Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:43

Het voordeel van geiten is dan wel weer dat het met één keer per dag kan. Of dat met schapen ook zo is weet ik niet eigenlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:47

Ik heb het wel eens overwogen, een paar van onze schapen te melken, maar het past slecht in de manier van schapenhouden hier; enorm onpraktisch.
Maar ik zou graag eens proberen schapenkaas te maken....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 09:06

Beste Homesteaders, ik heb een vraagje over mijn kwartels, maar misschien kunnen de kippenhouders mij ook wel helpen.

Ik heb 4 kwartelhennen van nu twee maanden oud. Drie van hen leggen keurig (vrijwel) elke dag een ei. Ik heb ze binnen zitten dus ik kan ze goed in de gaten houden en weet dus ook zeker dat er eentje is die nog niet legt.

Nu is die ene die nog niet legt ook de zenuwpees van het stel. Ze gedraagt zich echt anders. De andere 3 zijn inmiddels hondsbrutaal en kunnen zelfs bedelen, maar die ene blijft een bang vogeltje.

Eerder waren ze allemaal zo, maar ik heb het idee dat sinds ze aan de leg zijn gegaan dat bange eraf is geraakt. Kan dat kloppen? Werkt dat bij kippen misschien ook zo?

De grote vraag is dus... Legt dat ene hennetje niet omdat ze zo zenuwachtig is, of is ze zo zenuwachtig omdat ze nog niet legt? (De kwartel en het ei-kwestie :') )
Ze heeft inmiddels ook wat kale plekjes op haar koppie. Ik heb de andere dames er niet op kunnen betrappen dat ze haar pikken. Ze vliegt ook nog af en toe tegen de bovenkant van het hok aan dus daar kan het ook van komen.

Wat kan ik doen om haar te helpen? Ergens vind ik het sneu dat ze zo nerveus is, en bovendien moet ze wel gaan leggen, want anders wordt ze een slachtprojectje. Ik zou haar apart kunnen zetten, maar ik ben bang dat dat alleen maar meer stress oplevert. Ze handhaaft zich opzich prima in de groep.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:49

Hoeveel lestnestjes heb je? Het is op zich normaal dat er wel een zenuwpeesje/onderste in de pikorde en daarom zenuwachtig is, maar een extra legnestje zou kunnen helpen door haar een verstopplekje te geven.
An sich zouden ze wel ongeveer tegelijk moeten gaan leggen als ze even oud zijn. Het is niet toevallig per ongeluk een haantje?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:05

Mag ik mij ook komen melden ben semi door een moestuin en wil komend jaar heel veel in gaan maken om zo goedkoop mogelijk te leven ook. Alleen kippen zijn helaas geen optie wegens gezondheid.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:15

julius_juut schreef:
Hoeveel lestnestjes heb je? Het is op zich normaal dat er wel een zenuwpeesje/onderste in de pikorde en daarom zenuwachtig is, maar een extra legnestje zou kunnen helpen door haar een verstopplekje te geven.
An sich zouden ze wel ongeveer tegelijk moeten gaan leggen als ze even oud zijn. Het is niet toevallig per ongeluk een haantje?

Ze hebben geen legnestjes. Dat schijnt voor Japanse Kwartels niet nodig te zijn, en de andere drie doen het dus ook prima zonder. Ze hebben ook helemaal geen broedgedrag. Maar misschien dat dat voor deze ene hen toch wel goed zou zijn. Geen idee.

Het is 99% zeker geen haantje, want de verkoper heeft voor mij de hennen uitgezocht. Ze hebben ook allemaal de uiterlijke kenmerken van een hen (zwarte stippeltjes op de borst), en ze kraaien niet. Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat het een ongeslachtelijk iets is, of gewoon niet kan leggen op de één of andere manier. Ik weet niet hoe vaak zoiets voorkomt bij dit soort dieren.

