Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:06

rien10 schreef:
Ja. Dus?

Daar komt het vandaan.

Ik adresseer het andere type huwelijk; had gehoopt dat daarmee het ´eggie´ van een persoonlijke afspraak over zou komen.

Ok, ik ga weer even in mijn relaties investeren. Omdat ze het waard zijn.
Prettige dag verder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:07

Geen enkele zenuw. Ik had het stuk waar jij HC om zijn mening vraag niet meegekregen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:08

Huertecilla schreef:
rien10 schreef:
Ja. Dus?

Daar komt het vandaan.

Ik adresseer het andere type huwelijk; had gehoopt dat daarmee het ´eggie´ van een persoonlijke afspraak over zou komen.

Ok, ik ga weer even in mijn relaties investeren. Omdat ze het waard zijn.
Prettige dag verder.

Fijne dag.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:13

present schreef:
Het boek gaat uitgebreid in op wat je hiervoor schreef en biedt daar een andere en naar mijn mening interessante kijk op. Wellicht zou het je dus meer inzicht kunnen verschaffen. Natuurlijk zou het ook kunnen dat je door het lezen alleen maar meer overtuigd raakt van de ideeën die je al had en dan is dat natuurlijk ook prima. Linksom of rechtsom denk ik dat dit boek je iets te bieden heeft, want anders had ik het natuurlijk niet genoemd.

Ik heb de inkijkhoofdstukken gelezen en kreeg er eerlijk gezegd de kriebels van, dus deze laat ik aan mij voorbijgaan. Maar bedankt voor de input.

Jis_ schreef:
Ik bedoel er mee dat ik niet voor mijn vriendin, die niet getrouwd is en samen woont net zolang als ik getrouwd ben ongeveer, kan bepalen dat haar relatie een minder diepe betekenis heeft dan mijn relatie.

Ah, nu ben ik het met je eens. Ik las m anders :) .

Earth

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:25

Wij zijn getrouwd, maar ik voel dat niet anders ofzo. Wij vonden het vooral leuk om een feest te houden en ik wilde een jurk dragen :P Maar verder niet. Het was vooral ene symbolische verbintenis.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:29

prulletje schreef:
Jis_ schreef:
Ik bedoel er mee dat ik niet voor mijn vriendin, die niet getrouwd is en samen woont net zolang als ik getrouwd ben ongeveer, kan bepalen dat haar relatie een minder diepe betekenis heeft dan mijn relatie.

Ah, nu ben ik het met je eens. Ik las m anders :) .

Had het wat kort en onduidelijk neergezet Inderdaad.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:46

Huertecilla schreef:
Voor de gelovigen hier.

Wanneer je écht geloofd is de god waar je in geloofd bij een privé afspraak tussen betrokkenen net zo aanwezig als in een kerk.

Hoera! En nog steeds blij dat we voor de wet én voor de kerk getrouwd zijn :D En zelfs nog steeds iedere ochtend blij om in elkaars armen wakker te worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:09

Wolfwomen schreef:
Het huwelijk wordt hier over het algemeen niet als iets positiefs benoemd. Jammer, want het kan ook gewoon een diepere betekenis geven aan de relatie.

Ach schei uit!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:36

prulletje schreef:
Jis_ schreef:
Dat het huwelijk een diepere betekenis kan geven ben ik het niet mee eens.

Dat mag voor jou gelden, maar ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat het niet mogelijk is. Ik heb persoonlijk ook niets met het huwelijk, maar een vriendin van mij, die opgegroeid is in een lastige situatie met weinig gevoel van veiligheid (kindertehuis) is enorm opgebloeid sinds haar huwelijk, zowel in haar relatie als in haar verdere leven. Mijn vriend zou uiteindelijk ook graag willen trouwen, hem spreekt het idee aan dat je dan echt familie wordt van elkaar (heeft zelf waarschijnlijk binnen een aantal jaar geen nauwe familie meer). Is voor mij niet nodig, maar ik zou het wel voor hem doen. Dan mag iedereen vinden dat het een kunstmatig gevoel van veiligheid of saamhorigheid is, en zowel mijn vriend als die vriendin zijn heus wel snugger genoeg om te weten dat het zo is, neemt niet weg dat het voor hen iets toevoegt.

Precies daarom vind ik t onzin.
Jouw vriend en vriendin maken zichzelf iets wijs. (Sorry ;) )
Je bént nl. net zo min familie als de buurvrouw en ik dat zijn.
Denken dat je daarom ‘voor altijd verbonden’ bent is ook naïef, gezien het hoge aantal echtscheidingen. En dus is er geen enkel verschil met een langdurige relatie / samenwonen.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:41

Joe, ff de laatste zin van dat bericht lezen a.u.b. voordat je mensen die je niet kent ervan beticht zichzelf iets wijs te maken. Fijn dat je in ieder geval zo overtuigd bent van je eigen gelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:42

Maar dan kan het nog wel zo voelen - en er is ook geen reden om er zo negatief over te praten als je in dit topic ziet gebeuren (wie de schoen past...). Net zoals niet trouwen is wel trouwen een keus die je maakt op basis van je eigen argumenten. Soms is dat belastingtechnisch, soms is dat omdat het meer 'voelt als familie', soms is dat religieus en zo zijn er nog legio mogelijkheden. Het een is niet beter dan het ander.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:43

Huertecilla schreef:
Verklaar dan jouw ´zodra het om het eggie gaat´ dan in het kader van dat we al tien jaar bij elkaar wáren.

