Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:18

Brainless schreef:
Jammer genoeg niet, er wordt met bijbelteksten gesmeten, en als daar normaal op gereageerd wordt wordt dat niet gelezen of een "belachelijke" opmerking over gemaakt.

Er wordt gezegd.... jullie geloof heeft het over dood en verderf.... jullie god staat dat toe.... maar je moet het niet persoonlijk opvatten hoor....

Ja. En jullie roepen maar de hele tijd dat wij zondig zijn. En dat ik niet in de hemel kom, omdat die speciaal voor gelovigen is. Moet ik dat ook maar niet persoonlijk opvatten dan?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:19

nee, ik denk dat dit een mooi verhaal is om het ontwetende van het bestaan te vullen. :)
ik denk dus dat het niet waar is, want vanwaar die mooie onlogische verhalen en waarom
overkomt dat ons niet meer in het nu ? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:21

ChristinaGW schreef:
Brainless schreef:
Jammer genoeg niet, er wordt met bijbelteksten gesmeten, en als daar normaal op gereageerd wordt wordt dat niet gelezen of een "belachelijke" opmerking over gemaakt.

Er wordt gezegd.... jullie geloof heeft het over dood en verderf.... jullie god staat dat toe.... maar je moet het niet persoonlijk opvatten hoor....

Ja. En jullie roepen maar de hele tijd dat wij zondig zijn. En dat ik niet in de hemel kom, omdat die speciaal voor gelovigen is. Moet ik dat ook maar niet persoonlijk opvatten dan?

Ehhh laat maar eens zien dat ik roep dat jij niet in de hemel komt?
En dat de hemel speciaal voor gelovigen is?

Heb ik absoluut niet genoemd of geschreven.
Ik heb helemaal geen standpunt ingenomen, dus ik vind het knap dat ik dus volgens jou blijkbaar bij de tegenpartij hoor!

Ayasha
Blogger

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:22

Ik ga op de openingspost reageren en niet op de discussie die hier naast ontstaan is. Ik geloof niet. Doe mij maar de evolutietheorie. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:23

Ayasha schreef:
Ik ga op de openingspost reageren en niet op de discussie die hier naast ontstaan is. Ik geloof niet. Doe mij maar de evolutietheorie. :)

haha ik ook :D

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:24

Brainless schreef:

Dat is toch ook zo, zelfs jezus zegt dingen waarbij je zoiets hebt van uumm, oke??
Heb er geen problemen mee als mensen ervan overtuigd zijn dat er een god is omdat ze zoiets voelen, vind het alleen zelf moeilijk om te geloven dat die god zo goed is als al die dingen in het boek staan.
Wat andere mensen ervan denken moeten zelf weten. ;)

_Bitje_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:25

bestaat er uberhaupt wel een hemel en een hell? ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:25

Lepeltje schreef:
Citaat:
Wat doe jij als bioloog? Echt geen idee wat je dan voor werk doet :o?

Als bioloog doe je vooral onderzoek, nu kijk ik bijvoorbeeld naar genetische diversiteit in zeegrassen tussen verschillende populaties om uit te zoeken hoe we het beste populaties weer gezond en groter kunnen maken. Hiervoor heb ik gekeken naar hoe verschillende soorten ontstaan (isolatie tussen verschillende groepen) met hele saaie sluipwespen.
álles is gelinkt aan evolutie, je kan er niet omheen.

Is eigenlijk ook wat ik vind dat iedereen die hard wil beweren dat evolutie onzin is moet doen, zich erin verdiepen erover weten en er dan een mening over vormen. Daarvoor mag je het best kansloos vinden maar oude loze argumenten blijven enorm vermoeiend dus om eerlijk te zijn kan je je er dan beter niet mee bemoeien.

Daarom schreef ik al dat ik daar niet op kan reageren :Y)

Ik heb wel eens hele lappen tekst erover gevonden maar had de puf niet om me erin te verdiepen.

Ook omdat het toch een geloofskwestie is, een overtuiging.

Ik geloof in het scheppingsverhaal en jij in de evolutie. Daar ben je van overtuigd. Prima toch ;) Jij kan het ook aantonen door jouw expertise op dat gebied, ik kan alleen met mijn bijbeltje zwaaien en laten horen of lezen wat daar in staat omdat ik er geen expertise van heb.

