Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:41

secricible schreef:
puur interesse: is dat überhaupt haalbaar in NL? Zelfvoorzienend worden voor vlees en zuivel? Als veel zuivel drinkend land met veel inwoners op relatief weinig grond. Dan moeten we dus misschien minder vlees gaan eten en meer groente. Kunnen we al die groente dan wel zelf verbouwen? Of stel je voor die dan wel te importeren?

Absoluut. Maar dat is niet het probleem.

Het is de export en daar leven veel boeren grotendeels van. Dus geen export meer, leidt tot minder produktie en dat gaat niet. Dan kunnen ze niet meer rondkomen.

Amoj, jij begrijpt precies mijn punt.
Ik heb heel veel problemen met ruimen. Het is onethisch.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:22

8nnemiek schreef:
Ik vind het wel meevallen. In het voorjaar een aantal dagen hard doorwerken, en elke dag je jonge plantjes water geven.. Daarna uitplanten. Maar 's zomers hoef je vooral nog het onkruid bij te houden en bij droogte wat water te geven.
Het plannen is het meeste werk eigenlijk :P

Ok zij zit er echt uren elke dag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:31

Desiree schreef:
secricible schreef:
puur interesse: is dat überhaupt haalbaar in NL? Zelfvoorzienend worden voor vlees en zuivel? Als veel zuivel drinkend land met veel inwoners op relatief weinig grond. Dan moeten we dus misschien minder vlees gaan eten en meer groente. Kunnen we al die groente dan wel zelf verbouwen? Of stel je voor die dan wel te importeren?

Absoluut. Maar dat is niet het probleem.

Het is de export en daar leven veel boeren grotendeels van. Dus geen export meer, leidt tot minder produktie en dat gaat niet. Dan kunnen ze niet meer rondkomen.

Waar het mij om ging "het is geen individueel probleem "boer X doet het fout".
Zoals het gaat, vind ik een x aantal zaken minder ideaal - en dat kan op zich best veranderen, maar dat doe je niet even als mens in je eentje. Daar zit een gigantische organisatie van Europese regels, investeringen en wat al niet achter.

(Ook voor mammoettankers geldt, dat ze heus kunnen wenden, maar dat gaat per graad en het duurt lang.)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:37

hengstveulen schreef:
Bij ons krijgen ze idd 1 keer in de 14 a 15 maand een kalf, gemiddeld worden de koeien 7 jaar bij ons, dat betekend dat wij koeien hebben van 10 jaar en ouder maar vorige week moest er een jonge vaars worden ingeslapen omdat ze haar been had gebroken. Zewas aan het "spelen" met een andere koe omdat ze tochtig was en gleed uit en brak zo haar been. Dus soms zijn ze ook jonger omdat ze niet meer drachtig worden of ziek worden

natuurlijke dood na goede verzorging enz. 15 tot 25 jaar:
http://www.levendehave.nl/kennisbank/runderen/leeftijd-van-koeien
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koe_(rund)

zijn nog veel meer sites de vinden waar dit op staat, 7 is dus erg jong..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:40

Palmera schreef:
8nnemiek schreef:
En als je een hond van 10 kilo dag en nacht in een bench zet dan wordt je uitgemaakt voor dierenmishandelaar.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat het bij kalveren en varkens en kippen geen probleem is, maar bij honden, katten en knaagdieren wel. En dat terwijl honden en katten 90% van de dag slapen, en vee juist heel veel zou moeten rondtrekken en dag en nacht zou staan te eten in het wild.

Mooi gezegd. En als je een pup met 3 weken bij de moeder weghaalt word je gelynchd. Maar met de kalfjes mag het binnen 5 minuten.
Nee hoor, geen goed woord over voor deze vleesindustrie.

