Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:34

Ik begrijp niet hoe het kan dat zoveel mensen hun behoeften doen in het bos, inclusief toilet papier .....

Als je nodig moet, kan ik dat mij wel voorstellen. Maar hoe lang zijn ze dan wel niet in het bos dat dan zoveel mensen nodig moeten ?!

Al is het wel heel sneu voor mensen met een darm of blaasprobleem en er is nergens een openbaar toilet beschikbaar.
Maar dat is een andere discussie, denk ik.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:36

Dat je moet kan ik begrijpen.
Gebeurt mij ook wel eens op de ongeveer 1000 wandelkilometers per jaar. (Vorig jaar 970)

Maar los t dan even netjes op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:19

Mindim schreef:
Amen, ik ga in het weekend niet eens meer rond met de hond na 9 uur in de ochtend.

Ik zorg inderdaad dat ik half 9/uiterlijk 9 uur in 'mijn' bos ben. Als ik een keer later wakker word ga ik al niet eens meer en daar word ik serieus verdrietig van.
Tot vorig jaar ging ik iedere zaterdagochtend uren wandelen, ik mis dat onwijs.
Maar tegenwoordig is het bos een speel- en sportpark geworden en ik vind die drukte, herrie en parfumwalmen afschuwelijk. De lol is eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:35

Zag vanochtend ook een krzntenkop dat een boswachter het beu is dat de bossen als openbaar toilet worden gebruikt. Als je moet, dan moet je, maar zet je dan ergens waar het niet stoort. Begraaf je drol als het even kan.
En met kinderen, ofwel eerder naar toilet laten gaan voor je vertrekt ofwel je ronde inkorten, want als ze wel geweest zijn en weer moeten ben je te lang op pad gegaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:38

Poepzakje gebruiken. Moet met de hond ook. En meenemen tot de prullenbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:51

Femke_Tweety schreef:
'mijn' bos is na afgelopen schoolvakantieweek(en woensdag middag) ook weer dráma.

Het was allemaal net weer een beetje vergaan. Het pleepapier en de zakdoeken.

Gisteren op mijn wandeling van 4 km de moed opgegeven om te tellen hoeveel er ligt.
Zeker 30 of 40 ranzige plekken, en normaal gesproken is dit echt een schoon en rustig bos.

Ik kan niet wachten tot de indoor speeltuinen, horeca, pretparken etc weer open zijn.

Dan heb ik 'mijn' bos en uitlaatklep/tot rust kom plek tenminste weer terug.

Als mensen toch tenminste het fatsoen hadden om hun zooi op te ruimen, of als je dan echt nodig moet in het bos even een stuk van het pad af te gaan en een goede laag blad of mos over je ontlasting en pleepapier te schoppen...

Ik denk altijd maar zo, als je ruimte in je tas hebt voor tampons, wc papier en maandverband dan kun je toch ook een plastic zak meenemen om je vieze pleepapier in te stoppen.
Vandaag naast het fietspad had iemand weer zitten bouten, met een bult pleepapier er bovenop niet normaal. Pleepapier hebben we opgeruimd, vorige week lagen er volgezogen smerige wegwerpluiers in het bos, geknapt met alle chemische vulling overal.
Wat je zegt, hopelijk gaat alles snel weer open en gaat men elders kijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:59

Dat soort mensen hoort lekker allemaal in overvolle winkelstraten te slenteren, niet in de natuur.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:02

Goof schreef:
Mindim schreef:
Amen, ik ga in het weekend niet eens meer rond met de hond na 9 uur in de ochtend.

Ik zorg inderdaad dat ik half 9/uiterlijk 9 uur in 'mijn' bos ben. Als ik een keer later wakker word ga ik al niet eens meer en daar word ik serieus verdrietig van.
Tot vorig jaar ging ik iedere zaterdagochtend uren wandelen, ik mis dat onwijs.
Maar tegenwoordig is het bos een speel- en sportpark geworden en ik vind die drukte, herrie en parfumwalmen afschuwelijk. De lol is eraf.

Die walmen parfum ook idd :=

Ik krijg daar spontaan niesbuien van.