Ik hoop dat dit hennetje vanzelf relaxter wordt en dan ook gaat leggen, maar ik wil haar graag helpen als dat kan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:06

Ik heb ook wel eens vier 'hennen' gekregen van een fokker, waarvan twee toch echt hanen waren. Ook wel eens een kip 'Juffrouw Tok' die wat zwakjes was en we een tijdlang verzorgd hebben, die na anderhalf jaar toch opeens 'Meneer Tok' bleek te zijn. XD Nou was dat natuurlijk bij kippen, met kwartels heb ik geen ervaring aangezien de kwartels die ik ook heb gehad al heen snel opgegeten waren.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 17:49

Als het een haan was dan had je dat snel gemerkt hoor. Kwartelhaantjes zijn erg fel. Heb je er een haantje bij? Die zorgen ook nog wel eens voor kale plekken. Voor japanse kwartels heb je inderdaad geen legnesten nodig. Heb je wel genoeg schuilplekjes? Het zijn nogal kleine vogels waardoor ze kwetsbaar zijn voor roofdieren. En dat weten ze zelf ook al te goed, misschien daarom zo zenuwachtig? Hoe lang leggen je andere hennen al? Anders nog even tijd geven. Onze kwartels maken ook altijd verschilde fases door wat betreft hoe tam ze zijn. En dit heeft echt met de leeftijd te maken. Dit ervaar ik bij kippen trouwens ook zo. Onze kwartels zijn nu 1 jaar en zelfs vervelend tam, haha!

Leuk Marcella! Ik vind je moestuin altijd zo mooi in het moestuintopic! En wecken is zo leuk! Een kelder vol potjes geeft zoveel voldoening :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:16

De eerste is ruim twee weken geleden begonnen met leggen, de volgende drie dagen daarna en de derde weer drie dagen daarna. Het is nu tien dagen nadat de derde is gaan leggen, dus ik had zo onderhand de laatste wel verwacht. Ze komen uit dezelfde lichting uit de broedmachine, dus ze verschillen nauwelijks in leeftijd.

Ik hou het er nog maar even op dat die ene gewoon een zenuwpees is en er wat langer over doet.

Ze zitten trouwens in de woonkamer dus veel last van roofvogels hebben ze niet :D. Andere huisdieren heb ik ook niet. Ik heb wel geprobeerd een handdoek over een deel van het hok te hangen, maar daar werden ze alleen maar nerveus van.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 18:25

Roofvogels zijn niet de enige dieren die een kwartel zouden willen eten, bijna alles wel. In een woonkamer heb je wel wat meer onrust en beweging.
Wij hebben in onze opfokbak bijvoorbeeld een emmer met een opening er in gezaagd waar ze in kunnen. En daar maakte ze veel gebruik van!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:48

Je bedoelt een emmer op zijn kop, als huisje? Dat is wel een goed idee ja.

EDIT: Gaan ze trouwens niet van de leg van zo'n huisje, omdat ze te weinig licht krijgen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:16

Ratten zullen een kwartel ook wel graag lusten.

Bedankt :o ga nu op mezelf wonen dus zodra het kan mijn eigen voorraad aan gaan leggen. *\o/*

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 20:38

Klopt, of iets van een caviahuisje of iets dergelijks? Nee ik denk niet dat dat een probleem zal zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:58

LindyH schreef:
julius_juut schreef:

Ze hebben geen legnestjes. Dat schijnt voor Japanse Kwartels niet nodig te zijn, en de andere drie doen het dus ook prima zonder. Ze hebben ook helemaal geen broedgedrag. Maar misschien dat dat voor deze ene hen toch wel goed zou zijn. Geen idee.