Je bedoelt melkindustrie. Bij vleeskoeien gebeurt dat namelijk niet. Iig niet die wat ik ken

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:53

Om denk ik rendabel te kunnen zijn als bedrijf kan je je koeien niet tot 25 jaar houden. (wie zet er een pensioenstal voor koeien op ?)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:33

kohtje schreef:
Om denk ik rendabel te kunnen zijn als bedrijf kan je je koeien niet tot 25 jaar houden. (wie zet er een pensioenstal voor koeien op ?)

nee maar wel zeer opvallend dat de koeien gemiddeld 8-18 jaar minder oud worden, lijkt niet echt te kloppen..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:53

Janneke2 schreef:
maar dat doe je niet even als mens in je eentje. Daar zit een gigantische organisatie van Europese regels, investeringen en wat al niet achter.

We zitten er veel te diep in en daarom is er geen weg meer terug. Diep in de stront. Zo zou je het kunnen zien.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:59

Jentecats schreef:
kohtje schreef:

nee maar wel zeer opvallend dat de koeien gemiddeld 8-18 jaar minder oud worden, lijkt niet echt te kloppen..[/quote
Ze worden niet ouder omdat ze naar de slager gaan. Dat wil niet zeggen dat ze op zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:02

Net zoiets als fosfaat. Er mag steeds minder mest op het land.
Gevolg; minder fosfaat in het gras (dus wat ze opvreten van de weide maar ook in de kuil).
Gevolg; koeien hebben fosfaat gebrek en zijn slap op de benen, vallen soms zo om etc.

Dit hebben wij gehad en voeren nu fosfor bij in het rantsoen. Maar reken er op dat je hier op afgerekend wordt, in je kringloopwijzer en BEX.
Regels regels, maar wij hebben gewoon het beste voor met onze koeien, maar er mag steeds minder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:36

Desiree schreef:
Janneke2 schreef:
maar dat doe je niet even als mens in je eentje. Daar zit een gigantische organisatie van Europese regels, investeringen en wat al niet achter.

We zitten er veel te diep in en daarom is er geen weg meer terug. Diep in de stront. Zo zou je het kunnen zien.

Ik zou niet weten "dat" of "waarom" er geen weg terug zou zijn...?
Ja - we zitten diep in de stront, dat klopt. De woestijnenrukken op, de oorlogen die op die randen ontstaan sturen talloze vluchtelingen oa naar Europa.
Het klimaat verandert.
Zoet water wordt schaars, landbouwgrond verzilt.

Maar er zijn heus ook heel erg veel alternatieven. Van "zeebouw" (plantaardig eiwit uit de Westerschelde) tot zilte aardappels op Texel en nog heel veel meer.

Anoniem

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:55

Er is een koeien rusthuis , de leemweg vangt ook ontsnapt vee op etc. Best mooi werk , maar lijkt me een dure grap :o

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:27

Rebecca schreef:
Er is een koeien rusthuis , de leemweg vangt ook ontsnapt vee op etc. Best mooi werk , maar lijkt me een dure grap :o

Dat zal waarschijnlijk een dure grap zijn maar het zijn wel mensen met een hart!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:14

Er zijn zat boeren die "die ene koe" gewoon op de boerderij houden, ook al is zij niet meer rendabel.
(Ik zeg regelmatig tegen de boer waar mijn paard staat "jij bent al honderd generaties boer en ik ben een stadse juffer.)

Dat ik wat sentimenteler ben, wil niet zeggen dat hij als boer minder voor zijn beesten voelt.
(En ik vind het heerlijk dat hij over mijn Knollie ook gewoon praat als 'een van zijn beesten', als in: "Geen van mijn beesten mag op de tocht staan" etc.)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:15

Janneke2 schreef:
Ik zou niet weten "dat" of "waarom" er geen weg terug zou zijn...?
Ja - we zitten diep in de stront, dat klopt. De woestijnenrukken op, de oorlogen die op die randen ontstaan sturen talloze vluchtelingen oa naar Europa.
Het klimaat verandert.
Zoet water wordt schaars, landbouwgrond verzilt.

