Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:05

Van welke dingen word je nu echt dik?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:06

amoj schreef:

Dingen met veel vet? :+

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:06

Quote: Even een paar stukjes gekopieërd uit het boek Obstetrie en Gynaecologie: de voortplanting van de mens. Van Heineman.

Vandaar dat middelen als Naproxen ook zo goed werken bij menstruatiepijn, naast dat ze de intensiteit van de bloeding verminderen (door hun effect op trombocyten) zorgen ook voor een remming van de Prostaglandine E2-synthese wat een pijnmediator is. Doordat er minder PGE2 is, is er ook minder pijn.

De pijn is dus niet doordat er heftige uteruscontracties zijn, maar doordat er een disbalans is in de synthese van pijnmediatoren in combinatie met de normale uteruscontracties die horen bij de menstruatie.

Ik kan voor de liefhebber nog wel veel meer in detail gaan en ook de effecten op allerlei andere pijn-mediatoren en pijngeleidingsvezels, maar dan moet ik even de tijd nemen om een veel uitgebreider antwoord te geven.

[/quote]Ik vind het een ingewikkeld verhaal :') snap minstens 3/4 geloof ik :=[/quote]

Het is idd niet eenvoudig. Maar wat wel een handige boodschap in dit verhaal is, is dat Naproxen goed helpt bij menstruatiepijn. Paracetamol, Ibuprofen en Aspirine helpen vaak niet. Naproxen wel; zit in Feminax. Goed om te weten dat dat je een hoop ellende kan besparen.
Laatst bijgewerkt door Cavaletto op 03-03-13 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:07

SienenIvo schreef:
amoj schreef:

Dingen met veel vet? :+

Jah okee, maar verder?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:10

Ibuprofen helpt ook goed, is net als Naproxen een NSAID en die werken op de prostaglandine E2 synthese en ook op de trombocyten waardoor er verminderd bloedverlies is.
Aspirine moet je juist niet gebruiken als je een hevige menstruatie hebt, dat kan de bloeding verergeren.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:11

Cavaletto schreef:
Het is idd niet eenvoudig. Maar wat wel een handige boodschap in dit verhaal is, is dat Naproxen goed helpt bij menstruatiepijn. Paracetamol, Ibuprofen en Aspirine helpen vaak niet. Naproxen wel; zit in Feminax. Goed om te weten dat dat je een hoop ellende kan besparen.

Werkt ook niet :')

Ik zit inmiddels op Ibuprofen 600mg, maar die werken ook niet volledig

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:13

kunnen dieren elkaar ook 'uitschelden'? B-)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:14

SienenIvo schreef:
Is dat het zelfde of planten gevoel hebben?

nou ja, deels denk ik...

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:16

InekeH87 schreef:
Ibuprofen helpt ook goed, is net als Naproxen een NSAID en die werken op de prostaglandine E2 synthese en ook op de trombocyten waardoor er verminderd bloedverlies is.
Aspirine moet je juist niet gebruiken als je een hevige menstruatie hebt, dat kan de bloeding verergeren.

Ah, ik wist niet dat Ibuprofen hetzelfde was als Naproxen. Ik sprak puur uit ervaring, niet uit wetenschap :D . Bij mij helpt alleen Feminax (overgang zorgt voor heftiger pijn....bah!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:17

maaikman schreef:
SienenIvo schreef:
Is dat het zelfde of planten gevoel hebben?

nou ja, deels denk ik...

''Wat een prachtige dag om een bloem te zijn.'' *wordt geplukt* ''AAAH NEEEE.''

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:20

amoj schreef:

Van meer eten dan je verbruikt. je word niet dik van specifieke voedingsmiddelen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:21

Ladybird schreef:
Cavaletto schreef:

Werkt ook niet :')

Ik zit inmiddels op Ibuprofen 600mg, maar die werken ook niet volledig

Heb je wel eens 'puur' naproxennatrium geprobeerd?
Bij de apotheek te halen, die werkt bij mij beter dan Aleve.
Blauwe pilletjes.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:22

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:23

Waarom ik wel 3 euro moet betalen aan de belastingdienst, maar geen 12 euro terug kan krijgen?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:42

Als je ogen in pixels zouden zien, in hoeveel pixels kijk je dan??

