Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:16

Temperatuur maakt voor de Corona weinig uit...in Equador is het 45 graden en de toestand zorgwekkend.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 10:26

Popstra schreef:
Temperatuur maakt voor de Corona weinig uit...in Equador is het 45 graden en de toestand zorgwekkend.

Dat wil niet zeggen dat het virus niet sneller uit elkaar valt bij hogere temperatuur.

Als de andere omstandigheden in Equador wel heel goed zijn voor het virus, kan dat betekenen dat het dus alsnog heel heftig om zich heen grijpt. De andere omstandigheden compenseren dan eventueel voor de hogere temperatuur.

Dus puur op basis van wat er in Equador gebeurt, valt niet te stellen dat een virusdeeltje niet gevoelig zou zijn voor temperatuur.

(En ja, het is verschrikkelijk wat daar gebeurt -en in de rest van de wereld-, de reactie hier boven is een puur wetenschappelijke. Zoals dit topic ook zo veel mogelijk wetenschappelijk is.
Dat dit vooral een rationeel topic is wil niet zeggen dat de posters geen emotie ervaren rondom deze ziekte. Alleen wordt hier vooral het wetenschappelijke besproken.
Even ter verheldering, voordat er ergens weer een comment komt dat wetenschappers of mensen die wat wetenschappelijker posten zo kil zijn....)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:47

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:15

Popstra schreef:

"scenarioschets"

Maar temperatuur alleen is ook niet voldoende. Maar een hogere temperatuur icm. meer UV straling en droogte is voor virussen funest. Dat betekent dat ze in de omgeving minder lang rondzwerven, en zo op die manier minder mensen geïnfecteerd kunnen raken. Stel een virus zo in winterse omstandigheden 6 uur in de lucht blijven hangen als droplets, dan kan het zijn dat onder zomerse omstandigheden ze nog maar 3 uur blijven hangen. Dus besmetting kan nog altijd optreden, maar kan in totaal minder mensen infecteren. Dit wil dus niet zeggen dat zomerse temperaturen en dergelijke alleen voldoende zijn om het virus in te dammn. Maar de zomerse temperaturen kunnen wel voor een tragere spreiding zorgen, die in combinatie met de bijkomende maatregelen kan zorgen voor een grotere vertraging in spreiding van.

https://www.hindawi.com/journals/av/2011/734690/

Artikel over het originele SARS virus met uitleg over de invloed van temperatuur en luchtvochtigheid
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 05-04-20 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:18

ff niets wetenschappelijks te melden, maar nu op Ned.1 een indrukwekkende documentaire

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:45

Kinke schreef:
ff niets wetenschappelijks te melden, maar nu op Ned.1 een indrukwekkende documentaire

Daar zit ik ook naar te kijken.. Heel heftig!!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:26

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:48

Kinke schreef:

Daar werk ik :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:03

veerledec schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... iaans-dorp
De eerste resultaten van het Italiaanse dorp zijn binnen en dus veel mensen die besmet zijn geweest zonder symptomen.

Dat grillige verloop maakt het ook eng, vind ik. Je weet gewoon niet wat je kunt verwachten.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:09

veerledec schreef:
De eerste resultaten van het Italiaanse dorp zijn binnen en dus veel mensen die besmet zijn geweest zonder symptomen.

Interessant! Misschien wel handig geweest als ze in het artikel hadden gezet dat het gaat om 60 bloeddonors, waarvan bij dus 70% antilichamen zijn aangetroffen.

Volgens mij willen ze dit ook in Nederland gaan doen toch, volgens mij is Nijmegen ermee bezig? Zou mij dan best als bloeddonor willen aanmelden (ook al heb ik een verschrikkelijke angst voor naalden...)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:35

Sanquin doet dit icm Erasmus en het RIVM heeft een onderzoek lopen. Nijmegen weet ik verder niet. Ik ben wel erg benieuwd naar de uitslagen van Sanquin (RIVM is langlopend).
https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:40

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:33

Femke misschien kun jij het beter reproduceren, maar ik meen me iets over de invloed van tempera te herinneren uit het pop-up college van Raoul de Groot.

Hij zei dat zelf als warmte al van invloed is dat het dan best kan zijn dat je dat zomer volgend jaar pas merkt. Omdat er nu nog niemand is die weerstand heeft grijpt het virus sowieso snel om zich heen.
Hij legde dat uit aan de hand van h1n1, dat van voorjaar 2009 tot zomer 2010 een pandemie is geweest. Daarna ging het zich pas gedragen als seizoensgriep.

Los van het verschil corona/influenza natuurlijk.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:47

veerledec schreef:

Daarom denk ik dus dat er veel mensen zijn die het hebben gehad, dan wat ze weten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:00

Sowieso zou er meer getest moeten worden. Vind ik persoonlijk. Ook om een beter beeld te kunnen krijgen van wat het virus wel en niet doet.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:01

SophievdV schreef:
Sowieso zou er meer getest moeten worden. Vind ik persoonlijk. Ook om een beter beeld te kunnen krijgen van wat het virus wel en niet doet.

