Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wittepit

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:25

Ik overweeg toch zonnepanelen op mijn dak te leggen, en zit te denken aan de combinatie met een good old elektrische boiler. Iemand ervaring mee? Ik verdwaal een beetje in het voorverwarmen van je CV, zonneboilers (die bedoel ik dus niet) ontkalkers etc.
1 persoonshuishouden, oud hoekhuis, meestal douche ik kort met zo’n zuinige douchekop, volgens mij hard water, schuin dak op het zuiden. Weet niet of mijn ouderwetse ferrarismeter een terugloopblok heeft.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:43

8nnemiek schreef:
Ik heb mijn gewonnen duurzame pakket binnen :D
[ [url=m/6rwGz0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Best leuk, zeker omdat ik net van plan was om Seepje en de bamboe tandenborstel graag eens wilde testen.
Kent iemand dat boek toevallig? Ik ben benieuwd of er nog goede tips in staan.

Wat een leuk pakket!!!
Ik heb goede recensies over het Boek gelezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:45

Die ouderwetse meters lopen heel braaf achteruit, zeer gunstig als je zonnepanelen hebt en ook reden dat stroombedrijven er vanaf willen, zeker samen met zonnepanelen. Slimme meter rekent opbrengst en afname apart en dan zitten er ook aparte prijzen aan.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:18

Mijn wasmiddel is klaar. Ik ben benieuwd :D
Afbeelding

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:07

wittepit schreef:
Ik overweeg toch zonnepanelen op mijn dak te leggen, en zit te denken aan de combinatie met een good old elektrische boiler. Iemand ervaring mee? Ik verdwaal een beetje in het voorverwarmen van je CV, zonneboilers (die bedoel ik dus niet) ontkalkers etc.
1 persoonshuishouden, oud hoekhuis, meestal douche ik kort met zo’n zuinige douchekop, volgens mij hard water, schuin dak op het zuiden. Weet niet of mijn ouderwetse ferrarismeter een terugloopblok heeft.

Bij ons komen ze er volgende maand leggen. Wij hebben maar wel juist genoeg genomen om ons verbruik te overzien, in de toekomst willen we dan ook een batterij om op te slaan (maar dit kost nog teveel omdat het in zijn kinderschoenen staat). Verder moeten wij de cv/boiler ook laten vervangen maar is dit interessant voor een elektrische? Eigenlijk wil ik van de gas af :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 18:50

Wat gaaf, dat wasmiddel! Welk recept heb je gebruikt?

Wij willen ook van het gas af, maar zitten nu nog gehuurd dus daar moeten we nog even op wachten. Al gebruik ik het gas momenteel alleen nog om te douchen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:27

@laulitz: mijn idee zou zijn dat als de panelen overdag opleveren zo’n boiler goed heet wordt, maar dan moet er dus wel een soort intelligente verdeler zijn die m dan s nachts niet op dezelfde temperatuur wil brengen. Zolang accu’s nog niet echt een optie zijn moet je ergens heen met die opgewekte stroom, en warm water heb je toch nodig was mijn idee. Terugleveren gaat in de toekomst vast afgeschaft worden (tot die tijd geen boiler en oude meter houden hahaha)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:54

[quote="8nnemiek"]Wat gaaf, dat wasmiddel! Welk recept heb je gebruikt?
/quote]
Deze; https://aromalifestyle.nl/zelf-wasmiddel-maken/
Eitje :j

Wij koken op gas helaas, hopelijk in een volgend huis beter :+

Ik ben volgende maand jarig en heb cadeau crisis. Mijn schoonfamilie is niet zo creatief met cadeaus dus een lijstje is noodzakelijk, maar bij alles denk ik niet nodig, zinloos of het zijn duurzame dingen die je niet "even" in de stad gaat halen als je er geen verstand van hebt %) %)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 20:11

Oh ja cadeau's zijn altijd lastig. Voor mezelf maar ook voor anderen.
Ik heb inmiddels lijstjes op mijn telefoon die ik het hele jaar door aanvul als me iets te binnen schiet :+
Zo weet ik nu al dat mijn vriend voor kerst waarschijnlijk een Bambook cadeau krijgt.
Ik koop en krijg ook niet graag zinloze prullaria.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:23

Dat doe ik al jaren :j Daar stonden ook wel wat dingetjes op. En ik hou ook lijstjes voor andere mensen bij :j

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 00:18

Wasmiddel zelf maken is van Aleppo zeep 100% natuurlijk, waar dat van Marseille zeep niet
altijd gezegd kan worden....van Aleppo zeep al regelmatig wasmiddel gemaakt heel simpel
en naar tevredenheid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:29

Zojuist mijn eerste shampoobar besteld bij thehappysoap. Ben benieuwd :j

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:46

kally schreef:
Wasmiddel zelf maken is van Aleppo zeep 100% natuurlijk, waar dat van Marseille zeep niet
altijd gezegd kan worden....van Aleppo zeep al regelmatig wasmiddel gemaakt heel simpel
en naar tevredenheid.

