Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:22

blancheren is heel simpel:
groenten kort koken, afgieten en evt naspoelen met koud water.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:22

haha ik ook niet maar heb het daarstraks aan mijn vriend gevraagd (beter kok dan ik ooit zal zijn).
Dat is blijkbaar een minuutje of 5 koken maar dat de groenten nog "hard" zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:26

Ah bedankt. :-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:31

lor1_1984 schreef:
blancheren is heel simpel:
groenten kort koken, afgieten en evt naspoelen met koud water.

Niet helemaal.
Groente in al kokend water doen, water zo snel mogelijk weer aan de kook brengen, aantal minuten aan de kook houden (afhankelijk van de groente 2-5min. ong.), daarna snel afkoelen in ijswater, uit laten lekken en invriezen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:49

Wauw, het wordt serieus TS! Kan me helemaal voorstellen dat je de zenuwen krijgt. Wel super goed dat je er helemaal voor gaat. Misschien heb je iets aan de volgende tips:

- Kijk in je huis wat je nog aan voorraden hebt qua eten/drinken/toiletartikelen/toiletpapier/ect. Dan heb je al zicht op wat je nog hebt en wat je nog moeten kopen deze maand, bijvoorbeeld dat de shampoo bij op is of iets dergelijk. Je kan ook meteen oude restjes opmaken uit de voorraadkast.
- Kijk begin van de week de aanbiedingen na van de supermarkten en maak daarmee een week menu. Kies voor groenten die je vaker kan gebruiken de dag erna. En ik denk dat het het beste is om aanbiedingen te kopen waar ook echt geld af gaat en niet 1+1 actie, tenzij je het veel gebruikt.
- Kijk op welke.nl voor leuke doe-het-zelf kado's. Misschien qua budget niet helemaal wat je voor ogen hebt, maar je kan je juist wel heel persoonlijk maken en dat is ook wat waard. Ik vind bijv. een canvas met een mooie tekst erg leuk om kado te geven of leuke vazen. De kringloop heeft soms ook leuke dingen om kado te geven of om iets van te maken, bijvoorbeeld een taartschaal maken van een mooi glazen bord en een dessertglas.
- Probeer zuiniger te rijden met je auto, dus veel laten afremmen op de motor en sneller schakelen.
-Organiseer een kledingruilparty: meteen een leuke avond zonder dat je ergens geld uitgeeft. Laat iedereen zelf iets eten/drinken meenemen en kleding en je hebt een super leuke avond!
-Je kan dan ook een beetje smokkelen door evt. oude spullen te verkopen via marktplaats ;)

Succes!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:28

Ik denk dat ik dit topic an sich ook nooit zal begrijpen. Er word hier gedaan alsof het "een leuke uitdaging is", kan me daar 0.0 bij voorstellen. Maargoed dat is dan weer mijn terkortkoming aan voorstelling.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 01:30

Barbalala, het is 'leuk' omdat het niet gedwongen is. Ts daagt zichzelf uit om zuiniger te leven. Mocht het haar niet lukken of bevallen heeft ze nog altijd die pinpas en volle bankrekening (ook al is dat nu tijdelijk even ingeleverd). Het is leuk omdat er nog een weg terug is als het niet bevalt. Als het wel lukt en bevalt houdt ze een hele zak geld over in de maand --> altijd leuk

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:26

Ts zegt ook niiet dat het leuk is maar een uitdaging.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:17

mocht je ze niet in huis hebben, 'investeer' in diepvrieszakjes, gelukkig zijn die niet duur lol
Zakjes kun je pletten en 'shapen' waardoor er veel meer in je vriesvak past dan als je iets in bakjes (maaltijden) invriest.
Ook belangrijk! Als je vlees in de aanbieding koopt en invriest... wen jezelf eraan het 's morgens eruit te halen lol, anders grijp je 's avonds alsnog mis omdat het nog steeds bevroren is (en ontdooien in de magnetron is minder lekker).

