Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:44

NatasjavE schreef:
Een vraag aan de gelovigen hier.

Hoe weten jullie/men zo zeker dat God een man is?
Als we naar "het" evenbeeld geschapen zijn,....dan kan het toch net zo goed een vrouw of juist onzijdig?
Want als we de Bijbel niet letterlijk nemen dan kunnen we dit punt ook vrij laten voor onze eigen interpertatie?

Als de vraag al gestelt is mijn excusses :o

God is mannelijk en vrouwelijk, denk ik. Naar zijn evenbeeld geschapen, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mens. Dat betekent voor mij dat hij mannelijk en vrouwelijk is. Dat we hij tegen hem zeggen is denk ik gewoonte. Het zeggen praat zo moeilijk over iemand.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:50

NatasjavE schreef:
Een vraag aan de gelovigen hier.

Hoe weten jullie/men zo zeker dat God een man is?
Als we naar "het" evenbeeld geschapen zijn,....dan kan het toch net zo goed een vrouw of juist onzijdig?
Want als we de Bijbel niet letterlijk nemen dan kunnen we dit punt ook vrij laten voor onze eigen interpertatie?

Als de vraag al gestelt is mijn excusses :o

Voor mij is God een man, alleen al omdat er in de Bijbel steeds met "Hem" en "Vader" naar Hem verwezen wordt.
Waarom zou ik er dan aan twijfelen of het een man is? Ik snap wel dat de Bijbel heel vrij geïnterpreteerd kan worden maar waarom zouden de schrijvers opzettelijk overal naar een man verwezen hebben? Dat lijkt me alleen onnodige verwarring geven.

Ik interpreter juist dat we naar Zijn evenbeeld geschapen zijn heel vrij. :+ Mannen en vrouwen verschillen van elkaar maar toch zijn er meer overeenkomsten dan verschillen mijn ogen.

Zondag is ook mijn lievelingsdag. :j Ik moet mezelf echt wel eens naar de kerk 'schoppen' hoor, net als toen ik nog studeerde ik mezelf er echt toe moest zetten om te gaan leren terwijl ik mijn studie hartstikke leuk vond.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:56

Ik geloof zelf niet, mijn vriend wel. Ook waar ik werk in het dorp geloofd iedereen. Ik vind het interessant om het er over te hebben, vooral omdat ik het niet zo goed snap allemaal. Ik heb zeker respect voor de mensen die geloven, maar er zijn wel een paar dingen wat ik wel vreemd vind. Vooral nu ik zo in dit dorp werk, en een relatie heb ga ik me wel steeds meer dingen afvragen. Maar echt in God geloven ga ik denk ik niet doen, omdat ik niet begrijp hoe het zit.

Edit: Nog even een vraag, sorry als deze al gesteld is (heb niet het hele topic gelezen) maar er wordt gezegd dat als je niet geloofd, je naar de hel gaat.. Hoezo? Ik ben toch ook een goed mens, heb niemand iets aan gedaan, geen mensen vermoord. Waarom zou ik dan naar de hel moeten? Alleen om dat God dat zegt?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:13

flooredking schreef:
Edit: Nog even een vraag, sorry als deze al gesteld is (heb niet het hele topic gelezen) maar er wordt gezegd dat als je niet geloofd, je naar de hel gaat.. Hoezo? Ik ben toch ook een goed mens, heb niemand iets aan gedaan, geen mensen vermoord. Waarom zou ik dan naar de hel moeten? Alleen om dat God dat zegt?

