Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:34

Suuskipje schreef:
Dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd mijn excuses dan :)
Tsja ik weet natuurlijk niet ho het bij andere verzekeraars zit maar bij ZKA kan je zonder selectie in de AV met 3 sterren dan krijg je 27 behandelingen fysiotherapie vergoed. Alleen de hoogste met onbeperkte fysio heeft een medische selectie. Die medische selectie houd overigens in hoeveel fysio er het afgelopen jaar gebruik van gemaakt is of hoeveel er verwacht wordt aankomend jaar.

De jongen weet ook wel dat hij wel ergens terecht kan, maar het wringt dat hij niet meer een volledige keuze heeft. Een alles behalve volledige keuze zelfs.

Suuskipje

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:49

Ik snap dat dat vervelend is maar ik hoop ook dat mensen begrijpen dat er keuzes gemaakt moeten worden. En nee ik zit zelf gelukkig niet op de stoel dat ik de beslissingen mag maken en ik ben het er ook niet altijd mee eens maar ik snap de meeste keuzes wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:01

Ik begrijp prima dat er keuzes moeten worden gemaakt, alleen vind ik dit heel nadrukkelijk de verkeerde keuzes. :j

Dit benadeelt mensen die (door pure pech!) ziek zijn geworden gewoon nog eens extra, en is vooral een mooi voordeeltje als je de mazzel hebt gezond te blijven (terwijl het echt niet een persoonlijke prestatie is dat jij geen Hodgkin hebt, dat is gewoon geluk hebben.) Vind ik vreemd en vooral heel onwenselijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:43

Volgens mij zijn er nog een heleboel verzekeraars waar je uit kunt kiezen die géén medische acceptatie voeren. Daar kun je gewoon alles aanvullend afsluiten.

Bij mijn vorige verzekeraar was het het wél met medische acceptatie. Voor het afsluiten van een aanvullende tandartsdekking moesten eerst foto's gemaakt worden en patiëntendossier worden ingediend. Op deze basis besloten ze bij een gezinslid van me 3 tanden totaal uit te sluiten van dekking....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:11

Waar het om gaat is dat er een heleboel vergoedingen die eerst in de Basisverzekering zaten zijn overgezet naar de aanvullende en dan kunnen de verzekeraars een acceptatie toepassen.
Het pijnlijke is dat de briefschrijver op grond van zijn medisch verleden veel fysio nodig heeft
en de verzekeraars hebben daar een maximum op gezet. Houdt in dat de verzekerde nu zelf voor die kosten moet opdraaien. Dat is waar de hele discussie over het solidariteitsprincipe om draait. En waar de briefschrijver ook tegenaan loopt.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:51

Ik ben destijds bij menzis gekomen omdat die toen geen acceptatieplicht hadden voor toen nog hoogste aanvullende pakkety mét onbeperkte fysiotherapie. Toen al (en dat was toen het huidige zorgstelsel ingesteld werd) waren er aantal verzekeraars die zeiden ombeperkt* dat * hield dan in een maximaal aantal behandelingen tot bijvoorbeeld een maximum bedrag. Helaas ooit eens flink moeten bijbetalen, dus toen ik dat pakket kon krijgen direct gedaan. Zat bovendien mogelijkheid op een collectieve korting te krijgen zonder van een werkgever afhankelijk te zijn.

Helaas verdwijnt ook bij menzis de onbeperkte fysiotherapie, zat er al jaren aan te komen. Was dan ook erg blij dat ik hier laatst de tip kreeg dat je via menzis FNV alsnog onbeperkt kan krijgen. Ben dus inmiddels lid;-)

Overigens ben ik slechts 1 andere verzekeraar tegengekomen die onbeperkte fysiotherapie bied, zonder maximum bedrag of maximum aantal behandelingen. Dat is Aevitae (VGZ), of nou ja enoge andere zónder keuring. Zijn er meer zoals zilveren kruis en avero maar daar moet je gekeurd worden. Een van de vragen is of je 20 behandelingen of meer hebt gehad of verwacht voor komend jaar. Zo ja, wordt je "afgekeurd".

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:21

PNOzorg heeft ook onbeperkt fysio in het pakket, kost dan wel bijna 160 euro per maand. Weet niet of je daarvoor gekeurd moet worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:33

Hahha, de student is nu ook op het nieuws.
Hoop dat dit een daverende rel gaat worden.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:51

Femke_L schreef:
Maar als je gewoon goed kijkt (wat ik ook al zei) naar welke ziekenhuizen ze gecontracteerd hebben, dan is er helemaal niets aan de hand als daar het ziekenhuis tussen zit wat jij wilt.

