Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:13

Ben nu heel benieuwd waar jij bent geweest... Middelburgse hierzo. :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:29

Gisteren kwam er een gezin eten bij ons. Ze waren met 3 jonge kinderen. Sowieso hou ik al niet van kinderen in een restaurant, want ze maken een bende, zeuren en rennen vaak door het restaurant. De mensen hadden afgerekend na het eten en waren meteen weggegaan. Dus ik ga de tafel afruimen, ligt er gewoon OVERAL spaghetti. :') Daar kan ik echt niet tegen haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:16

Beetje jammer, maar als het terras voor 1/3 leeg is, waarom ga je dan aan een tafeltje zitten waar nog borden staan, dat snap ik dan niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:30

nee dat begrijp ik ook nog steeds niet, ik werk al 8 jaar in de horeca, maar waarom mensen altijd aan dat ene niet uitgeruimde tafeltje gaan zitten zal ik wel nooit begrijpen

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:21

Caira schreef:
nee dat begrijp ik ook nog steeds niet, ik werk al 8 jaar in de horeca, maar waarom mensen altijd aan dat ene niet uitgeruimde tafeltje gaan zitten zal ik wel nooit begrijpen

Daar snap ik nou ook echt niets van..
Als het nou het mooiste tafeltje van het terras/restaurant is oke.. Maar dat is meestal niet eens het geval

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:09

We gingen daar zitten omdat dat het laatste vrij tafeltje aan de voorste rij én in de zon was. De rest stond onder de schaduw van de parasols. Misschien heel vreemd, maar als het lekker weer is én ik vrij ben zit ik graag in de zon :)

De tweede keer dat we dat terras een kans gaven, was de tafel waar aan we gingen zitten wel gewoon vrij en duurde het ook ontzettend lang voor er eindelijk iemand kwam die ook niet erg vriendelijk was.
Alleen het meisje waarbij we hebben afgerekend leek vrolijk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:22

Ik heb hier ook zooo vaak mensen die dan in de eetzaal komen en vragen "mag ik daar zitten?" wijzend naar die ene tafel waarvan de mensen vlak voor hun zijn opgestaan en weggegaan, waardoor de tafel nog vies is.
Terwijl er omheen zat tafels die ook nog gewoon leeg waren... Maargoed, als ze het geen probleem vinden om even 2 minuten te wachten ben ik ook de lastigste niet en haal de tafel leeg, verschoon het kleed en dek 'm weer op.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:38

Nou ja, het is een 'wellis/nietus' discussie. Aan de ene kant, als gast zijnde zou ik ook niet persee aan een 'volle' tafel gaan zitten terwijl de andere 432 tafels leeg zijn, echter als het bijvoorbeeld weer 'net de ene goede tafel is' is het wel te begrijpen. Anderzijds is het echt aan het personeel 'volle' tafels gewoon tijdig uit te halen. Als je dat al niet eens voor elkaar krijgt met 'voldoende' personeel .. Dan gaat er echt iets fout.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:41

Waar wij zaten hebben we wel meer dingen fout zien gaan, als het weer niet zo goed geweest was en uitzicht niet boeiend (er was markt en die mensen waren aan het inpakken/opruimen) waren we al lang weg geweest.
Toen het iets drukker werd (ong. 50%) van het terras vol, met nog steeds meer dan genoeg personeel, hebben andere mensen ook te lang met borden voor hun neus gezeten terwijl zij al lang klaar waren met eten.

Wij zijn geen mensen die een volle tafel prefereren boven een lege, maar geven wel de voorkeur aan de laatste tafel in de zon boven een tafel in de schaduw.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:52

Sowieso is ongemotiveerde mensen in de horeca al geen goed teken. Horeca is echt hard werken, er was toen destijds ook een programma op TV over de horeca en daar werd ook in verteld, het vak word gewoon niet meer serieus genomen.

Minute

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:35

Ik weet niet of dit een geschikt topic voor mijn vraag is, maar het is wel enigszins een frustratie vanuit mijn kant.

Vandaag had ik mijn eerste werkdag in een simpel restaurantje. Ik ben hiervoor één keer ingewerkt, maar dit was meer alles laten zien en daarna een paar tafels bedienen (als in: ga daar maar heen en vraag of ze willen drinken, voor de rest geen tips of uitleg). Het was toen ook rustig dus kon alles mooi op eigen tempo doen.

Vandaag was dus mijn eerste werkdag en het was onverwachts erg druk, het hele restaurant zat vol, en er was daarom ook te weinig personeel. Doordat ik nog onervaren ben en het krap om de tafels is ging alles wat onhandig. Wat het werken ook niet makkelijker maakte is dat er veel op was (een frissoort, een gerecht kon niet meer gemaakt worden, een kleinigheidje voor kinderen die belooft wordt bij een gerecht was op). Erg slecht en daar baalde ik natuurlijk ook van, omdat ik daarom erg vaak mijn excuses heb moeten aanbieden aan teleurgestelde gezichten.

