Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Urielle

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:53

Het is ruimer dan alleen 'champignons', wil ik ermee zeggen brainless

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:56

Appelmoes_11 schreef:
Hmm, dat vind ik zelf toch andere situaties Urielle. Ik gruwel van diergebruik, niet voor mezelf maar voor hen, en over mijn lijk dat dat op mijn bruiloft op tafel komt. In mijn eigen huis vind ik het ook niet goed dat iemand iets dierlijks meeneemt. Daar moet ik al de hele dag mee omgaan, en ik ben niet van plan om het ook nog eens te gaan facileren. Gezonde voeding en alcohol gaan over keuzes van mensen waar ze toch vooal zichzelf mee hebben, en geen dieren voor wie er niks te kiezen valt.

Nee, maar als bruid als bruidegom kun je wel bijv. een enorme hekel hebben aan dronken mensen om je heen of bijv. een jeugdtrauma hebben door alcoholistische ouders ofzo, waardoor je feestvreugde misschien getemperd wordt? Ik bedenk maar wat hoor.
Dan zou ik als gastvrouw zijnde toch een tussenoplossing zoeken door bijv. een stempelkaart waarmee mensen max 2 alcoholische drankjes kunnen halen en daarna over gaan op fris.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:59

Urielle schreef:
Het is ruimer dan alleen 'champignons', wil ik ermee zeggen brainless

'(gekookte) aardappels' dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:01

Als jij alles met aardappel van het buffet zou weren, denk ik ook dat dat wel erg beperkt is ja :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:11

Shadow0 schreef:
Nemurin, vooral omdat jij het had over 'toestaan'. Ik begrijp dat je het niet zo bedoelde, maar ik reageerde daarop omdat het gebruiken van zo'n woord soms makkelijk onbewust de discussie beinvloed. Ineens reageren mensen dan alsof ze iets verboden wordt (en daar houden de meeste mensen niet zo van), en dan zien ze door een zo'n woord ineens de rest van de discussie niet meer.

Ah snap ik.
Dat probleem heb ik vaker, dus ik ben blij dat jij er dan nog even uitleg bij gooit waar ik niet aan dacht. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:23

Zo... van de week weer es een vega bruiloft meegemaakt :D En toen moest ik aan dit topic denken :)) Bruid is vegetarisch, niet uit 'principes'. Maar omdat ze het niet lekker vindt. Alles was dus vega, behalve op de feestavond. Daar kwam wel vlees om de hoek zetten :))

Ik heb nog nooit zoveel mensen horen klagen aan onze tafel. :') We zaten een beetje te geinen tijdens het voorgerecht over dat alles wel vega zou zijn. Roept er iemand neee dat zal toch niet. "Ik denk het wel hoor". En jawel. Enige nadeel was wel dat het voedsel zoooooo specifiek vega was dat het m.i. weinig smoelwerk had. Je kan met vega veel doen, maar dit was sla en een combi van sla en salade. Beetje pasta en fruit erbij en klaar. Aardappelen met vette mayo ernaast. Maar na het toetje toch iedereen redelijk vol (zonder propvol te zitten :) ). Bediening had nog wel gevraagd heeft 't gesmaakt, maar ja wat wil je daar op antwoorden. Het is de keuze van het bruidspaar, je kan moeilijk zeggen "nee niet echt". :D En het was ook niet vies, maar echt fantastisch vond ik het nou ook weer niet. En geen hongergevoel dus 't was prima zo.

Ik had alleen wel ontzettende de neiging om te denken als je bij mijn bruiloft komt dan eet je ook maar wat de enige pot schaft :') Overigens zou ik eerder nog voor een keuzemenu kiezen of voor een buffet dan dit wordt het en iedereen eet het maar.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 12:26

Maar wat ik dan niet begrijp is dat de bruid dingen die ZIJ niet lust aan de andere gasten opdringt?
Uit principe is één ding, die mensen zijn in mijn ervaring ook vaak sterker tegen, maar als zij het niet lust betekent toch niet dat de rest het dan ook maar niet mag eten?

