Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:47

LM, misschien toch even een klein stukje lezen?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:51

ik reageerde eigenlijk even op de beginpost :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:53

Ja, dat snap ik, maar de situatie is nogal veranderd sindsdien ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:53

En dat 'probleem' is inmiddels al lang en breed opgelost. ;)

Soms komt dan zo'n 'ik heb de rest niet gelezen'-opmerking nog uit de lucht vallen. ;)

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:57

Ik heb jaren op Goeree gewoont en daar heerst ook een hele zware tak van de hervormde kerk. Onze buren hadden ook geen TV en de jongste van hun was ong. net zo oud als mijn oudste en speelde veel samen. Als dat kind bij ons binnen was, was die TV iets magische. Ze zat echt in trans naar dat ding te kijken. Uiteindelijk hebben haar ouders ook een TV gekocht. Wel onder restricties van waar naar gekeken werdt etc. Idd wordt er bij overlijden bv van een kerklid tijdens een uitvaart dood en verderf uitgesproken door de geestelijk leider. Wat die persoon beter had moeten doen in zijn leven etc. Ik moet zeggen dat het de laatste jaren wel steeds wat gematigder wordt. Wat me het meest gestoord heeft daar altijd is dat personen die over alles en iedereen roddelden en slecht praten over Jan en alleman op zondag wel de voorste banken in beslag nemen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:01

Karin schreef:
En dat 'probleem' is inmiddels al lang en breed opgelost. ;)

Soms komt dan zo'n 'ik heb de rest niet gelezen'-opmerking nog uit de lucht vallen. ;)

dus omdat het 'probleem' al is opgelost, mag ik mijn eigen mening over hoe ik er over denk niet meer geven?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:02

Het komt nogal uit de lucht vallen in een discussie die al bijna 30 pagina's lang is (en waarin overigens nog steeds zinvolle bijdragen worden geleverd), that's all. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:04

LimaMambo schreef:
dus omdat het 'probleem' al is opgelost, mag ik mijn eigen mening over hoe ik er over denk niet meer geven?

Nou ja... in een dagboek mag dat best. :) Maar in een discussietopic waar mensen op elkaar reageren is het nogal onbeleefd om binnen te denderen, niet de moeite te nemen wat men er al over gezegd heeft, iets te herhalen wat al verschillende keren is gezegd, en dan verwachten dat anderen dat nog op prijs stellen ook :)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:07

DL_ schreef:
Nu vraag ik me af - en dat is een oprechte vraag, niet bedoeld om op te ruien of om je geloof belachelijk te maken- wáárom je zo heilig in god geloofd? Wíl je dit graag geloven zodat je hoop hebt in slechte tijden, of hoopt dat je na dit leven naar de hemel zou gaan? Je schrijft dat hij vol zit met liefde, je altijd vergeeft en wil helpen en je nooit alleen bent, waarin wordt dit geuit voor jou gevoel? Waarom voel jij dit zo? En waarom zou diezelfde god, die volgens jou vol zit met liefde en vergiffenis dan toch dreigen met hel en rampspoed en wordt iedereen een zondaar genoemd?
Dat vind ik nu niet bepaald liefdevol.

God dreigt niet met hel en rampspoed. God belooft de hemel voor iedereen die Hem zoekt. De hel is wat overblijft zonder God...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:07

yrsa_karlijn schreef:
Onze buren hadden ook geen TV en de jongste van hun was ong. net zo oud als mijn oudste en speelde veel samen. Als dat kind bij ons binnen was, was die TV iets magische. Ze zat echt in trans naar dat ding te kijken.