Ik vind fietsen hier in de polder momenteel al niet heel veilig, laat staan paardrijden. Kom de hele week al auto's en scooters tegen die denken dat ze op de racebaan rijden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:06

Ben wel blij met de avondklok. Anders hadden we elk weekend ook steeds nachtelijke race partijen over de dijk. Inclusief echtelijke ruzies uitvechten op de dijk, gillen enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:34

Vorig weekend hebben bijrijder en ik een luipaard gespot in de bosjes _O-

Beter gezegd: een groep mensen had het idee om blijkbaar van het pad af te wijken en door weilanden te gaan struinen. Ze konden echter niet door om een bepaald punt wegens hoge (braam)struiken. Daar waren ze zich doorheen aan het worstelen als wij langskwamen te paard. Allemaal nette kledij (nette broek, geklede schoenen, de mannen hemd en blazer) en 1 dame had een luipaardprint jurkje aan met een soort beige tennissschoen. Bijrijder en ik natuurlijk onze lach goed verborgen, maar toen we zagen dat ze door een gigantische plas/modderplek zouden moeten om überhaupt uit dat weiland weer het pad op te raken hebben werd het wel lastig om serieus te blijven _O-

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:48

Tijd dat dat soort wild terugkeert naar hun natuurlijke habitat.

De te dure kroegen zonder sfeer en met voedsel met meer letters in de omschrijving dan smaak.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:41

Nou ja, dat hoeft niet zozeer toch? Dat gehak op mensen die nu ook niets te doen hebben en de natuur besluiten te ontdekken. Ik hoop dat het ook voordelen heeft. Hopelijk zijn er naast de aso's ook veel mensen die het nu (meer) gaan waarderen. Die zijn er ongetwijfeld.
Alleen omdat mensen nette kleren dragen :=

Haha Varekaj _O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:54

Ik wil dit weekend eigenlijk met de trailer weg maar durf niet zo goed met het parkeren en de drukte. Dan wordt het om 5 er zijn of morgen om half 8. Maar dan nog best risico omdat de parkeerplaatsen niet zo groot zijn. Dilemma's. Net als half Nederland is door de weeks gaan niet echt makkelijk helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:51

Lisitano schreef:
Nou ja, dat hoeft niet zozeer toch? Dat gehak op mensen die nu ook niets te doen hebben en de natuur besluiten te ontdekken. Ik hoop dat het ook voordelen heeft. Hopelijk zijn er naast de aso's ook veel mensen die het nu (meer) gaan waarderen. Die zijn er ongetwijfeld.
Alleen omdat mensen nette kleren dragen :=

Haha Varekaj _O-

Mij boeit het niet wat ze dragen hoor, ik moet er vaak wel wat om gniffelen. Zo niet praktisch, maar goed niet mijn probleem.

Ik hak op de aso's en niet op de mensen die een beetje respect hebben voor de natuur, maar zelfs de boswachters klagen inmiddels over de boskakkers en de loslopende honden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:03

Met nieuwjaarsdag gniffel ik ook altijd even om de fashionable mantaljassen met één knoop of panty's met 3 graden en zeewind. Veel plezier he! :))
Dat betekent natuurlijk niet direct dat ze normaal alleen maar in de kroeg komen. Misschien is het wel net zo'n bergschoentype als ik, maar had ze niet gerekend op een wandeling. Ik heb ook weleens op hakken over het strand gebanjerd omdat ik geen zin had om naar huis te gaan en eerst om te kleden :D

Wat betreft de aso's - terecht. Normaal zie je die hier alleen op warme zomerdagen, een berg afval achterlatend. Zo'n tas afval is toch veel lichter dan toen dat vol was en toch is mee terugnemen blijkbaar veel moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:30

Lisitano schreef:
Met nieuwjaarsdag gniffel ik ook altijd even om de fashionable mantaljassen met één knoop of panty's met 3 graden en zeewind. Veel plezier he! :))
Dat betekent natuurlijk niet direct dat ze normaal alleen maar in de kroeg komen. Misschien is het wel net zo'n bergschoentype als ik, maar had ze niet gerekend op een wandeling. Ik heb ook weleens op hakken over het strand gebanjerd omdat ik geen zin had om naar huis te gaan en eerst om te kleden :D

Wat betreft de aso's - terecht. Normaal zie je die hier alleen op warme zomerdagen, een berg afval achterlatend. Zo'n tas afval is toch veel lichter dan toen dat vol was en toch is mee terugnemen blijkbaar veel moeite.

:D

Hier liep men met witte gympen, stoffen schoenen, nette leren instappers, sowieso veel hele lichte kleding in de bossen rond, de plassen ontwijkend. Tja, modderige bospaden met al dat smeltwater. Ik moet daar stiekem zo om lachen, hoe ze proberen toch nog enigszins ongeschonden de strijd uit te komen.
Laatst ook iemand, die kwam ik tegen, ik had net tot mijn enkels in de blubs gestaan, geen ontkomen aan en zij liepen net die richting uit waar ik vandaan kwam, in bovengenoemde kledij, ik heb ze idd een fijne wandeling gewenst :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:56

Ik hev vandaag heerlijk gereden op de Ginkelse Heide en daar was 't eigenlijk helemaal niet druk.