Ik weet niet hoe je luncht bijv maar neem lunch van thuis mee ipv op het werk lunchen wat vaak/soms duurder is omdat je dan sneller voor luxere dingen kiest.
Qua tussendoortjes... sultana's, snelle jelle's ed zijn niet de meest goedkope dingen, kijk voor huis of budgetmerken, snijd ontbijtkoek zelf met een beetje boter ertussen (dubbele plak), aluminiumfolie er omheen en je heb ook een tussendoortje om mee te nemen (kreeg ik vroegáh altijd mee naar school op deze manier, lekkerst is met roomboter :P).
Pak in het weekend iig je fiets, dan heb je meer vrije tijd en het seizoen (zomer) leent zich er ook voor, scheelt toch weer in benzinekosten en je doet 'gratis' toch aan beweging/sport, en je zou bijv. kunnen instellen voor jezelf dat je 1x per week iig met de fiets naar je werk gaat (even buienrader in de gaten houden dat je voor een lekkere dag kiest).

Wat ik me trouwens afvraag, is dit je plan voor 1 maand? Of wil je echt je levenswijze om gaan gooien zegmaar.
Dit omdat, klinkt banketstaaf, voor 1 maand het nog 'makkelijk' is, je kan nl duurdere uitgaven uitstellen en eerst vanuit je voorraad eten, als je het lang vol wilt houden moet je ook bewuster de duurdere dingen inkopen, je moet bewuster je duurdere uitgaven spreiden zodat je minder voor verrassingen komt te staan.

Zo had ik vorige maand bijv. ontworm en vlooienmiddel nodig voor mijn kat, hoe groter je inkoopt hoe goedkoper je bent uiteindelijk, dus milbamax pakje van 4 stuks (20 euro) en frontline 6 pipetten (20 euro), dat is even een duurdere uitgave voor die maand... daarmee heb ik wel weer voldoende in huis voor iig een half jaar. Kritisch kijken (beslist.nl bijv) naar de prijzen (frontline varieert tussen 19.75 en 30,50 daar) en naar de verzendkosten (de een verzend gratis de ander rekent verzendkosten of een bijdrage in verzendkosten).
Ik heb ook graag 'goed' voer voor mijn kat, ook hierbij geldt hoe groter je inkoopt hoe goedkoper je uiteindelijk bent, echter deze maand zou ik dan dus geen kattevoer kopen maar dat doorschuiven naar een andere maand omdat dat ook weer een grote uitgave is, ook daarmee ben ik dan weer voor een half jaar voorzien.

Kritisch kijken naar boodschappen of andere regelmatig terugkerende uitgaven kost je in het begin zeker meer tijd, maar op een gegeven moment krijg je er handigheid in en gaat het een stuk sneller, zodra je een beetje weet wat waar te krijgen is en tegen welke prijs, wat de gemiddelde prijzen zijn van een bepaald product en je dus kunt bepalen hoe scherp een aanbieding is.
Rekenen/terugrekenen is daarbij belangrijk, een aanbieding kan scherp lijken maar supermarkten halen nog wel eens 'trucjes' uit :P
Albert Heyn heeft bijv. de kilopakken kip naar 900 gr teruggebracht, de schaal is even groot, de hoeveelheid lijkt hetzelfde, de aanbiedingsprijs is hetzelfde als voordat ze de hoeveelheid terugbrachten, maar je krijgt dus wel minder kip voor hetzelfde geld.
Ook worden nog wel eens de prijzen omhoog gegooid tijdens een aanbieding. Bijv. van 8 euro nu 6,50... lijkt een leuke aanbieding, echter de normale prijs is dan bijv. 7 euro... dan is de aanbieding opeens minder aantrekkelijk.
En zo is edet toiletpapier als je het in de aanbieding en grootverpakking koopt (24-32 rollen) omgerekend per rol goedkoper dan euroshopper toiletpapier, en de laatste is ondanks dat het goedkoop is en lijkt... nooit in de aanbieding. Nadeel is wel dat je gelijk genoeg rollen hebt voor een heel weeshuis en je daar nog wel eens grapjes van bezoek op krijgt :P

edit:
En op wc papier door te gaan... het loont om eens na te gaan of je een propper of een vouwer bent... En als je een propper bent om dan jezelf om te scholen tot vouwer lmao
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 16-08-13 08:26, in het totaal 2 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:18

Mooi omschreven ts
succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:34

BarbaLala schreef:
Ik denk dat ik dit topic an sich ook nooit zal begrijpen. Er word hier gedaan alsof het "een leuke uitdaging is", kan me daar 0.0 bij voorstellen. Maargoed dat is dan weer mijn terkortkoming aan voorstelling.

