Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:13

Verder moeten wij rokers elkaar een beetje helpen, uitgekotste groep van de maatschappij :(:) :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:21

Rokers bij elkaar staan vaak een praatje te maken. In de trein is het vaak doodstil :=

Conclussie: Rokers zijn vriendelijke mensen!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:39

De vergelijkingen slaan hier wekelijk waar alles :')

Al vind ik die van NSBer echt heel grof en nergens op slaan...

Het feit blijft gewoon dat het niet eerlijk is...
En daarnaast dat mensen er gewoon maar van uitgaan te kunnen profiteren van een ander...
Wat toch wel onder misbruik valt...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:07

Wat een ontzettend leerzaam topic dit! Ik dacht dat iemand bedoelde of zij op de vrije plek naast mij mocht zitten :') . Nou, dat mocht wel uiteraard :+ .
Zit niet zo vaak in de trein.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:17

Elise_0o schreef:
Aangeven bij de conducteur dat iemand met je mee reist kost je toch ook maar 2 seconden?

Je moet er wel de hele reis naast blijven zitten, misschien gaat ie wel in zijn neus peuteren, complottheorieën vertellen, de hele weg zeuren over zijn gestrande relatie etc. en je kan niet meer weg want dan ben je blijkbaar een nazi-sympathisant oid :roll:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:23

Ja hoor en als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe hoed.

Een vreemde die daar toevallig gaat zitten en ‘zelf’ reist kan dat toch ook allemaal doen :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:27

Sammie schreef:

Een vreemde die daar toevallig gaat zitten en ‘zelf’ reist kan dat toch ook allemaal doen :=

Maar dan kun je weglopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:28

Vjestagirl schreef:
Sammie schreef:

Dan ben ik inderdaad gewoon pleitte, ik vind het best gezellig om even een praatje te maken in de trein ofzo maar ik wil niet aan iemand vast zitten :)*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:29

liedje89 schreef:
Elise_0o schreef:
Aangeven bij de conducteur dat iemand met je mee reist kost je toch ook maar 2 seconden?

Je moet er wel de hele reis naast blijven zitten, misschien gaat ie wel in zijn neus peuteren, complottheorieën vertellen, de hele weg zeuren over zijn gestrande relatie etc. en je kan niet meer weg want dan ben je blijkbaar een nazi-sympathisant oid :roll:

Of haar nagels gaan lakken, gebeld worden door haar vriendje die het dan vervolgens uitmaakt, en dan met haar nagellak gaan gooien...

Ik zweer het je, ik heb zo iemand die dit deed naast mij gehad 2 jaar terug...
Echt alles, maar dan ook alles zat onder de nagellak...
Mijn boeken, mijn laptop, mijn tas...
Maar het ergste nog... mijn examen assessment dossier...
Zelden zo pissig geweest op iemand...
En zij maar janken... :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:31

Vjestagirl schreef:
Dat kun je dan ook. Sorry m/v, hier heb ik geen trek in. M/V, ik ken u verder niet dus.. of ik zou het waarderen als u uw mond verder houdt. :Y)

Overigens is dit echt weer een ‘wat als’ dat never nooit niet tot uiterst zelden gebeurd dus eigenlijk gewoon imo spijkers op laag water zoeken om recht te breiden dat je nee zegt Daar hoef je toch geen eens een reden voor te hebben. Als je het niet wil zeg je nee, klaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:34

Kinke schreef:
toch heb ik hier in het topic al een paar keer voorbij zien komen dat men 'wenst' om helemaal niet aangesproken te worden.

