Open relatie/vreemdgaan toestaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:55

Dan heb ik misschien een meer open relatie ;-) met de mensen om mij heen :P.

En de rest van de wereldbevolking...Dat is zo'n dooddoener.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:57

Vudress schreef:
Toch denk ik dat veel stelletjes beter af zouden zijn als zij hun angst (voor het alleen zijn, want dat is volgens mij de primaire angst) opzij zouden zetten en zonder elkaar verder zouden leven.

Dit is zo waar....Zo lang je als persoon jezelf niet kan vermaken...hoe kan je dat dan gaan lukken in een relatie....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:58

En 'dat dat te weinig gebeurt' is IMO nogal generaliserend. ;)

Wat betreft de angst voor het alleen zijn: misschien speelt ook mee dat het 'normaal' gevonden wordt als je onderdeel bent van een stel, en 'abnormaal' als je (lang) single bent? En al helemaal 'abnormaal' als je er geen moeite mee hebt om single te zijn? 'Samen zijn' als de norm, en wie wil daar nou van afwijken? ;)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:02

Karin schreef:
En 'dat dat te weinig gebeurt' is IMO nogal generaliserend. ;)

Wat betreft de angst voor het alleen zijn: misschien speelt ook mee dat het 'normaal' gevonden wordt als je onderdeel bent van een stel, en 'abnormaal' als je (lang) single bent? En al helemaal 'abnormaal' als je er geen moeite mee hebt om single te zijn? 'Samen zijn' als de norm, en wie wil daar nou van afwijken

Natuurlijk is dat generaliserend, maar jeetje...dat zijn dit soort discussie altijd of moet ik continue mijn teksten gaan doorspekken met in sommige gevallen...de meeste..etc.

Als ik iets vind, is het in ieder geval niet gebaseerd op lucht en theorie...:P

Ik zeg al continue netjes dat het mijn eigen mening is..Nee ik verkondig niet de waarheid..Ik verkondig dat wat ik vind met mijn ervaringen tot nu toe. :D

Even een knuppeltje gooien:
Zolang je nog probeert te voldoen aan een beeld dat de maatschappij graag van je wilt hebben....Ben je dan uberhaupt al toe aan een relatie in welke vorm dan ook?
Laatst bijgewerkt door Chawi op 01-03-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:03

Vudress schreef:
Chawi schreef:
Misschien dat mensen gewoon niet zo snel aan een relatie moeten beginnen. Lekker zichzelf en andere ontdekken alvorens in de diepte te gaan kwa samensmelten van 2 levens.

Kan ik mij in vinden. Veel relaties ontstaan al op jonge leeftijd en dan zijn er nog weinig mogelijkheden om jezelf en het leven te ontdekken.

Kan ik mij ook wel in vinden, maar stel dat je op je 16de ofzo al een relatie krijgt, je niet uit elkaar groeit en je na jaren nog steeds gelukkig samen bent. Toch kan ik me dan voorstellen dat je het 'experimenteren' mist, maar ga je daarvoor je goede relatie opgeven?
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 01-03-10 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:03

Ik ik heb geen probleem met een open relatie. :) Niet helemaal open, wel met afspraken, maar gedeeltelijk open heb ik geen problemen mee :n Het houdt het toch wat afwisselender, want geef toe, jaren lang elke keer met dezelfde man gaat ook vervelen :')

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:07

Knoffer schreef:
Kan ik mij ook wel in vinden, maar stel dat je op je 16de ofzo al een relatie krijgt, je niet uit elkaar groeit en je na jaren nog steeds gelukkig samen bent. Toch kan ik me dan voorstellen dat je het 'experimenteren' mist, maar ga je daarvoor je goede relatie opgeven?

Statistisch gezien is die kans sowieso erg klein dat zo'n relatie stand houdt. Maar...in mijn eigen omgeving een stel dat het op die manier al 20 jaar volhoudt.

Ze hebben een enorme crisis gehad een paar jaar terug. Juist om dat onderwerp. Ze hebben geexperimenteerd en zijn daarna weer bij elkaar terug gekomen. Waren van te voren wel hele duidelijke afspraken over gemaakt.

Chawi

Re: Open relatie/vreemdgaan toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:10

Hahaha Ingmar...ik begin bijna te denken dat ik dan blijkbaar van saaie seks hou :P Of is een 7 jarige relatie (nu overigens alweer een tijdje vrijgezel hoor :) ) niet lang genoeg om elkaar te gaan vervelen :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:10

Wat het generaliseren betreft: al wist ik van tien stellen binnen mijn vrienden- en kennissenkring de ins en outs van hun relatie, dan nog zou ik niet beweren dat dingen 'te weinig gebeuren'. Dat het er nou toevallig in mijn beperkte kringetje zo aan toe gaat... ;) Maar dat is mijn kijk op het geheel. ;)

Chawi schreef:
Even een knuppeltje gooien:
Zolang je nog probeert te voldoen aan een beeld dat de maatschappij graag van je wilt hebben....Ben je dan uberhaupt al toe aan een relatie in welke vorm dan ook?