Ik heb zo net gekeken op een recensiesite en er blijkt dat iemand een hele negatieve beoordeling heeft gegeven over het restaurant. In deze recensie werd onder andere gezegd dat de bediening erg onervaren is, wat op mij sloeg omdat ik die tafel bediend heb deze avond. Daarom vraag ik mij af hoe de horecamedewerkers hier met zulke dingen omgaan. Hoe reageren jullie op ontevreden gasten? En als het uitserveren niet goed lukt, omdat er bijvoorbeeld niet rechts kan worden uitgeserveerd, hoe lossen jullie dat op? Ik heb dit vanavond opgelost door te zeggen 'excuses, ik ga even voor u langs' om het bord voor de juiste persoon te zetten, maar dit voelt ook niet goed. Ik wil dingen gewoon graag goed doen en dat mensen een leuke tijd hebben, en wanneer dat niet lukt kan ik daar gewoon erg mee zitten. En hebben jullie nog verder algemene tips? Alle tips zijn welkom! Ik heb vanaf ik weet dat ik de baan heb al veel zitten googelen naar tips voor te bedienen, maar het is veelal gericht op hoe je een bord moet vasthouden (terwijl als ik zo het bord zo vasthoud als moet ik mijn vingers levend verbrand) en het formele aspect, maar niet de echte 'basis' waarvan ik het idee heb dat ik het nog niet helemaal in de hand heb, zoals zien wie er de rekening wil en glazen afhalen die leeg zijn, al zou dat ook wel oefening nodig hebben. Alvast heel erg bedankt!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 23:41

Warme borden? Servetten of doeken. Het is echt gevaarlijk met te warme borden te gaan lopen.
Daarnaast hebben wij een aantal tafels waarbij het onmogelijk is rechts in te zetten, dan zet ik gewoon via links in. Tuurlijk word dit in een etiquette reataurant bestraft en absoluut afgekeurd, maar ik werk in een grand cafe.

Ontevreden gasten bespreek ik met de bedrijfsleidster, jij bent immers niet het 'aanspreekpunt' daarvoor.
Als het je 1ste werkdag was zou ik hier als ik jou was niet te zwaar aan tillen, plus dat de mis en place etc niet goed geregeld is is niet jou fout :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:45

Je kunt thuis ook wel oefenen met borden en een dienblad vol (hoeven geen glazen te zijn) en dan het hele huis doorlopen, rondje om de salon, trap op en af enz. Wie de rekening wil, wie zijn glazen leeg heeft ed is een kwestie van goed rondkijken, je hebt bijna ogen in je nek nodig, dus blijf om je heen kijken, scan alles af. Ook als je iets uitgeserveerd hebt, bij teruglopen kijken of je van een andere tafel lege glazen of borden mee kunt nemen of een bestelling op kan nemen.
Teruglopen met lege handen is een grote frustratie ;)

Negatieve recensie's zou ik me niet druk om maken. Ik heb in het begin vaak bij voorbaat mijn excuses al aangeboden omdat ik nog weinig ervaring had dus het kon wat langer duren. Vaak zijn mensen dan heel behulpzaam en begrijpend. Dus dat zou je ook kunnen doen.
Maar meteen de eerste werkdag de hele tent vol, is niet fijn, is mij ook overkomen :P

Owja, dingen die op zijn is vervelend, maar ik laat dat gewoon van me af glijden, kan er immers ook niets aan doen. Ik koppel dat wel altijd terug aan de baas, dan moet die maar zorgen dat de bestellingen voor elkaar zijn.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:52

En als aanvulling. Vaak zoeken alleen ontevreden mensen zo'n recensiesite op. Geeft dus een vertekend beeld. En jij kan er ook niks aan doen dat je zo in het diepe bent gegooid.

Over recensies gesproken. Op mijn werk waren eens 3 mensen welke ik via via "ken". Een moeder en haar 2 dochters. Zij waren ontevreden over de biefstuk, wat een van hun 3 had.