In de tijd dat ik op de basisschool zat, was er bij ons in de straat één gezin dat bewust geen tv had. Ze waren van een vrij strenge stroming, aan de andere kant stonden ze wél erg open voor 'andersdenkenden'. Op verjaardagen van hun kinderen werden gewoon alle kinderen uit de straat van dezelfde leeftijd uitgenodigd, ongeacht de 'kleur' van je school of je achtergrond. Dat kon ik (jong als ik was) erg van hen waarderen. Wat je dan wel kreeg was dat op woensdagmiddag de twee jongsten bij ons thuis (of bij een ander gezin in de straat) tv zaten te kijken en dat er op het moment dat hun oudste zus ze kwam halen werd gezegd 'niet tegen mama zeggen dat we hier zitten hè!' :D

Ik heb in die tijd ook regelmatig groepjes kinderen (meisjes in lange rok) op de stoep zien zitten voor de plaatselijke tv-zaak. Zaten ze tekenfilms te kijken die op de tv in de etalage te zien waren. Onder het mom 'hebben we thuis niet, dus doen we het hier'. Zo kan het ook. :))
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-11-09 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:08

wat iedereen met mijn mening doet moet iedereen lekker zelf weten
ik wou het gewoon even kwijt.. dat jullie erop reageren en jullie er schijnbaar aan ergeren kan ik ook niks aan doen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:09

Kinderen zijn kinderen en zullen dat altijd blijven :j Dingen die je als ouders liever niet ziet, zullen ze toch blijven doen. Of het nou gaat om tv kijken of dirty dancing ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:12

Shadow0 schreef:
Nou ja... in een dagboek mag dat best. :) Maar in een discussietopic waar mensen op elkaar reageren is het nogal onbeleefd om binnen te denderen, niet de moeite te nemen wat men er al over gezegd heeft, iets te herhalen wat al verschillende keren is gezegd, en dan verwachten dat anderen dat nog op prijs stellen ook :)

Ik had het niet beter kunnen formuleren. ;)

En idd, ik kan het me van die kinderen ook levendig voorstellen. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:16

Ach ja, zo heb ik hier wel eens kinderen die thuis geen/nauwelijks snoep ed krijgen, die hangen bij mij de hele middag boven de snoeppot.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:16

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:20

Shadow0 schreef:
_Ella_ schreef:
God dreigt niet met hel en rampspoed.

Maar sommige dominees en bv de paus wel :) ( http://www.news.com.au/story/0,23599,21460090-2,00.html )

Je hebt overal mensen voor... Maar imo heeft dit weinig met God te maken, en de vraag was waarom je zou geloven in een God die dreigt met hel en rampspoed.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:38

Blue_Eyes schreef:
Ik geloof het wel, helaas, want ik weet dat het zo is.

Bij alles heb je extremen. Ook bij het christendom. Net zoals je ook van allerlei niet-religieuze stromingen de extremen hebt. Ben ik het ook niet mee eens, dat wil zeggen - ik zal me er nooit bij aansluiten. Van geen enkele stroming, overigens.

Tegelijk hebben die mensen het recht om te zijn zoals ze zijn, net zoals wij dat hebben. 'Live and let live' geldt voor hen dan ook. Wij kunnen er wel discussies over voeren hoe belachelijk het is en waar ze het in Godsnaam (ja, in dit geval letterlijk) vandaan halen, maar voor hen is dat logisch, voor hen is dat gewoon hun levensvisie.

... Nou laten we het er dan maar op houden, dat ik ze niet ken. Ik heb zelf ook op een reformatorische (rokjes) school gezeten, maar ook daar ben ik dit niet tegen gekomen. Verder zijn er in mijn woonplaats ook een paar streng (oud) gereformeerde gemeenten waar dit ook niet aan de orde is. Ik heb het gevoel dat het dan echt uitzonderlijke gevallen betreft.

Met je 2e punt ben ik het eens. Net zoals ik wil geloven wat ik wil, en een ander vrij is niet te geloven, vind ik dat ook zij dat zelf moeten kunnen bepalen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:42

Het zijn ook uitzonderlijke gevallen, gelukkig :j

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:02

_Ella_ schreef:
God dreigt niet met hel en rampspoed. God belooft de hemel voor iedereen die Hem zoekt. De hel is wat overblijft zonder God...

