Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline52

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 05:21

Ik ben ook een slimmerik :+

we gingen vorig jaar naar Wenen toe dus ik helemaal blij dat we naar Italië gingen

:evaw:

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:28

vuurneon schreef:
Pul(lletje) is een doodnormale naam voor een baby eend idd :j Net zo normaal als dat een jong van een koe een kalf heet alleen t is niet algemeen bekend :+

Is dat echt zo?
want ik weet niet beter dan dat een babyeend gewoon een kuiken is.. een eendenkuiken om precies te zijn..

de term pulleke ken ik wel..

maar ik zag dat als 'liefkozende' bijnaam van een eendenkuiken..
zoals kiddycat voor een kitten. Maar dan veel algemener in gebruik

of dat het verwees naar de leeftijd van een eendenkuiken.
omdat ook het woord piel nogal eens gebruikt wordt voor een jonge eend..

dus ik dacht dat het dan in de volksmond eerst een pulleke was en dan een piel, daarna eend..

zoals dat een paard een veulen krijgt, maar een enter/twenter is feitelijk ook nog steeds een veulen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:55

FjordHorse schreef:
Ooit zei de boer waar we bij stonden tegen me (over de paarden): "ik geef poten bij in de winter, houdt ze gezond".
Ik: "poten? Huh? En dat werkt? Aan paarden? Wat voor poten geef je dan?"
Hij: "gewoon, poten he, de DA heeft geen kosten aan mij, poten, het houdt ze gezond"
Ik helemaal verbijsterd en vol vragen wat voor poten hij in godsnaam aan mijn paarden gaf als ik niet keek. (heb niet doorgevraagd over die poten, want goed te verstaan was die boer niet :+ )
Heb een half jaar fzo gedacht dat hij kippenpoten bij de paarden gooide. Wat ik erg vreemd vond.
Dan had ik een gesprek met een andere boer, en die begon ook plots over poten dat hij aan de paarden en koeien gaf. Toen heb ik toch even doorgevraagd (deze boer was beter te verstaan hihi) wat voor poten het exact waren.... Blijkbaar is dat een dialect in België voor suikerbieten of ander degelijk type. In elk geval geen kippenpoten of andere dierenpoten :') Voelde me even.. }:0

Dat van die vallende sterren in BE heb ik ook nooit gesnapt. Ik ging dan altijd aan het raam staan om te kijken :')
Tot ik mijn rijbewijs had en eens geflitst was. Toen snapte ik wat een vallende ster was. :D

In belgie zijn poten gewoon wortelen :p

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:56

Poters kunnen ook aardappelen wezen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:46

Sheran schreef:
Kliko heb ik ook recent geleerd, het is een merk en als je dat merk niet gebruikt weet je dat niet. Bij ons heet het grijze container.

Hier heet het duobak

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:50

Sammie schreef:

Hier is poten 'planten'.

Ik ga de bloembollen poten. (maar dan in het dialect natuurlijk maar dat typ ik niet zo goed)

En over Holland.... ik zeg steevast Nederland, en the Netherlands in het Engels. En als ieman het over Holland heeft, zeg ik altijd, oh you mean the Netherlands?

Vind Holland ipv Nederland echt TE irritant.

haha, klein irritantje van mijn kant.

Net als dat ik geen BritsE Korthaar heb, maar een Brits Korthaar.

Maar nu gaan we meer de taalkundige kant op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:55

Over Holland gesproken. Ik kom uit Nederland maar woon in België. Nederlanders zijn de enige die Nederland zeggen, als een belg per ongeluk Holland tegen mij zegt raken ze vaak in paniek en wordt er excuses gestameld. Nederlanders schijnen daar nogal gevoelig voor te zijn en heel wat belgen druven de 'fout' niet te maken in de angst levende gefileerd te worden. Daar ben ik erger van geschrokken dan een Hollander genoemd te worden, Nederlanders zijn dus niet zo vredelievend en vergevingsgezind. :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:01

Nou ik woon gewoon in Holland hoor :+ vind het zo'n onzin om iemand daar op af te rekenen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:04

Woon je in Noord- of Zuid Holland?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:05

Ja ook dat :))
Ik ken het verhaal van Nederland/Holland maar als iemand Holland tegen Nederland zegt vind ik dat prima, mijn leven word er niet lelijker van ofzo
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 21-12-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:06

Laatst bijgewerkt door Abracadabra9 op 21-12-15 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:06

Holland is de provincies Zuid- en Noord-Holland. Kwestie van je geschiedenis kennen. De rest is gewoon Nederland. Ik spreek eigenlijk ook over Nederland en niet over Holland (tenzij die twee provincies wel bedoeld worden). Ik vind Nederland trouwens veel mooier klinken dan Holland.. :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:07

