Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:35

Sterkte HWN! Moeilijke tijd...

Ik ben vrijgezel, maar zit juist nu in een nieuw date-proces, dus ook hier de afweging 'wat gaan we doen en is het 't waard'. Vind het ingewikkeld.

Verder heb ik mijzelf de uitdaging gegeven om zo min mogelijk naar de supermarkt te gaan. Normaal loop ik 3 a 4x per week kleine boodschappen te halen. Inmiddels was de laatste keer 20 maart en ik kan vandaag en morgen nog een prima maaltijd maken. Overmorgen moet ik wél heen, want dan heb ik geen lunch meer. Wel even een lijstje gemaakt met wat ik allemaal in de supermarkt moet halen, op looproute, zodat ik zo snel mogelijk weer buiten ben. Ik woon vrijwel naast de supermarkt. Voordeel is dat ik dus op de parkeerplaats kan kijken hoe druk het is. Momenteel staan er zo'n 30 auto's. Het meest ideale tijdstip lijkt hier om half 9 te zijn :Y)

Mijn ouders heb ik al 2 weken niet meer live gezien, alleen via een beeldschermpje, zelfde met mijn zussen en vrienden.

Wel loop ik nog mijn rondje hard,maar ook dan met minimaal 1,5 meter afstand van anderen en op de rustige momenten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:36

Inderdaad Sinne. Dat vind ik sterk van je.

Ik weet het niet, volgens de richtlijnen zou je bij een partner waarmee je niet samen woont ook doe 1,5 meter moeten bewaren. En als hij ook nog zijn familie aanraakt (misschien ouders, zus, broer, weet ik veel waar hij woont) is de kans op besmetting toch best reëel.

Geen veroordelingen overigens hoor, het is allemaal al zwaar genoeg.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 14:39

Sheran schreef:
noox schreef:
Jup ik reken hem bij het gezin. Kan echt niet een halfjaar mn vriend niet zien of aanraken. Wel vraag ik hem zijn contacten te beperken en afstand te bewaren.

Dus je vraagt hem om niemand aan te raken behalve jou?

Ik vraag hem afstand te bewaren waar dat kan. Maar ik weet dat hij een groter risico is omdat hij zelf ook een gezin heeft waar hij bij woont en zodra hij ziekteverschijnselen vertoont zal ik hem niet meer opzoeken. Daarvoor is hij een risico waar ik voor kies.
Ik vind voor zo’n lange periode je partner niet mogen aanraken te lang, maar hij is wel de enige die ik zie buiten mijn gezin. Zo verantwoord ik het naar mezelf toe.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:40

Sheran schreef:

Ik weet het niet, volgens de richtlijnen zou je bij een partner waarmee je niet samen woont ook doe 1,5 meter moeten bewaren. En als hij ook nog zijn familie aanraakt (misschien ouders, zus, broer, weet ik veel waar hij woont) is de kans op besmetting toch best reëel.

Precies ik bedoel het niet als veroordeling. Alleen hebben wij hier de jackpot gewonnen en is 3 dagen voor de eerste maatregelen in België kanker vastgesteld bij mijn vader... dusja dat maakt alles gelijk heel ingewikkeld omdat we willen dat hij zo snel mogelijk behandeld kan worden om de beste kans te hebben. Het is een regelrechte nachtmerrie en wij doen alles om hem te beschermen. Mijn vriend is gelukkig heel erg begripvol en gaat zelfs voor ons naar de winkel om het dan in onze tuin te komen zetten <3

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:34

Sheran schreef:

Ik woon ook niet samen met mijn vriend, maar hij komt hier gewoon en ik ook daar.
Maar mijn vriend woont alleen, hij werkt nog wel maar heeft een eigen bedrijf met zijn broer. En ze werken met z'n tweeën in een grote bedrijfshal. Dus hij heeft verder niet echt contacten.

Bij mij zou het risico dan hoger zijn. Mijn kinderen spelen hier achter de flat op het grasveld. Mijn dochter heeft een vast vriendinnetje waar ze nu nog mee mag spelen.
En mijn jongens spelen samen of alleen.
Maar er komen ook wel eens andere kinderen op het veld spelen. En dan kan het weleens lastig zijn om afstand te bewaren.

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:06

Hoi allemaal,

Ik kom hier even binnen vallen met een vraag hoe jullie hier over denken. Een goede vriendin van mij heeft gevraagd of ik daar het weekend door kom brengen (zij woont samen met haar moeder, ik nu even tijdelijk met mijn ouders en broertje omdat ik niet alleen op mijn studentenkamer wil blijven). Ik woon redelijk in het Noorden, zij in het midden van het land. Dus ik zou waarschijnlijk met de trein moeten, heel misschien met de auto. Ik wil liever nu even niet afspreken, gewoon aan de maatregelen houden. Maar zij vind dat het allemaal wel kan want de enige met wie we nu contact hebben is onze familie. Wat vinden jullie? Moet ik bij mijn standpunt blijven of 'stel ik me aan'?

