgeworpen om hier persoonlijke moderator te zijn.....