Dat is in ieder geval bij mij het geval. Ik heb hier heel duidelijk naar gekeken omdat mijn huidige zorgverzekeraar niet het ziekenhuis contracteert wat ik wil.

Soms hebben ze wel alle ziekenhuizen gecontracteerd, maar kun je niet voor ele behandeling in een ziekenhuis terecht. Heb je iets met me hart ga je naar UMCG, heb je iets met je knie ga je naar Martini ziekenhuis..daarin worden dan keuzes gemaakt voor jou en dat heeft soms niks met kwaliteit van behandelen te maken..

Ik pleit toch echt voor vrije keus van zorg.

Kan de link niet openen helaas..

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:15

TabeR schreef:
Femke_L schreef:
Maar als je gewoon goed kijkt (wat ik ook al zei) naar welke ziekenhuizen ze gecontracteerd hebben, dan is er helemaal niets aan de hand als daar het ziekenhuis tussen zit wat jij wilt.

Dat is in ieder geval bij mij het geval. Ik heb hier heel duidelijk naar gekeken omdat mijn huidige zorgverzekeraar niet het ziekenhuis contracteert wat ik wil.

Soms hebben ze wel alle ziekenhuizen gecontracteerd, maar kun je niet voor ele behandeling in een ziekenhuis terecht. Heb je iets met me hart ga je naar UMCG, heb je iets met je knie ga je naar Martini ziekenhuis..daarin worden dan keuzes gemaakt voor jou en dat heeft soms niks met kwaliteit van behandelen te maken..

Ik pleit toch echt voor vrije keus van zorg.

Ja, dat had iemand anders ook al gezegd... En ook daar had ik al op gereageerd...
Ik ben voor nu tevreden met de overstap die ik gemaakt heb.
Degene met vrije zorgkeuze zijn over het algemeen een stuk prijziger of hebben niet de juiste hoeveelheid fysiotherapie die ik nodig heb.

Het leven is een groot risico... en daar hoort het nemen van een zorgverzekering ook bij. Je kunt nooit alles voorzien...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:33

Ben nu aan het vergelijken voor me vriend....ik vind het echt onhandig.
Kijk nu bij cz bijvoorbeeld.
Doe je premie berekening zegt:
MEEST GEKOZEN IN UW SITUATIE
Zorg-op-maatpolis

Ja heel fijn wat zit er dan in een Zorg-op-maatpolis?
Want hij heel wel fysio in zijn pakket.
En hij wil tot 1000 euro tandarts.

Ik vind het echt een gezoek en erger me rot.
Je kan wel 2 hele dagen bezig zijn wil je een paar verzekeringen met elkaar vergelijken....

Ik vind het echt heel veel werk om het per verzekering alles uit te zoeken.
Hij zit nu bij Agis.
Ik zit zelf bij Interpolis.
Voor mezelf moet ik ook nog gaan vergelijken.

En waar vind je dat van de ziekenhuizen waar je wel terecht kan.
Want ik vind het zelf te gek voor woorden als je niet terecht kan in een ziekenhuis in de buurt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:37

Ik zit al jaren bij de ONVZ, ben zeer uitgebreid verzekerd met aanvullend tandarts pakket en dat bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb niet de behoefte om over te stappen, dat gaat tegen de trend in geloof ik :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:23

net de brief binden van de belastingdienst. zorgtoeslag is verlaagd van 88 naar 72. wie heeft dat ook? (865 in 2014)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:25

Ik moet alle zorgtoeslag over 2011 en 2012 terugbetalen omdat ze daar verkeerde rekensommen gemaakt hebben :=

1400 euro totaal, ben inmiddels op de helft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:27

Ik stap dit jaar over, kan via mijn werkgever me aansluiten bij een collectieve verzekering. Scheelt 10% op de basis en 15% op de aanvullende verzekering. Hoe veel dat gaat schelen moet ik nog uitzoeken, maar dat is mooi meegenomen.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:27

Ik bereken mijn toeslag altijd na het jaar. Dus ik heb nu pas laten uitrekenen over 2013. Ik moet ieder jaar terugbetalen en ben dat zat.
Krijg nu nog ruim 650 euro van ze, en daar krijgt ponylief maar een nieuw zadel van.
Gedoe zeg.

