Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:13

Sonja_vR schreef:
Floortje88 schreef:
Jemig, ik geloof helemaal dat je een zware tijd hebt gehad. Maar ik vind het belachelijk dat jij je de schuld geeft aan ieder ander dat last hebt van overgewicht. Jij bent nog altijd tijd degene die kan kiezen of je wel of niet eet. Die keuze is in JOU geval dus moelijk, dat betekend niet dat het over het algemeen moeilijk is. Ik ken zat mensen die op eigen kracht veel kilos zijn afgevallen. Die gooien het hele leven om, dat is niet alleen een kwestie van minder eten. Je moet je hele levenspatroon veranderen.

Ik vind echter niet dat iemand een andere moet/mag aanspreken om het gewicht. Het is jou zaak niet.

klopt, je hebt ook een punt, maar helaas zijn veel mensen met echt flink overgewicht psychisch "beschadigd" door hun omgeving , overgewicht is vaker een symptoom dan het probleem en dat word helaas meestal niet gezien, of ronduit genegeerd.
ik en velen met mij zijn al tientallen kiloos afgevallen , en er weer meer bijgekomen, want uiteindelijk was het gewiht een symptoom en je kunt wel een symptoom aanpakken, maar daar schiet je niets mee op wat betreft het probleem
en ik projecteer nu niet mijn gevoel op een ander, ik ken helaas erg veel voorbeelden in mijn directe en indirecte omgeving waarbij er vergelijkbare problemen spelen .
het is idd wel een patroon wat je moet veranderen , meerdere patronen zelfs
het gaat niet zozeer om het levenspatroon alswel om het denk en gevoelspatroon , dat moet aangepakt worden en dat doe je niet met een dieet of dietiste en dat word vergeten , of niet gezien, of genegeerd
maar ondertussen word er wel geoordeeld door omstanders , terwijl de meeste mensen dat oordeel niet nodig hebben , die oordelen al hard genoeg over zichzelf namelijk ,

ik wil trouwens even voorop stellen dat ik het nu niet heb over de mensen met een kilootje of vijf te veel , maar echt over flink overgewicht. niet dat mensen met een paar kilootjes zich daar niet heel vervelend onder kunnen voelen , maar ik ben niet een persoon met een vijf kilo te veel , dus neem ik dat niet als voorbeeld .

en ik spreek voor een hele flinke groep mensen omdat ik nu eenmaal vrij breed ben :') kwa kennis over overgewicht en oorzaken door mijn achtergrond
ik ben geen uitzondering , absoluut niet , mijn situatie is een voorbeeld van een grote groep mensen met overgewicht en die mensen lopen continu tegen dezelfde problemen aan als ik

nu ben ik gelukkig zo ver dat ik schijt heb aan de meeste omstanders, het interesseerd me niet want de meeste omstanders zijn compleet clueless, maar veel mensen hebben die luxe niet, dat ze er schijt aan hebben

Ja daar heb je gelijk in idd!!

Meisje06

Re: Commentaar op mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:08

ik ben eigenlijk iets te dun voor mijn leeftijd en lengte en ook volgens mijn aardige dokter die volgens mij nog steeds denkt dat ik mijn vinger na elk hapje in mijn strot steek!

ik krijg vaak te horen van mensen dat ik meer moet eten, terwijl ik aardig veel naar binnen werk..
dit is echt niet altijd even leuk, en al helemaal niet als een wildvreemde zegt; nou jij bent dun! ik vreet voor me leven en er komt geen grammetje vet bij, ze vliegen er eerder af.

mensen met overgewicht, volgens mij is dat hun eigen probleem? iig als ze overgewicht hebben door teveel vet te eten.

Wel zeg ik er iets van als mensen klagen over te dik zijn en vervolgens zakken chips naar binnen werken, terwijl ze weten dat ik graag wat aan kom.. en na die chips gaan zeuren dat ze toch echt wel wat kilo's er af moeten.

Laat mensen in hun waarde, wie of wat ze ook zijn.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 02:27

Natuurlijk doet commentaar zeer. Op een gegeven moment zei ik zelf maar tegen mensen 'Ik ben dik geworden hé?' zodat hun het niet hoefden te zeggen.... Zo raakte het minder, zelfspot ofzo.

Gelukkig ben ik in nog geen maand alweer 7 kilo afgevallen dus hoop van de winter weer slank in bikini naar het subtropisch zwembad kan. :D (Tja.. deze zomer ga ik niet meer halen..)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:59

Ik zal het je uitleggen, kom gezellig koffie drinken dan haal ik wat
lekkers erbij. :+

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:37

Ik heb niet heel het topic gelezen maar wil wel graag even een reactie erbij zetten.

Mensen aanspreken over een overgewicht vind ik totaal niet slim! Je weet niet wat erachter zit!

Geef mijn eigen verhaal als voorbeeld!