Ik vind het ook niet erg dat ik er geen overtuigende bewijzen van heb dat het scheppingsverhaal op waarheid berust. Die heb ik voor mijzelf wel in mijn geloof en dat heeft dan te maken met dat gevoel....... moeilijk uitleggen zeg.....

Lijkt me trouwens een erg ingewikkelde baan! Respect!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:27

ChristinaGW schreef:
Brainless schreef:

Wat kan het je boeien als je toch niet in de hemel gelooft? Ook zoiets wat ik nooit begrepen heb. Goed, het is een beetje een rare manier van denken omdat er ongelovige mensen zijn die hele goede dingen doen maar ik wil best gezellig met die mensen naar de hel als die per ongeluk bestaat. :+ (al denk ik dat mensen die verzonnen hebben zodat mensen bang zijn en beter luisteren :P )

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:28

Lepeltje schreef:
Brainless schreef:

Dat is toch ook zo, zelfs jezus zegt dingen waarbij je zoiets hebt van uumm, oke??
Heb er geen problemen mee als mensen ervan overtuigd zijn dat er een god is omdat ze zoiets voelen, vind het alleen zelf moeilijk om te geloven dat die god zo goed is als al die dingen in het boek staan.
Wat andere mensen ervan denken moeten zelf weten. ;)

Het is ook echt moeilijk lepeltje! Daar heb je gelijk in! Heel je verstand kan er niet bij. Maar toch op een bepaalde manier voel je het wel....

Ik kan dat gewoon niet onder woorden brengen. :o

Zou ik wel graag willen overigens.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:28

Lepeltje schreef:
Wat kan het je boeien als je toch niet in de hemel gelooft? Ook zoiets wat ik nooit begrepen heb. Goed, het is een beetje een rare manier van denken omdat er ongelovige mensen zijn die hele goede dingen doen maar ik wil best gezellig met die mensen naar de hel als die per ongeluk bestaat. :+ (al denk ik dat mensen die verzonnen hebben zodat mensen bang zijn en beter luisteren :P )

Denk niet dat het gaat om wat ze roepen maar om het feit dat degene die het hardst roepen dat je respect voor andermans geloof moet hebben, dat zelf niet kunnen en dan gebruik gaan maken van hun geloof om dergelijke opmerkingen te maken. Onder het mom van "als je hier op reageert beledig je mijn geloof maar ik mag jou wel beledigen zoveel ik wil want het is mijn geloof :j"
Magoed da's mijn interpretatie maar :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-05-10 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:29

_Bitje_ schreef:
bestaat er uberhaupt wel een hemel en een hell? ;)

Dat zullen we pas echt weten als het zover is denk ik.

Als geloof ik van wel!

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:31

Brainless schreef:
Ehhh laat maar eens zien dat ik roep dat jij niet in de hemel komt?
En dat de hemel speciaal voor gelovigen is?

Heb ik absoluut niet genoemd of geschreven.
Ik heb helemaal geen standpunt ingenomen, dus ik vind het knap dat ik dus volgens jou blijkbaar bij de tegenpartij hoor!

Sorry, dan was dit niet rechtstreeks voor jou bedoeld. Meer in het algemeen, dit is namelijk wel al een aantal keer langsgekomen.

Voor mijn gevoel voelen de gelovigen zich iets te snel aangevallen. Op de teentjes getrapt. (Nou vind ik smijten met teksten en HET IS NIET WAAR en OORLOGEN ZIJN JULLIE SCHULD ook niet aardig) maar ik kan bijna niets zeggen wat het tegendeel zou bewijzen van dat God niet zou bestaan. (Wat overigens niet het doel van deze discussie was, ik heb in een paar posts hierboven proberen terug te gaan naar mijn ideeën over het geloof en WAAROM ik niet geloof.)

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:33

Ayasha schreef:
Lepeltje schreef:

Denk niet dat het gaat om wat ze roepen maar om het feit dat degene die het hardst roepen dat je respect voor andermans geloof moet hebben, dat zelf niet kunnen en dan gebruik gaan maken van hun geloof om dergelijke opmerkingen te maken. Onder het mom van "als je hier op reageert beledig je mijn geloof maar ik mag jou wel beledigen zoveel ik wil want het is mijn geloof :j"

Plus een. Een beetje discussie mag wel sappig worden toch, of niet? We gaan hier niet voor een compromis ofzo...

