Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Onassa schreef:@Polly...dan had jij een zeer sterkte wilskrachtige pa...een pa om met trots op terug te kijken!!
Quellian schreef:Onassa schreef:Dus wat wil ik hiermee zeggen....vergeet nooit dat iemand die onvrijwillig kinderloos is ook nog eens het verdriet krijgt zijn/haar dier te verliezen.
En ik kan je verzekeren....dat hakt erin als een moker!
Ik ben alleen zo dom om steeds weer op zielige dieren te stuiten.....en ja...dan neem ik het mee om ze beter te maken.
gelukkig is me dat iedere keer ook nog gelukt, maar inmiddels heb ik straks 8 dieren die ik vaarwel moet zeggen....alleen de gedachten al kan me doen janken!!!
Ik ben niet kinderloos, maar ook ik ken het verdriet van het verliezen van dieren. Ook ik ben zo'n knurft om op de kneusjes te vallen, steek veel centen in mijn dieren, want ik ga tot het uiterste.
Maar stel mijn pony is ziek en mijn kind is ziek en er is behandeling mogelijk voor 1, ja... dan is de keuze snel gemaakt (en moet ook wel, anders heb je denk ik de kinderbescherming op de stoep staan). Wel een cru voorbeeld, maar om even aan te geven.
Ligt mijn vriend ziek op bed en staat mijn pony op dat moment ziek, tja... dan zal vriendlief toch even zijn mama moeten bellen
Laat hem dit maar niet lezen![]()
Editje:
Onassa, vorige week heeft mijn moeder haar hond in laten slapen, ik was erbij. De hond was 13,5 jaar (grote hond, kruising Labrador) en ik bedacht me op dat moment: 'deze beslissing moet ik nog 12x nemen'. Daar word ik ook beroerd van, dan ga ik me afvragen wie er als eerste gaat en waarom.
Elke verjaardag van mijn pony is moeilijk, want hij wordt al zo oud... stel je voor dat we de langste tijd samen al gehad hebben.
Pumbaa is officieel een seniorenkat, nou... dit is ook al over de helft.
Mum, we slepen haar elk jaar de winter door en in de zomer is ze als nieuw. Hoe lang gaat ze nog mee? Ze is zo gek op de kleine, ze moet wel 100 worden.
En zo kan ik mezelf ook gek maken... een kind verandert niets aan je gevoelens tegenover je dieren, enkel aan je prioriteiten.
polly2 schreef:@ Quellian: IK begrijp wat je zegt over het ouder worden van je dieren. Ik heb hier een schaap van 17 jaar (schapen worden meestal hooguit 12) rondlopen, die zich als een hond kan gedragen (ze kan hierkomen, blijf, terug, poot...hahahaha). Gisteren heeft ze een paardenmiddel geïnjecteerd gekregen, omdat de artrose aan haar ene voorpoot erg begint op te spelen. Ik denk ook wel eens aan het moment dat dit leventje eindigt. Het leven van zo'n bijzonder dier voor mij...
Maar ik denk dan ook: het is volbracht.... Liefde voor je dieren is ook loslaten...voor mij.
En ik leef heel erg volgens: Better to have lost your love, then never to have loved at all.....
En hiermee is het voor mij zo dat ik met dieren zaken heel goed in balans kan brengen: een hond van 17,5 jaar in laten slapen...moeilijk op het moment dat de beslissing valt...maar daarna komt er rust over me...ik laat haar gaan...het is volbracht...het is goed zo... En dan heb ik er ook echt geen verdriet van... Ik mis haar wel...maar er is een berusting....het is volbracht....het is realiteit dat als een dier oud is dat het gaat... Ik ben dan alleen nog dankbaar voor het leven dat ze me gegeven heeft...
Alleen bij mijn hond van 11 de een tumor had en verder eigenlijk nog goed mee had gekund...dat was moeilijker. Daar zat een stuk boosheid achter...vanwege de tumor... Maar ja ook daar komt bij mij dan snel het gevoel boven van: het is zoals het is....
En ik moet heel eerlijk zeggen dat de rouw om mijn vader, met wie ik heel erg close was ook zo is verlopen....het is zoals het is....Better to have lost your daddy....then never had a daddy at all....
jes_sira schreef:Zo te horen zitten er dus ook op Bokt jammer genoeg ook veel mensen die het niet accepteren dat een ander persoon zijn of haar kind terrecht wijst (op een normale, gepaste manier) in een situatie als deze.
Ach gossie, is die mevrouw boos omdat je haar hondje mishandeld? Kom maar hier, krijg je een ijsje.
En dan nog boos worden als ouder zijnde? Waar haal je het lef vandaan.
Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als mijn kind zoiets zou doen. En reken maar dat er concuquenties aan kleven!
anneliesdj schreef:En dat is al 100x gezegd, door velen hier; terechtwijzen is goed maar je gaat het kind van een ander niet slaan.
anneliesdj schreef:jes_sira schreef:Zo te horen zitten er dus ook op Bokt jammer genoeg ook veel mensen die het niet accepteren dat een ander persoon zijn of haar kind terrecht wijst (op een normale, gepaste manier) in een situatie als deze.
Ach gossie, is die mevrouw boos omdat je haar hondje mishandeld? Kom maar hier, krijg je een ijsje.
En dan nog boos worden als ouder zijnde? Waar haal je het lef vandaan.
Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als mijn kind zoiets zou doen. En reken maar dat er concuquenties aan kleven!
Er heeft hier niemand gezegd dat hij/zij het prima vind dat zijn kind dat zou doen en een ijsje krijgt achteraf.