Mijn moeder is hartstikke allergisch voor schaaldieren en heeft een hekel aan vis maar op een verjaardag wil ze dat best opdienen bv. Ik zou dat ook gewoon doen, niet de paprika overal weglaten bv.
Maar bij ons in de familie zijn we sowieso wel van het pleasen, er moet voor iedereen wat bij zitten zonder dat het overdreven wordt.
Komt misschien doordat mijn nichtje bijna niks lust.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:01

Sammie schreef:
Enige nadeel was wel dat het voedsel zoooooo specifiek vega was dat het m.i. weinig smoelwerk had. Je kan met vega veel doen, maar dit was sla en een combi van sla en salade. Beetje pasta en fruit erbij en klaar. Aardappelen met vette mayo ernaast. Maar na het toetje toch iedereen redelijk vol (zonder propvol te zitten :) ).

Denk dat het restaurant gewoon geen goed menu in elkaar gezet heeft dan. Vega kan echt lekker zijn zonder dat mensen vlees echt missen.

Had het veel verschil gemaakt als het schnitzel met sla en aardappelen met vette mayo was geweest?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:26

fransje23 schreef:
Denk dat het restaurant gewoon geen goed menu in elkaar gezet heeft dan. Vega kan echt lekker zijn zonder dat mensen vlees echt missen.

?

Dat dacht ik ook toen ik het las en eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat op dit moment het merendeel van de restaurants/catering niet in staat lijkt om een fatsoenlijke en smakelijke vega maaltijd te serveren.
Kom zelf onder die naam ook de meest smakeloze gerechten tegen, terwijl ik heel goed weet dat het anders kan.
Kan zelf thuis vaak heel wat betere maaltijden in elkaar draaien dan het merendeel van de restaurants op dat gebied en dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen. Ik ben immers geen kok; geen opleiding; draai maaltijden in elkaar met recepten van internet of op you tube . En dan denk ik... als ik dat kan, waarom kan zo'n kok dat niet? Of zouden ze zich daar gewoon de moeite niet voor nemen vanwege vooroordelen?

overigens heb ik een tijd geleden in nederland in een hier op bokt aangeraden restaurant wel heerlijk vegetarisch gegeten. Veel keuze en super bereid. Het kan wel. De meesten doen het alleen niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:32

Schijnbaar is de vega een beetje een ondergeschoven categorie in de koksopleiding?
Heb veel vegatarische vrienden en die worden dan afgescheept met een salade met geitenkaas en noten of een pasta met 4 soorten kaas :+ Voor veganisten blijftt helemaal weinig over :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:43

Volgens mij is het geen categorie in de koksopleiding gezien ze vaak niet verder komen dan pasta met groente (evt opgeleukt met olijfolie) Laatst nog besteld... pasta met gegrilde groente was de enige keuze op het menu... kreeg een berg pasta drijvend in de olijfolie en 3 stukjes groente, volgens mij in het zuur. Bleeeergh... serveerster vroeg vrolijk of het gesmaakt had toen ze het volle bord terugkreeg en was overduidelijk zwaar beledigd toen ik zei dat ik het niet lekker vond. Was nochtans bekend en groot restaurant. In een ander restaurant lieten ze weten dat het buffet ook ruim keuze had voor vegetariërs. Uhm.... droge aardappelen en sla. :+ En zo kan ik nog wel heel veel opnoemen. Nee... ik maak dan thuis toch echt smakelijkere maaltijden; heerlijke indische gerechten, italiaanse gerechten met balletjes (vegetarische zelf gemaakt) met tomatensaus, vegan sheparts pie, etc etc etc. Keuze te over, vegetarisch en veganistisch. Maar voor de koks blijkbaar te boel en te moeilijk

Trouwens... ze zouden zich er makkelijk vanaf kunnen maken door het vlees voor de vega's te vervangen door vleesvervangers (er zijn tegenwoordig hele goede op de markt) Maar blijkbaar gaat zelfs dat hun fantasie te boven. :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:47

Mijn moeder was gehuwd met een Franse chef, en hij kwam ook echt niet verder dan wat jij opnoemt. In hun hoofd is het blijkbaar zo dat je van de 'Franse basis' niet mag afwijken, en tja, als je dan niet wat vlees kan aanstoven om daarop een smaakvolle pastasaus te maken, kom je niet zo heel ver.

