Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:10

Plenty van Yotam Ottolenghi is ook een geweldig kookboek met heel veel vleesloze en ook heel veel vegetarische gerechten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:56

Of je het vlees mist is geheel afhankelijk van jezelf. Wil je de smaak van vlees, dan gebruik je vleeskruiden in je gerecht (aangezien dat meestal hetgeen is dat vlees smaak geeft). Wil je de textuur, gebruik dan eiwitrijke producten als seitan en tofu. Maar wil je echt een gehaktbal naast je prakkie, tja als je die weghaalt dan mis je wel iets :D maar de gehaktbal van de vegaslager is ook erg lekker

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:10

De gehacktbal van de vegetarische slager vind ik ook erg lekker, vooral als je hem bakt in een pannetje met jus. Lekkere structuur, lekker sappig. Ik kan me nog herinneren dat de gehaktballen van mijn moeder vroeger heel droog waren en geen lekkere smaak hadden. Ik vind de vega variant veel lekkerder :D

Tofu doe ik wel eens heel dun snijden, goed drogen, marineren in sojasaus, flink wat selderijzout of gewoon zout er op, en dan in een flink bodempje olie knapperig bakken :9 Erg ongezond, maar het smaakt heerlijk naar spek!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:14

Je kan ook vers vegagehakt kopen en daar gehaktballen of burgers van maken met kruiden enzo naar keuze. Echt lekker en ook niet zo'n droge hap <3

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:27

Maar ik zoek dus niets wat het vlees vervangt, no offence, maar als ik een gehaktbal wil dan maak en eet ik die wel. Met missen van vlees bedoel ik bijv. Aardappels, groente en.... ??? Dan "mis" ik mn stukje vlees. En wil graag dingen (leren) maken waarbij ik dat niet "mis". Hoef totaal de smaak van vlees niet hoor :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:36

Magrathea schreef:
Of je het vlees mist is geheel afhankelijk van jezelf. Wil je de smaak van vlees, dan gebruik je vleeskruiden in je gerecht (aangezien dat meestal hetgeen is dat vlees smaak geeft). Wil je de textuur, gebruik dan eiwitrijke producten als seitan en tofu. Maar wil je echt een gehaktbal naast je prakkie, tja als je die weghaalt dan mis je wel iets :D maar de gehaktbal van de vegaslager is ook erg lekker

Ja klopt. Wil je vegetarisch eten dan moet je gewoon echt anders gaan koken. Moet toegeven dat me dat in het begin best veel moeite koste.

Maar met goede recepten en veel dingen proeven lukt het heel goed en dan mis je het echt niet.
Op dit moment probeer ik veel nieuwe dingen uit. Zitten erg lekkere dingen tussen.

Simpelweg een gerecht nemen en daar het vlees uithalen vind ik ook echt niet lekker.
Als ik vleessmaak en textuur wil neem ik vlees.

Maar dan wel een goed stukje.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:48

Ik maak dan ook bijna nooit de standaard Hollandse gerechten (als in: aardappelen en groente, nu zonder vlees) maar stamppot andijvie met kaas is wel heel erg lekker :)
Verder maak ik veel pasta's (spaghetti, lasagne), oosterse maaltijden, Indische gerechten. Vaak wel een soort vleesvervanger erbij trouwens (behalve in de lasagne) voor de eiwitten, het ijzer en de calorieën. Maar die zijn echt niet nodig, ook zonder vervangers zijn ze heerlijk.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:56

Ik maak ook vaak pasta's, lekkere maaltijdsoepen, ovengerechten, Aziatische gerechten, quiches. Soms wel een vleesvervanger erbij, maar niet per se nodig. Maar bij andijviestamppot of stamppot boerenkool toch wel erg lekker, zo'n vegarookworst of vegaspekjes. Of door je pasta 'carbonara' nepham :))

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:59

Hutspot met champions ipv spekjes (champions eerst opbakken met wat tuinkruidenbouilion) is ook erg lekker!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:28

In plaats van vlees/vleesvervanger bij de aardappelen kun je ook portobello's vullen :9 Of gewoon een kaassoufflé.. Of een groenteburger.. Of een eitje..

Ik laat vaak vlees weg uit recepten, kan vaak prima. Gisteren heb ik bami gemaakt en het vlees vervangen door paddestoelen :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:52

Dit topic is inmiddels gedegenereerd tot vegetarische slow chat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:01

Ja dat klopt.