MoniqueT

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:13

Ik vind jou erg verstandig!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:17

miky schreef:
Hoi allemaal,

Ik kom hier even binnen vallen met een vraag hoe jullie hier over denken. Een goede vriendin van mij heeft gevraagd of ik daar het weekend door kom brengen (zij woont samen met haar moeder, ik nu even tijdelijk met mijn ouders en broertje omdat ik niet alleen op mijn studentenkamer wil blijven). Ik woon redelijk in het Noorden, zij in het midden van het land. Dus ik zou waarschijnlijk met de trein moeten, heel misschien met de auto. Ik wil liever nu even niet afspreken, gewoon aan de maatregelen houden. Maar zij vind dat het allemaal wel kan want de enige met wie we nu contact hebben is onze familie. Wat vinden jullie? Moet ik bij mijn standpunt blijven of 'stel ik me aan'?

Ik zou niet gaan.
Stel dat iedereen denkt als je vriendin, wordt het 1 grote chaos en binnen de kortste keren hebben we dan een lockdown te pakken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:20

Ik zou ook niet gaan. Het is echt verstandig om momenteel alle sociale contacten zoveel mogelijk te beperken, ook al zijn ze toegestaan volgens de RIVM maatregelen.
Laatst bijgewerkt door Ann op 26-03-20 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:22

In dit geval lijkt het me gewoon een beetje onnodig. Jij zit niet alleen, zij zit niet alleen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:28

miky schreef:
Hoi allemaal,

Ik zou het risico niet nemen en niet gaan. Probeer sociale contacten toch zoveel mogelijk te vermijden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:28

Geef 1 rede waarom je het wel zou doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:30

idylle schreef:
miky schreef:
Hoi allemaal,

Ik zou niet gaan.
Stel dat iedereen denkt als je vriendin, wordt het 1 grote chaos en binnen de kortste keren hebben we dan een lockdown te pakken.

Precies mijn gedachte. Laten we ons alsjeblieft nu even gedeist houden het is al zwaar genoeg. Als er een lockdown komt wordt het nog erger.

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:35

Thanks allemaal. Ben dan zo snel geneigd om wel te gaan omdat zij dan tegen mij zegt dat het allemaal wel kan. Maar fijn dat hier dus meer mensen zijn die vinden dat niet kan :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:38

miky schreef:
Hoi allemaal,

Het advies is "Blijf thuis". Je vriendin vraagt je om niet thuis te blijven. Het antwoord is duidelijk: Niet doen. Want naar je vriendin gaan, is niet hetzelfde als thuis blijven.

Blijf thuis. Ga niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:58

Mijn schoonvader wil ook niet dat we komen, daar houden wij ons aan.Echt blijf thuis.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:18

Als het niet nodig is om te reizen: Niet doen. Ook de NS roept mensen op om geen onnodige reisjes te maken.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:27

Het openbaar vervoer is nu toch alleen voor vitale beroepen? Niet voor uitje mensen?
Lijkt me niet verstandig om te gaan :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 02:38

idylle schreef:
miky schreef:
Hoi allemaal,

Ik zou niet gaan.

Loretta schreef:
Precies mijn gedachte. Laten we ons alsjeblieft nu even gedeist houden het is al zwaar genoeg. Als er een lockdown komt wordt het nog erger.

Gelukkig zijn er mensen zoals jullie, die wel serieus goed nadenken over dit soort zaken.

Het wereldje waarin ik zit en mijn familie als zorgverleners voor mensen met verstandelijke beperking is echt rampzalig. Niet alleen doordat deze groep mensen het dus maar beperkt kunnen begrijpen, maar ook omdat een groot deel van hen ook hechtingsstoornissen hebben, waardoor ze bijvoorbeeld geen empathie hebben of een onderontwikkeld schuldgevoel, geen oorzaak-gevolg zien...
Probeer het deze groep mensen maar eens serieus te laten nemen. Sommige proberen het ook echt wel, maar ze zijn het loslopen echt niet vertrouwd, want hun brein registreert de dingen gewoon niet. Dat hele afstand houden krijg je er van zn levensdagen niet ingestampt. In een supermarkt zouden ze zonder nadenken zo over iemand heen gaan hangen om het product te pakken wat ze willen. (En dan is er nog de hele issue van de meestal twijfelachtige hygiëne, te vergelijken met kinderen zie zonder nadenken hun neus afvegen aan hun mouw)
Een aantal woont op een zorggroep, dat is de groep waar nog de meeste controle over is. Die laat je niet van het erf af.
Maar dan is er ook nog de groep die nét goed genoeg is om op zichzelf te wonen met ambulante begeleiding én de groep die precies op het randje zit qua verstand en helemaal zelfstandig woont zonder enige vorm van sturing.
Daarvan hoor je dan na het weekend dat ze vanuit Friesland, maar even naar hun vriendje in Rotterdam zijn geweest met het OV, want ze waren zo eenzaam... Of een ander die van mening is dat ze toch maar in een klein dorpje wonen, daar komt het toch niet en ze voelen zich er vrij zeker over dat Friesland geen piek meer gaat hebben, want iedereen houdt zich hier goed aan de regels volgens het nieuws wat ze lezen, maar dan ondertussen gezellig bij een aantal vriendinnen in het dorp langs gaan en een hapje eten, vers of even gezellig samen door de drive en dan bij elkaar thuis eten. Waar bij de een helaas ook nog kinderen rondlopen die nul restricties krijgen van moederlief, want die is gewend om ze liefst hele dagen over straat te laten zweven al dan niet met andere kinderen.
Deze mensen zullen het pas voelen (begrijpen denk ik nooit) wanneer zij er direct mee worden geconfronteerd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:19

