Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Of je het vlees mist is geheel afhankelijk van jezelf. Wil je de smaak van vlees, dan gebruik je vleeskruiden in je gerecht (aangezien dat meestal hetgeen is dat vlees smaak geeft). Wil je de textuur, gebruik dan eiwitrijke producten als seitan en tofu. Maar wil je echt een gehaktbal naast je prakkie, tja als je die weghaalt dan mis je wel ietsmaar de gehaktbal van de vegaslager is ook erg lekker
8nnemiek schreef:Er wordt toch nergens een mening opgedrongen? Kom nou zeg. Er wordt alleen antwoord gegeven op een vraag.
Zwerte schreef:Wat hebben recepten en kookboeken in vredesnaam te maken met kinderen iets vertellen??? Hoe offtopic kan je gaan zeg! Eens een paar berichtjes tussendoor is zo erg nog niet, maar een hele pagina aan geblaat over gerechten? Komop mensen.... Hier krijg je dus juist het beeld van dat vegetariers hun mening opdringen want jullie geven gezellig dit topic een totaal andere wending.
Citaat:Wat dacht je van een beetje begrip voor mensen die gewoon ontopic willen blijven en geen trek hebben in vegarecepten?
Zwerte schreef:Zelf ontopic: ik vind niks mis met kinderen zeggen dat je liever geen vlees eet omdat je het zielig VIND. Mijn nichtje van 5 ontdekte laatst dat er vegetariers zijn (zoals mn broer, haar oom) en dat vind ze maar raar. Zij wil haar kipjes niet missen hoor, die zijn veel te lekker! Mooi voorbeeld dat vertellen dat je het zielig vind heus niet hoeft te leiden tot kinderen die meteen geen vlees meer willen.
Oh en ik zag een paar keer de vraag voorbij komen waarom je kinderen vlees geeft als je bang bent dat ze van zulke opmerkingen zullen schrikken.... Nou daar komt imo de leeftijd en capaciteit tot nadenken om de hoek. Kinderen kunnen nog niet zo genuanceerd nadenken dat ze echt goede keuzes kunnen maken op dit soort gebieden, daarom doen ouders dat voor ze. Als je kinderen de kans geeft om zelf te bepalen wat ze eten, zullen er veel kinderen zijn die nooit groente willen eten. Ze zijn gewoon nog niet goed in staat om alles te overzien en te begrijpen. Een keus om geen vlees te eten, zal dan ook op jonge leeftijd niet verder gaan dan 'zielig'. Terwijl ze niet eens weten of begrijpen wat er nou zo zielig is.
En ja, natuurlijk is het mogelijk om gezond te eten zonder vlees. Het is wel lastiger dan af en toe een stukje vlees in je dieet, wat imo ook natuurlijk is en niet per definitie verkeerd. Ik zou dus zo'n vreselijke moeder zijn die een 4 jarig kind niet toestaat zelf zoiets te beslissen. Een paar jaar later wellicht wel, hangt van het kind en zn beweegredenen af. Is dit echt goed nagedacht en serieus, dan help ik met liefde mee.
Sizzle schreef:Je kunt het toch niet naar binnen proppen![]()
Vaak waait zo'n fase net zo goed in een week weer over.
Je hebt ook van die kinderen die dan geen vlees willen maar wel vragen wanneer ze weer kippensoep krijgen bijvoorbeeld.