Wellicht beter om op voedertijd een vega topic te openen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:09

Er heeft lang geleden een vega topic gelopen, maar daar werd gek genoeg maar heel weinig gepost.
Er loopt wel een veganistentopic.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:13

Wat hebben recepten en kookboeken in vredesnaam te maken met kinderen iets vertellen??? Hoe offtopic kan je gaan zeg! Eens een paar berichtjes tussendoor is zo erg nog niet, maar een hele pagina aan geblaat over gerechten? Komop mensen.... Hier krijg je dus juist het beeld van dat vegetariers hun mening opdringen want jullie geven gezellig dit topic een totaal andere wending. Ga dat aub in een topic doen waar dit hoort, dan kunnen we hier verder over kinderen.
Ook al is daar misschien alles wel over gezegd.... Geeft jullie niet het recht om dit om te toveren tot vegakletstopic.

Zelf ontopic: ik vind niks mis met kinderen zeggen dat je liever geen vlees eet omdat je het zielig VIND. Mijn nichtje van 5 ontdekte laatst dat er vegetariers zijn (zoals mn broer, haar oom) en dat vind ze maar raar. Zij wil haar kipjes niet missen hoor, die zijn veel te lekker! Mooi voorbeeld dat vertellen dat je het zielig vind heus niet hoeft te leiden tot kinderen die meteen geen vlees meer willen.

Oh en ik zag een paar keer de vraag voorbij komen waarom je kinderen vlees geeft als je bang bent dat ze van zulke opmerkingen zullen schrikken.... Nou daar komt imo de leeftijd en capaciteit tot nadenken om de hoek. Kinderen kunnen nog niet zo genuanceerd nadenken dat ze echt goede keuzes kunnen maken op dit soort gebieden, daarom doen ouders dat voor ze. Als je kinderen de kans geeft om zelf te bepalen wat ze eten, zullen er veel kinderen zijn die nooit groente willen eten. Ze zijn gewoon nog niet goed in staat om alles te overzien en te begrijpen. Een keus om geen vlees te eten, zal dan ook op jonge leeftijd niet verder gaan dan 'zielig'. Terwijl ze niet eens weten of begrijpen wat er nou zo zielig is.
En ja, natuurlijk is het mogelijk om gezond te eten zonder vlees. Het is wel lastiger dan af en toe een stukje vlees in je dieet, wat imo ook natuurlijk is en niet per definitie verkeerd. Ik zou dus zo'n vreselijke moeder zijn die een 4 jarig kind niet toestaat zelf zoiets te beslissen. Een paar jaar later wellicht wel, hangt van het kind en zn beweegredenen af. Is dit echt goed nagedacht en serieus, dan help ik met liefde mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:21

Er wordt toch nergens een mening opgedrongen? Kom nou zeg. Er wordt alleen antwoord gegeven op een vraag.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:25

8nnemiek schreef:
Er wordt toch nergens een mening opgedrongen? Kom nou zeg. Er wordt alleen antwoord gegeven op een vraag.

Er is 1 vraag gekomen over een kookboek. Hoe is het dan logisch dat het verder gaat over vega gehaktballen en vlees vervangen door paddestoelen? Kom nou zeg.
Ik vind zo offtopic gaan en het topic eigenlijk overnemen wel degelijk een vorm van je mening opdringen. Dit gaat veel verder dan antwoord geven op een vraag! Dat antwoord had kunnen zijn dat dit offtopic is en ze daar een topic voor moet openen of ergens anders de vraag stellen. Of misschien nog een boektip geven maar thats it. Wat dacht je van een beetje begrip voor mensen die gewoon ontopic willen blijven en geen trek hebben in vegarecepten?
Maar dit is nog steeds offtopic dus hier laat ik het bij.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:35

Zo Zwerte, wat ben jij een gezellig type zeg :+

Er wordt letterlijk om gevraagd, en daarop mogen we niet antwoorden? Heeft volgens mij niks te maken met een mening opdringen, maar vooral met behulpzaam zijn.

Dat het offtopic is, is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:11

Zwerte schreef:
Wat hebben recepten en kookboeken in vredesnaam te maken met kinderen iets vertellen??? Hoe offtopic kan je gaan zeg! Eens een paar berichtjes tussendoor is zo erg nog niet, maar een hele pagina aan geblaat over gerechten? Komop mensen.... Hier krijg je dus juist het beeld van dat vegetariers hun mening opdringen want jullie geven gezellig dit topic een totaal andere wending.

Euuh, iemand vraagt om een tip en er ontstaat een wirwar van behulpzame mensen die op gezellige manier tips willen geven. Ik dacht dat dat 'behulpzaam' heette, maar jij noemt het dus opdringerig en ongezellig? Gáát het?

Citaat:
Wat dacht je van een beetje begrip voor mensen die gewoon ontopic willen blijven en geen trek hebben in vegarecepten?