Hier dus :P
Ben altijd bereid tot helpen, heb al menig bejaarde met koffer het perron opgesleept en mensen verteld welke trein ze WEL moeten hebben, op bagage gepast als iemand moet plassen etc.
Maar op 'bedelaars' (hoewel ik ze vriendelijk zal antwoorden) zit ik niet perse te wachten. Idem met mensen die zich vervelen en een slachtoffer zoeken om tegen te babbelen. Dan blijf ik toch echt liever geconcentreerd werken/lezen of gewoon even slapen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:21

Sammie schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat kun je dan ook. Sorry m/v, hier heb ik geen trek in. M/V, ik ken u verder niet dus.. of ik zou het waarderen als u uw mond verder houdt. :Y)

En dat is dus een conflict waar ik niet op zit te wachten.
Ik wil gewoon rustig op mijn gemak van A naar B reizen, ik wil niet vanalles moeten zeggen.
Je kan toch gerust 'nee' zeggen, je kan toch gerust weglopen... Nou, volgens mij heb ik een ander idee bij gerust. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:32

Nou prima toch. Zeg je direct nee of je hangt een bord rond je nek niet storen, je doet alsof je doof bent of je trekt een onweersgezicht dat mensen je direct vermijden. Je kan je ook verkleden als zwerver. :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:42

Het lijkt mij toch gewoon normaal om andere mensen niet lastig te vallen ook als ze niet direct de indruk wekken een bijl moordenaar ofzo te zijn >;) .

Overgens heb ik ook niets tegen mensen in het algemeen, alleen tegen schooiers, verkopers en bekeerders die me dingen aan proberen te smeren of af proberen te troggelen oid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:45

Maar dat is nou net het euvel.. de een vindt het lastigvallen de ander volstrekt normaal... Het staat niet op je hoofd wat iemand vindt... Als een praatje maken al onder lastigvallen valt.. zijn we wel ver heen in Nederland..

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:22

Sammie schreef:
Het is jouw gevoel en jij vindt dat spijtig. Wat heb ik daar voor boodschap aan? En al helemaal nadat ik zeg dat je de rest ook moet lezen. Blijkbaar snap jij dus niet wat ik bedoel. Dan vind ik het weer spijtig dat jij geen moeite doet om dan te vragen wat ik dan wel bedoel. Ik heb je immers die handreiking gegeven door aan te geven dat er nog meer achter die reactie schuilt dan jij in eerste instantie dacht.

Als ik bang ben voor honden ben ik diegene die honden uit de weg zal gaan. Ik kan niet verwachten dat iedereen met een hond dat aan mijn neus ziet en bij voorbaat maar al 4 blokken om loopt. Dat zal ik zelf doen en dat zal niet altijd lukken, ik zal dus altijd wel in een situatie komen waar ik een hond voorbij moet lopen. Voel ik mij relatief 'prima' bij die vrees of angst bij het uitkijken naar honden en het ontwijken ervan zal ik dat mijn hele leven doen. Heb ik het idee nah ja eigenlijk best stom of raar dat ik zo reageer op honden, laat ik eens kijken of ik mijn angst of vrees kan verminderen ben ik degene die daar wat aan zal moeten doen. Niet een ander, want dat kan niet.
Kortom bepaalde eigenschappen zitten in een mensen en niet opgeplakt op zijn voorhoofd of neus. Als je in bepaalde situaties je onprettig voelt dan kun je dat óf accepteren of er wat aan doen (nee zeggen bijvoorbeeld?). maar niet van een ander gaan verwachten dat die een attenne op zijn hoofd heeft staan zodat hij weet wat hij wel en niet kan vragen aan een persoon.

Zo neerbuigend reageren siert ook niet echt...

Het is inderdaad mijn gevoel bij jouw postings. En dat gevoel gaat mij ook niet over uit het uit de weg gaan, maar eerder over dat het overkomt dat je die groep mensen als afwijkend laat overkomen, en afwijkend staat dan weer niet zover van abnormaal...dat is waar ik op reageer.

Net zoals ik het moeilijk heb wanneer iemand een ander een "belachelijk mens" noemt, terwijl men zelf de mond vol neemt over respect hebben voor etc...dat is dan weer hypocrisie.