Wij wilden graag bj elkaar kunnen wíllen blijven ipv ´moeten´.

Maar dat bij elkaar "moeten" blijven, die lading hang je nu zelf aan het huwelijk. Natuurlijk moet dat niet. Het is maar hoe je daar zelf in staat.

Je kan, gelukkig, ook getrouwd zijn en bij elkaar blijven omdat je dat wil. Niet omdat het moet. Het is niet het één of het ander.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:46

Voor bv blue_eyes heeft het huwelijk wel een diepere betekenis, dat kan toch? Je kunt je eigen vorm van liefhebben wel promoten, maar je kunt niet bepalen dat iets onzin is want iedereen voelt liefde weer anders en dat is prima toch.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 18:24

present schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wat haal ik eruit? Niks. Maar ik vind het een onbehoorlijke manier van communiceren. Als mijn partner of kinderen me op die manier iets 'aandragen' (vind het eerder 'opdragen') krijgen ze precies dezelfde reactie.

Maar begrijp je dat deze interpretatie van mijn intentie (die overigens volledig de plank misslaat) volledig van jou is terwijl mijn opmerking niet eens aan jou gericht was? Waarom is het dan zo belangrijk voor je om erop te reageren?

Meer in het algemeen begrijp ik niet waarom jullie mij zo 'moeten hebben', want los van hoeveel berichten ik hiervoor en in andere topics geplaatst heb doe ik tenminste een oprechte poging om wat inhoud te geven aan deze discussie. Je hoeft het niet met mij eens te zijn om daar wat waardering voor op te brengen.

Ik heb ook een beetje aparte opmerkingen gehad, vergelijkbaar met die v jou omdat ik ook nieuw ben. Mijn schrijfstijl lijkt op die v 'n andere bokker ofzo, dus ik zou die bokker zijn, haha. Of ik ben jou volgens hun, haha
Want wij lijken ook op elkaar?

Zelf vind ik dat helemaal niet zo. Maar het is net hoe je naar de wereld wilt kijken.

Dus als iemand dezelfde schrijfstijl heeft hier op bokt, ben je ook gelijk een andere bokker haha.

Er zitten ook bokkers bij met wel een positieve bijdrage, focus je daar gewoon op. Dit is ook mijn eerste en tevens laatste reactie hierop namelijk, zonde v mijn tijd.

Op domme vragen reageer ik trouwens ook niet, voor degene die dat nog niet wisten.

Ik vond het mega romantisch toen ik gevraagd werd. Het betekend toch dat iemand meer met je wilt dan alleen een relatie. Voor mij voelde dat toen zo omdat we nog niet zo heel lang samen waren en ikzelf heel graag met deze man mijn leven wilde delen. Het was een stukje bevestiging van. Ook vind ik dat de liefde best gevierd mag worden, dat maakt een bruiloft naast het mooie plaatje extra mooi.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:59

Dat jij en Present niet dezelfde zijn, is me wel duidelijk. Maar iedereen weet dat jij Talietjuh bent. Zelfde soort topic openen, op mij hakken en zelfde spelfouten :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:01

__Sannne schreef:
Huertecilla schreef:
Verklaar dan jouw ´zodra het om het eggie gaat´ dan in het kader van dat we al tien jaar bij elkaar wáren.

Wij wilden graag bj elkaar kunnen wíllen blijven ipv ´moeten´.

Maar dat bij elkaar "moeten" blijven, die lading hang je nu zelf aan het huwelijk. Natuurlijk moet dat niet. Het is maar hoe je daar zelf in staat.

Je kan, gelukkig, ook getrouwd zijn en bij elkaar blijven omdat je dat wil. Niet omdat het moet. Het is niet het één of het ander.

Precies. Je wilt bij elkaar blijven. Of niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:04

MarcoBorsato schreef:
Dat jij en Present niet dezelfde zijn, is me wel duidelijk. Maar iedereen weet dat jij Talietjuh bent. Zelfde soort topic openen, op mij hakken en zelfde spelfouten :)

Correctie: Evamarie vanaf heden :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:08

MarcoBorsato schreef:

Er gaat een hoop aan mij voorbij. Gelukkig.
Hakken op iemand op een forum? Pfff

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:17

Wolfwomen schreef:
Ik vond het mega romantisch toen ik gevraagd werd. Het betekend toch dat iemand meer met je wilt dan alleen een relatie. Voor mij voelde dat toen zo omdat we nog niet zo heel lang samen waren en ikzelf heel graag met deze man mijn leven wilde delen. Het was een stukje bevestiging van. Ook vind ik dat de liefde best gevierd mag worden, dat maakt een bruiloft naast het mooie plaatje extra mooi.