Holland is inderdaad iets dat gevoelig ligt voor veel mensen, met name wat oudere mensen uit Limburg worden nijdig haha. Holland zijn gewoon 2 provincies namelijk Zuid-Holland en Noord-Holland en omdat daar de grootste bedrijvigheid van Nederland zit krijgen de andere provincies soms het idee daardoor dat ze er toch niet toe doen volgens mij. Zoiets als dat de halve wereld denkt dat Nederland alleen uit Amsterdam bestaat, en dat Engeland maar een gedeelte van de UK is. Als je tegen iemand uit Wales zegt dat hij uit Engeland komt dan vreet hij je ook nog net niet op :P
Zelf lig ik er niet wakker van, heb wel altijd de neiging tot corrigeren, maar zal je er niet om fileren hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:11

Sammie schreef:
Holland is de provincies Zuid- en Noord-Holland. Kwestie van je geschiedenis kennen. De rest is gewoon Nederland. Ik spreek eigenlijk ook over Nederland en niet over Holland (tenzij die twee provincies wel bedoeld worden). Ik vind Nederland trouwens veel mooier klinken dan Holland.. :+

Het feit dat ik er mee kan leven dat een groot deel van de wereld Holland tegen Nederland zegt wil niet zeggen dat ik de geschiedenis niet ken. ;)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:14

Nee pcies!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:16

^^Das fijn, maar ik had het niet tegen jou.. Om nog maar te zwijgen dat ik jouw reactie verder eigenlijk ook helemaal niet snap. Alsof je standaard tegen moet zijn als je de geschiedenis wel kent :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:22

Ik zeg ook Nederlands, omdat ik Holland ook associeer met bloembollen, kaas, Amsterdam, mollige meisjes met hoofdkapjes etc etc. En daar identificeer ik me totaal niet mee :P 'Holland' voelt niet als de rustige provincies, niet als Groningen, niet als de Veluwe, niet als Ameland of de bossen. Vandaar dat ik uit Nederland kom :P

Wablief heeft bij mij ook een negatieve bijklank. Zo van 'WTF zeg jij nu weer'. 'Nou dit.' 'Ja, ik had je wel verstaan hoor, maar kon mijn oren niet geloven. Wat een impertinente uitspraak!'

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:29

Ik zeg in het dagelijks leven (als Belg) ook Holland als ik naar Nederland refereer, maar inderdaad, als ik tegen een Nederlander praat zeg ik Nederland omdat je anders nogaleens een uitbrander/ preek kan verwachten van sommigen :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:32

Wrs vergelijkbaar met Nederlands praten tegen een Franse Belg :+ Zo heeft iedereen wat.. Het zijn net mensen..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:36

Zoe_97 schreef:
Ik zeg in het dagelijks leven (als Belg) ook Holland als ik naar Nederland refereer, maar inderdaad, als ik tegen een Nederlander praat zeg ik Nederland omdat je anders nogaleens een uitbrander/ preek kan verwachten van sommigen :')

En terecht! ~~}> :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:28

het gaat een beetje off topic niet :p :p

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:31

Ik ben ook zo'n dommerd die dacht dat iedereen het woord otto kende.
En toen ik zei dat ze wel 'op de hakkepak mocht' werd ik heel raar aangekeken.

Verder kwam ik er 2 jaar geleden pas achter dat Drenthe boven Overijssel ligt en Gelderland eronder. Ik dacht dat dat andersom was :') ben nu 22.. Moet het nog steeds aanhoren natuurlijk.
Heb gewoon totaal geen geografisch inzicht.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:39

Amaris schreef:
Sammie schreef:

Hier is poten 'planten'.

Ik ga de bloembollen poten. (maar dan in het dialect natuurlijk maar dat typ ik niet zo goed)

En over Holland.... ik zeg steevast Nederland, en the Netherlands in het Engels. En als ieman het over Holland heeft, zeg ik altijd, oh you mean the Netherlands?

Vind Holland ipv Nederland echt TE irritant.

haha, klein irritantje van mijn kant.

Net als dat ik geen BritsE Korthaar heb, maar een Brits Korthaar.

Maar nu gaan we meer de taalkundige kant op...

*\o/* Ik ben niet langer de enige *\o/*

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:42

Van Belgen o.i.d. kan ik het wel hebben, dat ze Holland zeggen.
Maar als buitenlanders het over Holland hebben, dan corrigeer ik ze wel :Y)
Het geeft mij ook het idee dat zij een soort "opvoeding" nodig hebben erin :=

Al kom ik zelf ook uit Holland, maar toch. Dat weten zij niet!

Edit: Ik vind Belgen ook niet echt buitenlanders eigenlijk.
Is het officieel wel natuurlijk (zeker voor je telefoonrekening) maar voelt toch een stuk meer eigen dan Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:54

Ik snap echt niet wat het probleem is met Holland hoor. := Ga je over iets nuttigs druk maken.