Soit, ik laat het hierbij, ik heb geen boodschap aan belerende posts om een visie extra door te drukken.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:27

Sizzle schreef:
Hier dus :P
Ben altijd bereid tot helpen, heb al menig bejaarde met koffer het perron opgesleept en mensen verteld welke trein ze WEL moeten hebben, op bagage gepast als iemand moet plassen etc.
Maar op 'bedelaars' (hoewel ik ze vriendelijk zal antwoorden) zit ik niet perse te wachten. Idem met mensen die zich vervelen en een slachtoffer zoeken om tegen te babbelen. Dan blijf ik toch echt liever geconcentreerd werken/lezen of gewoon even slapen.

Idem hier, ik ben best bereid iemand te helpen waarbij ik zie dat men hulp kan gebruiken, maar ook ik apprecieer het niet te worden aangesproken door wildvreemden.
Meer zelfs, ik neem vaak bewust een boek mee als boodschap van: "ik ben bezig" - maar nog word je keer op keer onderbroken, ondanks die duidelijke hint.
En ook ik zal beleefd reageren, maar na de zoveelste keer, ben ik innerlijk toch best geergerd erdoor.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 00:26

zo dat bedoel ik nou ook.
[quote="ElineS"]
Ik snap niet waarom iedereen zich zo druk maakt...

Ik begrijp dat mensen anderen niet op hun kaart mee willen laten reizen, dat is hun goed recht. Als ze die vraag krijgen is het hun goed recht om nee te zeggen.

Maar het is net zo goed iedereens recht om die vraag te mogen en te kunnen stellen.

In plaats van allemaal te zeiken en te zeuren en het onderwerp zo ontzettend en onnodig moeilijk te maken, waarom niet gewoon 'Nee,' zeggen als je er geen zin aan hebt en lekker verder gaan met je leventje, in plaats van dan meteen mensen te gaan veroordelen als bedelaars, lui en schofterig.

Andersom ook, waarom mensen die nee zeggen beoordelen als onbeleefd en aso? Dat is ook onnodig.

Iedereen heeft het recht om een vraag te stellen. Iedereen heeft het recht ja of nee te antwoorden. Zolang het van beide kanten met beleefdheid komt, zie ik niet wat het ow-zo-grote probleem is.

De één vind het blijkbaar niets dat anderen meereizen, anderen laten het wel weer toe. Mee-reizigers kunnen die mensen, die het wel prima vinden en diegene die het niet prima vinden, niet ruiken, dus ze moeten wel vragen.

Ze als bedelaars afstempelen en iedereen die de vraag stelt als onbehoorlijk af te stempelen omdat JIJ de mening hebt dat mee reizen niet kan, vind ik vreemd. Tig anderen delen die mening gewoon niet en laten mensen dus wel gewoon meereizen. Zolang beide partijen dat prima vinden, vind ik niet dat de overige groep, de partij die nee zegt en dus helemaal niets te maken heeft met de hele situatie van mee-reizen, immers laten ze niemand mee-reizen, kan zeggen dat mensen het niet horen te vragen. Dat jij het zelf niet wilt, prima, maar dat kan je niet van een ander eisen.

Met een vraag is niets mis. Aan een vraag is niets raars of gecompliceerd. Heb je er geen interesse in, zeg je nee, en ga je verder. De mee-reizer neemt die in ontvangst en gaat een ander vragen. Je hoeft van een mug geen olifant te maken.

Een beetje tolerantie (van beide kanten) zou hier niet misstaan.

Een beetje respect ook, in plaats van al die rare manieren om mee-reizigers 'af te straffen' voor hun gedrag door ze bijvoorbeeld wel mee te laten reizen terwijl je geen student of abbo hebt en ze dus een hoge boete kunnen krijgen. Triest is dat gewoon.