Die man gaf altijd toe dat mijn pastasauzen e.d. heel erg lekker waren, maar zelf kon/wilde hij ook niets origineels verzinnen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:17

Hoe maak je die balletjes liljebo?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:55

ik las een stukje terug de vraag van wat je zou doen als een ouder bijvoorbeeld het onoverkomelijk zou vinden als er geen vlees geserveerd zou worden .
ik zou die ouder daar dus echt wel op aan spreken
als ik principieel vega zou zijn en het niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen vlees te serveren en 1 van mijn ouders vind dat een halszaak/drama
sorry, maar als je eigen vader of moeder dermate weinig respect op tolerantie kan opbrengen voor zoiets wat voor hen heel klein is en wat voor hun eigen kind zo belangrijk is ...dan twijfel ik direct aan de relatie met die ouder....
klinkt misschien hard , maar ik weet ook dat mijn ouders pontificaal achter mij zouden staan als ik op basis van principes en morele bezwaren een dergelijke beslissing zou maken ook al eten zij beiden vlees.
vlees is daarnaast absoluut geen noodzakelijk iets en kun je prima weglaten
en vegetarisch is er ook de sterren van de hemel te koken en mensen een maal voorschotelen waarbij ze echt een stukkie dood beest niet missen

ik zou echt het probleem niet snappen van een vega bruiloft buffet etc , mensen die dicht bij je staan , weten hoe je er over denkt en hoe je er in staat
als die vanwege de afwezigheid van vlees een drama gaan maken, mogen van mij drie hoog de boom in en zoek het maar uit..
je mikt toch niet je eigen principes, normen, waarden, moraal het raam uit omdat iemand een lap beest op zijn bord moet en zal hebben...dan bakken ze thuis van te voren maar een biefstuk :+

en daarnaast, als het wel of niet aanwezig zijn van vlees voor de gasten zo belangrijk is dat er voorbij word gegaan aan het feit dat je bent uitgenodigd om te vieren dat twee mensen waar je (als het goed is om geeft ) hun liefde aan elkaar betuigen en samen oud willen worden , , dan mag je van mij ook thuis blijven,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:01

Andersom kun je het ook zo redeneren, als je er als bruidspaar zo weinig om geeft dat je gasten een goede dag beleven, waarom dan nog mensen uitnodigen om te vieren dat je trouwt?
*blijft wachten op een lekker vegetarisch recept waar het vlees niet gemist wordt*

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:11

@ Urielle, probeer deze eens: http://www.sarahaandekook.nl/2011/10/ar ... hiron.html

On topic: het is het feestje van de bruid en bruidegom, aan hen de eer om het menu te bepalen. Als je perse vlees wilt, rij je tussendoor maar naar de Mac.

En ik vind shocking dat koken zonder vlees of vis blijkbaar niet standaard een onderdeel is van een koksopleiding.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:13

Uriëlle, ik ben niet vega, laat ik dat voor op stellen :)
ik eet wel veel vegetarisch en scheep mijn vriend ook op met vegetarische maaltijden omdat ik niet gekke henkie ben en een extra pan op het vuur ga zetten omdat vlees zogenaamd onmisbaar zou zijn :+
ik voel me dan ook niet geroepen om hier recepten te gaan posten
kijk eens op vegatopia.com
dat forum komt om in de geweldige vega recepten.