Dat lijkt me net zoiets als kamperen / survivallen vs dakloos. Als je het vrijwillig doet kan het heel leuk zijn om een tijd buiten te leven van vrijwel niks, en de elementen te weerstaan. (Dan wel oldschool kamperen, want het kan natuurlijk ook heel luxe.) Er is niemand die zegt dat omdat kamperen leuk is, dakloos zijn dat ook is.

Tegelijkertijd maakt een tijdje kamperen je wel weer goed bewust van alle voordelen die een echt dak boven je hoofd kunnen bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:58

Door een paar jaar achter elkaar zware onverwachte kosten heb ik het al een aantal keer gehad dat ik elke cent mocht omdraaien om er toch maar te komen. Van mijn loon ging toen de 1e dag gelijk het stalgeld af, het geld voor mijn lessen en dan voor mijn vaste onkosten + het bedrag dat er onverwacht gekomen was. Dat zorgde dat ik soms maar €100 of €150 had voor een hele maand boodschappen, benzine, eten voor hond, kat en mezelf. Op zich ging dat nog met goed creatief zijn (was niet makkelijk) maar wanneer je vriend dan thuis is en die wil dat je overal mee naartoe gaat, dan krijg je het toch benauwd. Ja, hij betaalde het meeste voor me maar je kan geen 4 weken geen knip terugdoen. Hij wist dat ik erg krap zat en zei dan vaak "kijk schat, ik geef je nu 50€ en geef daar vanavond een paar rondjes mee, dan denkt niemand dat je van me profiteert, niemand merkt wat en anders gaf ik ze toch uit in jouw plek". Heel erg lief op zich, maar mijn trots... Die was op zo'n momenten kilometers onder het nulpunt te zoeken.

Ik weigerde ook vanaf het begin keihard dat hij leuke dingen voor me regelde, zoals citytripjes of dure etentjes. Hij verdient erg goed en je krijgt gelijk de stempel "die wil 'm voor zijn geld" op je kop. Dus ondanks mijn krappe budgetten keihard gespaard om toch maar bij te dragen aan onze uitstapjes. Vorig jaar heeft hij 4 dagen G-H-uxemburg betaald voor mijn verjaardag, maar ik heb een paar keer het eten afgerekend. In de zomer na flink sparen zijn we naar mijn tante gegaan in Zuid-Frankrijk. Godzijdank heb ik van mama als laat verjaardagscadeau daar ook een budgetje voor meegehad. Begin dit jaar zijn we 4 dagen naar Rome geweest, geboekt in november vorig jaar dus 4 maanden keihard elke cent opzij gehouden. Dat heeft me nog meer genekt maar uit trots wou ik hem dat niet ontzeggen, bij elk etentje persé een deel wou meebetalen.
Hij heeft het wel gemerkt dat ik steeds zit te tellen en te rekenen en niet echt altijd ervan kan genieten omdat ik bedenk "met dit geld kon ik dit en dit en dat doen...". Na een erg goed gesprek een tijdje terug heb ik toch maar aanvaard dat hij me doodgraag ziet, en dat ik dat soort dingen echt wel schaamteloos mag aannemen. Hij wil niet liever dan dat ik kan sparen ipv me te ruïneren voor hem.