In zo'n situatie mag mijn kind best terecht gewezen worden door een ander (als ik er niet ben) op een normale, gepaste manier.
En dus niet door hem alle hoeken van het plein te laten zien, het licht uit zijn ogen te slaan of zorgen dat hij 5 jaar later nog elke maand bij de tandarts moet komen.
Als mijn kind dat doet en jij pakt hem bij zijn arm en spreekt hem stevig toe dan zeg ik dankjewel.
Maar als jij denkt dat je mijn kind moet slaan of schoppen heb je een probleem.
En dat is al 100x gezegd, door velen hier; terechtwijzen is goed maar je gaat het kind van een ander niet slaan.
Quellian schreef:anneliesdj schreef:En dat is al 100x gezegd, door velen hier; terechtwijzen is goed maar je gaat het kind van een ander niet slaan.
Inderdaad
Mijn kind zou ZEKER wel aangesproken en desnoods in z'n kraag gevat mogen worden, dat de schrik er in elk geval goed in zit! Maar fysiek geweld tegen mijn kind gebruiken? Nee, zeker niet!
Twiggy2008 schreef:Quellian schreef:Inderdaad
Mijn kind zou ZEKER wel aangesproken en desnoods in z'n kraag gevat mogen worden, dat de schrik er in elk geval goed in zit! Maar fysiek geweld tegen mijn kind gebruiken? Nee, zeker niet!
Hier nog een mama die het met bovenstaande helemaal eens is.
Onassa schreef:Deesiej schreef:De band is natuurlijk niet hetzelfde, maar "niet vergelijkbaar" vind ik ook weer vergaan.
Ik ken mensen die geen kinderen kunnen krijgen waarvoor bijvoorbeeld hun hond hun alles is. Natuurlijk is dit moeilijk te begrijpen als je zelf niet zo'n zelfde band heb met je dier, maar zeg niet dat het niet kan en dat het onzin is, want je weet niet wat een ander voelt. Daarin tegen kunnen de kinderloze hier zich weer slecht inleven in moeders (en misschien vaders?) onder ons.
Idd, heel goed verwoord en dat kan ik als onvruchtbare woenstijn beamen!
Mijn dieren, hinden, katten en paarden, zijn in mijn geval mijn kinders, want ik ken het verschil niet ervaren omdat ik geen kinders heb kunnen krijgen (waar ik nu vele jaren later eerlijk gezegt ook blij om ben, maar das een ander verhaal).
Dus,....wat je niet hebt , kun je niet missen en daarom zijn kinderloze of kindvrije gewoonweg net zo ziels gelukkig met hun dieren als ouders met hun kiddo's zijn.
We hebben het hier allemaal over levende wezens, die gevoel hebben en pijn ervaren.....dus dan zie ik pertinent geen verschil tussen een kind of een onschuldig dier.
En eigenlijk (juist gezien mijn eigen situatie) word ik soms kots misselijk als er weer een moeder spreekt over het feit datr je een dier niet met een kind kunt vergelijken,....waarom niet??
Okee, ze zien er anders uit, maar alle mensen zien er ook verschillend uit.
Dan zou je ook kunnen gaan redeneren dat een je een blank persoon niet kunt vergelijken met een donker persoon.
Ik hoop op de tijd dat moeders en vaders,opa's en oma's (die vaak niet beseffen hoe bevoordeelt ze zijn omdat ze kinders hebben mogen krijgen)
eens ophouden met zukke uitspraken wanr je beseft je bij lange na niet hoeveel pijn je enkel met zo'n uitspraak iemand kunt aan doen (dan heb ik het over onvrijwillige kinderloosheid).
Rock schreef:Zo is dit best een heftig topic met persoonlijke verhalen en visies geworden, ook al zijn we dan afgedwaald van het originele onderwerp.
Rock schreef:Ik bedoelde het eigenlijk positief yvonnedv.
Uiteraard ben ik ook nog steeds nieuwsgierig hoe het gaat met de ts. In ieder geval is het fijn dat de ouders hebben aangegeven alles te willen betalen. Dat vind ik positief!
Deesiej schreef:Rock schreef:Ik bedoelde het eigenlijk positief yvonnedv.
Uiteraard ben ik ook nog steeds nieuwsgierig hoe het gaat met de ts. In ieder geval is het fijn dat de ouders hebben aangegeven alles te willen betalen. Dat vind ik positief!
Inderdaad.
De laatste pagina's hebben voor nieuwkomers weinig te maken met de begin post, maar ik denk zeker dat we allemaal het nodige van elkaar en elkaars verhalen geleerd en begrepen hebben. Mijn gedachte bij mijn eerste post is niet meer te herkennen zoals ik er nu over denk als ik de ts zou zijn in haar situatie. Ik kwam nogal kort door de bocht binnen vallen maar denk er nu heel anders over.
Maar de grote vraag blijft inderdaad hoe het met het hondje gaat, want de ts heeft voor zo ver ik weet niet meer gereageerd.
lisa_pluisje schreef:Je moet jezelf geen onvruchtbare woestijn noemen, als jij zo begaan bent met kinderen en beesten.
Staat zelfs in de bijbel hoor, "zij die niet baart heeft vele kinderen" waar ze denk ik de liefde mee bedoelen.
Ik heb er spijt van dat ik zo,n banketstaaf opmerking maakte dat je vast geen kinderen hebt.
En ik weet heus wel wat het verdriet om een dier is, maar na het verlies van mijn doodgeboren zoontje
vorig jaar kan ik me niet meer zo goed voorstellen dat andere mensen zo ontzettend veel om een
dier kunnen geven.