Dan, het argument van mensen die geen nee durven zeggen en het dus toelaten, maar het eigenlijk niet willen, en dat daarom mee-reizigers het niet horen te vragen vind ik ook kul. Dan moet je maar een extra paar ballen groeien, want daar ga je veel problemen mee krijgen in je leven, als je geen nee durft te zeggen.. En we leven nu eenmaal in een maatschappij waarin ik of een andere vreemde bijvoorbeeld niet elke seconde rekening kan houden met een ander en kan denken "Ow, haar of hem vraag ik maar niets, want stel dat ze wel ja zegt, maar eigenlijk wil ze het niet, maar ze durft het niet te zeggen omdat ze een introvert persoon is en erg verlegen en blablabla." Ja, sorry, nee, ga ik niet doen. Dat is onmogelijk.. En als er wel zo gedacht moet worden, dan kunnen we voortaan elke vraag wel afschaffen. "Wilt u mij de suiker misschien aangeven?" "Kan ik hier zitten?" "Mag u tas misschien aan de kant?" Ow, nee, dat had ik niet moeten vragen, want misschien wil ze dat wel niet, maar durft ze geen nee te zeggen en omg wat een verschrikkelijke ramp :').. Als iemand dat niet wil moeten ze hun mond maar opentrekken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 00:42

ik vind het heel erg dat zo mensen reageren waar is de vriendelijkheid gebleven. maak de wereld beter begin bij jezelf. En ja ik heb het ook wel eens gevraagd nou en, en het was nog gezellig ook,dus.....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 00:44

Ik zal gewoon 'nee' zeggen als iemand komt vragen of die mee mag reizen op mijn abonnement en als ik een goed humeur heb dan 'ja, als je een kop koffie haalt/bedrag x betaald'.
Dat ik diegene een schooierende profiteur vind zie je me hooguit denken, moet ik wel voor in een pestbui zijn. :P

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 00:56

Zo kreeg ik ook een keer zon kaartje van iemand op het station die ze ook met de post had gekregen. ook een vreemde voor mij zij vond het zonde dat het kaartje verliep. Dus ze gaf het toevallig aan mij. Kijk das gewoon heel erg lief en mn vriend en ik hadden daardoor wel weer geld over. Zelf geef ik hier ook vaak mn kaartjes weg van de tram die zijn 3 euro en mensen zijn dan echt verrast. Enne wie goed doet.... precies

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 01:50

De gratis meereiskaartjes geef ik vaak weg, de overgangskaartjes ligt het een beetje aan of ik zelf een wat langere treinreis op de planning heb.
En ik doe goed op andere manieren, iig niet door schooierende profiteurs tegemoet te komen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:19

Kijk, dat je kaartjrs wegGEEFT, is wel iets anders dan iemand die VRAAGT om mee te reizen op je abbo :)

Bij het weggeven is het iets wat je niet meer gebruikt en daarmee een ander een plezier doet.
Meereizen is toch weer iets van: 'ik heb voor mijn abbo veel geld betaald, en dan denk jij dat je met een kortingskaartje de trein in kunt'

Dat je ziet dat iemand in de problemen zit (belt bijvoorbeeld met iemand die niet meer kan komen etc) komt het weer vanaf jouwn kant.

Ik denk dat dat voor mij het belangrijkste is :) komt het van mij? Of vraagt die persoon het zomaar?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:19

Mijn kaartje weggeven doe ik ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:57

franka75 schreef:
Zo kreeg ik ook een keer zon kaartje van iemand op het station die ze ook met de post had gekregen. ook een vreemde voor mij zij vond het zonde dat het kaartje verliep. Dus ze gaf het toevallig aan mij. Kijk das gewoon heel erg lief en mn vriend en ik hadden daardoor wel weer geld over. Zelf geef ik hier ook vaak mn kaartjes weg van de tram die zijn 3 euro en mensen zijn dan echt verrast. Enne wie goed doet.... precies

doe ik ook, vooral van die onbeperkt reizen kaartjes geef ik vaak weg als ik weer terug thuis ben. :)