Dat vraag ik me ondanks dat ik wel in een God geloof ook af. Ik neem als voorbeeld mijn oma, ze geloofde niet maar leefde wel volgens de regels van de Bijbel (altijd gezorgd voor iedereen, probeerde altijd het goede in mensen te zien, heeft iemand nooit opzettelijk kwaad gedaan etc. ) Waarom zou zij in de hel komen terwijl ze misschien beter heeft geleefd dan mensen die iedere zondag in de kerk zaten om het even zwart/wit te stellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:07

Reneee_ schreef:
flooredking schreef:

Dat vraag ik me ondanks dat ik wel in een God geloof ook af. Ik neem als voorbeeld mijn oma, ze geloofde niet maar leefde wel volgens de regels van de Bijbel (altijd gezorgd voor iedereen, probeerde altijd het goede in mensen te zien, heeft iemand nooit opzettelijk kwaad gedaan etc. ) Waarom zou zij in de hel komen terwijl ze misschien beter heeft geleefd dan mensen die iedere zondag in de kerk zaten om het even zwart/wit te stellen.

Omdat Jezus de toegang van de hemel is. Niemand is perfect, alleen Jezus was dat. Jezus heeft de mensen verzoend met God, zodat God hem ziet ipv ons als we bij de hemelpoort staan en zo kunnenn we binnengelaten worden.

Of er een hel is weet ik niet, naar mijn beleving ben je dan gewoon dood en staan gelovigen weer op in een nieuwe wereld.

Sammie

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:43

Weer je waar ik dan op dat punt weer moeite mee hebt. Weet eigenlijk niet of ik dat al eerder heb opgemerkt. De mensen die voor Jezus geboren zijn, zijn die dan voor altijd dood (hel/hemel) of ligt iedereen te rusten/wachten tot de wederopstanding en wordt dan pas beslist wie 'waar' komt. (Als je sommige grafstenen mag geloven is het nl. het laatste, maar volgens mij wordt in de meeste kerken toch eerste gepredikt).

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:48

verootjoo schreef:
Omdat Jezus de toegang van de hemel is. Niemand is perfect, alleen Jezus was dat. Jezus heeft de mensen verzoend met God, zodat God hem ziet ipv ons als we bij de hemelpoort staan en zo kunnenn we binnengelaten worden.

Of er een hel is weet ik niet, naar mijn beleving ben je dan gewoon dood en staan gelovigen weer op in een nieuwe wereld.

hier in de kerk is het trouwens dat alle goede mensen naar de hemel gaan ;) niet alleen de gelovigen. ( al kreeg ik nooit een hosti -O- discriminerende mensen... kwam er iedere week maar was minder dan de rest omdat ik niet gedoopt ben. en dat om wat druppels water :') )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:52

Sammie schreef:
Weer je waar ik dan op dat punt weer moeite mee hebt. Weet eigenlijk niet of ik dat al eerder heb opgemerkt. De mensen die voor Jezus geboren zijn, zijn die dan voor altijd dood (hel/hemel) of ligt iedereen te rusten/wachten tot de wederopstanding en wordt dan pas beslist wie 'waar' komt. (Als je sommige grafstenen mag geloven is het nl. het laatste, maar volgens mij wordt in de meeste kerken toch eerste gepredikt).

Nou, dat is iets waar ik ook nog niet uit ben. Maar volgens mij ga je eerst naar het hiernamaals. En pas als de nieuwe aarde komt gaan we met z'n allen daarheen.
De mensen voor Jezus kunnen ook naar het hiernamaals, toen waren er verzoeningsrituelen die je moest doen om je met God te verzoenen. Wj hoeven dat niet meer wat wij hebben Jezus gekregen :)

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 02:35

inochiyo schreef:
Sem86 schreef:
Ik geloof in de hemel, de hel. In Adam en Eva, de eerste mensen op aarde. In Abraham, die zo graag wilde dat zijn vader zich over zou geven aan God. In Maria, die ruim 2000 jaar geleden plots zwanger was, terwijl ze nog nooit was aangeraakt door een man en een zoon baarde, Jezus. Waarom? het staat allemaal in de Koran. Al hun verhalen. Islam is liefde en respect! En dat merk je als je de Koran leest en niet als je naar verhalen luistert die toch niet kloppen.

De koran zegt wel degelijk dat de aanhangers van de islam anderen moeten vermoorden...