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:42

Wie heeft 'bepaald' wanneer iets vals klinkt of wanneer kleuren 'vloeken' bij elkaar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:43

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:45

Is dat niet bij iedereen verschillend dan? Hoe weet jij bijvoorbeeld nou wat ik precies zie? :')

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:47

Ik vraag me ook altijd af of anderen groen wel hetzelfde zien als ik. Dat anderen bijvoorbeeld voor mij blauw zien maar dat voor hun gewoon groen is _O-
Laatst bijgewerkt door mang op 03-03-13 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Vivian__ schreef:
Als je ogen in pixels zouden zien, in hoeveel pixels kijk je dan??

De vraag verondersteld ten onrechte dat het menselijk oog beelden in pixels ziet. Gelukkig(!) is een mens niet digitaal opgebouwd en heeft het oog geen bepaalde resolutie. (Goeievraag.nl)
Toch hebben verschillende mensen geprobeerd het te berekenen. Ze kwamen tot heel verschillende uitkomsten Zoek via Google maar eens op ‘resolution of the human eye’. De antwoorden (vaak onderbouwd met ingewikkelde berekeningen) variëren van 15 tot 567 megapixels. Opmerkelijk: uit onderzoek blijkt dat het menselijke oog verschillen tussen fotoresoluties boven de 300 ppi (pixels per inch) niet kan waarnemen. (Quest).

vuurneon

Vivian__ schreef:
Is dat niet bij iedereen verschillend dan? Hoe weet jij bijvoorbeeld nou wat ik precies zie? :')

Ik denk ook dat wij in het donker kijken met veel minder pixels. 126 miljoen is meer een soort capaciteitsrichtlijn van alleen de lens.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:49

phormicola schreef:
jiehaaa schreef:
Ik vraag me af hoe een weegschaal behalve gewicht ook vetpercentage, botmassa, spiermassa en vocht kan meten. En of dat wel betrouwbaar is.

Door lichte stroompjes door het lichaam te zenden. Erg betrouwbaar is het overigens niet, een glas water drinken kan de uitkomst al drastisch beïnvloeden.

Dank je.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:52

mang schreef:
Ik vraag me ook altijd af of anderen groen wel hetzelfde zien als ik. Dat anderen bijvoorbeeld voor mij blauw zien maar dat voor hun gewoon groen is _O-

Deze wist ik zelf niet! Dus heb het even opgezocht.

We moeten voor het beantwoorden van deze vraag eerst kijken naar de werking van het oog. Lichtstralen van verschillende golflengte vallen dus op het oog. De staafjes in het oog nemen de kleuren waar. In die staafjes zitten pigmenten (zoals vitamine A). Pigmenten kunnen reageren met fotonen. Als er meer kleur is, zullen er dus meer pigmenten reageren. Dit is afhankelijk van de intensiteit van het licht, van de golflengte (en dus kleur) van het licht. En de hoeveelheid pigment in je staafjes.

De hoeveelheid pigment in je oog, verschilt per persoon! Dus zullen je hersenen per persoon verschillende waardes voor licht detecteren. Dit verschil is echter miniem. Ik zie rood op dezelfde manier als jij. Mischien net iets donkerder, net iets lichter, net iets blauwer. Maar dit verschil speelt geen rol in het dagelijks leven en bestaat waarschijnlijk alleen theoretisch.

Mensen die kleurenblind zijn, zien verschillende kleuren wel op een andere manier. Vaak missen er dan pigmenten! (Goeievraag.nl).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:02

waarom zijn pizza's rond?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:06

Dan kun je ze makkelijk verdeeld snijden :+