Heb altijd een normaal figuur gehad, niet te dun en niet te dik, voelde me prettig en kon alles aan wat ik wilde.

Totdat ik vorig jaar de diagnose endometriose kreeg (aandoening aan de eierstokken enz).
Na 4 operaties (waardoor ik striemen heb gekregen vanwege het lucht wat ze in me buik pompte met spoed), moest ik aan de hormoon pillen... met als gevolg.. 30 kilo eraan... Wat zijn er toen veel tranen gevloeid! Mensen die ik tegenkwam van vroeger zeiden gewoon letterlijk wat ben jij dik geworden! Is het niet tijd om af te vallen?? Zwanger??.. Wat een klote tijd...
Nadat ik gestopt was ben ik drastisch gaan afvallen.. Alles eraf! Wat was ik trots!

Maar mijn ziekte sloeg weer toe... Nu zit ik met 20 kilo er weerbij.. en weer die opmerkingen..\

Mensen die niet te zwaar zijn kunnen denk ik niet voorstellen hoe kwetsend het is.
Als ik een keer een frietje eet, heb ik het gevoel dat iedereen me aankijkt.. Heb ik dan minder recht om een keer te genieten??

Tuurlijk.. Ik ben te zwaar... Veel te zwaar.. Maar denk alsjeblieft aan iemands gevoel en maak ook eens een compliment!

ingeb0rg

Re: Commentaar op mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:43

Mijn vriendje heeft overgewicht, en dit komt omdat hij veel heeft meegemaakt in zijn leven. Hij heeft gezien hoe zijn moeder probeerde zelfmoord te plegen, die is opgenomen in een psychiatrische kliniek, hij is heel erg gepest op school maar voornamelijk dat hij zijn moeder 3 jaar kwijt is geweest (leeftijd 14 jaar) Hij heeft al niet zo'n bouw dat hij super slank kan zijn. Hij heeft zich laten opereren (maagband) toen ging het met mij fout en is hij weer gaan eten. (ik had een hele nare thuissituatie) Bovendien heeft hij ADHD en is daarom nogal chaotisch en bedenkt zich vaak pas na het snoepen dat hij het beter niet had kunnen doen. Ik heb ook ADHD maar nu we samenwonen zijn we aan het dieeten gegaan. We doen sonja. Er is inmiddels 19,3 kg bij hem af en bij mij 7,2 . Ik ben onwijs trots op hem! en dat vertel ik hem ook iedere dag.

En nee, het negatief commentaar geven werkt inderdaad alleen maar averecht, mensen met overgewicht troosten zich veelal met eten. Ik heb tegen hem gezegt, ik zie dat je er niet lekker door in je vel zit en we gaan er samen voor knokken! voor mij hoef je het niet te doen, ik hou toch wel van je :) En die lach op z'n gezich vorige week toen we broeken gingen kopen en hij kon 3 maten kleiner kopen. Ge-wel-dig. Hebben daarna lekker een ijsje gegeten met dit warme weer.

Dus Nee. Ik ben zwaar tegen negatief benadrukken over het feit dat mensen overgewicht hebben!

MenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:08

ingeb0rg schreef:
Mijn vriendje heeft overgewicht, en dit komt omdat hij veel heeft meegemaakt in zijn leven. Hij heeft gezien hoe zijn moeder probeerde zelfmoord te plegen, die is opgenomen in een psychiatrische kliniek, hij is heel erg gepest op school maar voornamelijk dat hij zijn moeder 3 jaar kwijt is geweest (leeftijd 14 jaar) Hij heeft al niet zo'n bouw dat hij super slank kan zijn. Hij heeft zich laten opereren (maagband) toen ging het met mij fout en is hij weer gaan eten. (ik had een hele nare thuissituatie) Bovendien heeft hij ADHD en is daarom nogal chaotisch en bedenkt zich vaak pas na het snoepen dat hij het beter niet had kunnen doen. Ik heb ook ADHD maar nu we samenwonen zijn we aan het dieeten gegaan. We doen sonja. Er is inmiddels 19,3 kg bij hem af en bij mij 7,2 . Ik ben onwijs trots op hem! en dat vertel ik hem ook iedere dag.

En nee, het negatief commentaar geven werkt inderdaad alleen maar averecht, mensen met overgewicht troosten zich veelal met eten. Ik heb tegen hem gezegt, ik zie dat je er niet lekker door in je vel zit en we gaan er samen voor knokken! voor mij hoef je het niet te doen, ik hou toch wel van je :) En die lach op z'n gezich vorige week toen we broeken gingen kopen en hij kon 3 maten kleiner kopen. Ge-wel-dig. Hebben daarna lekker een ijsje gegeten met dit warme weer.

Dus Nee. Ik ben zwaar tegen negatief benadrukken over het feit dat mensen overgewicht hebben!

RESPECT!!!!!! Voor jullie allebei! ;)