De heilige koran,
Hoofdstuk 2, vers 178:
O jij die gelooft, vergelding inzake doodslag is je voorgeschreven: de vrije man tegen de vrije man, de slaaf tegen de slaaf en de vrouw tegen de vrouw. Maar, indien iemand kwijtschelding is verleend door zijn broeder, dan moet de eis billijk zijn, en betaling moet hem worden gedaan met goedheid. Dit is verzachting en barmhartigheid van jouw Heer. Wie daarna overtreedt, hem wacht een pijnlijke straf.

Hoofdstuk 2, vers 191:
En doodt hen, waar je hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij je daarin bevechten. Maar indien zij je bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

Hoofdstuk 4, vers 15:
En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat God haar een weg opent.

Hoofdstuk 4, vers 89:
Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van God werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

Hoofdstuk 4, vers 91:
Gij zult anderen vinden die veilig bij u willen zijn en bij hun eigen volk; telkens wanneer zij tot vijandigheid worden opgeroepen, doen zij blindelings mee. Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven.

Hoofdstuk 5, vers 33:
De vergelding dergenen die oorlog tegen God en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

Hoofdstuk 9, vers 5:
Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol.

Hoofdstuk 9, vers 5:
O, jij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat God met de godvruchtigen is.

Sterker nog, allah zal de strijders rijkelijk belonen:

Hoofdstuk 4, vers 95:
Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van God strijden. God heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft God het goede beloofd. God zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning

Hoofdstuk 9, vers 20:
Zij, die geloven en van hun woonplaatsen verhuizen en met hun bezit en met hun persoon voor de zaak van God strijden, hebben in de ogen van God de hoogste rang. Dezen zullen zegevieren.

De grote allah discrimineert zelfs onder zijn eigen onderdanen... (zoek eens op "strijden", en verbaas u hoevaak dit woord voorkomt in de koran...).

En hoe denkt de koran over niet moslims?

Hoofdstuk 3, vers 110:
Gij (Moslims) bent het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; je gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in God. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders.

Hoofdstuk 3, vers 118:
O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger. Wij hebben u onze geboden duidelijk gemaakt, indien je ze wilt begrijpen.

Hoodstuk 8, vers22:
Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van God de doven en de stommen die niet willen begrijpen.

Hoofdstuk 8, vers 55:
Voorzeker, in de ogen van God zijn zij, die (de waarheid) verwerpen erger dan beesten want zij willen niet geloven.

Niet-moslims zijn erger dan beesten volgens de heilige koran...

En dan nog:

Hoofdstuk 2, vers 120:
En de Joden en de Christenen zullen je nooit welgezind zijn, tenzij je hun godsdienst belijdt. Zeg: "Voorzeker, God's leiding is de Merkelijke leiding". En, indien je hun wensen volgt, nadat de kennis tot je is gekomen, zul je aan God Vriend noch Helper hebben.

De haat tegen de Joden en Christenen wordt door door de koran al aangezet...

Moslims willen vaak doen geloven dat zij ook andere religies aanvaarden..., helaas denkt hun heilige geschift (hun wetboek) daar heel anders over...

Hoofdstuk 3, vers 85:
En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.

Klassiek voorbeeld van iemand die niet weet waar hij het over heeft. Iedereen kan teksten uit proporties halen. Als je het geheel zou lezen, wat ik overigens WEL heb gedaan, zou je weten dat de Koran helemaal niet aanstuurd op haat of oorlog. En al helemaal niet jegens hen die geloven in God en het hiernamaals!!

Ik hoop dat je engels een beetje goed is, want ik vind persoonlijk deze vertaling van de Koran het beste tot nu toe.

5:69 Surely those who believe; and those who are Jewish, and the Sabians, and the Nazarenes (Christenen), whoever of them believes in God and the Last Day and does good works; then they will have nothing to fear nor will they grieve.

Dus zij hebben niets te vrezen en zullen naar de hemel gaan.

