Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:48

In België krijg je als volwassene inderdaad niks terug van de orthodontist, tenzij je een extra verzekering hebt minimaal 1 jaar voor de behandeling start. Die had ik niet dus dikke pech. En helemaal nu blijkt dat de beugel eigenlijk niet correct staat en dergelijke. Overweeg wel om een klacht in te dienen.

Een halftijdse job ipv voltijdse voel ik wel ontzettend. Heb nu een stalgenoot die stukje weiland van me huurt, dat gaat recht naar de spaar. Ga wat meer proberen werken als hostess, maar dan volle dag (en) in het weekend. Gaat ook naar de spaar. Hoop dat ik het zo wat kan opvangen en de spaar alsnog aangevuld krijg.

Eleionomae

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:54

Volledige lonen kunnen sparen, ik zou willen dat dat kon haha. Maar we hebben nou eenmaal allebei niet het beroep uitgekozen waar veel geld in zit dus we sparen wat we kunnen missen zonder dat ons leefgenot daar op achteruit gaat. Dus als we es zin hebben om 2x per week uit eten te gaan doen we dat ook. Maar als we straks aan kids beginnen is dat wel over, dan zullen we daar toch meer op moeten letten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:43

Tot nu toe leggen vriend en ik elke maand hetzelfde bedrag opzij voor gezamenlijke kosten. Dat kon prima met 2 voltijdse inkomens. Nu niet meer, dan hou ik misschien 200€/maand over voor de paarden, diesel, verzekeringen, eigen rekeningen etc. Dus dat gaan we wel een keer moeten bekijken hoe we dat gaan aanpakken. Nu staan ze in het weiland en kosten ze niks behalve smid maar voor de winter moet ik nu dan wel gaan sparen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:41

Ik probeer 500 euro per maand te sparen sinds ik mijn paard niet meer heb. Iedere maand stort ik automatisch een vast bedrag, als ik zie dat ik meer verdiend heb ( hogere functie, alleen als invaller) stort ik wat extra. Wil graag een auto kopen, en een nieuwe laptop :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:03

Ik spaar nu vooral om de spaarrekening alvast weer omhoog te krijgen, want binnenkort is hopelijk de koop van mijn 2e stuk weiland rond en dan keldert het helemaal. Dus nu alvast al aan het aanvullen dat ik na die betaling weer boven 1000€ zit.

Iemand huurt een klein stukje weide van me aan 50/maand. Dat bedrag gaat vast naar de spaar. Daarnaast gaat uitbetaling van mijn bijbaantje als hostess daar rechtstreeks naartoe en sinds kort ook alles wat het ziekenfonds terugbetaalt van tandarts, HA en dergelijke. En intussen een stuk zuiniger worden. Vanaf volgende maand moet ik het met een hoop minder stellen, dus al wat ik nu overhou is dan extra.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:18

Ik kom hier ook graag mee kletsen en lezen voor de motivatie. Mijn doel is om in oktober het lesgeld voor het schooljaar 16/17 in 1x te kunnen betalen. Dat wordt nog flink sparen. Er staat nu nog maar €1.93 daarvoor op de spaarrekening. Het totaal bedrag is €1984 :oo. Gelukkig kan ik vanaf deze maand goed sparen :). Heb hier ook al een 'spaarplan' op het prikbord hangen :P.
Ik ga er voor!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:50

Dat klinkt wel als een super doel! Ik heb recent een duur meubelstuk aangeschaft, dus de komende tijd staat weer in de planning om de fondsen aan te vullen :j

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:54

Als ik kan, spaar ik. Ik ben zuinig aangelegd (met uitzondering van mijn paard natuurlijk, relatief goedkoop maar wat dat betreft had ik beter een andere hobby kunnen kiezen :') ).