Wat vind je daar nu eigenlijk zo romantisch aan? Dit is namelijk precies waar ik ontzettend de kriebels van krijg. Het huwelijk als de bevestiging van meer (dan wat eigenlijk?), die belofte voor de toekomst. Overigens is het huwelijk geen voorwaarde voor dit soort beloftes. Sommige mensen beloven elkaar ook buiten het huwelijk van alles. Maar puur rationeel gezien is déze belofte niets waard. De cijfers liegen niet en het enige wat tussen een nieuw echtpaar en die cijfers staat is de naïeve gedachte 'dat het ons niet overkomt'. Of bij de meer kerkelijken, de wetenschap dat ze nog liever doodgaan dan scheiden (en ik denk dat er inderdaad veel mensen zijn die tijdens hun huwelijk een beetje sterven). Je kunt hopen dat de liefde blijft, maar je kunt het onmogelijk weten. Ik vind dat je dat dus eigenlijk ook niet kunt beloven.

Waarom beloven mensen elkaar dan toch trouw? Ik denk zelf dat voor veel mensen geldt dat ze het de ander gewoon heel graag horen zeggen, omdat ze bewust of onbewust diep onzeker zijn om alleen achter te blijven. Daarom vertellen mensen elkaar zo graag dat ze echt niet zonder elkaar kunnen, dat ze niet weten wat ze zonder de ander zouden moeten beginnen, dat ze zich een leven zonder de ander niet zouden kunnen voorstellen. Maar juist dát vind ik doodeng. In mijn ogen doe je elkaar daarmee een verschrikkelijk onrecht aan. De bevestiging die je elkaar geeft komt er namelijk op neer dat je niets waard bent zonder de ander en de ander niets waard is zonder jou. Als je echt van iemand houdt wil je dat die persoon toch niet aandoen? Ik moet er niet aan denken dat iemand ooit zo afhankelijk van mij zou zijn, laat staan dat ik zo afhankelijk zou willen zijn van iemand anders. Ik prijs me dan ook gelukkig te weten dat ik het prima zou redden zonder mijn man en dat dat andersom ook zo zou zijn. Het idee dat je elkaar niet nodig hebt, maar evengoed besluit je aandacht en tijd aan elkaar te besteden vind ik het meest romantische wat er bestaat.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:27

@present: Ik ben het met je eens. En in mijn ogen klopt dit. Maar dit neemt niet weg dat andere mensen er anders over kunnen denken. Mensen kunnen het ook zien als een bevestiging van de liefde. En daar draait het toch uiteindelijk ook om.

Mensen kunnen het op heel veel manieren zien. En het is allemaal niet goed of fout. Dat is dan ook weer een vorm van liefde. Als je elkaar maar begrijpt hierin.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:39

Ik red het ook wel zonder mijn partner, maar dat wil ik niet, dat is niet de reden dat wij getrouwd zijn, gewoon makkelijk met kinderen, oudste was toen een jaar. Dragen geen trouwring, hechten daar geen waarde aan. We zijn graag monogaam maar daarbij denk ik niet dat er nooit wat kan gebeuren (omdat we getrouwd zijn), en daar valt dan alsnog over te praten, zou het in ieder geval niet als een grote ramp zien.

Iemand die trouwt en/of een monogame relatie aangaat en dat totaal niet naleeft omdat het jagen, of hoe je het wilt noemen, blijft trekken waarom ga je die relatie dan aan.

Ik ben ook van mening dat als je libido niet op het zelfde level als je partner zit daar ook een oplossing op moet komen, niet alleen dat de degene die het mist dan maar pech heeft.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:56

Gothico schreef:
Mensen kunnen het op heel veel manieren zien. En het is allemaal niet goed of fout. Dat is dan ook weer een vorm van liefde. Als je elkaar maar begrijpt hierin.

Iets hoeft niet fout te zijn in de zin van slecht om toch van een vergissing te kunnen spreken. Ik denk dat mensen elkaar met de beste bedoelingen van alles beloven, maar dat ze het goed bedoelen wil niet zeggen dat ze zich niet vergissen.

Jis_ schreef:
We zijn graag monogaam maar daarbij denk ik niet dat er nooit wat kan gebeuren (omdat we getrouwd zijn), en daar valt dan alsnog over te praten, zou het in ieder geval niet als een grote ramp zien.

Ben benieuwd wat je dan niet als een grote ramp zou zien, een kus, seks, een verliefdheid?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:37

Een hele relatie er naast hebben met kinderen waar ik dan achter kom zou ik niet zo tof vinden. De rest valt voor mij makkelijk overheen te komen.

Waarom dan niet een open relatie zou je zeggen, daar heb ik gewoon geen behoefte aan. En ik heb mijn partner heel graag om me heen, dat is andersom ook. Hij werkt al sinds maart thuis en geen moment dat we dat als vervelend ervaren.

Bij verliefd wel de angst hem te verliezen door die verliefdheid. Daar valt dan over te praten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:38

TS is permanent geband, dat krijg je met dubbele accounts he. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:39

Aiiiii