Oh -O- Ik dacht dat Aleppo zeep en Marseille zeep enigszins vergelijkbaar waren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:01

Als je traditionele marseilleZeep hebt is het gewoon (olijf)olie, soda en zout

Aleppo is olijfolie, soda en evt laurierbes olie

Om je kleding te wassen denk nogal om het even welke je gebruikt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:25

Aleppo zeep vind ik nou niet echt lekker ruiken ( om kleding mee te wassen ) ?!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:40

Ik vind het leuk om mee te lezen en te posten! :)

Mijn vriend en ik zijn veel bezig met duurza(a)m(er) leven. We eten overwegend veganistisch, met het seizoen mee, biologisch en lokaal waar mogelijk, we delen samen een auto, kopen zoveel mogelijk kleding en schoenen tweedehands of anders een duurzaam merk (zoals Patagonia), proberen minimalistisch te leven en niet te veel te kopen of aan te schaffen (altijd eerst lenen of ruilen proberen). We lezen er veel over, gaan veel naar lezingen en dergelijke, maar het blijft toch moeilijk. Zoveel dingen die ook een keerzijde hebben (om maar een voorbeeld te noemen: noten en avocado's, terwijl dat als veganist/vegatarier wel heel prettige producten zijn om te gebruiken). Daarnaast duurzame schoonmaakmiddelen/zelf maken of bijvoorbeeld op basis van groene zeep of olijfolie, en gebruik ik herbruikbare watjes enzo. Ook wil ik tzt overstappen op de menstruatiecup om tampons/maandverband niet meer te hoeven gebruiken.

Het allermoeilijkste vinden we vliegen... Beide houden we heel veel van reizen en de wereld zien. Ik heb vorig jaar een wereldreis gemaakt en dus heel veel gevlogen (toen nog niet bekend met de impact van vliegen), afgelopen jaar hebben we ook wat 'korte tripjes' gemaakt. We hebben nu besloten alleen nog te vliegen voor wanneer we langer dan 3 tot 4 weken weg zijn. Dus kleine tripjes naar Barcelona of andere Europese stad willen we met bus of trein gaan doen. Niet dat het nu goed te praten is hoor, maar het vliegen helemaal elimineren ben ik nog niet aan toe.

Ik ben erg benieuwd, zijn er mensen die niet/nauwelijks vliegen? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 11:19

Wij vliegen helemaal niet. Ik heb zelf nooit gevlogen (op een rondvlucht in een Chesna bij Aviodrome na), mijn vriend heeft vroeger wel veel gevlogen, onder andere meerdere keren naar Amerika. Maar er zitten zoveel nadelen aan dat we dat alleen nog in echte noodgevallen zouden doen.
We willen uiteindelijk de wereld rond gaan reizen met onze zeilboot. Maar goed, even naar de andere kant van de wereld zeilen doe je niet in een paar weekjes, dus voor korte vakanties is dat ook geen optie.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:12

Picassox schreef:
Ik ben erg benieuwd, zijn er mensen die niet/nauwelijks vliegen? :)

Dit vind ik een interessant punt omdat ik vaak merk om mij heen dat veel milieu bewuste mensen ook echte reizigers zijn. Zelf vlieg ik uit principe al een jaar of 7 niet meer. Mocht ik nu wel ergens heen willen waar echt naartoe gevlogen moet worden dan voel ik mij er ook best oké mee wel een keer te gaan vliegen.

De eerste zomer dat ik niet met het vliegtuig op vakantie ging heb ik bewust gekeken naar alternatieven. Wandelen, fietsen, trein, auto, paard of boot. De keuze was gevallen op een trektocht met mijn paard. Ik had dit al redelijk uitgestippeld voor een maand. Maar ik ontmoette dat jaar mijn vriend en om samen wat te gaan doen (en er was iets met het paard) is dit niet door gegaan. We zijn toen met de boot gegaan. Ik vond het idee van vooruitgaan op kracht van de natuur (wind) erg aantrekkelijk en las een boekje met zeiltheorie, mijn vriend had ooit een kamp gedaan in zijn jeugd. Voor ik het wist kochten we voor 150 euro een zeilboot en niet gehinderd door enige kennis zijn we ruim een maand op pad geweest.
Sindsdien ben ik zo verknocht aan reizen door de natuur dat ik nog geen stedentrip gemist heb. Zeilen betekend een soort van onbeperkt wildkamperen, is super goedkoop, je reist op het ritme van de natuur en ik wist oprecht niet dat Nederland zo mooi kon zijn. (Ik blijf me hierover nog steeds verbazen.)