In de verzen die jij aanhaalt staat duidelijk dat een Moslim pas moet strijden als er tegen hem gestreden wordt, misschien zou je dat inzien als je het geheel zou lezen (en begrijpen). Als je er voor open zou staan zou je de verzen in een heel ander perspectief kunnen plaatsen. Maar ik merk aan je woorden al dat je een vooroordeel hebt, wat je basseert op niks.

Voor degenen die stellen dat het leven te moeilijk is en dit niet het geval zou zijn als God er iets aan zou doen:

2:155. And We will test you with some fear and hunger, and a shortage in money and lives and fruits. And give good news to those who are patient.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 03:01

God bestaat niet. Mensen hebben een god verzonnen om ergens steun bij te zoeken in moeilijke tijden. Het geeft hen een geruststelling dat er meerdere mensen zijn die hetzelfde geloven waardoor zij zich gesteund voelen. Niemand weet hoe de wereld en het heelal ontstaan is, want wij zijn er simpelweg niet bij geweest. Via de wetenschap kunnen wij veel verklaren, maar niet alles. Er zijn altijd onverklaarbare momenten. Is er meer dan dit? Ja, daar geloof ik wel in. Maar wat het precies is, dat weet ik niet. Of wij als mens belangrijk genoeg zijn om daar achter te komen, geloof ik niet. Ik denk, dat je als mens je eigen wereld zo goed mogelijk moet invullen, je leven zo vervullend mogelijk moet leven en als mens het beste uit jezelf moet halen. Daarnaast zijn we niets meer of minder dan andere wezens om ons heen; we worden geboren, verrijken ons zelf, planten voort en sterven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 04:50

Kai_Rosa schreef:
Ik ben zelf christelijk opgevoed en naar mijn mening is het het mooiste geloof.
Ik kan ook wel een antwoord geven op de vragen waarom sterven er mensen aan vreselijke ziektes en leven ee mensen in armoede.?!
Ik zeg niet dat deze mensen het verdienen.
Maar je KUNT het zo bekijken.
Als een kind alles van zijn ouders krijgt word het al snel een lui verwend kreng en waardeert niets meer.
Heb je het zo al eens bekeken?

Het is maar eens vizie.

Oh, nee, mooi, dus jij beweert, dat mijn moeder kanker heeft (die niet meer te genezen is, behandelingen alleen maar levensverlengend) omdat ze bijv. als kind verwend werd en nu lui en een verwend kreng is?! En niks waardeert?! Nou, ik zal je wat vertellen, mijn moeder heeft thuis vanaf haar 12e, als oudste van 6, praktisch het hele huishouden moeten runnen samen met haar vader omdat haar moeder manisch-depressief was en in de regel in een inrichting zat. Lui en verwend? Hoe durf je.....

Mijn buurmeisje, hartstikke lief kind, bleek een hersentumor te hebben, kanker dus. Heeft het overleefd maar haar hersenen zijn zo permanent beschadigt dat ze gehandicapt hierdoor is geworden.

En al die kinderen in Afrika, die iedere dag moeten ploeteren voor water, die al zodra ze kunnen lopen op het veld moeten werken en mee moeten helpen. Zijn die lui en verwend? Dat ze van hongersdood neervallen?! Echt waar, zeg je dit nu echt? Of vat ik het nu zo verkeerd op?

Hier gaan echt m'n haren recht van overeind staan..... :n

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:50

Sem86 schreef:
Klassiek voorbeeld van iemand die niet weet waar hij het over heeft. Iedereen kan teksten uit proporties halen. Als je het geheel zou lezen, wat ik overigens WEL heb gedaan, zou je weten dat de Koran helemaal niet aanstuurd op haat of oorlog. En al helemaal niet jegens hen die geloven in God en het hiernamaals!!
Ik hoop dat je engels een beetje goed is, want ik vind persoonlijk deze vertaling van de Koran het beste tot nu toe.

5:69 Surely those who believe; and those who are Jewish, and the Sabians, and the Nazarenes (Christenen), whoever of them believes in God and the Last Day and does good works; then they will have nothing to fear nor will they grieve.