ik ben wel van mening dat iemand die een bruiloft organiseert om hun liefde en "commitment " te vieren en dat wil delen met geliefden , zij dat ook moeten kunnen doen , zonder daar bij hun principes en moraal/normen/waarden noem het maar op aan de kant te moeten zetten omdat tante bep het een drama vind als er geen vlees op haar bord ligt.
dan organiseer je een feest en zit je als bruid en bruidegom met een poedersuiker op je eigen feestje omdat er allemaal dode beesten geserveerd worden aan jouw gasten , op jouw feest en dat jij als organiserend stelletje dus de verantwoordelijkheid hebt voor al die dode beesten
dat is toch te idioot voor woorden?
je kunt als gast dan toch wel het fatsoen op brengen om gewoon tevreden te zijn met wat je voorgeschoteld krijgt ipv een feestje verzieken omdat je zo nodig dood beest wil?
ik kan daar gewoon echt niet bij en sta dan ook echt versteld van mensen die daadwerkelijk wel de verantwoording op zich willen nemen om geliefden...dus mensen waar zij om geven, die ze waarderen etc , een poedersuiker zouden willen bezorgen op een dag die om liefde zou moeten draaien te verzieken met de eis om vlees gevoerd te krijgen...

wiens feestje is het ?
dat van de gasten? of dat van degenen die in het echt verbonden worden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:20

Maar je geeft toch geen feest voor jezelf? Dat doe je toch in de hoop dat iedereen een supertijd heeft, en die goede sfeer eromheen draagt dan toch bij aan 'je dag met het gouden randje'?
Het bruidspaar hoeft het zelf toch niet te eten? Desnoods een vegahoek, een vleeshoek en een vishoek op de buffettafels, kan het zelfs nog geheel gescheiden klaargemaakt worden als dat een issue is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:29

ja, maar als het bruidspaar principieel vega is, dus uit principe geen vlees eet omdat zij niet willen dat er dieren worden gedood voor het eten van henzelf , maar ze gaan dan wel vlees voor de gasten faciliteren, dragen zij alsnog de verantwoordelijkheid voor de dood van de geserveerde dieren.
dat gouden randje is voor iemand die overtuigd vega is direct een rouwrandje ...
als je als gast dan dus daadwerkelijk de eis! neerlegd van vlees serveren , verziek je dus wel degelijk het feest voor degenen die hun verbintenis vieren.

als ik bij een vegetarisch etende vriendin ga eten eis ik ook geen vlees van haar , dit omdat ik weet dat zij daar een probleem mee heeft. als ik vlees wil eten, maak ik dat thuis wel, of wat dan ook...maar hey, je gaat niet dood van een keer geen vlees eten en ook zonder vlees is er aan alle voedingstoffen te komen
en veel erger nog...zonder vlees is er ook heel luxe en lekker te eten

ik snap gewoon echt het probleem niet van geen vlees op een bruiloft (ondanks dat ik zelf gewoon omnivoor ben)

wat betreft feestje voor jezelf...
als bruidspaar heb je dat feestje georganiseerd om jullie verbintenis te vieren met geliefden , dan is het toch het feestje van het bruidspaar?
als gasten ben je er toch om met! hen te vieren dat ze samen antiek willen gaan worden?

nogmaals, ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ie doet, maar ik vind het gewoon onbegrijpelijk en als ik heel eerlijk ben, vind ik het ook erg onfatsoenlijk, misschien zelfs wel aso , dat je als gast op een feest van mensen van wie je houd, daadwerkelijk een issue zou durven maken van het feit of er wel of geen vlees geserveerd word := (ik neem nu idd het risico afgefakkeld te worden om deze eerlijkheid)
is dat stukje vlees nu echt zo belangrijk voor alleseters dat het dat waard is?
ik snap dat gewoon echt niet

(en er drijven hier gewoon zelfgedraaide runderballetjes in de tomaten soep dalijk hoor)

edit: als ik vega zou zijn en op iemands bruiloft zou zijn waar buiten het stokbrood en de kruidenboter en de verdwaalde kaasminihap tijdens het dansen niks eetbaars zou zijn voor mij, zou ik daar ook geen drama van maken trouwens, ben in mijn vega periode zo vaak de avond door gekomen op stokbrood, kruidenboter en een bordje sla... het gaat niet om het eten, het gaat om de mensen voor wie je daar bent toch?
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 18-05-14 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:32

Nou als ik zelf niet van m'n feest kan genieten geef ik er ook geen. Tuurlijk geef je een feest voor jezelf!