Maar er zijn heus ook heel erg veel alternatieven. Van "zeebouw" (plantaardig eiwit uit de Westerschelde) tot zilte aardappels op Texel en nog heel veel meer.

Ik vrees dat Europa ons geen enkele gelegenheid biedt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:25

Jentecats schreef:
Rebecca schreef:

Dat zal waarschijnlijk een dure grap zijn maar het zijn wel mensen met een hart!

Net of een boer dat niet heeft. Dat dier weet niet of die 7 jaar is of 20 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:32

Boeren hebben ook vaak een hart , sommige dieren daar hebben 100.000 gegeven en boer wil haar niet slachten en dan daar heen. Boeren hebben echt wel een hart voor hun vee ...

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:32

Ik volg even, vind dit ook altijd interessant en vaak aan het denken wat voor vlees ik eet of dat ik vegetarisch ga worden.
Toen ik vorig jaar bij het asiel werkte, at ik heel weinig vlees want ik vond het raar om overdag dieren te redden en een beter leven te geven terwijl ik dan s avonds vlees at.
Maar nu woon ik samen met me vriend en die heeft graag af en toe een stukje vlees, daarom eet ik vaak wel mee, maar we halen alleen als het een goed leven heeft gehad en er een 35% kortingsticker op zit. Dan denk ik, als wij het niet opeten, wordt het weggegooid en dan heeft de dood van t dier helemaal geen nut gehad!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:53

Rebecca schreef:
Boeren hebben ook vaak een hart , sommige dieren daar hebben 100.000 gegeven en boer wil haar niet slachten en dan daar heen. Boeren hebben echt wel een hart voor hun vee ...

Het is met boeren hetzelfde als met particulieren met een hond of kat.
Sommigen verdiepen zich in hun dieren en proberen het beste. En anderen zijn achteloos en onverschillig. Helaas is het populistisch om je alleen tegen boeren te richten, maar veel particuliere dierenhouders mochten ook eens wat meer onder de loep genomen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:18

Lees mijn stuk eens jentecats, hou toch eens op dat een boer geen hart heeft.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:47

Begin er nu ook een beetje flauw van te worden :o omdat ik schrijf dt onze koeien 7 jaar en ouder worden hebben we dus geen hart omdat we ze weg doen? We kunnen niet iedere koe die geen melk meer geeft houden, daar is onze stal te klein voor en onze portomonnee ook. Ja als we een goede melkprijs zouden krijgen kun je zoiets doen ja, nu hebben we amper geld om de dieren die we hebben een optimale verzorging te geven.

Maak je geen zorgen, ze worden prima verzorgd maar dit beteknt wel dat er voor ons weinig overblijft...dus ook voor onze 4 kids die dus niet alles krijgen en op vakantie gaan is ook een hele te dure grap voor ons.....

Bovendien paarden kunnen ook 30 jaar worden maar redden dat niet allemaal.

Ik zou het fijn vinden als we kunnen op houden met deze sentimentele toestand :o

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:52

amoj schreef:
Lees mijn stuk eens jentecats, hou toch eens op dat een boer geen hart heeft.

ik heb niet gezegd dat een boer geen hart heeft.. ik zeg alleen dat de mensen van het rusthuis een hart hebben. Er zullen echt wel genoeg boeren zijn die een hart voor hun vee hebben, zonder twijfel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:40

Afbeelding
Waarom wordt dit wel geaccepteerd

Afbeelding
En dit niet?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:51

Ik vermoed zo dat de meeste die het onderstaande niet ok vinden het bovenstaande ook niet ok vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:58

Inderdaad, ik vind beide sneu :=
Ze horen beide lekker bij hun moeder in het gras :j

Denk trouwens niet dat er ook maar een bokker is die het prima vindt om een veulen aan een touw in een stal te zetten.
Er stond ooit een jonge pony van anderhalf op mijn vroegere pensionstal, ook veel op stal, en daar werd toen ook door haast iedereen gezegd dat ze het echt niet vonden kunnen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-02-16 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt