MargreetW schreef:Mag ik jou vragen hoe oud jouw kinderen zijn?
Ik heb geen kinderen. Niet dat het zou uitmaken want als ik er wel had zouden ouders die het beter weten natuurlijk kunnen zeggen "wacht maar tot ze 5, 10, 15 of 50 zijn

Citaat:Want sorry dat ik het zeg, ik moet vooral de laatste jaren heel hard lachen om al die onderzoeken zoals jij die beschrijft, omdat ik uit echte ervaring weet dat er over een paar jaar weer een ander onderzoek plaatsvindt die zegt dat het niet zo is.
En wat jij beschrijft zal misschien wel zo voorkomen, maar misschien vaker niet.
En de afreageren op dieren, dan had je dus als ouder veel eerder moeten ingrijpen.
Onderzoeken waar ik in deze discussies vaak naar verwijs zijn al oud; jaren tachtig, maar nog steeds actueel. Ik had het inderdaad over dingen die kúnnen en zeker niet altijd zullen gebeuren.
Citaat:Mijn ervaring is juist heel anders, en mijn kinderen zijn allemaal zeer volwassen mensen geworden met zeer goede opleidingen en met uitstekende banen. En ik waarschuwde 2x waarbij ik de 2x keer zei dat het niet nog een keer moest gebeuren, zowel (hing natuurlijk wel een beetje af van wat ze deden) dan was deze moeder niet mals.
Zelf ben ik nooit ouder maar wel kind geweest en nu wellicht ongeveer even oud als jouw kinderen. Ik ben nooit gestraft, geen waarschuwingen gehad, geen huisarrest, geen stout hoekje en de keren dat mij moeder haar stem verhief weet ik nog precies en kan ik op één hand tellen. Mijn broer ook en ook wij zijn hoog opgeleid en hebben goede banen. 'Niet mals' zijn is dus geen vereiste voor het goed terecht komen van je kind. Sterker nog, van alle mensen die ik ken die druk zijn met positieve bekrachtiging met hun dieren (daar ken ik ze van) ken ik er niet één met kinderen die brutaal, vervelend, of op welke andere manier dan ook slecht opgevoed zijn.
Citaat:Edit: ik zie nu je een bron hebt gegeven. Ik kan je nog wel 3 bronnen geven, maar dat zijn merendeel onderzoeken gebaseerd op opvoedkundige methodes waarin wordt geslagen etc. Hier worden de woorden punishment en spanking frequently gebruikt. En dat vind ik heel wat anders dan je kind een paar minuten in de gang of bv. op een stoeltje zetten om er maar eens even over na te denken.
En weet je wel dat dit soort onderzoeken, misschien niet specifiek deze hoor, maar het merendeel dat dit soort onderzoeken gedaan worden meest vrouwen die GEEN kinderen hebben?
Ik had het ook over opvoedmethodes met actief straffen door middel van bijvoorbeeld: slaan, duwen, knijpen, corrigerend tikken, schreeuwen, onder de kraan zetten (ja dat gebeurt echt), dus over dingen die worden gedaan uit frustratie. Over time-outs, waarschuwingen en dergelijke had ik het niet, daar heb ik niets op tegen.