:') Oh my. Dit is een grapje toch?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:16

Ik heb het vandaag even getest bij mn zoontje van 3. We waren aan het vissen. "Hier vissie, vissie! Ohhh, je bent zo schattig! En ik sla je dood en ik stop je in de pan! Hmmm, heerlijk! "

_O-

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:11

Iris82 schreef:
Ik heb het vandaag even getest bij mn zoontje van 3. We waren aan het vissen. "Hier vissie, vissie! Ohhh, je bent zo schattig! En ik sla je dood en ik stop je in de pan! Hmmm, heerlijk! "

_O-

_O- Fijn dat kinderen nog zo ongecompliceerd denken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:48

Waarom niet zeggen dat je geen dode dieren wil eten?
Een kind voorliegen vind ik kwalijker.
Ik ben opgegroeid met een oppas oma die geen vlees at, mijn moeder is zelf ook 26 jaar vegetariër geweest, en ik heb het nooit als belastend ervaren om dat te weten.
Sterker nog, zelf ben ik ook gestopt met vlees eten toen ik 11-12 jaar was en me meer bewust werd en dingen ging opzoeken over hoe de vork nu werkelijk in de steel zit betreft productie.
Een kind kan prima zelf de keuze maken om wel of geen vlees te willen eten.
Als ouder hoor je die keuze te accepteren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:59

Zwerte schreef:
Zelf ontopic: ik vind niks mis met kinderen zeggen dat je liever geen vlees eet omdat je het zielig VIND. Mijn nichtje van 5 ontdekte laatst dat er vegetariers zijn (zoals mn broer, haar oom) en dat vind ze maar raar. Zij wil haar kipjes niet missen hoor, die zijn veel te lekker! Mooi voorbeeld dat vertellen dat je het zielig vind heus niet hoeft te leiden tot kinderen die meteen geen vlees meer willen.

Oh en ik zag een paar keer de vraag voorbij komen waarom je kinderen vlees geeft als je bang bent dat ze van zulke opmerkingen zullen schrikken.... Nou daar komt imo de leeftijd en capaciteit tot nadenken om de hoek. Kinderen kunnen nog niet zo genuanceerd nadenken dat ze echt goede keuzes kunnen maken op dit soort gebieden, daarom doen ouders dat voor ze. Als je kinderen de kans geeft om zelf te bepalen wat ze eten, zullen er veel kinderen zijn die nooit groente willen eten. Ze zijn gewoon nog niet goed in staat om alles te overzien en te begrijpen. Een keus om geen vlees te eten, zal dan ook op jonge leeftijd niet verder gaan dan 'zielig'. Terwijl ze niet eens weten of begrijpen wat er nou zo zielig is.
En ja, natuurlijk is het mogelijk om gezond te eten zonder vlees. Het is wel lastiger dan af en toe een stukje vlees in je dieet, wat imo ook natuurlijk is en niet per definitie verkeerd. Ik zou dus zo'n vreselijke moeder zijn die een 4 jarig kind niet toestaat zelf zoiets te beslissen. Een paar jaar later wellicht wel, hangt van het kind en zn beweegredenen af. Is dit echt goed nagedacht en serieus, dan help ik met liefde mee.

Dat was mijn vraag. Ik wil je in dat geval even vragen om als je 4 jarige kind zo zou zijn als onderstaand filmpje, of je dan toch niet van mening bent dat ze misschien heel goed snapt wat er precies zielig is.

Edit, excuses, ze is vijf.

De iets minder erge variant is dit ventje die volgens mij ook al eens langs is gekomen hier.

Ik vind vooral die laatste erg mooi. Is een heel jong ventje en toch snapt hij heel goed wat er aan de hand is en dat hij dat niet okee vindt. En zijn moeder respecteert die keuze. Heel fijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:04

Je kunt het toch niet naar binnen proppen :+
Vaak waait zo'n fase net zo goed in een week weer over.
Je hebt ook van die kinderen die dan geen vlees willen maar wel vragen wanneer ze weer kippensoep krijgen bijvoorbeeld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:07

Sizzle schreef:
Je kunt het toch niet naar binnen proppen :+
Vaak waait zo'n fase net zo goed in een week weer over.
Je hebt ook van die kinderen die dan geen vlees willen maar wel vragen wanneer ze weer kippensoep krijgen bijvoorbeeld.

Ik kan begrijpen dat een kind de linkt niet legt :+ Maar dan kan je als ouder toch daarop wijzen? En dan denkt het kind ofwel "ohja" en wil hij geen kippensoep meer of besluit toch wel vlees te willen eten. Niks mis mee toch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:09

Nee dat klopt maar als ze het erg lekker vinden dan kan het net zo goed zijn dat ze dan ineens zeggen: ja maar de kip was al dood toch?
Kinderen van die leeftijd (van elke leeftijd) moet je uiteraard gewoon serieus nemen maar ze zijn ook zo veranderlijk als de wind.

Edit: net als sinterklaas. Zelfs al weer een kind dat sinterklaas niet echt is. Als het dan bijna zo ver is, is het toch voor sommige ineens wel zo leuk om te doen of het wel echt is.