Broeds zijn is er flink uit gefokt, maar dat betekent niet dat ze geen schuilplaatsen willen, het zijn grondvogeltjes en hun belangrijkste verdediging is verstoppen. Genoeg verstopplekken geven voorkomt stress en als ze vervolgens ook nog eens op 1 plek eitjes gaan leggen is dat voor jouw makkelijk, want vaak is dat een plek die schoon blijft (schone eitjes is ook prettig). Wilgenbrugje helpt al een stuk, caviahuisje schijnt ook ongeveer de juiste maat te zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:52

Moet de schuilplek zo groot zijn dat ze er allemaal tegelijk in kunnen of hoeft dat niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:59

Meerdere is fijn, al passen er dan meer in dan je zou denken. Niet alles zal elkaar lief genoeg vinden om op dezelfde plek te mogen/durven schuilen, zeker 2 plekjes is dus prettig.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:36

Ik denk toch dat er iets niet goed is met 'kneusje'. Ze zit vaak in een bolletje en groomt zichzelf wel erg vaak. Vandaar ook de kale plekjes waarschijnlijk. Ik vermoed iets van luizen of mijten ofzo. Daar baal ik van, want ze hebben nog wel zo'n superdeluxe stofbad met onder andere diatomeeënaarde. Wel gek dat de anderen nergens last van hebben. Het zou kunnen dat Kneusje geen stofbaden neemt. Morgen maar eens op letten.
Het kan ook iets anders zijn, maar er is echt iets aan de hand.

Ze hebben nu trouwens een soort caviahuisje maar ze gaan er nog niet in.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 10:31

Zijn het alleen kale plekken of ook met korstjes? En waar zitten die plekken? Heb je anders een foto?

Ze moeten er vast nog eventjes aan wennen ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:46

De Chinese kwartels die ik ooit gehad heb toen ik nog een volière had. Waren heel schuw nieuwe dingen weer eerst aangekeke. Tot alles gewoon is. Maar duurde wel even alleen jammer dat ik moordzuchtige parkieten had.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 11:26

Moordzuchtige parkieten?! Dat hebben de kwartels niet overleefd?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:26

LindyH schreef:
Ik denk toch dat er iets niet goed is met 'kneusje'. Ze zit vaak in een bolletje en groomt zichzelf wel erg vaak. Vandaar ook de kale plekjes waarschijnlijk. Ik vermoed iets van luizen of mijten ofzo. Daar baal ik van, want ze hebben nog wel zo'n superdeluxe stofbad met onder andere diatomeeënaarde. Wel gek dat de anderen nergens last van hebben. Het zou kunnen dat Kneusje geen stofbaden neemt. Morgen maar eens op letten.
Het kan ook iets anders zijn, maar er is echt iets aan de hand.

Ze hebben nu trouwens een soort caviahuisje maar ze gaan er nog niet in.

Luizen of mijten zouden ook verklaren waarom ze niet legt. En een algehele mindere weerstand kan er voo zorgen dat zij de enige is met ongedierte, dat zie ik hier bij de kippen ook wel. De zwakkelingetjes en zenuwpeesjes zijn gevoeliger voor van alles dan de brutale rotkoppen die bovenaan de pikorde staan.

Finecto werkte hier erg goed tegen luizen, en dan kan je de eitjes en het vlees gewoon blijven eten. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:42

Klopt de kwartels hebben het niet overleefd ondanks de voorzorg maatregelen dat ze weg konden kruipen. :=

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:51

Oeps. :P Tot zo ver het idee 'wat een mooie lieve kleine vogeltjes' bij parkieten. XD

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 11:54

julius_juut schreef:
Oeps. :P Tot zo ver het idee 'wat een mooie lieve kleine vogeltjes' bij parkieten. XD

Hier ook :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 11:57

Wij hebben de varkens ingezet om een stuk weiland om te ploegen. Ze hebben goed werk geleverd! :D Mooi losse aarde! Alleen even vlak harken. Hier komen dit jaar aardappels, aardperen, zonnebloemen, mais, pompoenen en wat extra courgetteplanten voor diervoer. En dan aan het einde van het seizoen mogen de varkens er weer doorheen om het op te ruimen

Afbeelding