Afgelopen jaren heb ik een aantal langere periodes gehad waarin ik geen baan had of een handvol uren per week, afgewisseld met fulltime functies. Sinds een paar maanden werk ik gelukkig weer fulltime en kan er weer gespaard worden. Ik woon samen en van mijn vriend zijn salaris kunnen we net niet rondkomen. Eigenlijk kunnen we ervan rond komen minus het paard. :Y)

Ik had eerder een mooie spaarpot, maar daar is een flink gat in geslagen door het ontbreken van werk. Nu probeer ik dat weer aan te vullen. Ik zou in principe nu elke maand bijna €800 moeten kunnen sparen. Maar ik merk wel dat het ook weer erg fijn is om financieel weer wat lucht te hebben, dus dat ik weer eens wat vaker een terrasje pak. Dus in de praktijk heb ik de afgelopen maanden, sinds ik weer werk heb, per maand zo'n €500 gespaard. En dan hebben we net een weekje Berlijn achter de rug, in plaats van de zomervakantie, dus ik hoop dat ik de komende maanden weer wat meer kan sparen. En ik heb laatst een DA rekening gehad en er komt er nog eentje aan.

Maar die mooie spaarpot komt er nog lang niet want we hebben net een nieuwbouwhuis gekocht. :Y)
Maar is wel een goed doel om voor te sparen. Moet nog gebouwd gaan worden dus we hebben ook nog ongeveer het komende jaar dubbele vaste lasten.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:05

Ik ben ook een fervent spaarder zeker nu paard al 3 jaar de deur uit is gaat het hard.
Nu aan het "sparen"voor een nieuwe keuken, niet super speciaal of duur maar ik kan er niet tegen als ik laag kom te staan op de rekening en ik wil halve weg het jaar 10% extra aflossen op het huis:-).

Overigens wil ik voor de keuken inclusief apparatuur niet meer dan 6000 euro uitgeven dus ik denk dat dat ook een aardige uitdaging gaat worden. (vaatwasser en koelkast hebben we al gekocht in 2015 ivm dat de oude kapot waren ) dus die apparaten gaan ook gewoon terug in de nieuwe keuken.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:43

Zijn er ook speciale rekeningen waar je niet aan je geld mag komen? Ik probeer ergens voor te sparen, maar gaat moeizaam, omdat ik dat telkens uitgeef aan paardenspullen en kleding.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:44

Er zijn spaarrekeningen die je een periode vast kunt zetten en dan krijg je ook meer rente :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:06

Hoe loopt het sparen intussen?

Ik dacht dat ik met een deeltijdse job amper nog zou kunnen sparen omdat alles naar de gezamenlijke rekening en onderhoud paarden zou gaan.
Nou heb ik net mijn eerste loon gehad... en ik verdien met deze halftijdse job bijna evenveel als mijn vorige voltijdse :') En daarbij krijg ik ook nog maaltijdcheques van mijn werkgever. Als dat geen aangename verrassing is :))

Met vriend dan afgesproken dat ik nu een kleinere bijdrage lever aan onze rekening samen, en dat die cheques dan gebruikt worden voor de boodschappen. Het verschil gaat vanaf nu dan rechtstreeks in mijn blinde potje, kan ik dat alvast niet aan ongein uitgeven :D

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:42

Leuk om te lezen Varekaj!
Hier is de eerste maand sparen goed gelukt. Aankomende maand wordt het wat krapper, maar het moet te doen zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:46

Ik wou via de website even checken hoeveel waarde de maaltijdcheques hebben die ik krijg (kan variëren namelijk), ligt de site plat -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:25

Denk je wat te sparen gaat er wat kapot waardoor het weer niet lukt. Dat is echt elke keer zo bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:32

Of je probeert zuinig te doen met iets, wat aanvankelijk lukt en dan kink in de kabel en mag je alsnog de extra uitgeven die je opzij had gezet door je zuinigheid.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:43

Hier sta ik al een tijdje op 450€. Alles wat er inkomt gaat er net zo hard weer uit. -O- En dat al een paar maanden..
Maar goed, nieuwe maand nieuwe kansen zullen we maar zeggen. Volgens mij is alles voorzien nu, dus tijd voor mijn spaarrekening.