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:35

Zooist schreef:
Ik geloof in het scheppingsverhaal en jij in de evolutie. Daar ben je van overtuigd. Prima toch ;) Jij kan het ook aantonen door jouw expertise op dat gebied, ik kan alleen met mijn bijbeltje zwaaien en laten horen of lezen wat daar in staat omdat ik er geen expertise van heb.

Is inderdaad prima. :D Maar zoals jij soms moe wordt van mensen die irritante onware dingen zeggen over het geloof worden wij erg vaak moe van mensen die denken te weten hoe evolutie in elkaar zit.
En Darwin had heus niet overal gelijk, wij zijn echt geen sekte die koste wat kost proberen te bewijzen dat evolutie waar is, we gebruiken de gegevens die we vinden en maken er de meest logische theorie over. Subjectiviteit bij een onderzoek is een crime zeg maar.

Ik ben btw nog maar aan het begin van mijn master dus ik ben geen prof hoor, krijg nieteens betaald. ;(

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:38

Ayasha schreef:
Lepeltje schreef:

Er is geuit dat er hier bokkers zijn die geloven in een hemel en een hel en die ook geloven dat zij naar de hemel gaan doordat er een keus gemaakt om in Jezus te geloven. Daar aan vast zit dan het geloof dat als je niet voor een leven met geloof in Jezus gekozen hebt dat je dan naar de hel gaat.

Ik heb volop respect voor mensen die niet geloven. Ik ben zelf pas een broekie in mijn geloof!

En van mij mag je mijn geloof beledigen of mij beledigen. Ik zal daar niet minder om slapen hoor. En mocht ik jou of jullie beledigen dan zou ik graag willen dat je dat aan me laat weten. Wellicht heb ik dan eea niet opgeschreven zoals ik bedoeld heb.

Andersom doe ik dat dan ook? Goed?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:40

Lepeltje schreef:
Zooist schreef:

Is inderdaad prima. :D Maar zoals jij soms moe wordt van mensen die irritante onware dingen zeggen over het geloof worden wij erg vaak moe van mensen die denken te weten hoe evolutie in elkaar zit.
En Darwin had heus niet overal gelijk, wij zijn echt geen sekte die koste wat kost proberen te bewijzen dat evolutie waar is, we gebruiken de gegevens die we vinden en maken er de meest logische theorie over. Subjectiviteit bij een onderzoek is een crime zeg maar.

Ik ben btw nog maar aan het begin van mijn master dus ik ben geen prof hoor, krijg nieteens betaald. ;(

:(:)

Ik word er niet moe van hoor ;) Ik kan het me allemaal wel voorstellen denk ik. Vorig jaar rond deze tijd was ik ook volop tegen Jezus en alles wat daarmee te maken had.

Vind de discussie hier overigens nu beter lopen hoor, zonder dat vingetje wijzen *D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:46

Zooist schreef:
Er is geuit dat er hier bokkers zijn die geloven in een hemel en een hel en die ook geloven dat zij naar de hemel gaan doordat er een keus gemaakt om in Jezus te geloven. Daar aan vast zit dan het geloof dat als je niet voor een leven met geloof in Jezus gekozen hebt dat je dan naar de hel gaat.

Ik heb volop respect voor mensen die niet geloven. Ik ben zelf pas een broekie in mijn geloof!

En van mij mag je mijn geloof beledigen of mij beledigen. Ik zal daar niet minder om slapen hoor. En mocht ik jou of jullie beledigen dan zou ik graag willen dat je dat aan me laat weten. Wellicht heb ik dan eea niet opgeschreven zoals ik bedoeld heb.

En dat stukkie van het geloof heb ik nooit begrepen. :) Waarom worden ongelovigen gestraft met de hel en krijgen ze geen nieuwe kans om zich te "verbeteren" van God? Dat is toch waar hij voor staat? Iemand waar je zoveel om geeft stuur je toch geen eeuwigheid de hel in enkel omdat ze een foutje gemaakt hebben?

Zou je me dat kunnen uitleggen? Of iemand... Hoe dat "werkt" in het christelijke geloof? :o

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:57

Brainless schreef:

Ja tis jouw god :+ Je kunt ook in een andere geloven, tis nog altijd een keuze ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:59

Rody01 schreef:
Er was eens een man, hij had een prachtig leven. Geloofde in God, en hield van hem.
Op een dag was er een overstroming. Iedereen ging vluchten. Maar de man ging op het dak zitten, wachten op hulp van God.