Laat ik het doortrekken: ben je er dan überhaupt aan toe om te functioneren in deze maatschappij?

Ook dit moet iedereen IMO voor zichzelf weten. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Ik kan me voorstellend dat je relaxter leeft naarmate je je minder aantrekt van 'de maatschappij', maar daarin kun je ook weer doorslaan natuurlijk. Doe waar jij je het fijnst bij voelt, of dat nou conformeren aan de verwachtingen van de maatschappij is, je afzetten tegen diezelfde maatschappij, of iets in het licht- tot donkergrijze gebied ertussen. ;)

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:13

Ik ben van mening, als jou relatie -zowel seksueel als emotioneel- gewoon goed is, je beide geen ander persoon in je leven nodig hebt om je seksuele verlangens te beantwoorden.

Als mijn vriend vreemd zou gaan, zou dat voor mij een teken zijn dat hij iets zoekt wat hij bij mij niet krijgt, of niet kan vinden. Hij kan ook met mij seks hebben, dus waarvoor zou hij dan iemand anders nodig moeten hebben?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:15

Waarom zou het er in de rest van de wereld zo verschrikkelijk anders er aan toe gaan als in mijn eigen beperkte kringetje dat ik daarop geen 'generaliserende' mening mag baseren :)

En grijs is helemaal mijn kleur :D

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:15

Bah ik moet er niet aan deken :Y) en gelukkig heb ik een vriend (waar ik heel gelukkig mee ben en mee samenwoon) die daar precies hetzelfde over denkt. we kennen elkaar al 4 jaar maar gaan pas een jaar met elkaar, hebben elkaar altijd wel leuk gevonden maarja ik woonde in noord holland(alkmaar) en hij in friesland, we hebben allebei genoeg vriendjes vriendinnetjes gehad in die tussentijd en wisten veel van elkaar, maarja dat was t dus niet. dus uiteindelijk bij elkaar gekomen en wij hoeven niks anders meer! :o

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:17

Ik neem mijn beperkte kringetje niet als referentiekader. Mijn leven is ook niet representatief voor hoe het er in Nederland of in de wereld aan toe gaat. Zoveel mensen, zoveel wensen. ;)

Grijs is overigens ook helemaal mijn kleur. En mijn belangrijkste leefregel is 'live and let live. ;)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:18

Wat is dan wel jouw referentiekader?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:19

Chawi schreef:
Knoffer schreef:

Statistisch gezien is die kans sowieso erg klein dat zo'n relatie stand houdt. Maar...in mijn eigen omgeving een stel dat het op die manier al 20 jaar volhoudt.

Ze hebben een enorme crisis gehad een paar jaar terug. Juist om dat onderwerp. Ze hebben geexperimenteerd en zijn daarna weer bij elkaar terug gekomen. Waren van te voren wel hele duidelijke afspraken over gemaakt.

Ik ken ook zo'n stel, al vanaf hun 14e ofzo bij elkaar en toen ik ze laatst zag, waren ze nog bij elkaar (waren toen denk ik wel de 25 gepasseerd). Ik ken hun relatie overigens helemaal niet, zie ze praktisch nooit, maar ik moest er aan denken.

Dat soort relatie komen natuurlijk niet veel voor idd. Maar voor relaties die begonnen zijn tussen...laat zeggen...de 18 en de 25 kan natuurlijk nog steeds hetzelfde gelden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:20

Verkeerd geformuleerd misschien. Ik bedoel te zeggen dat de manier waarop het er in mijn beperkte kringetje aan toe gaat niet de manier is waarop het er in de rest van de wereld aan toe gaat. Dus als iets in mijn kringetje voorkomt, dan wil dat niet zeggen dat dat er in het kringetje van persoon X uit Rotterdam of persoon Y in de binnenlanden van Australië net zo aan toe gaat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:23

Knoffer schreef:
Maar voor relaties die begonnen zijn tussen...laat zeggen...de 18 en de 25 kan natuurlijk nog steeds hetzelfde gelden.

En voor relaties die na je 25e beginnen net zo.