Overigens, ik werk bij een onafhankelijke zorgverzekeringsvergelijker... Dus vragen stellen... mag ;)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:36

dream_lot schreef:
net de brief binden van de belastingdienst. zorgtoeslag is verlaagd van 88 naar 72. wie heeft dat ook? (865 in 2014)

Dat geld voor een ieder die zorg toeslag krijgt.
Tenzij je minder bent gaan verdienen oid.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... uw_in_2014

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:40

dream_lot schreef:

Yep,
Niet vergeten dat de premie voor de Basisverzekering verlaagd is met 120 euro.
En ze willen in het geheel af van de toeslagen. (Niet schieten, er wordt dan op een andere manier het een en ander verrekend)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:44

De premie van de basisverzekering is niet met een tientje verlaagd hoor. Alleen als je met minder genoegen neemt (nog minder keuze.) En natuurlijk die rare collectiviteiten, die zijn ook wel als argument genoemd. Maar de betere collectiviteitskortingen zitten wel vooral vast aan organisaties waar je voor moet betalen - geen optie als je weinig geld hebt. De collectiviteit van de gemeentes, speciaal voor lage inkomens, is bv echt bedroevend.

En die volgende maatregel zal ook vast wel zo zijn dat het 'gemiddeld' wel aardig klopt maar voor een aantal mensen aan de verkeerde kant (ziek of arm) net wat negatiever.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:55

Shadow0 schreef:
De premie van de basisverzekering is niet met een tientje verlaagd hoor. Alleen als je met minder genoegen neemt (nog minder keuze.) En natuurlijk die rare collectiviteiten, die zijn ook wel als argument genoemd. Maar de betere collectiviteitskortingen zitten wel vooral vast aan organisaties waar je voor moet betalen - geen optie als je weinig geld hebt. De collectiviteit van de gemeentes, speciaal voor lage inkomens, is bv echt bedroevend.

En die volgende maatregel zal ook vast wel zo zijn dat het 'gemiddeld' wel aardig klopt maar voor een aantal mensen aan de verkeerde kant (ziek of arm) net wat negatiever.

De meeste basispremies zijn wel met ongeveer een tientje verlaagd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:30

Ik krijg geen zorgtoeslag, maar mijn premie basisdekking is €8 pm omlaag gegaan.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:47

Morganlefay schreef:
dream_lot schreef:

Yep,
Niet vergeten dat de premie voor de Basisverzekering verlaagd is met 120 euro.
En ze willen in het geheel af van de toeslagen. (Niet schieten, er wordt dan op een andere manier het een en ander verrekend)

mijn basisverzekering is slecht met 3 euro verlaagd. dus ik ben uiteindelijk nu duurder uit

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:48

Pantykous schreef:
Ik zit al jaren bij de ONVZ, ben zeer uitgebreid verzekerd met aanvullend tandarts pakket en dat bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb niet de behoefte om over te stappen, dat gaat tegen de trend in geloof ik :D

Ik ook niet. Ik was bang dat ik bij ONVZ weg moest (had heel lang geen baan), maar nu heb ik per januari een nieuwe job dus hoef ik niet op zoek naar een goedkopere *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:40

Ik stap over naar Zilveren Kruis Achmea. Heb collectiviteitskorting via de nieuwe werkgever.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:16

Mijn hoofd is inmiddels helemaal gaan duizelen van alle vergelijkingen. Ik kan bij 3 verschillende zorgverzekeraars collectiviteitskorting krijgen dus daar heb ik in eerste instantie naar gekeken. Maar ik weet gewoon niet goed wat ik nou wel en niet moet verzekeren. Ik maak op dit moment best veel gebruik van de fysio, ik wil volgend jaar gebruik gaan maken van de osteo omdat fysiotherapie onvoldoende helpt. Ik weet dat ik daarvan sowieso een gedeelte zelf moet betalen maar wil voor dat andere gedeelte wel aanvullend verzekerd zijn. En stel het helpt niet dan wil ik ook weer terug kunnen naar de fysio. Maarja bij de een valt het onder bewegingszorg bij de ander onder alternatieve geneeswijze.. Ook loop ik jaren te kl*ten met mijn verstandskiezen, die moeten er als ze helemaal door zijn uit, als het goed gaat kan dat bij de tandarts. Maarja wanneer is dat, niemand die het me kan zeggen en ben inmiddels al 2 jaar voor niets aanvullend verzekerd voor de tandarts..
Wat me ook stoort zijn die selectief polisen, ik ben veel te bang dat als ik ergens heen wil dat dan weer niet kan omdat ze niet gecontracteerd zijn, als je dat allemaal moet uitzoeken kan je er bijna je werk wel van maken.. Maarja een restitutie polis is weer een paar tientjes per maand duurder..
Kortom ik weet het niet meer.. Overstappen wil ik in ieder geval zeker maar de tijd begint echt te dringen om een keuze te maken..
Iemand nog een goede tip voor me?