En de parkeerplaats waar we stonden was ook niet afgeladen vol, ook niet toen we rond 13.00 uur weer bij de trailers terug waren..
Lekker kop koffie gemaakt (ik heb een camperbus als trekauto) terwijl de paarden stonden te eten, en daarna ieder weer terug naar huis.

Heerlijk genoten van het prachtige weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:01

Ik vind het anders toch aardig lomp om als luipaard door kletsnatte weilanden en struiken te gaan klungelen als je 20m verderop gewoon een perfect begaanbaar, haast plassenvrij en droog zandpad hebt. Daarnaast horen die weilanden helemaal niet bij het wandelgedeelte. Daar lopen normaal koeien, paarden en schapen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:33

Wij zijn net wezen wandelen in het Mastbos. Niet druk, maar helaas wel overal smoelenpoetsers, wikkels, zakdoekjes en andere troep -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:39

Vriend en ik maakten deze namiddag te voet een wandeling. De zakjes hondenpoep hingen vrolijk aan de takken tussen de struiken.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:58

Varekaj schreef:
Ik vind het anders toch aardig lomp om als luipaard door kletsnatte weilanden en struiken te gaan klungelen als je 20m verderop gewoon een perfect begaanbaar, haast plassenvrij en droog zandpad hebt. Daarnaast horen die weilanden helemaal niet bij het wandelgedeelte. Daar lopen normaal koeien, paarden en schapen.

Jaja, daar had ik het ook niet over.

Waren ze niet een hond kwijt?
Papegaai?
Zusje?
Of een mooi plekje aan het zoeken voor de gezinsfoto van 2021.
Of een plekje voor de as van oma.
Of een app gebruikt die toch echt zegt dat er daar een pad ligt (zo irritant).
Of zo'n vervelende betwetende neef die altijd voorop wil lopen en de route bepaalt. Valt die even door de mand.
Of koffie. Ze zochten koffie denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:17

Het enige wat ze daar konden vinden was gras, modder en een hoop striemen op de kleren gok ik :') Daar loopt echt geen pad. Die zijn hier allemaal overduidelijk en goed zichtbaar aangeduid. Je moet ook door overduidelijke poorten heen om in die weilanden te raken en je ziet zelfs als blinde dat ze allemaal omzoomd zijn door (doorn)struiken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:55

@Lisitano, volgens mij zijn ze inderdaad allemaal zoekende :D....
Vorig weekend hier zelfs een groep van een man/vrouw of 15, die een bosfeestje hebben gevierd en vervolgens in tentjes in het bos hebben geslapen.

Zorgelijk! Veel onbewust onbekwame natuurliefhebbers. Hier hebben de reeën zich teruggetrokken en lopen nu in de weilanden achter ons huis waar echt niemand komt. Ze zijn hun halve territorium kwijt.
En wat als er straks jonge reetjes zijn?
Daarom hoop ik echt dat er de komende tijd streng wordt gecontroleerd. Wandelen is prima (d.w.z. ik snap dat mensen er uit willen), maar geen rotzooi maken, op de paden blijven en een beetje rustig graag.
Zelfs vanmorgen vroeg liep er al een club blèrende kinderen. Niet fijn en als er toch iets is waar mijn paard echt door van slag raakt, is dat het.
Ik ben overigens zwaar teleurgesteld in SBB en de boa's, die crossen een beetje met hun auto's in het rond hier - maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:16

De laatste week valt ons ook op dat de beleefdheid weer flink afneemt. Een hele tijd zei iedereen netjes gedag, er werd tijdig en duidelijk gebeld door fietsers, honden waren opgevoed en/of aangelijnd.
Vorig weekend een aantal keer voorbij gezoefd door wielrenners zonder enige verwittiging. Vandaag reden 2 jonge mensen op elektrische fietsen bijna een tegenligger de vaart in omdat ze niet opzij wilden en achter elkaar om te kruisen. Geen enkel belletje, amper iemand zei gedag.

Vanaf maandag mag je in België weer met 10 naar buiten/in de tuin. Heel fijn omdat we dan na de rhino ook met een grotere groep van stal op pad kunnen. Helaas minder fijn als groepen in deze aantallen alsnog alles voor zichzelf gaan opeisen.

Veel paden zijn hier trouwens ook aan gort gereden door onderhoud aan bomen, bermen en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:19

Met een week of drie hopen ze hier de terrassen toch open te doen? Hopelijk gaat het gros daar dan zitten.