Lees ik later een recensie:
"Wij waren met zijn twee uiteten. Ik had dit en dit en dat was prima maar mijn partner had tournedos en die was niet te eten blabla."
Geschreven door een van de dochters. Ik wist niet wat ik las :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:56

Ik vind het wel altijd kinderachtig als ze elders gaan klagen ipv het personeel ter plekke aan te spreken, maar goed, daar doe je toch niets aan.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 00:01

Of het hele gerecht opeten, geen boe of bah zeggen en tijdens het afrekenen gaan klagen en korting eisen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:02

Ja zo ook mensen die klaagden (op internet weliswaar) dat onze "maaltijdsalades" te klein zijn.
Het zijn dan ook geen maaltijdsalades... Dat staat ook nergens.
Toegegeven, er staat ook nergens dat het geen hoofdgerechten zijn. Maar aangezien een gemiddeld voorgerecht bij ons 10 euro kost en een gemiddeld hoofdgerecht 20.. de salades kosten dus ook 10. Dan kun je toch concluderen dat het geen volwaardige hoofdgerechten zijn? En anders vraag je het toch aan de bediening?
Wij verkopen het vaak als hoofdgerecht aan mensen voor wie de andere gerechten te veel zijn want voor die 20 euro krijg je wel een hoop. Dus daarom komen er vanuit de bediening geen vragen. Zou waarschijnlijk ook beter kunnen maar niets vragen en wel klagen op internet(bekt lekker) heb ik ook een hekel aan.

Minute

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:52

Dankjullie voor de tips, ik heb er veel aan. Ik ga vandaag zeker oefenen met lopen met dienbladen.

Courses schreef:
Of het hele gerecht opeten, geen boe of bah zeggen en tijdens het afrekenen gaan klagen en korting eisen.

Ja precies, dat was bij de mensen die de recensie hadden geschreven ook het geval. Ik had zelfs gevraagd of alles naar wens was en het was naar wens antwoordden ze. Ze hadden alleen geen korting gevraagd, maar wel geklaagd bij het afrekenen. Tsja jammer om zo iets dan terug te lezen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 15:58

Tja, je moet je er echt niet teveel van aantrekken. Wij hebben vaak zat dat mensen aangeven dat alles prima is, en vervolgens bij het afrekenen korting eisen omdat 'dit niet goed was' en 'dit klopte niet'. Klant is koning, maar dat werkt natuurlijk niet op die manier. Wel alles opeten en vervolgens alsnog korting willen ... :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:37

mijn collega had zondag 2 mensen zonder geld bij zich, ze haalt mij erbij als verantwoordelijke. Nou ja, geen probleem dan noteer ik uw adres even. Wanneer komt u dan betalen? komt u vanmiddag nog even terug? Nou nee zeg, ik ga niet terug komen rijden om 2 kopjes koffie te betalen, belachelijk. Ik kom van de week of de week erna wel eens een keer, ik zie wel.

Nou daar stond ik dan met mijn mond vol tanden, ik zou gelijk terugrijden om mijn schuld te voldoen, maar blijkbaar denken sommige mensen daar anders over...

Inmiddels heeft ze gebeld dat ze het over zou maken, want langskomen (5 km)ging ze niet, ben benieuwd...

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:44

Waren vandaag in een wildpark. Was een restaurantje bij dus we gingen op het terras zitten, meisje komt bij ons en vraagt wat we willen drinken, dus wij bestellen en vragen de kaart. Het antwoord: de keuken gaat pas om 12 uur open, dus u zult nog even moeten wachten. Geen probleem, maar het was 5 voor 12. 8)7 eer we gekeken hadden en bestelt was het al over 12 geweest. En toen kregen we de ice tea deze was zo ongeveer lauw. Ijsklontje had er wel bij gemogen. Verder wel nog lekker gegeten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:05

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar ook wel eens in vergis. Wij heb en lunch vanaf 11 uur en als ik dan 's ochtends een paar uur eerder begonnen ben, heb ik niet altijd in de gaten hoe snel de tijd soms gaat.
Komt ook wel eens voor dat ik dan zeg 'nee mevrouw, wij hebben pas lunch vanaf 11 uur' en dat het dan al 5voor oid.
Maar ik realiseer me dat wel vaak snel en breng ze dan alsnog kaart met excuses van mijn kant.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:17

Ze gingen pas om 11 uur open, en ze wist hoelaat het was. Geen excuus of niks. Ze zei iets in de trant van: de keuken is pas vanaf 12 uur open dus u zult nog een paar minuutjes geduld moeten hebben. :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:41

Dat is wel een beetje onnozel inderdaad :') . Want wat jij ook zegt, tegen de tijd dat je iets hebt uitgezocht is het al lang 12 uur geweest.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:58

Courses schreef:

Ik had een keer een gerecht te veel gegeven. Er was namelijk bij de bestelling gezegd 'de kinderen willen graag gerecht X', maar er werd niet bij gezegd dat de kinderen maar 1 gerecht X wilden en deze gingen delen. Ze waren met ongeveer 8 man en aten het hele extra gerecht op, om erna pas te eisen dat deze van de rekening afgehaald werd. :+

Er werd dus bij het opdienen van het eten niets over gezegd..