In de verzen die jij aanhaalt staat duidelijk dat een Moslim pas moet strijden als er tegen hem gestreden wordt, misschien zou je dat inzien als je het geheel zou lezen (en begrijpen). Als je er voor open zou staan zou je de verzen in een heel ander perspectief kunnen plaatsen. Maar ik merk aan je woorden al dat je een vooroordeel hebt, wat je basseert op niks.

Voor degenen die stellen dat het leven te moeilijk is en dit niet het geval zou zijn als God er iets aan zou doen:

2:155. And We will test you with some fear and hunger, and a shortage in money and lives and fruits. And give good news to those who are patient.

Ik vind het tof dat je erop reageerd, je zegt tegen mij dat ik de teksten uit de context rukt, maar je geeft geen enkele van de verzen die ik plaatste wel in context, dat had wel zo leuk geweest om je punt te bewijzen.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om deze 2 even in context te plaatsen, ik ben benieuw hoeveel het dan precies veranderd:
Hoofdstuk 4, vers 15:
En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat God haar een weg opent.
Hoofdstuk 9, vers 5:
Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:58

Citaat:
Echt waar, zeg je dit nu echt? Of vat ik het nu zo verkeerd op?

Hier gaan echt m'n haren recht van overeind staan.....
Als dit nu werkelijk een oprechte vraag is houdt het er dan bij in plaats van eerst een heel betoog af te steken :) Je maakt jezelf ontzettend kwaad om iets waarvan je eigenlijk niet precies weet hoe het bedoeld is.

@inochiyo je beseft hopelijk toch wel dat er in de bijbel ook diverse wat ‘onaardige’ verzen over ‘naasten’ geschreven staat?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:05

Sem86: leuk dat je deelneemt aan deze discussie. Het lijkt me niet makkelijk om Moslim(a?) te zijn in deze samenleving. Ik ben zelft Christen en dat is soms al niet makkelijk, maar ik geloof dat het Moslims met misschien nog wel meer vooroordelen te kampen hebben.

Ik ben ook wel benieuwd naar de context van bovenstaande verzen, maar ik kan me voorstellen dat ze moeilijk te verklaren zijn. In het Oude Testament van de Bijbel staan ook heel wat dingen die altijd aangehaald worden maar die ik niet kan uitleggen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:09

@sammie, natuurlijk besef ik dat de bijbel niet veel beter is maar daar gaat hier nu ff niet om.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:14

Ik geloof niet in God.
Ik geloof niet dat er ergens zo'n machtige man/vrouw/het moet zijn die voor dingen kan zorgen, zonder ooit iemand iets gezien te hebben (wat wetenschappelijk bewezen is) en ondertussen het ene verschrikkelijk nieuws naar de andere voor bij hoort komen.. Waarom helpt hij dan niet.... Nee ik geloof daar niet in..

Ik geloof ook niet dat als je dood gaat dat je jezelf omhoog ziet vliegen en naar de poort van de hemel gaat waar alles koek en ei is... Ik denk alleen dat dat een fabel van vroeger al is, voor mensen die bang waren voor de dood en om de "dood" te verzachten....

Daarin tegen geloof ik soms wel van de aanwezigheid van geesten... Misschien is het een beetje tegenstrijdig, of is het gewoon een angst van mij zelf.. En ik denk dat dit gebaseerd is op het feit dat mijn moeder zelf ooit iemand aan haar bed heeft zien zitten, (en wakker was). Normaal zou ik zoiets niet geloven, maar wel als mijn moeder het zegt.. Die ook totaal niet in god etc geloofd...

Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het me niet zo boeit of hij er nu wel of niet is.. Als mensen zich aan die gedachten vast willen houden is dat prima... ieder zijn ding toch....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:04

[/quote]

2:155. And We will test you with some fear and hunger, and a shortage in money and lives and fruits. And give good news to those who are patient.[/quote]

Wie zegt dat hij niet weet waar hij het over heeft? Wie zegt dat jij het goed interpreteert? Of andersom. Ik heb de koran gelezen en ik vond het helemaal niet vredelievend maar eerder haatzaaiend (bijv. tegen joden) en discriminerend. Niemand weet hoe de bijbel, thora of koran begrepen zouden moeten worden..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:16

Volgens mij gaat het eerder om de vertaling dan de interpretatie. Moslims zeggen niet voor niks dat alleen de koran in de eigen taal de juiste is en alle andere talen ‘vals’. En dat geldt in bepaalde mate ook voor de bijbel, trouwens. Maar dat is in dit topic al eerder aangehaald. Door vertalingen zijn een aantal verhalen heel anders geworden (Jonas, de ‘stal’ waarin Jezus is geboren). En soms heb je daar geen vertaling voor nodig, maar is traditie voldoende (dieren bij de geboorte van Jezus, Adam en Eva als 1 persoon) :+

Door woorden of zinnen anders op te schrijven kan iets anders overkomen, dus dat is eigenlijk wel iets waar je rekening mee moet houden. Ander ding waar je rekening mee moet houden is de tijdsperiode waarin het geschreven is. Toen was er veel meer sprake van (algemene) symboliek dan tegenwoordig. Dus dingen letterlijk nemen moet je bijna nooit doen, iets dat (met de bijbel) wel in de middeleeuwen is gebeurt (en nu door een aantal met de koran?).

Maar daarmee zijn de boeken zelf niet slecht, het zijn de mensen die er hun eigen draai aangeven.

Al moet ik wel bij zeggen dat er ook teksten zijn die zeker niet symbolisch overkomen en ‘letterlijk’ behoorlijk dubieus zijn. (zeker in onze tijd waarin dat gedrag niet als normaal wordt geacht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:16

De Koran is best een beetje te vergelijken met de Torah en het oude testament van de bijbel.
Globale samenvatting: Het is toegestaan om een mens te straffen en soms doden wanneer zij/hij iets doet in strijd met de wet. (Wet = leefregels van God)
Alleen ik meende dat Torah en het oude testament zich daarbij vooral op de eigen mede gelovigen richt (dus Joden) en niet zo op niet mede gelovigen (Islamiet, christen, heiden.).
Ik heb de koran nooit gelezen dus weet niet hoe dat zit maar de teksten hierboven vanuit de koran doen mij geloven dat zij zich ook richten op niet mede gelovigen.

Wat in alle drie in grote lijnen vergelijkbaar is, is het gezegde "Oog om oog en tand om tand".
Als iemand je wat aan doet mag je eigen rechter spelen.

Bij de Christenen echter veranderd Jezus dit door de mensen op te dragen elkaar te vergeven.

Er werd de vraag gesteld over of niet gelovigen naar de hel gaan en niet in de hemel kunnen komen.
Als Christen zijnde kun je daar niet over oordelen.
Een Christen die Jezus heeft aangenomen als zijn verlosser en bevrijder is wel verzekerd van het behouden zijn van de tweede dood.
De eerste dood ondergaat iedereen (behalve zij die ten tijde van de wederkomst van Jezus nog in leven zijn) dat is de natuurlijke dood.
De tweede dood is de vuurpoel met brandend zwavel (De Hel) waar mensen terechtkomen die zich slecht hebben gedragen (moorden, bedriegen, stelen etc.) en zich niet hebben bekeerd van hun slechte leven.
Een moordenaar kan door echt berouw (En God doorziet zijn hart en weet of zijn berouw echt is) toch gered worden van de tweede dood.
Mensen die Jezus niet hebben aanvaard in hun leven als hun verlosser gaan naar het dodenrijk wanneer zij de eerste dood ondergaan.
Ik kan niet precies terug vinden of de mensen die Jezus wel hebben aanvaard daar op dezelfde plek terecht komen.
Wanneer de voleinding van de wereld heeft plaats gevonden (God heeft de planeet schoon geveegd) zal God over de zielen gaan oordelen.
Hij oordeelt een ieder na zijn/haar daden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:25