Sommige mensen missen echt hersencellen ben ik gisteren achter gekomen.
Was een rondje lopen met de pony aan de hand. Liep met haar in de berm tussen een dubbel fietspad en de weg, kwam 4 jongeren tegen met elkaar op de fiets (mag niet maar ach).
1tje maakte zich wat los uit het groepje, fietste rakelings langs mij heen en hoeste even zeer overdreven in mijn gezicht.

Het is op dat moment dat je niet iemand in een split second van zijn fiets kan schoppen, maar dat was precies wat ik het liefst had gedaan.

Ben niet bang om het te krijgen op die manier (al is dat natuurlijk altijd een mogelijkheid) maar elke vezel in mijn lijf trilde van woede, waarom doet iemand zoiets??

Faline, moeilijk he, ik geef les aan mensen met een beperking, die snappen inderdaad niet goed (sommigen) waar het over gaat. Het is zo niet tastbaar voor hen en zo onzichtbaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:09

Mijn moedertje was gister haar hondje aan het uit laten waar het normaal een stil, afgelegen gebied is. Ze was omgekeerd want er waren allemaal hangjongeren op hun scooters met sixpacks bier gezellig aan het doen met elkaar.
Die hebben echt bout aan Corona!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:19

Faline schreef:
Maar dan is er ook nog de groep die nét goed genoeg is om op zichzelf te wonen met ambulante begeleiding én de groep die precies op het randje zit qua verstand en helemaal zelfstandig woont zonder enige vorm van sturing.
Daarvan hoor je dan na het weekend dat ze vanuit Friesland, maar even naar hun vriendje in Rotterdam zijn geweest met het OV, want ze waren zo eenzaam... Of een ander die van mening is dat ze toch maar in een klein dorpje wonen, daar komt het toch niet en ze voelen zich er vrij zeker over dat Friesland geen piek meer gaat hebben, want iedereen houdt zich hier goed aan de regels volgens het nieuws wat ze lezen, maar dan ondertussen gezellig bij een aantal vriendinnen in het dorp langs gaan en een hapje eten, vers of even gezellig samen door de drive en dan bij elkaar thuis eten. Waar bij de een helaas ook nog kinderen rondlopen die nul restricties krijgen van moederlief, want die is gewend om ze liefst hele dagen over straat te laten zweven al dan niet met andere kinderen.
Deze mensen zullen het pas voelen (begrijpen denk ik nooit) wanneer zij er direct mee worden geconfronteerd.

Het zijn niet enkel verstandelijk gehandicapten is mijn ervaring die er op die manier mee om gaan. Als ik uit het slaapkamerraam kijk zie ik ook regelmatig dingen waarvan ik denk. Doe dat nou niet. Helaas zie je ook dat mensen uit Brabant met campers in het Noorden van het land staan. Zijn dat dan ook geestelijk gehandicapten? Ik vraag me wel waar hun verstand zit. Iemand die met het OV van Friesland naar Rotterdam reist kan toch nooit heel erg beperkt zijn lijkt mij.

Het probleem is wel dat er nog steeds veel teveel onnodige reisjes en contacten worden gemaakt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:53

tsja maandag komt mijn moeder hier dus wel op visite. En daar ben ik wel blij om, ik was al voor dit gedoe al onder behandeling omdat ik tegen overspannen aan zit en het wordt er op deze manier niet beter op. Ik ben blij dat ze wel even komt. En ja ze zal haar kleinkinderen waarschijnlijk ook wel een knuffel geven, geen idee. Wij proberen hier zoveel mogelijk de regels te volgen, maar zo streng als ik het af en toe lees dat je huis niet eens meer uit mag om blokje te lopen in de straat. nee zo streng zijn we dan niet, maar we zoeken drukte niet op.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:00

Hier zie ik mijn ouders en schoonouders al weken niet. Natuurlijk is dat balen, maar het is even niet anders momenteel. Ik wil hen geen onnodig risico laten lopen. De bezoekjes komen straks wel weer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:26

Ik ga ook niet langs bij mijn (schoon)ouders, zelf willen zij dat ook (gelukkig) niet ivm besmettingsgevaar.
Zou het vreselijk vinden als zij ziek zouden worden en het evt via ons zou zijn.
Juist kinderen/jongeren kunnen ziek zijn zonder grote verschijnselen en wel besmettelijk zijn.

In Italië is het oa zo ernstig omdat ouderen veel contact hebben met (klein)kinderen.