Ik snap niet zo goed wat het probleem is. Je begint een relatie (met de beste bedoelingen), het werkt of het werkt niet, en je blijft bij elkaar of je blijft niet bij elkaar. Je hebt geen garanties als je op je 16e een relatie begint, maar je hebt ook geen garanties als je op je 40e een relatie begint. Op je 40e is de kans alleen groter dat je inmiddels een beter beeld van jezelf hebt en van wat je wilt in een relatie. Lees: de káns is groter - maar garanties heb je nooit in het leven.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:30

Mensengedragingen zijn universeler dan wij als individu willen toegeven :)

En over de relaties heb je inderdaad een goed punt te pakken Karin. Want ik realiseer me ook dat zonder de 'mislukte' relaties ik niet zou zijn wie ik nu ben.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:38

Klopt. Maar het werkt of het werkt niet, vind ik te zwartwit. Het kan werken en alsnog kunnen er verlangens zijn. En die kans is denk ik groter als je jonger bent en zeker als je dan al lang een relatie hebt en daarvoor niks hebt gehad. Als je 40 bent heb je idd veel meer ervaring en ben je inmiddels wel een beetje 'uitgespeeld' denk ik. Dit is uiteraard voor iedereen anders. En iedereen kan dat 'probleem' op verschillende manieren oplossen.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:38

Chawi schreef:
Hahaha Ingmar...ik begin bijna te denken dat ik dan blijkbaar van saaie seks hou :P Of is een 7 jarige relatie (nu overigens alweer een tijdje vrijgezel hoor :) ) niet lang genoeg om elkaar te gaan vervelen :D

Seks in een vaste relatie van zeven jaar hoeft niet saai te zijn toch? Ligt gewoon aan de partners. :j Als je zelf spannende dingen kan verzinnen. :P

Ik zie mezelf ook nog niet in een relatie, het beperkt je leven toch wel een eind. Ik zeg niet dat ik het niet zou willen, maar ik heb zaterdag in Amsterdam tijdens het stappen in Next met een knappe man gepraat en hij zei dat geen relatie hebben beter is.

We'll see :j

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:40

Ingmar_ schreef:
Ligt gewoon aan de partners. :j

Zeg ik nou partners? :')

Dat moet dus gewoon partner zijn :Y)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:46

Kanelly schreef:
Haha je beschrijft het leuk :D
Ik kan me helemaal vinden in je verhaal hoor :j Al weet ik natuurlijk niet hoe het zal zijn als ik voor de 'keuze' zou staan, heb nog geen open relatie meegemaakt, dus tot zover kan ik nog niet oordelen.

Wel over een andere kant, iemand haalde de film van kluun aan...(heb em wel gezien). Roos is voor hem een uitlaatklep. De oliebol van thuis, verwerkt hij bij Roos.
Ik ben ook voor iemand zo'n uitlaatklep (nee, zij is niet ziek, maar goed jullie snappen het wel denk ik).
Maar goed, bij hun denk ik ook van, gut het zou voor iedereen zoveel makkelijker zijn, als het open kon zijn.
Geen stiekem gedoe meer, geen leugens....ik wil hem niet, niet emotioneel, niet in een relatie, alleen de sex en verder moet hij lekker bij degene blijven bij wie hij is.

Dus als ik het goed begrijp heb je een 'sexrelatie' met een jongen die een vriendin heeft, en waar zij dus niks vanaf weet.
Voel jij je niet ontzettend schuldig? Ik vind dat echt heel fout, vooral van de jongen natuurlijk, maar ook van jou..
Hij heeft er waarschijnlijk geen idee van hoeveel pijn hij zn meisje daar mee doet. En geloof me, das echt heeeeel veel ;)
Dan moet hij gewoon eerlijk tegen haar zijn. Voor een open relatie gaan, of het gewoon uitmaken.

Ik voel echt heel erg mee met zijn vriendin om eerlijk te zijn..

Weet verder de situatie van hun relatie natuurlijk niet, maar zo zie ik het nu.. Ik vind vreemdgaan zo ontzettend fout!

@ sologirl: helemaal mee eens.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:50

@Kanelly

Misschien is het voor jou alleen maar puur voor seks, maar begrijp je dan niet dat er ook nog een derde partij is. Als ze een open relatie zouden hebben, heb ik geen recht van spreken. Dan is het de keus van DRIE mensen. In jou geval krijg ik het idee dat het de keus is van twee mensen, terwijl er drie bij betrokken zijn.

Dit noem ik het opzettelijk kwetsen van mensen, en is mijns inziens absoluut nergens voor nodig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:51

Dat vind ik ook te ver gaan. Live and let live - maar niet ten koste van een derde partij die er direct bij betrokken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:58

Schuldig? Soms, maar heel vaak niet.
Voor mij is het dan (heel kort door de bocht) 'ik ben niet verantwoordelijk voor andermans relatie'.
De 3e partij is wel op de hoogte, maar open is de relatie niet...en hoe ze dat verder oplossen is niet mijn pakkie an.

En ik weet hoe het is hoor, om de 3e partij te zijn.
Maar goed, aan ieder de keuze hoe hier mee om te gaan en het op te lossen... en zoals ik al zei, hoe zij dat doen...niet mijn zaak.