Nog even toevoeging(internet wordt erg traag bij lange reacties) Een boeddhist of Islamiet die dus geleefd heeft volgens de liefde die Jezus benoemt (verdraagzaam, vergeven, delen, oog voor arme mensen etc) maar Jezus zelf niet heeft aangenomen als verlosser.
Kan toch heel goed gered worden van de tweede dood en daarmee ook kans hebben op een leven op de vernieuwde aarde.
God is echter de enige die dat weet want hij kent de oprechtheid van de mensen.
Maar goed dat is wat ik heb begrepen van de preken serie die de dominee van de kerk die ik bezoek heeft gehouden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:48

Sammie schreef:
Citaat:
Echt waar, zeg je dit nu echt? Of vat ik het nu zo verkeerd op?

Hier gaan echt m'n haren recht van overeind staan.....
Als dit nu werkelijk een oprechte vraag is houdt het er dan bij in plaats van eerst een heel betoog af te steken :) Je maakt jezelf ontzettend kwaad om iets waarvan je eigenlijk niet precies weet hoe het bedoeld is.

@inochiyo je beseft hopelijk toch wel dat er in de bijbel ook diverse wat ‘onaardige’ verzen over ‘naasten’ geschreven staat?

Als het niet zo was bedoeld, had ze het niet zo moeten neerzetten. Nu vat ik het op zoals het er staat :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:02

Wat een rare reactie :+

Zal ik er ook een dooddoener ingooien dan. Ze is alleen verantwoordelijk voor wat ze schrijft, niet voor wat jij leest..

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:04

Ik heb niet het hele topic gelezen..
Ik geloof in God...
Vind het zelf lastig om echt actief deel te nemen in dit topic.. Bang om iets te zeggen wat ontkracht wordt, dat ik de verkeerde woordkeuze gebruik en daarop wordt afgerekend..
Maar ik geloof in God, ik ben lid van 'De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der laatste dagen', of ook wel in de volksmond de "Mormonen" genoemd..

Makkelijk om als christen in deze tijd te leven, nee... maar ik heb ook geprobeerd om mijn geloof te ontkennen en daar bleek ik behoorlijk ongelukkig van te worden.
Nu probeer ik een weg daarin te vinden..

Er is een ding wat mij altijd bijgebleven is. Een wetenschapper die ook lid is van onze kerk zei eens.. 'We kunnen niet bewijzen dat er een God bestaat, maar Atheïsten kunnen ook niet bewijzen dat hij niet bestaat.'

Dit is een eindeloze discussie die hier eens in de zoveel tijd weer opgehaald wordt..
In de ruim 10 jaar dat ik op bokt zit, is deze 'discussie' al minstens 5 keer voorbij gekomen..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:15

Klopt. Blijkbaar houdt het mensen toch bezig. :+

Vind deze discussie wel heel netjes en respectvol verlopen trouwens!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:21

Ik heb niet alle 26 pagina's doorgelezen, excuses hiervoor.

Ik geloof in god, maar niet in de kerk.
Ik heb geen pastoor nodig om mij te vertellen wat/hoe mijn leven zou moeten zijn.
In mijn ogen is god een vorm van pure energie.
Ik studeer engineering, een studie gebaseerd op natuurkunde, dus ik geloof zeker in de wetenschap. MAAR eigenlijk geloof ik in het feit dat de wetenschap het geloof aanvult en vice versa.
Zo ben ik van mening dat god niet de wereld geschapen heeft, maar verantwoordelijk is voor de atomen die de big bang veroorzaakten, hierdoor schaapte hij dus indirect wel de planeet aarde.

Qua oorlogen en ziektes etc geloof ik in het feit van leven en laten leven, je laat je eigen kinderen toch ook (op kleinere schaal natuurlijk) eigen fouten maken? Immers leren wij nog altijd het meeste van onze eigen fouten.

(excuses voor typefouten, ik heb een engelse autocorrect)