Ik ben absoluut geen vegetariër. Maar ik eet meer dan de helft van de dagen wel iets zonder vlees.
En niet eens bewust.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:35

Ik zou zweren dat deze tegenstelling al eens besproken is. Sommige mensen vinden het bezwaar van vlees dusdanig groot dat ze op hun feest geen zin hebben om daar aan mee te werken. Een volkomen legitieme keuze. Sommige mensen vinden het belangrijk dat ze het anderen naar de zin maken. Ook een prima keuze. Wat je daarin het belangrijkst vindt moet je zelf bepalen lijkt me.

Zelf vind ik het met name jammer dat vega nog als zoiets aparts gezien wordt - vooral dus ook door zeer fantasieloze koks. Daar wordt het niet makkelijker van... Als mensen zouden ervaren dat 'vega' gewoon prima maaltijden kan opleveren, dan zou het al niet zoveel discussie opleveren.

Mocht je zelf voor het dilemma staan dan is het misschien makkelijker als je een keuken kiest die daar ook makkelijker mee omgaat - [i]en[i] die toch al behoorlijk afwijkt van het gangbare verwachtingspatroon. Geeft ook commentaar vermoedelijk bij de mensen die zelf altijd de aardappelen en de hagelslag achter in de auto laden als ze op vakantie gaan, maar dan gaat het in elk geval minder over vega :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:37

Ik zou er zelf absoluut geen issue van maken maar ik zou het wel heel erg missen. (en ik heb 18 jaar zo goed als vegetarisch moeten eten dus ik weet wat ik mis, ben van weeromstuit vrijwel carnivoor geworden, alleen door het dessert gaat er geen vlees := )
En omgekeerd zou ik het dus als bruid echt vreselijk vinden als ik hoorde dat mijn gasten na (of tijdens) mijn bruiloft bijv. naar de frituur gegaan zijn om naar hun zin te kunnen eten of als ik mensen in de wandelgang zou horen klagen. Dan zou mijn dag wel echt een beetje verpest zijn :\

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:40

Omgekeerd kan ik er wel weer bewondering voor hebben dat mensen echt staan voor hun principes :) En als je je dag laat verpesten door de mening van anderen is de kans groot dat 'ie uberhaupt verpest wordt, want er is altijd wel iemand die vindt dat je eigenlijk...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:42

ik zou dat wel los kunnen laten Uriëlle :j want ik weet ook dat veel mensen gewoon ontzettend vastgeroest zitten in hun ideeën over hoe eten hoort te zijn
als iemand zo graag vlees wil dat ze naderhand een half dozijn frikandellen gaan halen bij de friettent op de hoek, moeten ze dat helemaal zelf weten
maar , ik weet ook dat dat helemaal niet hoeft, vegetarisch is prima heerlijk , luxe en voedzaam eten te maken waar zelfs verstokte vleeseters van smullen
ik heb al een dik twee dozijn grommende metalmannen een vegetarische maaltijd voorgeschoteld en die hebben allemaal prima gegeten die avond :+
is nu niet echt een groep die bekend staat om hun afkeer van vlees etc , meer een groep die gaarne kiloos vleesch op de bbq mikken :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:00

Urielle schreef:
Ik zou er zelf absoluut geen issue van maken maar ik zou het wel heel erg missen. (en ik heb 18 jaar zo goed als vegetarisch moeten eten dus ik weet wat ik mis, ben van weeromstuit vrijwel carnivoor geworden, alleen door het dessert gaat er geen vlees := )
En omgekeerd zou ik het dus als bruid echt vreselijk vinden als ik hoorde dat mijn gasten na (of tijdens) mijn bruiloft bijv. naar de frituur gegaan zijn om naar hun zin te kunnen eten of als ik mensen in de wandelgang zou horen klagen. Dan zou mijn dag wel echt een beetje verpest zijn :\

Dat snap ik niet... Dat zou mij dus echt niet kunnen boeien. Je komt voor samen te vieren, niet voor je pens vol te vreten. Dat is bonus. Ga je zeiken omdat het eten je niet aan staat? Dan ga je maar wat uithalen en kom je maar met een beter humeur terug als het kan. :+
Niemand is verplicht te komen of te blijven, vind je eten belangrijker dan hetgeen er te vieren is, dan flikker je maar op. :)