Toen kwam er een brandweer. Die riep de man van het dak, om met hem mee te gaan. De man zei: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van god.

Een tijdje later kwam er een rubberbootje. De mensen in het bootje riepen de man van het dak. Maar de man zei: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van God.

Weer later kwam er een speedboot. De bestuurder riep de man van het dak. Maar de man zei: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van God.

Waarna er een helicopter kwam, en de mensen wilden de man met een touwladder van het dak halen. Maar wederom zei de man: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van God.

Het water steeg, en de man verdronk.
Hij liep de hemelpoort binnen, opweg naar God. De man zei: God, ik was levensgevaar. Ik heb U altijd gediend. Altijd! En waar was U nu? Nu, op dit moment wanneer ik U het hardste nodig had?
Waarop God antwoorde: Maar jongeman, ik heb je een brandweer gestuurd, een rubberbootje, een speedboot en ook nog eens een helikopter. Ik heb mijn best gedaan. Maar jij wilde niet...

Helicopters in de tijd van jezus? Apart

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:59

Ayasha schreef:
En dat stukkie van het geloof heb ik nooit begrepen. Waarom worden ongelovigen gestraft met de hel en krijgen ze geen nieuwe kans om zich te "verbeteren" van God? Dat is toch waar hij voor staat? Iemand waar je zoveel om geeft stuur je toch geen eeuwigheid de hel in enkel omdat ze een foutje gemaakt hebben?

Zou je me dat kunnen uitleggen? Of iemand... Hoe dat "werkt" in het christelijke geloof?

Tja..... dit is een volwassen vraag..... aan een geloofsbroekie, maar ik ga mijn best doen....

Ik zie de hel niet als een straf van God.

Je bent hier op de aanrde en je kan kiezen voor alles wat je doet. Wat je wilt doen en hoe je dat wilt doen.

God heeft 1 optie. Dat is een leven met Hem. Dan geloof je in de liefde. Je gelooft dat Jezus is gestorven voor alle zonde, ziekte en alles wat niet als "prettig" aanvoelt. Je gelooft dat Jezus je zal leiden in het leven in het maken van keuzes en toekomstplannen en je leeft ernaar om te leven zonder zonde.

Dat is uiteraard volledig onmogelijk om te leven zonder zonde, maar je streeft er altijd naar om niet te zondigen. En dan niet dat je niks meer mag hoor, want ik doe gewoon alles maar (om het over alleen kleine zondige dingen te hebben want moord ed deed ik al niet aan :P ) probeer dus niet te roddelen, open te staan, respect te tonen, vriendelijk te zijn en vooral probeer een licht te zijn voor anderen. Een steun en toeverlaat, voor iedereen.

Maar goed, to the point, dit geloof wat ik heb, daarin geloof ik dat wanneer je sterft dat je dan alleen lichamelijk sterft. Je ziel gaat dan naar de hemel. Het naar de hemel gaan is dus een keuze die je in het wereldse al maakt. Dat je dus je leven in het teken stelt van God.

Iedereen die daar niet in gelooft zal ergens anders heen moeten. Dat is ook een vrije keus.

Snap je het zo een beetje....? :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:01

Ayasha schreef:
Zooist schreef:

En dat stukkie van het geloof heb ik nooit begrepen. :) Waarom worden ongelovigen gestraft met de hel en krijgen ze geen nieuwe kans om zich te "verbeteren" van God? Dat is toch waar hij voor staat? Iemand waar je zoveel om geeft stuur je toch geen eeuwigheid de hel in enkel omdat ze een foutje gemaakt hebben?

Zou je me dat kunnen uitleggen? Of iemand... Hoe dat "werkt" in het christelijke geloof? :o

Heb je daar in het leven niet genoeg kansen voor gehad? ;) God roept iedereen, iedereen heeft die keuze, het is aan jezelf of je die kans pakt :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:03

christel1857 schreef:
Rody01 schreef:
Er was eens een man, hij had een prachtig leven. Geloofde in God, en hield van hem.
Op een dag was er een overstroming. Iedereen ging vluchten. Maar de man ging op het dak zitten, wachten op hulp van God.