Moet ook wel, moet een nieuwe bril en die krengen zijn duur.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:55

Bij mij ook zo hoor. Er gaat bijna meer uit dan dat er binnen komt :+ maargoed ik heb mezelf een streven gezet voor het einde van dit jaar en ik ga gewoon mn best doen dat t goed komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:00

Mijn streven is nu jeep + trailer kunnen aankopen en mijn E halen. Daarvoor worden auto en camionette verkocht, maar die gaan niet veel opleveren vrees ik, dus mijn blinde potje zal moeten helpen.
Lukt het toch om een aardig prijsje te krijgen, dan spaar ik met mijn blinde potje door tot dat ding zo vol zit dat er écht geen briefje meer bij kan :))

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:07

Ik ga eerdaags weer een smak aan spaargeld uitgeven.
Heb genoeg gespaard om een laptop en een tv plus toebehoren te kopen en spaargeld over te houden voor het dierenartspotje.
Mss dat ik de aankoop in 2 deel: eerst de laptop en dan over een paar maanden de tv maar als het even kan dan tegelijk. :)

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 06:54

Spaarrekening geblunderd voor een nieuwe auto, €14222,91 + Ford Fiesta voor een Opel Astra 1.4 turbo Innovation.
Zou dit eigenlijk pas einde 2016 doen, maar kreeg een goede bod voor mijn 2,5 jaar jonge Ford Fiesta (€14000), afschrijving maar €2500.
Sparen kan weer opnieuw gestart worden, volgende doel wordt een elektrische auto, Tesla model S
Mijn andere spaarpotje (52 weken spaar chalange) is gelukkig nog goed op schema, stand €775.
Streef bedrag is einde dit jaar €1500 voor een E-bike.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:10

JAZZ4ff schreef:
Spaarrekening geblunderd voor een nieuwe auto, €14222,91 + Ford Fiesta voor een Opel Astra 1.4 turbo Innovation.
Zou dit eigenlijk pas einde 2016 doen, maar kreeg een goede bod voor mijn 2,5 jaar jonge Ford Fiesta (€14000), afschrijving maar €2500.
Sparen kan weer opnieuw gestart worden, volgende doel wordt een elektrische auto, Tesla model S
Mijn andere spaarpotje (52 weken spaar chalange) is gelukkig nog goed op schema, stand €775.
Streef bedrag is einde dit jaar €1500 voor een E-bike.

Voor een Tesla mag je nog wel ff doorsparen, hahahah!

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:26

jooproo schreef:
JAZZ4ff schreef:
Spaarrekening geblunderd voor een nieuwe auto, €14.222,91 + Ford Fiesta voor een Opel Astra 1.4 turbo Innovation.
Zou dit eigenlijk pas einde 2016 doen, maar kreeg een goede bod voor mijn 2,5 jaar jonge Ford Fiesta (€14.000), afschrijving maar €2.500.
Streef bedrag is einde dit jaar €1.500 voor een E-bike.

Voor een Tesla mag je nog wel ff doorsparen, hahahah!

€14.222,91 Had ik in 7 maanden gespaard.
Ik gok dat ik einde 2018 in een Tesla rij (kost waarschijnlijk €40.000), heb dus 2,5 jaar de tijd, plus de dagwaarde van mijn nieuwe auto (+/- €21.000).
+/- €20.000 sparen in 2,5 jaar moet haalbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:34

Ik wou dat het hier zo vlot ging :') ik spaar iets van een 200/maand nu de paarden op de weide staan. Potje in huis zal wel rond de 500 zitten (hoop ik haha) en dan potje muntgeld iets van een 90.

Ik twijfel wel om een 2e deeltijdse van een paar uur erbij te nemen nu. Door wat ik nu alsnog verdien, kan ik dan van die bijkomende job alles netjes naar de spaar doorsuizen. Zal dan wel lekker vlot gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:41

Ik doe mijn best om te sparen maar iedere maand is er wel,iets waardoor de extras op gaan. Deze maand en mei een extra dure. Speciale brilglazen zijn er, heel,duur grapje. Dierenarts dankzij een illegaal bezoek op de wei. Twee oudere autos die apk moeten en bij een is reparatie een dure is. Wacht op tweede apkkeuring is die ook aan dringende reparatie toe dan worden beiden omgewisseld voor een tussenmaat. Dan gaat je spaargeld snel weer de verkeerde kant op.

Maar moet sparen ivm noodzakelijke aanschaf van andere woning.