Hoe dan ook: ik zie om mij heen veel mensen die proberen duurzamer op vakantie te gaan. Veel meer binnen Europa vaak per trein of met de auto of camper. Dit zijn alternatieve die niet zo zeer meer geld kosten, maar wel meer tijd. En tijd is geld in onze maatschappij.
Daarbij komt het cultureel bepaalde idee dat reizen in eigen land niet echt vakantie is. Als ik mensen vertel dat ik de hele zomer ga zeilen en ook nog wat ga fietsen krijg ik serieus vaak de vraag: Maar ga je dan ook nog 'echt' op vakantie?
Blijkbaar is het idee er in geslopen (in elk geval bij millannials zoals ik en jonger) dat op vakantie gaan alleen ver weg kan. Niet in eigen land, en bij voorkeur ook niet in Europa. En als je dan dichtbij op vakantie gaat mag het niet zo veel geld kosten. Alleen 'echte' vakanties mogen duur zijn. Volgende punt is dat de reis zelf niet zo lang mag duren, want dan kan je niet zo optimaal mogelijk genieten van je vakantie. Liever een vliegreis waarmee je er direct bent, dan met de bus waarmee je twee dagen onderweg bent.

En ik denk dat hier dus ook de oplossing zit. Het reizen ergens heen moet (weer) onderdeel worden van de pret, onderdeel van het op vakantie gaan. Dat betekend dat je misschien meer tijd uit moet trekken. En ja, dat kost meer geld. Dus misschien is het noodzakelijk wat langer te sparen om ook langer weg te kunnen. Bijvoorbeeld met een camper, kan je behoorlijk ver reizen. Of met die bagpack die mensen in Thailand ook een maand op de rug dragen, maar in de EU niet bereid zijn mee te gaan hiken. Een initiatief als 'een zomer zonder vliegen' uit Belgie heeft een website met allerlei alternatieven voor reizen binnen Europa. Dat soort dingen zijn een goede start om de mentaliteit te veranderen. Ik realiseer me ook dat voor mij de keuze om niet meer naar toeristenplaatsen te gaan makkelijk te maken is omdat ik zelf in een toeristen plaats woon. En wanneer je leefomgeving wordt overspoeld door toeristen en je daar dagelijks de nadelen van ervaart ga je niet meer zonder blikken of bloze naar andere grote toeristische steden en huur je ook echt geen airbnb. Kampeeropties liggen dan veel meer voor de hand.

Zeilen is ook een serieuze optie voor verder weg. Wil je naar het Amerikaanse vaste land, zou je bijvoorbeeld prima met en initiatief als de 'tres hombres' mee kunnen varen aan boord. Dit is een zeilschip wat zonder motor cargo duurzaam de wereld over scheept. Op die manier heb je een prachtige reiservaring, werk je mee aan een duurzaam alternatief, reis je co'2 neutraal en kom je alsnog op het vaste land aan waarna je je reis kan vervolgen. Eventueel vlieg je terug, dan heb je in elk geval nog je vliegreis gehalveerd.

De opties die ik hier noem hebben natuurlijk allemaal haken en ogen. Voornamelijk dat dit reisopties zijn die goed aansluiten bij mensen die een beetje sportief zijn of in elk geval gezond en goed ter been. Daarnaast is onze maatschappij niet ingericht op langer op vakantie gaan. Veel mensen kunnen door hun werk niet te lang weg blijven waardoor je genoodzaakt wordt je vakantie te 'optimaliseren'.
Echt langere tijd reizen lijkt alleen weggelegd te zijn voor mensen die nog geen vaste baan en huis hebben. En geen paard hebben natuurlijk. :D

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:49

Hoefijzer ik ben zeer getriggerd door dit stukje: "Voor ik het wist kochten we voor 150 euro een zeilboot en niet gehinderd door enige kennis zijn we ruim een maand op pad geweest. "

Hadden jullie beide echt geen kennis van zeilen en zeilboten en heb je dan ook een maand op de boot gewoond? Zeilen lijkt me schitterend, maar ook veel werk? En niet gemakkelijk als je het nooit gedaan hebt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 13:00

Zeilen is prachtig, en redelijk makkelijk te leren. Maar zeker niet ongevaarlijk, ik zou het echt niemand aanraden om zonder kennis op te stappen en weg te varen, en al helemaal niet op een goedkope boot die niet gekeurd is. Dat kan letterlijk levensgevaarlijk zijn.
Zeilen is redelijk intensief, het onderhoud van een boot is ook niet niks, en het liggeld kan ook duur zijn als de boot te groot of zwaar is voor op een trailer.
Maar voor ons is het wel elk weekend als we aan boord zijn vakantie, en dat is dan wel weer fantastisch <3

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:40

SassyMoon schreef:
Hoefijzer ik ben zeer getriggerd door dit stukje: "Voor ik het wist kochten we voor 150 euro een zeilboot en niet gehinderd door enige kennis zijn we ruim een maand op pad geweest. "

Hadden jullie beide echt geen kennis van zeilen en zeilboten en heb je dan ook een maand op de boot gewoond? Zeilen lijkt me schitterend, maar ook veel werk? En niet gemakkelijk als je het nooit gedaan hebt?

Dat is een moeilijke vraag want het klinkt inderdaad erg simpel zo. En misschien kan het ook wel simpel zijn maar is het dat meestal niet.
Het verhaal hier achter was dat we een boot wilde huren in friesland, een Valk, en dat kost 350 per week. De boot die we kochten was nog veel goedkoper en we konden er de rest van het jaar nog meer door de grachten toeren (wat we ook heel veel hebben gedaan overigens) dus dat leek een goede uitkomst als student. Met een vriendin die goed kon zeilen en internet hebben we doorgenomen wat echt de essentiële dingen waren wat goed moest zijn op de boot voordat we hem kochten.

Opzich is leren zeilen niet zo moeilijk. Angst dat iets mis kan gaan doet vaak veel mensen de das om. En die angst is reel. Zeilen kan heel gevaarlijk zijn. Je moet constant opletten. Opletten wat je zelf doet, opletten wat de wind en het water doen en je daarop direct aanpassen. Dat kan heel stressvol zijn.
In het algeheel zou ik zeggen qua materiaal: kleine boot, kleine problemen, grote boot, grote problemen. Een kleine boot is goedkoop en alles wat kapot kan is goedkoop te repareren. Bij grote boten zijn de kosten voor onderhoud al snel veel werk en kosten erg veel geld. Daarin tegen is het varen op een goede grote boot veel veiliger en makkelijker dan op een kleine boot. Hoe groter en zeewaardiger de boot, hoe verder weg je kan gaan. Met een kleine boot blijf je snel binnen Nederland. Al hoewel je via meren en riviertjes ook prima door heel Europa zou kunnen gaan.
Maar in Nederland kan je bijvoorbeeld in Friesland kan tussen de plaatsen en meren trekken. Aan de oevers en op eilandjes zijn steigers gemaakt waaraan je gratis mag aanleggen en overnachten. Er zijn altijd andere boten in de buurt en in geval van onverwacht slecht weer of schade is er altijd en kant in de buurt waar je snel aan kan leggen.
Belangrijkste is: weet wat jij aan kan en wat je boot aan kan en treed daar niet buiten.

Een goede instap is een keer mee gaan zeilen met vrienden of ook op internet zoeken zeilers vaak 'opstappers' wat een leuke kans is om kennis te maken. Om de basis te leren: doe een cursus en van daaruit kan je dus makkelijk zo'n Valk huren in friesland en dagtochtjes maken. Van daaruit kan je overstappen naar wat groters als je wat verder wilt of meer luxe wenst.

Zelf konden wij inderdaad op de boot slapen, zij heeft een klein kajuitje waarin je net kan liggen. Koken op een gasstel, zo min mogelijk en lichtgewicht meenemen, geen stroom, geen sanitair. Behoorlijk vergelijkbaar met een weekje in de bergen gaan hiken.

Op een iets grotere boot, zeg maar vanaf 7 meter wordt het meer vergelijkbaar met een camper. Dan heb je wateropslag, sanitair, accu's en een klein keukentje.
Kosten hangen alles af van het type boot en waar je ligt. Kleine boten zijn bijna gratis af te halen en liggeld is ook niet duur. Maar wanneer er iets mis is kan het zeer gevaarlijk zijn en kunnen de kosten hoog oplopen. Daarmee is huren eigenlijk altijd wel goedkoper. Maar die camper is op termijn ook een stuk goedkoper, en ook nog veel veiliger en geeft ook veel vrijheid.

Dus om terug te komen of het simpel is; voor ons was het toen heel simpel. Nu 6 jaar later hebben we de boot nog steeds en zeilen ook nog steeds fanatiek. Totaal gemaakte kosten aan dit bootje zijn nog steeds een lachertje en het is oneindig genieten.
Maar er is een hoop tijd en volharding in gaan zitten. Als je begint met zeilen kost dat een hele hoop tijd en moeite en zeilen kan, zoals elke outdoor vakantie, behoorlijk afzien zijn. Maar wanneer je na een een kennismaking alleen maar enthousiaster bent geworden kan ik zeilen absoluut aanraden!

(Maar kijk uit, voordat je het weet ben je zoals Annemiek in ik compleet in love *\o/* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:11

Interessante vraag over vliegen :j

Ik heb vroeger wel veel gevlogen maar sinds een twee jaar (met toenemend bewustzijn) niet meer. We gaan nu met de trein op vakantie en hebben ons dusver prima vermaakt :j Toch sluit ik niet uit dat we ooit nog eens naar een verre bestemming zullen vliegen. Niet voor een 'gewone' vakantie maar misschien wel voor bijvoorbeeld een huwelijksreis, en dan met Co2 compensatie.
Het is vooral te hopen dat de vliegtuigindustrie een flinke inhaalslag gaat maken en we over een X aantal jaar groen kunnen vliegen :)

Ook hierin kan ik me erg vinden
Citaat:
En ik denk dat hier dus ook de oplossing zit. Het reizen ergens heen moet (weer) onderdeel worden van de pret, onderdeel van het op vakantie gaan.

En wat daarnaast ook helpt als je niet wilt vliegen is als je flexibel bent in je bestemming. Wij kijken eerst waar de trein heen gaat en kiezen op basis daarvan waar we heen willen op vakantie. In plaats van eerst iets te bedenken en er dan achter te komen dat het onbereikbaar is qua geld/aantal vrije dagen

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:05

Bedankt voor jullie info 8nnemiek en hoefijzer. Ik verwachte al dat het niet zo simpel zou zijn. Maar wel avontuurlijk. Vliegen denk ik nu ook meer over na, scheelt dat wij nu niet meer zo van lange verre vakanties houden. Binnen nog geen week missen wij ons eigen huis en de beestjes.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:38

Ik ben 24 en heb nu 3x in mijn leven gevlogen. En nu moet ik toegeven, ik heb een hekel aan vliegen. Niet vanwege het milieu (uiteraard dat ook), maar ook omdat ik enorm veel last heb van misselijkheid en oorpijn. Ik ben pas weer ontspannen als ik met beide voeten op de grond sta. Ook ben ik enorm wagenziek waardoor reizen met de boot mijn maag niets dan goed doet. Het liefst ga ik met de auto of trein. Daar heb ik het minste last (als ik vooruit reis, of voorin zit/zelf rij).

Ik hoef niet perse ver van huis. Het enige dat ik ooit nog zou willen is een ranch bezoeken in Amerika of Australië. En ik zou graag willen helpen bij projecten voor plastic opruimen, sanctuary’s etc. Dan is het vliegen toch voor een goed doel.

Vind het goed om te lezen dat de mensen hier zich zo bewust zijn van het vliegen en de risico’s voor het milieu

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 06:50

Nou, grappig dat je dat zegt hoefijzer! M’n vriend en ik zijn enorm milieubewust (geworden) en proberen op heel veel vlakken ons steentje bij te dragen. Maar - en dat heeft deels te maken met dat milieubewuste - we zijn ook geïnteresseerd en nieuwsgierig naar de wereld om ons heen. En dat maakt gelijk die tweestrijd inderdaad! :)

Vorig jaar hebben we samen een deel van die wereldreis gedaan en hebben daarvoor één retourticket gekocht (heen op Bogota, terug van Lima naar huis). Tussendoor hebben we alles met bussen, treinen, boten gedaan. Dat neemt het probleem nogsteeds niet weg...

Aanstaande winter gaan we vier weken naar Mexico. Onze vluchten hebben we gecompenseerd via GreenSeat, al ben ik mij 1000% bewust dat dat niet afdoende is. Ik/wij vinden het zó moeilijk om het te laten. Het was voor ons al bijna lastig om dit jaar verder niet te vliegen (verder met de auto/camper weggeweest).

Ik blijf deze impact erg lastig vinden want die is bij mij wel het grootst: ik woon heel klein, eet veganistisch, bezit een half autootje waar ik weinig mee rijd, gebruik geen wegwerpproducten... Maar mijn persoonlijke impact zit hem echt in het vliegen.