Volgens jullie opvatting, jullie geloof. Dat is niet iets dat je moet/kunt presenteren als een feit zoals jij nu doet. Een geloof is geen feit, het heet niet voor niets 'geloof', niets daarvan is zeker.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:08

DL_ schreef:
_Ella_ schreef:

Volgens jullie opvatting, jullie geloof. Dat is niet iets dat je moet/kunt presenteren als een feit zoals jij nu doet. Een geloof is geen feit, het heet niet voor niets 'geloof', niets daarvan is zeker.

Nogmaals, ik antwoorde op een vraag over wat en waarom je zou geloven. Ik vraag niemand te geloven wat ík geloof. Als je niet in God gelooft, gaat dit al niet op.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:12

Wel interessant overigens, verootjoo beweerde dat ik ook zonder geloof wel naar de hemel zou gaan, mits ik als goed mens leefde, maar volgens jouw opvatting ga ik dus bij voorbaat naar de hel omdat ik niet geloof?

(Dit is wederom geen aanval, maar een serieuze vraag. )

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:17

DL_ schreef:
Wel interessant overigens, verootjoo beweerde dat ik ook zonder geloof wel naar de hemel zou gaan, mits ik als goed mens leefde, maar volgens jouw opvatting ga ik dus bij voorbaat naar de hel omdat ik niet geloof?

(Dit is wederom geen aanval, maar een serieuze vraag. )

Ik houd me daar eigenlijk niet zo mee bezig, en dat zijn mijn zaken ook niet. Ik weet wel dat er voor gelovigen in ieder geval een plaats is.
Wat ik me wel af vraag, waarom zou je als je nu niets met God hebt, na je dood wel bij Hem willen zijn? Bedoel ik ook uiteraard niet als aanval.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:23

Dat wil ik niet :n Ik meen ook niet dat ik dat gezegd heb? Misschien had ik mijn woordkeuze iets aan moeten passen. :)

Ik geloof (of hoop eigenlijk meer, ik ben er niet heilig van overtuigd) dat het na mijn dood niet ophoud, maar niet in de zin van een hemel of paradijs oid, en zeer zeker niet bij 'god'. Ik zie dat meer als een soort hereniging met de geliefden die je verloren bent.

Maar zoals ik al zei, dat is meer wishfull thinking als iets waar ik echt in geloof.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:30

DL_ schreef:
Dat wil ik niet :n Ik meen ook niet dat ik dat gezegd heb? Misschien had ik mijn woordkeuze iets aan moeten passen. :)

Ik geloof (of hoop eigenlijk meer, ik ben er niet heilig van overtuigd) dat het na mijn dood niet ophoud, maar niet in de zin van een hemel of paradijs oid, en zeer zeker niet bij 'god'. Ik zie dat meer als een soort hereniging met de geliefden die je verloren bent.

Maar zoals ik al zei, dat is meer wishfull thinking als iets waar ik echt in geloof.

Nee klopt, las het even na, en dat is idd niet wat je zei. Excuus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:39

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Daarnaast: "bid, en u zal gegeven worden". Als ik ergens om bid, en ik gelóof echt dat ik dat krijg, dan krijg ik dat. De ene noemt dat 'the secret', ik noem dat God :)

Ik als refomeisje ;) vind dat een beetje discutabel. Als ik bid of er morgen een Mercedes voor mijn deur mag staan met de sleuteltjes in mijn jaszak, staat die er morgen echt niet, ook niet al zou ik er echt in geloven. Dat dient namelijk geen enkel doel dan mijn eigen comfort. Dus dat is wel even een kanttekening die ik daarbij wil plaatsen ;)

Dit is imo ook niet wat er mee bedoeld wordt... God is geen verlanglijstje. En het werkt ook van twee kanten. Als jij bv. heel erg graag een mercedes wilt, kun je God vragen of hij je wilt helpen. Hij zet dan idd niet de volgende ochtend een mercedes voor de deur. Maar kan wel kansen creeëren om je aan een mercedes te helpen. Denk ik. Ik heb nog nooit om een mercedes gebeden :') Maar goed, dit gaat wel ver van het onderwerp af :P