Toen kwam er een brandweer. Die riep de man van het dak, om met hem mee te gaan. De man zei: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van god.

Een tijdje later kwam er een rubberbootje. De mensen in het bootje riepen de man van het dak. Maar de man zei: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van God.

Weer later kwam er een speedboot. De bestuurder riep de man van het dak. Maar de man zei: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van God.

Waarna er een helicopter kwam, en de mensen wilden de man met een touwladder van het dak halen. Maar wederom zei de man: Nee, ik ga niet mee. Ik wacht op de hulp van God.

Het water steeg, en de man verdronk.
Hij liep de hemelpoort binnen, opweg naar God. De man zei: God, ik was levensgevaar. Ik heb U altijd gediend. Altijd! En waar was U nu? Nu, op dit moment wanneer ik U het hardste nodig had?
Waarop God antwoorde: Maar jongeman, ik heb je een brandweer gestuurd, een rubberbootje, een speedboot en ook nog eens een helikopter. Ik heb mijn best gedaan. Maar jij wilde niet...

Helicopters in de tijd van jezus? Apart

Jij bent ook niet van deze tijd he Christel _O-

Ik zal hem wel even uitleggen :')

Hiermee wordt geen bijbeltekst gesuggereerd, dit is een soort "mopje" om helder te maken dat het soms lijkt alsof God je niet helpt, of je gebeden niet verhoort.
Maar dat wij, ook als gelovigen zelf, soms zoooooo overtuigd zijn van ons eigen geloof, dat we zelf niet eens zien hoe vaak God ons komt helpen en dat gewoon steevast blijven negeren.

Gelukkig zijn we allemaal mensen :=

of HAP ik nu ergens in :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:04

Zooist: bedankt voor je uitleg... Als ik het goed begrijp is de hel dus in principe geen slechte plek? Of niet slecht alsin het hellevuur en eeuwige pijn enz maar meer een plek waar ongelovigen "verzameld" worden?

verootjoo: maar da's toch onzin, een mensenleven is toch veel te kort om alles te leren. :) En iemand die het zelf altijd over vergiffenis heeft mag dan toch wel het goede voorbeeld geven?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:04

_Ella_ schreef:
Miepie1980 schreef:
Nee, niets moet natuurlijk.

Ik geloof dat ik dit ook al eerder in het topic heb gepost.

Maar voor mij is er een hemel waar je naar toe gaat als je een goed leven hebt geleid (dus geen moord/bedrog/stelen enz).
Ik geloof dat God een God van liefde is voor alle mensen dus ook voor de mensen die hem niet kennen. Dus daardoor geloof ik ook dat hij de mensen die niet in hem geloven op zal nemen in de hemel.
De hel is bangmakerij vind ik. Als je sterft en niet in de hemel komt zal je ziel ergens zweven tussen hemel en aarde. Een soort tussenruimte zeg maar.

(hoop dat het duidelijk is)

Nieuwsgierig:
Baseer jij je geloof ook op de Bijbel?

Ja ik baseer mijn geloof op de Bijbel maar daarnaast geloof ik niet letterlijk alles wat in de Bijbel staat. De Bijbel zie ik als een lijdraad en voor een deel gevuld met verhalen die ik letterlijk niet kan of wil geloven. Maar wel de essentie er achter.

bokker88 schreef:
Miepie1980 schreef:
Bokker88 ja dat geloof ik. Door een goed leven te leiden ook zonder het geloof in God denk ik dat je in de hemel kunt komen.

Ik denk niet dat God je terug stuurt als je wel een goed leven hebt geleid en niet in hem geloofd.

Maar waarom zou je na je dood wel bij God willen horen als je dat tijdens je leven niet hebt gewild?

Ik vind het ook wel moeilijk allemaal en het zou best kunnen dat je gelijk heeft, dat weet God alleen en kunnen wij niet over oordelen.

Of je het wilt is je eigen keuze. Ik geloof dat je bij hem mag komen in de hemel. Wil je het niet ook prima, dan blijft je ziel in het gedeelte tussen hemel en aarde.

Natuurlijk kan ik niets zeker weten en twijfelt iedereen. Zo ik ook. Maar dit zijn mijn gedachtes en gevoelens er over.

(sorry voor de late reactie, maar moet soms ook nog werken hè).