Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LimaMambo schreef:dus omdat het 'probleem' al is opgelost, mag ik mijn eigen mening over hoe ik er over denk niet meer geven?
DL_ schreef:Nu vraag ik me af - en dat is een oprechte vraag, niet bedoeld om op te ruien of om je geloof belachelijk te maken- wáárom je zo heilig in god geloofd? Wíl je dit graag geloven zodat je hoop hebt in slechte tijden, of hoopt dat je na dit leven naar de hemel zou gaan? Je schrijft dat hij vol zit met liefde, je altijd vergeeft en wil helpen en je nooit alleen bent, waarin wordt dit geuit voor jou gevoel? Waarom voel jij dit zo? En waarom zou diezelfde god, die volgens jou vol zit met liefde en vergiffenis dan toch dreigen met hel en rampspoed en wordt iedereen een zondaar genoemd?
Dat vind ik nu niet bepaald liefdevol.
yrsa_karlijn schreef:Onze buren hadden ook geen TV en de jongste van hun was ong. net zo oud als mijn oudste en speelde veel samen. Als dat kind bij ons binnen was, was die TV iets magische. Ze zat echt in trans naar dat ding te kijken.
Shadow0 schreef:Nou ja... in een dagboek mag dat best.Maar in een discussietopic waar mensen op elkaar reageren is het nogal onbeleefd om binnen te denderen, niet de moeite te nemen wat men er al over gezegd heeft, iets te herhalen wat al verschillende keren is gezegd, en dan verwachten dat anderen dat nog op prijs stellen ook
_Ella_ schreef:God dreigt niet met hel en rampspoed.
Shadow0 schreef:_Ella_ schreef:God dreigt niet met hel en rampspoed.
Maar sommige dominees en bv de paus wel( http://www.news.com.au/story/0,23599,21460090-2,00.html )
Blue_Eyes schreef:Ik geloof het wel, helaas, want ik weet dat het zo is.
Bij alles heb je extremen. Ook bij het christendom. Net zoals je ook van allerlei niet-religieuze stromingen de extremen hebt. Ben ik het ook niet mee eens, dat wil zeggen - ik zal me er nooit bij aansluiten. Van geen enkele stroming, overigens.
Tegelijk hebben die mensen het recht om te zijn zoals ze zijn, net zoals wij dat hebben. 'Live and let live' geldt voor hen dan ook. Wij kunnen er wel discussies over voeren hoe belachelijk het is en waar ze het in Godsnaam (ja, in dit geval letterlijk) vandaan halen, maar voor hen is dat logisch, voor hen is dat gewoon hun levensvisie.
_Ella_ schreef:God dreigt niet met hel en rampspoed. God belooft de hemel voor iedereen die Hem zoekt. De hel is wat overblijft zonder God...
DL_ schreef:_Ella_ schreef:God dreigt niet met hel en rampspoed. God belooft de hemel voor iedereen die Hem zoekt. De hel is wat overblijft zonder God...
Volgens jullie opvatting, jullie geloof. Dat is niet iets dat je moet/kunt presenteren als een feit zoals jij nu doet. Een geloof is geen feit, het heet niet voor niets 'geloof', niets daarvan is zeker.
DL_ schreef:Wel interessant overigens, verootjoo beweerde dat ik ook zonder geloof wel naar de hemel zou gaan, mits ik als goed mens leefde, maar volgens jouw opvatting ga ik dus bij voorbaat naar de hel omdat ik niet geloof?
(Dit is wederom geen aanval, maar een serieuze vraag. )
DL_ schreef:Dat wil ik nietIk meen ook niet dat ik dat gezegd heb? Misschien had ik mijn woordkeuze iets aan moeten passen.
Ik geloof (of hoop eigenlijk meer, ik ben er niet heilig van overtuigd) dat het na mijn dood niet ophoud, maar niet in de zin van een hemel of paradijs oid, en zeer zeker niet bij 'god'. Ik zie dat meer als een soort hereniging met de geliefden die je verloren bent.
Maar zoals ik al zei, dat is meer wishfull thinking als iets waar ik echt in geloof.
Blue_Eyes schreef:Citaat:Daarnaast: "bid, en u zal gegeven worden". Als ik ergens om bid, en ik gelóof echt dat ik dat krijg, dan krijg ik dat. De ene noemt dat 'the secret', ik noem dat God
Ik als refomeisjevind dat een beetje discutabel. Als ik bid of er morgen een Mercedes voor mijn deur mag staan met de sleuteltjes in mijn jaszak, staat die er morgen echt niet, ook niet al zou ik er echt in geloven. Dat dient namelijk geen enkel doel dan mijn eigen comfort. Dus dat is wel even een kanttekening die ik daarbij wil plaatsen
![]()