Zijn ze volgens mij wel van plan? In ieder geval, dat zeiden ze wel tijdens/na de persconferentie van afgelopen dinsdag. Als het goed is willen ze het opschroeven naar 17.500 testen per dag?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:16

Testcetrum in Lelystad ging ook vol testen toch? Geen idee of ze al vol uitgerold zijn, maar ze zouden 1500 testen per dag kunnen doen: https://www.destentor.nl/flevoland/onde ... oogle.com/

Ik vind het testen toch lastig, in eerste instantie vond ik het niet zo gek dat er verwezen werd naar de beperkingen. Maar achteraf denk ik dat direct testen en ook vooral de mensen die in contact zijn geweest met besmette personen in beeld brengen de betere aanpak was geweest. Dus meer preventief testen in plaats van zoeken naar bevestiging van besmetting en alleen zorgpersoneel controleren.
En opschalen testcapaciteit natuurlijk, ik begrijp de beperkingen, maar aan de andere kant op mijn werk staan nu een flink aantal qPCR machines stil omdat we geen diagnostisch lab zijn..
Deze podcast zette me in elk geval aan het denken daarover: https://podcastluisteren.nl/ep/De-Rudi- ... oeten-doen

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:16

Jaa klopt vanaf maandag gaan er meerdere laboratoria extra mee testen. Om de ziekenhuizen ter ondersteunen. Wij zijn er daar ook een van. En wij zouden dan tot 2000 monsters per dag kunnen testen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:28

Testen of je covid-19 onder de leden hebt, vind ik nog niet zoveel toevoegen.
Vandaag heb je het niet en denk je dat je vrij bent en over drie dagen breekt het bij je uit.
Testen bij mensen die zowat aan alle criteria voldoen, vind ik wel wat toevoegen.

Ik zie meer in testen of je hebt gehad.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:33

Dat laatste gaat sowieso heel belangrijk worden, hoop dat ze dat massaler uit kunnen rollen dan enkel een steekproef doen.
Ben ook erg benieuwd naar de beschermingsgraad gezien de mutatiesnelheid van het virus, las ik dat nou hier dat mensen die destijds SARS op hebben gelopen een betere bescherming tegen Covid lijken te hebben? *ik ga even zoeken*

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:45

tienus63 schreef:
Testen of je covid-19 onder de leden hebt, vind ik nog niet zoveel toevoegen.
Vandaag heb je het niet en denk je dat je vrij bent en over drie dagen breekt het bij je uit.
Testen bij mensen die zowat aan alle criteria voldoen, vind ik wel wat toevoegen.

Ik zie meer in testen of je hebt gehad.

Dat. Maar ook: de huidige testen zijn niet enorm betrouwbaar, zeker bij mensen met lichte of milde klachten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 21:25

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... ntists-say

Krantenartikel met een tweetal hypotheses over waarom Covid19 bij sommige mensen zoveel heftiger verloopt dan bij anderen.

Ik vond dit artikel wel aardig omdat ik exact dezelfde twee hypotheses afgelopen week uitgebreid heb zitten bespreken met een vriend.

Ik denk dat ze beide zeer plausibel zijn.

Ben wel benieuwd hoe jullie erover denken.

Uiteraard houd ik ook volledig in de gaten of er bewijzen komen voor deze hypotheses. Die heb ik nog niet gezien, maar het zou mij 0,0 verbazen als de eerste onderzoeken hiernaar inmiddels lopen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:34

Misschien kun je eens zoeken in artikelen over legionella-infecties. Weliswaar gaat het daar om een bacteriële infectie maar toch doet het verschijnsel zich daar ook voor. Mijn man heeft het gehad en ging er bijna aan onder door. Hoogstwaarschijnlijk heb ik het ook gehad maar ik heb alleen erg gehoest. (me letterlijk een breuk gehoest maar was beslist niet ziek, terwijl man aan de beademing op de ic lag) Heb er destijds, 25 jaar geleden zowel met longarts als ggd over gesproken. Meest waarschijnlijke was dat man de grootste hoeveelheid bacteriën binnen heeft gekregen. (douche in hotel, hij ging er eerder onder dan ik, ik was wel in dezelfde badkamer) Maar ze wisten het niet zeker. Inmiddels is er veel meer bekend over legionella, dus wie weet zijn er overeenkomsten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:38

High viral load zal me niets verbazen, gezien er ook al wat artsen (al weet ik niet de onderliggende kwalen) zijn overleden, die intensief coronapatienten behandelden. De andere is interessant, al zou je verwachten dat bij de eerdere SARS besmetting daar al wat dingen over opduiken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 21:44

RianneH schreef:
High viral load zal me niets verbazen, gezien er ook al wat artsen (al weet ik niet de onderliggende kwalen) zijn overleden, die intensief coronapatienten behandelden. De andere is interessant, al zou je verwachten dat bij de eerdere SARS besmetting daar al wat dingen over opduiken.

Jup, met name vanwege de hoeveelheid artsen die overlijdt kwam ik ook op dat idee.
Het is op een bepaalde manier ook heel logisch en verklaarbaar.
Maakt wel het risico voor zorgmedewerkers extra, als dit waar zou zijn.
Er gaan vast nog onderzoeken naar komen.

Die tweede zou ook niet gek zijn.
Waar de genetische verschillen die mogelijk van belang zouden zijn dan exact zitten, daar kan ik ook zo verschillende ideeën voor neergooien.

Andere hoeveelheid receptoren (ace 2)
Immuunsysteem dat makkelijker in staat is om het virus te herkennen
Of makkelijker in staat is het onschadelijk te maken, of, of.

Ik ben heel benieuwd waar we qua kennis zijn over zeg een maand of 6 tot 12.