Dat lucht op, wanneer je omgeving respect heeft voor je situatie en je daar ook niet op veroordeelt. Maar die "hulp" van buitenaf aanvaarden, dat is een hele zware stap geweest.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:34

BarbaLala schreef:

ik zie ts nergens vertellen dat het zo leuk is om van zo weinig rond te gaan komen :?
en ook niet echt een sfeer van "enig , dolletjes , tof, rondkomen van een minimum" :n
alleen dat ze het gaat proberen en dan ook echt proberen, bewustwording die in mijn ogen is toe te juichen , ik heb ook een beperkt inkomen en vind het nog steeds lastig , ik heb vaak een week over aan het eind van mijn geld, gelukkig wel een vangnetje in geval van nood,

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:44

Annemiek80 schreef:
edit:
En op wc papier door te gaan... het loont om eens na te gaan of je een propper of een vouwer bent... En als je een propper bent om dan jezelf om te scholen tot vouwer lmao

En om hier dan weer aan te vullen: Druk de wcrol iets in. Dan rolt hij minder makkelijk en gebruik je dus ook minder :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:32

Het is leuk als het je lukt om rond te komen met het door jezelf gestelde budget :) Ik vind het zelf een beetje een trots gevoel geven als je bv 1 euro overhoud.

Bewust met geld omgaan vind ik een geweldige instelling :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:35

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:40

Invriezen van groenten is eigenlijk niet rendabel. Wecken is dat wel en kan gewoon in de potten.
Bij een kleine vriezer kan je beter vlees invriezen.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... t/speel/1/

Verder zijn de pruimen nu (bijna) rijp. Zoek op marktplaats op pruimen, en je kan ze vanaf 0.50 cent de kilo afhalen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:44

BarbaLala schreef:

precies, noem het dan ik ga het zuiniger leven topic, vergelijken met een uitkering is gewoon puur misplaatst

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:59

Krijg net even goede schrik door de belastingdienst... mijn huur is omhoog gegaan en mijn huurtoeslag gaat omlaag :? Dus direct even online gekeken... zie ik dat bij hun staat dat mijn huur flink omlaag is gegaan en dat bepaalde servicekosten er helemaal niet bij staan.... :roll:
Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker? :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:04

Miep, kom eens uit de (kastanje)boom en miep wat minder :+

Van jou mag niemand iets vergelijken want alleen mensen met een uitkering zijn zielig en hebben het zwaar.
Alle andere mogen niets zeggen, want die hebben het zó goed. Zelfs als ze met minder moeten doen dan jij.
Ja ts gaat minderen, alleen maar goed, want je weet nooit en heeft zij ook eens die pech en dan weet ze al een beetje waar op te letten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:05

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:35

ChocoBesnier schreef:
[HTT] Mijngratisbox.nl, dat kan toch bijna niet?
Kom ik net tegen. Voor eigenlijk niets (behalve verzendkosten) een heleboel spullen.

Niks voor wie echt van een minimum moet of wil rondkomen, maar voor koopjesjagers best leuk denk ik, heb er één besteld, hopelijk is het allemaal echt betrouwbaar :j

TS, veel succes!! Ik vind het een leuk initiatief en ben erg benieuwd hoe je dit in gaat vullen. Ik denk dat hier best wel veel van te leren is en dat je daarna alleen maar extra de dingen gaat waarderen die je wel kan doen met je geld :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:37

In het kader van leven van het minimum; welke verzekeringen heb je écht nodig? (Bij een koophuis?)

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:25

Toch minimaal een opstalverzekering en eigenlijk ook wel een avp. Avp is niet verplicht zoals veel mensen denken en verwarren met een wa. Inboedelverzekering is ook aan te raden, maar niet strikt noodzakelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:28

SuSem schreef:
Toch minimaal een opstalverzekering en eigenlijk ook wel een avp. Avp is niet verplicht zoals veel mensen denken en verwarren met een wa. Inboedelverzekering is ook aan te raden, maar niet strikt noodzakelijk.

AVP doe ik sowieso, ook mbt paard.
Is glas ook aan te raden?

Ik vind verzekeringen altijd lastig; het kost geld, maar hebt er alleen profijt van als het mis gaat (en dan ben je blij dat je het hebt). Wil niet onnodig onder- of oververzekeren.

Bedankt voor het meedenken!